restitutie | NS Community
beantwoord

restitutie

  • 26 April 2023
  • 18 reacties
  • 217 Bekeken

Ik heb van 3 april tot 20 april gebruik moeten maken van vervangend vervoer op het traject Leiden Den Haag HS. Elke dag met 2 bussen heen en terug. Ik heb een trajectkaart waar ik een vaste prijs voor betaal. De buskosten kwamen hier bovenop. Nu heb ik contact gehad met de klantenservice, die gaf aan dat ik restitutie zou krijgen maar dat de financiële administratie het te druk had. Nogmaals gebeld, zelfde verhaal. Derde keer gebeld, krijg ik opeens een hele onvriendelijk medewerkster die me vertelt dat ik geen restitutie krijg omdat er alternatief vervoer was. Inderdaad was er een bus naar Den Haag Mariahoeve maar daar had ik niets aan. Wat nu? 

icon

Beste antwoord door Momo 26 April 2023, 14:24

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De regel is inderdaad dat NS geen kosten voor alternatief vergoedt wat niet door NS zelf is geregeld of geadviseerd. Er reden NS stopbussen, die helaas een minder gunstig overstap hadden op Mariahoeve maar waarmee u geen extra kosten had. 

Ik vrees dat de "hele onvriendelijke medewerkster" het als enige bij het rechte eind had.

Reputatie 7
Badge +3

Dat vrees ik ook. 

Waar ik me wel eens over verbaas is dat mensen vaak achteraf dit soort kosten terug proberen te krijgen of restitutie voor abonnementskosten omdat ze abonnement dan tijdelijk niet gebruiken, en niet vooraf of de eerste dagen tijdens een situatie al vragen daar over stellen. Niet alleen bij zo iets als nu bij Voorschoten was maar ook (of vooral) bij langdurige werkzaamheden. 

Geheel mee eens, ik had al contact opgenomen met de NS, die gaf me aan dat het eenvoudiger was om de buskosten terug te krijgen dan de trajectkaart halverwege de termijn te stoppen.

Dus conclusie is dat omdat ik foutief geïnformeerd ben door de NS  en daarnaast ik niet wist dat het enige dat voor vergoeding in aanmerking kwam het alternatieve vervoer was (wat me daarbovenop ook nogmaals additionele trein of buskosten had gekost om van Mariahoeve naar Den Haag HS te komen) ben ik nu het haasje?  

Reputatie 7
Badge +3

Geheel mee eens, ik had al contact opgenomen met de NS, die gaf me aan dat het eenvoudiger was om de buskosten terug te krijgen dan de trajectkaart halverwege de termijn te stoppen.

Dat was dan verkeerde informatie die ze je gaven. Nu met Flex is het juist heel makkelijk om je Traject Vrij te wijzigen naar het gratis Flex Basis, de enige voorwaarde is dat je Flex Traject Vrij al minstens 1 maand loopt. Vanaf Flex Basis kun je vervolgens dagelijks, zonder die voorwaarde van 1 maand, weer wijzigen naar Traject Vrij vanaf de dag dat je er weer gebruik van gaat maken. 

Dank u voor het meedenken, maar ik heb niets aan het flex abonnement op de uren dat ik reis en het verstrekken van onjuiste informatie door de NS is het probleem van de NS en wordt nu mijn probleem gemaakt. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Dus conclusie is dat omdat ik foutief geïnformeerd ben door de NS  en daarnaast ik niet wist dat het enige dat voor vergoeding in aanmerking kwam het alternatieve vervoer was (wat me daarbovenop ook nogmaals additionele trein of buskosten had gekost om van Mariahoeve naar Den Haag HS te komen) ben ik nu het haasje?  

Ik weet niet wat je traject is, maar als je normaal naar Den Haag HS reist valt en dit binnen je traject valt , dan valt het verder reizen per trein van Mariahoeve naar HS ook binnen dat traject en zou je dus geen extra kosten hebben. Wel had je dan nog 2 keer over moeten stappen (of op Den Haag Centraal of Laan va NOI) met ongustige overstappen en daardoor een langere reistijd. 

Reputatie 7
Badge +3

Dank u voor het meedenken, maar ik heb niets aan het flex abonnement op de uren dat ik reis en het verstrekken van onjuiste informatie door de NS is het probleem van de NS en wordt nu mijn probleem gemaakt. 

 

Je gaf aan een trajectkaart te hebben. Is dat een pre-paid Traject Vrij maandkaart of een Traject Vrij abonnement? Traject Vrij als abonnement is nu alleen nog maar als Flex abonnement beschikbaar en kan daarom makkelijk gewijzigd worden. De klantenservice moet daarvoor wel de correcte informatie geven en dat dat niet geval was vind ik een slechte zaak. 

Dank u allemaal voor de reacties. Het wordt na 40 jaar NS nu de auto of een officiële klacht (wat me helaas nog meer geld kost). Bedankt. 

Reputatie 6

Lijkt me inderdaad behoorlijk prijzig tenzij er gratis parkeren is bij het werk. @Momo heeft nog een vraag gesteld. Wellicht heb je daar nog iets aan voor een officiele klacht. 

Excuus Momo en dan Lies, heb traject vrij .

Reputatie 7
Badge +3

Traject vrij abonnement is alleen nog als Flex abonnement beschikbaar en daarmee heel makkelijk te wijzigen als je het tenminste 1 maand hebt. Waarom de klantenservice dan aangaf dat het eenvoudiger was om de buskosten terug te krijgen dan de trajectkaart halverwege de termijn te stoppen is mij dan ook een raadsel Dat kun je misschien nog als argument aanvoeren, maar zonder bewijs hiervan wordt het dan misschien een kwestie van “jij zegt, zij zeggen”. Ik zie wel vaker dat mensen aangeven verkeerde informatie of een verkeerd advies van de klantenservice te hebben gekregen en verwonder me hier dan over. Meestal wordt afgedaan met “sorry voor het ongemak". Ja lekker makkelijk ….

Dank nogmaals! 

Reputatie 7
Badge +3

Nog een tip @AnnemarieJ voor als je alsnog geld terug probeert te krijgen of voor een klacht: contact met de klantenservice wordt opgeslagen, althans dat zegt men. Je zou dat kunnen opvragen. Zelf gebruik ik het liefst Twitter DM of Facebook PB in contact met een Klantenservice. Het gesprek is dan opgeslagen. 

Ik wil graag restitutie aanvragen . Van mijn rekening is ten onrechte 27,50 euro afgeschreven

Hoe krijg ik een reactie op mijn vraag?

Badge +3

Deze community is bedoeld om reizigers door andere reizigers te laten helpen. Wij hebben geen toegang tot klant- en betaalgegevens, kunnen niet inzien waarom dit bedrag is afgeschreven en kunnen u dus niet helpen met een eventueel verzoek om restitutie.

U moet rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice om dit met een medewerker van NS te bespreken. Dat kan telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op X (voorheen Twitter) of Facebook.

Overigens kunt u voor elke afschrijving een gespecificeerde factuur vinden in Mijn NS (de website, niet de app), bij Betaalgegevens. Wellicht verduidelijkt dat waarom het bedrag is afgeschreven.

Reageer