Technische problemen met sommige mails van NS

• 7 februari 2018
  • 28 reacties
  • 943 Bekeken

Als je bijvoorbeeld een mailbevestiging krijgt over een claim, dan is die mail van de vorm multipart/alternative . Namelijk, een text/plain-deel en een multipart/related-deel.

1. Dat tweede deel bevat essentieel een html-pagina+plaatjes. De opmaak daarvan is echter niet ‘responsive’ , waardoor het bekijken van de mail vervelend is op een apparaat met een klein scherm zoals een smartphone. Gezien het groot aantal van zulke mails dat verstuurd wordt en het belang van smartphones tegenwoordig, lijkt het me gepast dat NS zich een keertje de moeite getroost dit ‘responsive’ te maken.

2. Het text/plain-deel is gewoon leeg. Ja: leeg. Dit betekent dat mensen die een voorkeur hebben voor text/plain en dat zo ingesteld hebben in hun mailprogramma niets zien. Dit kan bv. zijn (i) omdat ze slechtziend of blind zijn en een screenreader gebruiken die het beste zuivere-tekst-bestanden leest, (ii) omdat ze door een trage/instabiele internetverbinding verkiezen enkel dat text/plain-deel zonder plaatjes te downloaden, en (iii) om veiligheidsredenen of een andere persoonlijke voorkeur. Normalerwijze wordt er in alle mailcreatiesystemen automatisch een text/plain-versie gemaakt bij het opstellen van zo'n multipart/alternative-bericht. De NS zou dit ook moeten doen.

28 reacties

Hallo equaeghe,

Wat goed dat je de moeite hebt genomen om ons van een suggestie te voorzien. Ik heb de suggestie doorgestuurd naar de betreffende afdeling, bedankt!
Reputatie 7
Badge
Die suggestie heb ik ca. 2 jaar geleden (toen NS dit soort emailtjes ging versturen) al naar de afdeling gestuurd (op een @ns.nl adres) waarvoor ik ook 'bedankt''werd, maar er is nop en niets merkbaars mee gedaan.
Jup, de mailproblemen lopen al tijden. Net als de soms onterechte verwijzing naar dit forum e.d. 😞
Ik heb de suggestie doorgestuurd naar de betreffende afdeling
Bedankt! Kan je zorgen dat de opvolging door die dienst naar hier doorstroomt? Verder: als er nog technische vragen zijn i.v.m. multipart-messages e.d.m., laat ze maar naar hier komen, ik kan mogelijks nuttig advies geven.
Update: De betreffende afdeling laat de mogelijkheden bekijken. Wanneer ik meer weet zal ik het hier delen.
Update: De afdeling verantwoordelijk voor verzending van procescommunicatie hebben het responsive maken (voor tablets en mobiel) inmiddels op hun Roadmap staan. Dit gaat echter op de korte termijn nog niet te gebeuren doordat er nog andere projecten met een hogere impact/prioriteit liggen.
Responsive is echt to-taal iets anders dan het verzoek van TS om mails zowel opgemaakt als in plain text te versturen 😞
Ik vroeg beide. Maar inderdaad: @Arnold-NS is er ook opvolging van mijn andere verzoek, i.v.m. text/plain?
Badge +3
Is zo te zien nog steeds niet aangepast... tekst alleen in de bijlage dus :(

Bedankt voor de reminder Robert B. Ik ga het nogmaals aankaarten en zal hier de terugkoppeling plaatsen.
Update: Ik heb even een reminder verzonden Robert, helaas nog geen terugkoppeling.
Loopt dit topic na ruim 2 maanden nog steeds? 🤤
Badge +3
Staat op de back burner denk ik (waakvlammetje) 😛
Update: I.v.m. afwezigheid van de betreffende contactpersoon laat een terugkoppeling nog even op zich wachten. Zodra hij weer aanwezig is zal hier naar worden gekeken.
Update: Ik ben dit topic niet vergeten, reminder is de deur uit.
Update: Ik heb een terugkoppeling ontvangen. Er wordt met hoge prioriteit gewerkt om dit te optimaliseren, naar verwachting zal dit in kwartaal 3 of hooguit kwartaal 4 opgelost zijn.
Badge +3
Dat is mooi... want de vragen blijven komen ;)

Badge +3
Bump! 😗

Zojuist weer op Twitter een bevestiging dat het nog altijd niet veranderd is. Maar goed, Q3-2018 is nog niet voorbij en Q4-2018 is nog tijd genoeg 😂

https://twitter.com/henkjanverkerk/status/1042453762118443011

@NS_online⁩ prima product dat Flex. Nu nog responsive e-mails versturen!

Reputatie 5
Goed dat je dit even komt melden, Robert 😉.

Ik heb deze kwestie bij Miriam onder de aandacht gebracht!
Ik beloof niets Robert, maar heb even navraag gedaan 🙂
https://www.slideshare.net/Oogst/dml17-presentatie-ns-arjen-hettinga-unlocking-customer-value-bij-ns

En dat terwijl, slide 22, NS toch 10.000.000 mails per maand verstuurt! 🤣

"Unlocking customer value"
Update: Ik heb nog geen terugkoppeling ontvangen, maar nogmaals een reminder verzonden.
Ik heb bericht ontvangen en er is een start gemaakt om dit te realiseren, maar het is nog onbekend of het eind dit jaar aangepast zal zijn.
Badge +3
Q4 is al begonnen.. Maar ergens in 2019 is wel een betere ETA dus.
Badge +3
Maar om elke e-mail te moeten beveiligen? Dat mag ook later wel, toch, @Henk_NL ?

https://twitter.com/mjmetekohy/status/1057011067027636224

Google is streng, maar wel rechtvaardig. Liefst beveiligen maar hoe dan zullen NS en de meeste mensen zich afvragen?

Reageer