beantwoord

Treinkaartje kwijt, boete gekregen

• 10 oktober 2018
  • 10 reacties
  • 569 Bekeken

Goeiiieemidaag ik was met de trein naar tiel op de terug weg was ik mijn kaarttje kwijt ik heb mijn netjes gemeld bij de condocteur vervolgens heeft zij voor mij een kaartje geschreven van 4.40 en nu heb ik hem thuis binne gekregen en staat er 54.40 maar die mevrouw zij dus dat ik aleen t kaaartje hoef te betalen en hoe moet ik dit nu oplossen?
icon

Beste antwoord door Thom 10 oktober 2018, 12:56

U kon geen geen geldig kaartje laten zien, dus de boete was terecht en het is ook correct zo het is gegaan. U hoeft inderdaad alleen het kaartje te betalen maar dit kaartje is 50 euro duurder omdat het in de trein is afgegeven. Strikt genomen is het een verhoging van de ritprijs, maar het voelt natuurlijk als een boete.

Er is niettemin wel een uitweg, waarbij u de boete niet hoeft te betalen. U kunt namelijk bezwaar maken. Als het een eerste boete is en de conducteur geen onaangename dingen over uw gedrag heeft opgeschreven, dan wordt die boete vaak kwijtgescholden. Neem contact op met Klantenservice en hou het boetekenmerk bij de hand. Een letter met zes cijfers. Omdat u een en ander uit moet leggen is bellen vaak handiger: 030 7515155.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U kon geen geen geldig kaartje laten zien, dus de boete was terecht en het is ook correct zo het is gegaan. U hoeft inderdaad alleen het kaartje te betalen maar dit kaartje is 50 euro duurder omdat het in de trein is afgegeven. Strikt genomen is het een verhoging van de ritprijs, maar het voelt natuurlijk als een boete.

Er is niettemin wel een uitweg, waarbij u de boete niet hoeft te betalen. U kunt namelijk bezwaar maken. Als het een eerste boete is en de conducteur geen onaangename dingen over uw gedrag heeft opgeschreven, dan wordt die boete vaak kwijtgescholden. Neem contact op met Klantenservice en hou het boetekenmerk bij de hand. Een letter met zes cijfers. Omdat u een en ander uit moet leggen is bellen vaak handiger: 030 7515155.
Nee heb dit eerder gehad en toen hoevte ik maar 4.40 te betalen dus ga nu niet dat bedrag betalen want heb dat ook niet
Reputatie 7
Badge +4
Merkwaardig dat u toen geen boete kreeg. De verhoging met vijftig euro is standaard. Het is aan u te betalen of niet, maar niet-betalen is altijd het duurste. Er komt al snel een verhoging en NS is vlot met het overgeven aan een incassobureau. Dan heeft u een boete van vijftig euro en de incassokosten van veertig euro te voldoen. Als u echt geen eerdere boete heeft gehad en u dat zeker weet, is het toch slim kwijtschelding te vragen. Dan betaalt u per saldo € 4,40 en als u niet betaalt, kost het meer dan negentig euro op den duur.

'Ik doe dat niet' klinkt stoer, maar is alleen maar duur en ook niet handig denk ik. Ik zou het geld liever anders besteden en gewoon de 4,40 betalen die u toch al hoort te betalen voor uw reis.
Hallo Cherena de ruiter, welkom op onze Community!

Ik zie dat Thom je al van advies heeft voorzien en dit is helemaal correct. Ook ik wil je zeker adviseren om contact op te nemen met mijn collega's voor de extra kosten van €50. Dat scheelt vaak een hoop 🙂 Laat je even weten als het is opgelost?
Reputatie 7
Badge +3
Nee heb dit eerder gehad en toen hoevte ik maar 4.40 te betalen dus ga nu niet dat bedrag betalen want heb dat ook niet
Als je als eens eerder een boete niet hebt hoeven te betalen krijg je een tweede keer geen kwijtschelding meer.
Badge +3
Kijk goed naar het bedrag dat op het gele papiertje staat dat uitgeschreven is. Als daar gewoon € 4,40 staat lijkt het me sterk dat NS er later zomaar € 50,- bovenop gooit omdat het al eens eerder gebeurd is.
50 euro verhoging is voorgedrukt op het UVB.

Kwijtschelding van de verhoging kan volgens Jouke overigens tegenwoordig in principe eenmaal per jaar: https://community.ns.nl/in-de-trein-11/gtbv-bij-uvb-dubbele-fout-van-conducteur-bij-handelwijze-bij-vergeten-weekendvrij-49332/index1.html#post330928
Reputatie 7
Badge +4
Het moet haast zo zijn dat de €4,40 berekend is door de kwijtschelding er af te trekken. Cherena heeft daardoor dus uiteindelijk geen €54,40 betaald, maar €4,40. Ik denk haast dat dit de tweede boete is en Cherena voor de tweede keer kwijtschelding hoopt te krijgen. NS zou wel gekke Henkie zijn om dit nog voor een tweede keer te doen ook, dus het wordt €54,40. Zwartrijden kan duur zijn en wie dit doet, loopt nu eenmaal kans op een verhoging, desnoods na wanbetaling met de kosten van een incassobureau. Dan moet je het maar niet doen en achteraf ook niet zeuren. Een conducteur onwaarschijnlijke woorden in de mond leggen helpt ook niet. Iedere conducteur weet dat er vijftig euro bijkomt, het is zelfs voorgedrukt.

Once in a lifetime lijkt me toch het goede principe. Een mens kan zich een keer vergissen. Eens per jaar echter lokt alleen maar ongewenst en immoreel calculerend gedrag uit. Het desnoods als uitzondering een tweede keer doen in een krepeergeval, moet wel kunnen. Dat is zowel menselijk als rechtvaardig, maar je moet er geen zwartrijrecht zonder verhoging van eens per jaar van maken.

@Robert: Dit lijkt me inderdaad niet het beste antwoord. Een like kan natuurlijk, als je dat echt wilt althans. Een moderator kan ingrijpen, niks aan de hand.
Badge +3
Oeps, heb per ongeluk een antwoord als beste gemarkeerd (macht der gewoonte links onder klikken voor een like).

Dat was niet mijn bedoeling dus kan een moderator dat ongedaan maken?
Reputatie 5
Bij deze 😉

Reageer