beantwoord

Reservering fiets door ns geannuleerd

• 28 augustus 2021
  • 8 reacties
  • 249 Bekeken

Ik heb 2 reserveringen gedaan voor de fiets, 30 en 31 augustus, traject Apeldoorn _den Haag en retour. Tickets al gekocht. Vanavond kreeg ik een mail dat ze geannuleerd zijn. Hoe krijg ik nu mijn geld terug van de gekochte tickets? 

icon

Beste antwoord door Momo 28 augustus 2021, 23:44

Ik zou eerst eens kijken of er in een trein op een andere tijd nog wel plekken vrij zijn. 

Verder worden e-tickets die al geopend/gedownload/geprint zijn niet door NS terug betaald.

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou eerst eens kijken of er in een trein op een andere tijd nog wel plekken vrij zijn. 

Verder worden e-tickets die al geopend/gedownload/geprint zijn niet door NS terug betaald.

Sorry maar dat is natuurlijk wel heel erg wrang, je verplicht reizigers om een treinreservering te doen en als je als NS dan de reservering ongeldig verklaart moet je (ongeacht of het E-ticket al geopend is) natuurlijk ook het treinkaartje vergoeden.   Je kan een slecht systeem zoals fietsreservering niet afwentelen op je goedwillende klanten. En ja ik weet dat de e-tickets fraude gevoelig zijn, maar ook dat is een keuze van de NS om dat niet eens degelijk op te lossen.

Tuurlijk is het nuttig om te kijken of je op een ander moment kan reizen, maar als dat voor de klant niet haalbaar is dient de NS gewoon de e-tickets te vergoeden.

Reputatie 6

Lijkt me niet meer dan normaal dat NS die reserveringen terug betaald zodra ze door hun geannuleerd zijn. @Yvobor kreeg je die mail van NS?

Reputatie 7
Badge +3

Dit wordt allemaal veroorzaakt doordat NS ten onrechte het woord "reservering” gebruikt voor iets dat niet meer is dan een registratie. Het zijn helemaal geen reserveringen.

Reputatie 7
Badge +3

Sorry maar dat is natuurlijk wel heel erg wrang, je verplicht reizigers om een treinreservering te doen en als je als NS dan de reservering ongeldig verklaart moet je (ongeacht of het E-ticket al geopend is) natuurlijk ook het treinkaartje vergoeden.  

Ja, het is erg wrang, maar NS verplicht je niet om ook al van tevoren een (fiets)kaartje te kopen. Die kun je ook op de dag zelf kopen, gewoon bij de automaat of als e-ticket. Zeker met het risico dat een fietsreservering kan vervallen en een andere tijd niet haalbaar is zou ik niet al van tevoren een e-ticket kopen.

En de reservering die vervallen is betreft de treinreis op de tijd waarvoor de reservering gemaakt is. Je kan dan daarna kijken of er op een andere tijd nog wel plek is en gewoon de reis maken. Plek zat na 9 uur bv

Daarnaast kan het ook zomaar zijn dat andere reizigers dubbele reserveringen hebben gemaakt, gewoon voor de zekerheid. Die gebruiken dan maar daadwerkelijk één reservering waarna de andere plekken leeg blijven (en die ze dan als het goed is annuleren en TS misschien kort voor vertrek een mail krijgt dat de reis wel door kan gaan). 

Dit is wel een extra reden waarom het hele systeem van fietsreserveren gewoon bagger is.

Reputatie 7
Badge +3

Het is dan ook geen reserveren.

Het heet wel reserveren.

Het systeem is gewoon bagger, dus lijkt het mij logisch dat je niet de reiziger laat betalen voor een reis die je ondanks je reservering niet kan maken.

Reputatie 7
Badge +3

Het is geen reserveren. NS noemt het reserveren maar dat heeft slechts betekenis in een parallel universum. 

Bij reserveren bespreek je van te voren bij een onderneming een gereserveerde plaats. De ondernemer zorgt er vervolgens voor dat die plaats voor jou wordt vrijgehouden. Of zorgt voor een alternatief wanneer om welke reden dan ook van de oorspronkelijke reservering moet worden afgeweken.

NS doet niets aan het vrijhouden van plaatsen voor mensen die van te voren hun reis met fiets hebben aangemeld. En NS doet niets aan het bieden van een alternatief wanneer een “reservering” wordt geannuleerd.

NS heeft werkelijk totaal geen benul wat reserveren inhoudt of moet inhouden. Wat een prutsers, de halfgaren die dit project bedacht hebben. Het lijkt me typisch NS om ondanks de totale mislukking van dit project er de volgende zomer gewoon weer mee op de proppen te komen. 

Reageer