vergeten uitcheck vanwege onderbreking met bus | NS Community
beantwoord

vergeten uitcheck vanwege onderbreking met bus

  • 15 August 2022
  • 21 reacties
  • 332 Bekeken

Woensdag 10 August 2022 gereisd van Maastricht naar Alphen aan de Rijn. Wegens werkzaamheden van Eindhoven naar Boxtel met de bus. Door onoverzichtelijk situatie met name waar het de in- uitcheckpaal betreft vergeten uit te checken in Boxtel. Gevolg NS rekent drie afzonderlijke reizen in plaats van één reis, waardoor €10,20 per persoon teveel is betaald. Klantenservice NS kan dit niet corrigeren en heeft ons geadviseerd een mail te sturen. We kunnen echter geen mailadres vinden. Overigens keurig geholpen. Voor de chat is de vraag ook te lastig. Hopelijk is dit de juiste weg.

icon

Beste antwoord door Thom 15 August 2022, 12:47

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Zie ook dit topic. NS reageert (nog) niet.

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Wij zijn een reizigersforum en kunnen helemaal niet bij de klantgegevens. Het moet echt via de kanalen van Klantenservice. Er is veel onduidelijkheid over de gang van zaken op dit traject, daarom duurt het langer. Ik denk dat men wacht of er beleid op gezet wordt.

 

U mag geen NS achter uw naam hebben dat is voorbehouden aan moderatoren. Een langskomende moderator zal dit veranderen en eventueel krijgt u een berichtje welke nick u dan wilt.

Reputatie 7
Badge +3

Ik snap echt niet wat hier nou weer zo moeilijk aan zou zijn. Het gaat gewoon om het corrigeren van een gemiste in- of uitcheck, iets dat de klanteNService dagelijks doet toch?. Als die is gecorrigeerd zou het weer als één reis gezien moeten worden en kan automatisch de juiste prijs berekend worden en kan er restitutie verleend worden.

Reputatie 7
Badge +3

Het is ook bijzonder dat wordt geadviseerd een mail te sturen aangezien NS helemaal geen mailadres heeft waar klanten heen kunnen mailen. 

Ik heb Myriam inderdaad al even een bericht gestuurd voor de wijziging van de gebruikersnaam. 

NS Klantenservice zou dit inderdaad gewoon op moeten kunnen lossen. Er is geen mailadres beschikbaar voor deze zaken.

Reputatie 7
Badge +4

@mrfreeze Het hoeft niet moeilijk te zijn, het kon in het verleden ook. Het lijkt meer een probleem hoe het te managen, maar dat is ook niet meer dan een afgeleide, ;-) Hoeveel mensen zullen deze vraag hebben? Ik heb iets soortgelijks gehad bij Meppel-Zwolle en dat ging probleemloos.

Reputatie 7
Badge +1

Net als in dat andere topic al aangegeven faalt de klantrenservice dus. Is niet de eerste keer maar ik zie helaas geen verbetering, eerder een verslechtering de laatste tijd.

Wat gaan NS daar nu concreet aan doen?? 

Dit was toch echt het advies. Inmiddels al twee maal met de klantenservice gebeld, dus ook geruime tijd in de wacht gehangen. Beide keren bleek correctie naar één reis niet mogelijk. Eind van de week nog maar een keer proberen. Bedankt voor de reacties!

Misschien is het goed om bij vervangend busvervoer de reizigers eens wat duidelijker te wijzen op het feit dat ze bij het in/uitstappen van de bus ook dienen in/uit te checken. Nu doen veel mensen maar wat en dat geeft na afloop een hoop problemen.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien ook goed om duidelijker aan te geven waar die mobiel paaltjes staan, vooral op stations waar het druk kan zijn wat betreft het aantal wachtende reizigers voor de bus. Als er een grote groep mensen staat te wachten kan het zijn dat je door de mensen het paaltje niet meer ziet. Zoals in een ander topic hierover, zet er een paal met bord neer dat je daar moet in/uitchecken. 

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft dit probleem zelf veroorzaakt door niet langer poortjes open te zetten bij treinvervangend busvervoer. Op een doorgaande reis gaat het dan altijd goed. Paaltjes om in- en uit te checken zijn dan alleen nodig voor mensen die alleen het stukje met de bus reizen.

Het is technisch voor de klantenservice niet mogelijk 2 reizen tot 1 samen te voegen. Is geen optie of knop voor. Je kan wel om coulance vragen, maar dat kan dus niet toegezegd worden.

Ik begrijp uit de verhalen uit dit- en het andere topic dat de in- en uitcheckpaal bij de bussen duidelijker moet qua tekst over het in- en uitchecken en ook meer zichtbaar moet zijn. Dat geef ik door.

NS heeft dit probleem zelf veroorzaakt door niet langer poortjes open te zetten bij treinvervangend busvervoer. Op een doorgaande reis gaat het dan altijd goed. Paaltjes om in- en uit te checken zijn dan alleen nodig voor mensen die alleen het stukje met de bus reizen.

Een dubbel open systeem nodigt uit tot zwartrijden, een dubbel gesloten systeem is dan beter.

Reputatie 7
Badge +3

Hieruit blijkt maar weer dat het geen goed idee van NS was om de facto niet meer te controleren in de treinen.

Reputatie 7
Badge +1

Eindhoven

Gisteren dus even op onderzoek geweest naar de mobiele incheckpalen in Boxtel en Eindhoven. De mobiele incheckpalen staan in ieder geval overal en zeker in Eindhoven snap ik niet dat iemand die gemist kan hebben. Momo heeft hier al eerder een foto van der trap geplaatst met het vermoeden dat daar een paaltje stond en inderdaad daar staat een paaltje gelijk bij de ingang naar de bussen. Er is hekwerk geplaatst en dat betekent dat iedereen dus langs het paaltje moet om in te checken. De enige manier waarbij het dus in Eindhoven fout kan gaan is als de wachtrij naar de bussen toe langer is dan 35 minuten. Er is geen oplossing om dat tegen te gaan. Er zullen dus ook destijds bij de werkzaamheden bij Meppel mensen benadeeld zijn. Ook bij aankomst vanuit Boxtel op Eindhoven staan er 2 niet te missen uitcheckpalen.

 

 

Boxtel

 

De situatie in Boxtel is wat anders. Ook hier staan zowel bij de halte voor de stopbus als bij de halte voor de snelbus dit soort palen, alleen er staat er per halte maar één. De stopplaats voor de bus ligt een kleien 100 meter van de instapplaats voor de bus. Reizigers vanuit Eindhoven zien derhalve de in-/uitcheckpaal niet. Ook komt het dus voor zoals in onderstaande foto dat wachtende reizigers het zicht op de paal aan het oog onttrekken. Ik kan mij derhalve heel goed voorstellen dat reizigers vanuit Eindhoven deze paal compleet over het hoofd zien en zo een incomplete reis scoren. Wat mij ook nog steeds opvalt dat er niet wordt omgeroepen dat je met het busvervoer moet inchecken bij een mobiele paal en moet uitchecken bij een mobiele paal, niet in de trein en niet in de bus. (De doorgewinterde reizigers weten dat dat natuurlijk moet, maar er zullen er ook best wel zijn die alleen door de week reizen en dit soort werkzaamheden niet eerder hebben meegemaakt).

 

Voorzieningen

NS heeft geleerd van eerdere debacles en voor de reizigers op Boxtel en Eindhoven voor flesjes water gezorgd. De overige voorzieningen zijn vooral op station Boxtel zeer slecht. De lift is nog steeds defect en dat zorgt er tezamen met de loopafstand op Eindhoven voor dat deze reis niet door iets minder mobiele mensen gemaakt kan worden. Trap is behoorlijk lang en zeker met koffers geen pretje om op te klimmen.

 

Ik krijg de foto's niet geplaatst helaas (tekst te groot?)

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

 

Reputatie 7
Badge +1

 

Reputatie 7
Badge +1

 

Reputatie 2

Tja, zoals ik in het andere topic zeg: of het nou door je (mijn) eigen stommiteit komt, of door overmacht, het niet kunnen samenvoegen van twee reizen die overduidelijk als 1 reis bedoeld zijn, lijkt een onvolkomenheid van systemen, waar de NS van vindt dat die op het conto van de reiziger komt.

M.i. niet helemaal zoals het zou horen. Ja, ook de reiziger moet oppassen, maar er zullen toch weinig mensen zijn die opzettelijk hun reis in 2 knippen…

Ik vond de situatie in Boxtel wel overzichtelijk, maar ik heb nog geen idee waar die 1 of 2 palen onderaan de trap nou voor waren… is dat voor mensen die niet uitgecheckt hebben bij de bus?

Reputatie 3

Als je denkt dat de wachttijd in Eindhoven langer is dan 35 minuten is er een manier om het te laat inchecken voor de bus waardoor de reis wordt opgeknipt te omzeilen. Check uit bij het verlaten van het station Eindhoven via het poortje. Check daarna in bij een ander poortje, maar ga er niet door heen. Je ziet nu de melding Overstap OK. En je bent ingecheckt voor de trein vervangende bus, bij de bus check je dus niet opnieuw in. In Boxtel check je wel uit bij de bus. Als je verder reist, check je in bij het poortje, om naar de trein te gaan. Dan krijg je weer een melding: Overstap OK. Zo maak je dus 1 reis in plaats van 2 of 3 reizen!

Reputatie 2

Heel scherp, Wim. 👍
Het veronderstelt wel redelijk wat voorkennis & boelkloedigheid.

Reageer