beantwoord

Slechte communicatie bijsturing met treinpersoneel

• 25 mei 2017
  • 5 reacties
  • 231 Bekeken

Reputatie 3
Het valt me op dat het treinpersoneel vaak slecht op de hoogte is van de actuele reisinformatie bij geplande en ongeplande verstoringen. Zelfs als de reisinformatie in de NS app up-to-date, slaagt het personeel er vaak nog niet in om goede informatie te verstrekken. Afgelopen week heb ik hier een drietal voorbeelden van meegemaakt:

- Zondag: IC Rotterdam - Leeuwarden. Vanwege geplande werkzaamheden tussen Utrecht en Amersfoort rijdt de intercity niet verder dan Utrecht en worden reizigers aangeraden om te reizen via Hilversum. In plaats van de reizigers van de juiste overstap informatie te voorzien, meldt de conducteur dat reizigers naar Amersfoort en verder om kunnen reizen via Schiphol (!).

- Gisteren (woensdag): IC Den Haag CS - Eindhoven. Vlak na vertrek uit Breda komt er een melding binnnen "aanrijding met een voertuig" bij Oisterwijk. Ruim 5 minuten vóór aankomst in Tilburg is het in alle digitale reisinformatie systemen al bekend dat de trein niet verder zal rijden dan Tilburg. Echter, bij aankomst in Tilburg roept de conducteur netjes om dat de trein nog doorgaat naar Eindhoven. In een tweede omroep ná aankomst in Tilburg wordt dit pas hersteld!

- Vandaag (donderdag): IC Eindhoven - Alkmaar. I.v.m. een te grote vertraging van de trein uit Maastricht wordt er geen treinstel bijgeplaatst, maar begint er een vervangende trein in Eindhoven. Door "miscommunicatie" vertrekt deze trein 10 minuten te laat omdat er onnodig wordt gewacht op een trein uit het zuiden die niet komt.

Waarom is het zo moeilijk om personeel goed in te lichten? Krijgt men geen pushberichten op het mobiel bij verstoringen in de dienst? Ook geplande werkzaamheden is het personeel vaak erg slecht van op de hoogte, dit zou véél beter kunnen en moeten.
icon

Beste antwoord door Slidestops 25 mei 2017, 15:50

Meldingen krijgen we over ons eigen traject, of het traject ernaast, dit op de railpocket. Verder kijk ik niet heel de tijd op de reisplanner tijdens mijn dienst, waardoor mensen die hun reis monitoren, het vaak beter weten als ik. Als ze het vragen kijk ik in diezelfde planner met ze mee.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Het personeel maakt gebruik van diezelfde app. Er wordt vaak globale informatie gegeven en niet per individuele reis. Die reis plan je immers zelf in de reisplanner.

Bijsturing bij de NS betekent ook wat anders overigens. Dat is de afdeling die de diensten van het personeel op de dag regelt en verandert bij calamiteiten.
Reputatie 3
@Slidestops: het eerste voorbeeld had ik misschien beter weg kunnen laten. De andere twee voorbeelden gaan wel degelijk over de communicatie bij verstoringen op de dag zelf. Maar het achterliggende probleem blijft dat personeel vaak laat op de hoogte is van de actuele situatie op het spoor.
Reputatie 7
Meldingen krijgen we over ons eigen traject, of het traject ernaast, dit op de railpocket. Verder kijk ik niet heel de tijd op de reisplanner tijdens mijn dienst, waardoor mensen die hun reis monitoren, het vaak beter weten als ik. Als ze het vragen kijk ik in diezelfde planner met ze mee.
Reputatie 3
Dank voor je antwoord Slidestops! Wat misschien wel zou kunnen is dat conducteurs een push-up melding ontvangen in de railpocket dat er wat op hun dienst of traject is gebeurd. Ik snap heel goed dat je niet constant kunt kijken op de railpocket, maar voordat er foute informatie wordt omgeroepen zou een extra check wel gewenst zijn.
Reputatie 7
Dat wat je zegt gebeurt ook, onze railpocket laat een deuntje horen en vervolgens krijg je een groot rood uitroepteken in beeld met de verstoringsinformatie

Reageer