beantwoord

Uitcheckgemist.nl, mijn station doet het niet

• 9 februari 2020
  • 22 reacties
  • 586 Bekeken

Dag NS Community, 

Een tijdje terug ben ik vanaf station Eijsden naar Maastricht gereden met de trein, hierbij heb ik gewoon ingecheckt maar ben vergeten uit te checken. Nu wilde ik mijn fout herstellen op uitcheckgemist.nl alleen kreeg ik de melding ‘Er kan helaas geen prijs worden opgehaald op basis van de ingevulde stations’. De trein die tussen Eijsden en Maastricht rijdt is een NMBS trein (België) die tussen luik en Maastricht loopt. Op het perron in Eijsden staan gewone NS-incheck palen, Hoe krijg ik nu mijn geld terug? Heb nu namelijk 20 euro instap tarief betaald voor een ritje van € 2,50. 

Alvast bedankt voor de reactie,

met vriendelijke groet, Hans

icon

Beste antwoord door masd 9 februari 2020, 12:15

Heb je een Mijn NS-account waar de OV-chipkaart aan toegevoegd is of waar je die aan toe kunt/wilt voegen? Je kunt dan via je reishistorie geld voor de gemiste check-uit terugkrijgen. Misschien lukt het op die manier wel, het geld krijg je dan op je bankrekening teruggestort.

Mocht dat niet gaan, dan zou ik contact opnemen met de klantenservice. Kan via telefoon, chat, Twitter of Facebook.

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Heb je een Mijn NS-account waar de OV-chipkaart aan toegevoegd is of waar je die aan toe kunt/wilt voegen? Je kunt dan via je reishistorie geld voor de gemiste check-uit terugkrijgen. Misschien lukt het op die manier wel, het geld krijg je dan op je bankrekening teruggestort.

Mocht dat niet gaan, dan zou ik contact opnemen met de klantenservice. Kan via telefoon, chat, Twitter of Facebook.

Het probleem zit hem niet in het NS-account, ik heb om te testen Amsterdam centraal en Rotterdam centraal eens ingevuld en deze pakte hij wel, het ligt dus echt aan het station Eijsden, niet aan het account.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Het probleem met Eijsden speelt/speelde ook bij GTbV claims (geen NS-AVR) maar zou gewoon verwerkt moeten worden. Er zou sprake zijn van een andere vervoerder (NMBS) maar dat is niet het geval want deze treinen rijden in opdracht van de NS.

Neem contact op met de klantenservice en neem geen genoegen met een NEE, want je bent immers gewoon bij NS ingecheckt. Probleem is alleen dat het systeem het station niet snapt.

Ik ben stiekem wel benieuwd of wij het wel op de reguliere wijze kunnen corrigeren. Wil je mij een privébericht sturen Hans_2995300524? Dan ga ik experimenteren. Als je het zo snel mogelijk opgelost wil hebben kan je dit beter door de Klantenservice laten doen. Ik ben er vandaag nog tot 17:00 en morgen van 17:00 tot 22:00. De rest van de week heb ik geen forum-diensten.

Die reisplanner doet wel meer rare dingen. Als ik rond 13:00 vanuit Den Haag naar Eindhoven wil kost een rit 2e klas zonder via station 21,80. Als ik via Naarden-Bussum naar Eindhoven wil blijft de prijs gewoon hetzelfde. Idem via Schiphol Airport. Behalve op maandag!!!! Dan kost het via Schiphol ineens 30,40. Wie het begrijpt mag het zeggen. Als ik naar Naarden-Bussum ga kom ik ook via Schiphol. De reis via Naarden-Bussum is alleen wat langer en duurt ook langer.

Omdat de reisplanner morgen misschien weer wat anders doet, hieronder screenshots, genomen op zondag.

Reputatie 5

Zowel NS als 9292 lijken wat te hebben veranderd aan hun prijsindicatie. De Reisplanner van NS gaf vroeger nooit prijzen bij via-reizen, maar lijkt inmiddels de opgetelde prijs van twee afzonderlijke enkele reizen te geven, dus met tweemaal de dure eerste tariefeenheden en met verlies van de langeafstandkorting. Die prijs past dan weer niet bij de reisadviezen in hetzelfde scherm, die van een directe aansluiting uitgaan. Bij zo'n directe aansluiting - en ook met het voorgeschreven uit- en inchecken - tellen de tariefeenheden immers gewoon door. 

9292 gaf vroeger bij een via-reis de prijs van twee enkele reizen, aannemende dat de reiziger op het via-station zou willen onderbreken. Inmiddels geeft 9292 altijd de prijs, behorende bij de kortste, directe reisafstand. Twee pop-ups verder staat dan een “sterretje” dat aangeeft dat de prijs niet geldt bij een omweg, hoewel de reiziger die omweg met een “via-station” juist expliciet heeft aangegeven.

Het blijft moeizaam.

@Rudi Aardig verhaal. Maar ik blijf me verbazen over het verschil in prijs via Schiphol Airport op maandag of andere dagen. Is er een speciale trein op maandag? Het eerste stuk is gelijk aan dat naar Naarden-Bussum met de trein richting Leeuwarden. Of gewoon het zoveelste foutje dan wel grapje in de reisplanner? Op andere dagen dan maandag is het advies ook anders. Ik merk ook nogal eens dat ik voor een bepaalde verbinding een totaal ander advies krijg bij ns dan bij 9292 en bij ns anders als ik het traject in twee stukken bekijk. Maar misschien komt het doordat ns vooral reizigers op een vast traject liefst vijf dagen in de week wil hebben en niet is gesteld op mensen die minder vaak reizen maar wel alles graag zoveel mogelijk met ov doen?

@Rudi Je verhaal nog eens opnieuw lezend snap ik dan die 21,80 niet voor verschilllende via-reizen. Of heeft ns stiekem verschillende kilometer afstanden en dus prijzen voor bepaalde trajecten? In het verre verleden toen ook de conducteurs met die gele boekjes liepen bleek duidelijk dat de tariefkilometers lang niet altijd met de werkelijke kilometers overeen kwamen. Maar toen had je tenminste nog enig idee van de afstanden. De reistijd is tegenwoordig ook geen goede maatstaf. Denk maar aan de rit van Hilversum naar Soest. Veel langer op een kil perron hangen in Baarn dat dat je met de trein reist.

Ik heb helaas ook geen verklaring voor je, Kees. Ik kan inderdaad reproduceren dat voor sommige reizen een prijs van €30,40 wordt geadviseerd, terwijl het over dezelfde route rijdt als andere adviezen met €21,80 als ritprijs. Dit gebeurt wel op verschillende dagen, maar volgens mij enkel bij reizen met een enkele overstap. Uiteindelijk is de hogere prijs echter wel de correcte prijs. Omdat je een via-station opgeeft, maak je een reis die langer is dan het kortste traject tussen Den Haag en Eindhoven. Met een ticket Den Haag - Eindhoven mag je de reis via Schiphol niet maken, dus heb je twee losse vervoerbewijzen nodig, waardoor je duurder uitvalt. Een los ticket Den Haag - Schiphol plus Schiphol - Eindhoven komt precies uit op €30,40, dus dat die prijs wordt weergegeven is juist gezien het via-advies.

Waarom dan voor andere adviezen een lagere prijs wordt weergegeven heeft denk ik te maken met het aantal overstappen. Ik heb überhaupt niet eerder gezien dat er een prijs wordt weergegeven bij een ‘via’-reis, dus ik vermoed dat dit een recente toevoeging is. Het lijkt erop dat reizen waarbij er dan enkel een overstap plaats vindt op het via-station wel de correcte prijsberekening krijgen, maar dat er bij reizen met meer overstappen wordt teruggevallen op de standaard berekening voor station A → B.

Reputatie 7
Badge +2

Ziet er vreemd uit, via de app krijg je trouwens nog steeds geen prijzen met een via-station.

Denk verder niet dat het iets met het probleem van @Hans_2995300524 te maken heeft, want de reisplanner kan probleemloos de prijs van of naar Eijsden te bepalen (zonder via-station natuurlijk). Ik heb deze foutmelding wel vaker gekregen bij uitcheckgemist.nl, maar dan bij andere stations/haltes. Vandaar mijn suggestie om het via Mijn NS of de klantenservice te proberen, omdat het bij mij op die manier wel gelukt is.

Reputatie 5

@Rudi Je verhaal nog eens opnieuw lezend snap ik dan die 21,80 niet voor verschillende via-reizen.

€21,80 is gewoon de prijs Den Haag-Eindhoven over de kortste afstand, via Rotterdam Centraal. Als er reizen zijn met een eerdere aankomst over een langere route, dan hebben die in de Reisplanner dezelfde prijs (en mag je natuurlijk ook zo tegen dat tarief reizen).

Reputatie 5

[...] Met een ticket Den Haag - Eindhoven mag je de reis via Schiphol niet maken, dus heb je twee losse vervoerbewijzen nodig, waardoor je duurder uitvalt. Een los ticket Den Haag - Schiphol plus Schiphol - Eindhoven komt precies uit op €30,40, dus dat die prijs wordt weergegeven is juist gezien het via-advies.[...]

Dat is maar ten dele waar. Wanneer je binnen 35 minuten overstapt - zoals ook alle reisadviezen in de planner aangeven - is de aangegeven prijs te hoog. De tariefeenheden tellen dan door - waarbij de reiziger in dit geval dan wel even naar Plaza moet om uit- en weer in te checken.

Als ik op station Eindhoven Centraal aankom wordt er vast 21,80 afgeschreven wanneer ik verder niet onderweg ben uitgecheckt en ingechcekt. In Naarden-Bussum staan nog alleen paaltjes en geen poortjes. Dus blijkbaar een veilig station. Als ik even wat af wil geven of ophalen in Naarden of Busum geen probleem? 

Maar hoe zit het met de conducteur als ik na Naarden-Bussum controle krijg? Vraagt die dan of ik vergeten ben uit en in te checken ergens daarvoor? Vindt die het alleen een vreemde reisweg? Die kan toch zien als ik dan in Den Haag ben ingestapt?  Interesseert het de conducteur geen biet? Ben ik wel de klos als ik in Naarden-Bussum in- en uitcheck? In Schiphol moet ik gewoon iemand even naar het perron laten komen? Dat kost die persoon immers niks.

Badge +3

Omdat je een via-station opgeeft, maak je een reis die langer is dan het kortste traject tussen Den Haag en Eindhoven. Met een ticket Den Haag - Eindhoven mag je de reis via Schiphol niet maken, dus heb je twee losse vervoerbewijzen nodig, waardoor je duurder uitvalt. Een los ticket Den Haag - Schiphol plus Schiphol - Eindhoven komt precies uit op €30,40, dus dat die prijs wordt weergegeven is juist gezien het via-advies.

Waarom dan voor andere adviezen een lagere prijs wordt weergegeven heeft denk ik te maken met het aantal overstappen.

Er rijdt een rechtstreekse IC Dordrecht - Eindhoven (Venlo zelfs) die helemaal via Schiphol gaat. Als je die neemt zonder overstappen door poortjes dan mag je die reis dus gewoon maken. Wel een beetje onzinnig lang vanuit Dordrecht want dan kan je veel beter via Breda of anders Rotterdam - Utrecht reizen, en vanuit Den Haag ook via Utrecht. Maar goed, als Breda en Gouda er uit liggen is het een optie… of als je gewoon zin hebt om een flink eind om te reizen of een hekel hebt aan overstappen.

De getoonde prijs zal wel zijn omdat er iets geknipt is qua ritnummers o.i.d. of gaat men er vanuit dat iemand die voor dat advies kiest onderweg wel ergens zal uitstappen/overstappen. Op maandag (werkzaamheden Leiden) kan dat ook goed de reden zijn.

Als je met een incheck in Den Haag via Schiphol naar Eindhoven reist mag je niet zomaar omreizen via Hilversum of Naarden-Bussum.

Badge +3

Overigens zal de getoonde overstap op/via Schiphol je alleen die extra kosten opleveren als je poortjes tegen zou komen, maar die zijn er niet. Planner denkt blijkbaar van wel.

Voor Amsterdam zuid is de overstap op hetzelfde perron, dus ook geen poortjes, en dat snapt de planner wél.

@Robert B Je bent wel erg stellig in je beweringen. Voor zover mij bekend mag ik er op vertrouwen dat de reisplanner mij juiste informatie geeft. Ik heb dan aangegeven via welk station ik wil reizen en krijg een antwoord, inclusief prijs. Die verhalen dat het soms niet klopt zijn mij eigenlijk een zorg. Als ik niet meer op de reisplanner kan vertrouwen, op wie dan wel?

Ik mag dus zo reizen en hoef niet onderweg uit en in te checken omdat ik iets af wil geven of ophalen. Het enige wat ik nog wilde weten is of en hoe de conducteur er op reageert. In al je grote wijsheid denk ik niet dat je daar een sluitend antwoord op kunt geven. Ook conducteurs blijven mensen.

Overigens, voordat er in de winter die koude stormen in de trein zijn ging ik graag op een vrije reisdag weer eens een voor mij nieuwe route bekijken. De airco storm en al die verschrikkelijke schermen langs de rails maken het helaas minder interessant. In een trein waarin het niet zo ijskoud is reis ik graag.

In het verleden ben ik nog een tijd lid geweest van de NVBS (Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en tramwegwezen). Ook wel meegeweest met de speciale koninginnedag tochten. Omdat veel leden voor mij te fanatiek waren, kenden alle serienummers en zo uit hun hoofd, ben ik niet langer lid gebleven.

Museumlijnen hebben wel mijn belangstelling. Ik kan dus echt genieten van een treinreis. Sommige van die lijnen hebben nog de ouderwetse stoomverwarming. Heel aangenaam!

@Robert B Je tweede commentaar over de poortjes had ik nog niet gezien. Leuke interpretatie. Maar hoe vlecht je dan nog het verschil in prijs tussen maandag en bijvoorbeeld dinsdag qua prijs er in? Of halen ze die (denkbeeldige) poortjes soms dinsdag weer weg?

Probeer niet voor alles een oplossing te verzinnen. Laat de mensen bij ns ook eens nadenken over mogelijkheden en onvolkomenheden in de software.

Reputatie 5

Er rijdt een rechtstreekse IC Dordrecht - Eindhoven (Venlo zelfs) die helemaal via Schiphol gaat. Als je die neemt zonder overstappen door poortjes dan mag je die reis dus gewoon maken.  [...]

Je mag die reis - die op die manier niet gegeven wordt door de Reisplanner - niet maken zonder onderweg uit- en in te checken, of op een rechtstreeks vervoerbewijs. Of een conducteur er wat van zegt (of überhaupt controleert) doet er niet toe.

In Groot-Brittannië mag dat overigens wel. Een open ticket is geldig op een rechtstreekse trein, welke omweg die ook maakt. Nu reizen er op de lange afstand maar weinigen op een open ticket, gezien de prijs daarvan...

Badge +3

Ik wil er verder niet al te ver op in gaan maar de NS heeft ooit aangegeven dat je elk advies dat de reisplanner geeft (en dat is in dit geval met de minste overstappen) je die omreis gewoon mag maken met een enkele incheck.

In sommige gevallen zelfs met een terugsteekadvies maar daar ga ik me niet meer aan branden want dan ga je soms trucs uithalen zoals 9292 adviezen van/naar een adres. Alhoewel men bij de NS ook zei dat het geldig zou zijn (maar dan wel ‘overstappen’ voordat je terugsteekt).

Ga je onderweg door poortjes bij een omreisadvies, dan betaal je uiteraard voor de afstand die je daadwerkelijk reist. Maar goed, als er adviezen zijn van Schiphol naar Utrecht (en verder) die via Naarden-Bussum gaan, en je daar maar kort je reis wilt onderbreken is dat prima.

Update: Ik heb vooralsnog geen bericht mogen ontvangen van Hans_2995300524.

Update: Hans_2995300524 heeft vooralsnog geen contact met mij gezocht. Ik laat het topic voor nu los. 

Reageer