beantwoord

verkeerde naam op naheffing

• 29 december 2015
  • 23 reacties
  • 507 Bekeken

Mijn ouders krijgen geregeld een brief van bureau naheffingen met een naam die niet op het adres van mijn ouders woont.
Mijn vader heeft de brieven iedere keer retour gestuurd dat deze persoon hier niet woont en er op gezet wie er wel woont.
Maar wat moeten zij nu doen als de ns dit niet geloofd en een deurwaarder hun huis laat leeghalen in opdracht van hun want hier zal het op uitdraaien omdat zij retourzendingen nooit geloven omdat in hun ogen de persoon om wie het gaat volgens hun op dit adres woont en niemand anders
icon

Beste antwoord door Anonymous 29 december 2015, 16:57

Als je ouders volgens de Gemeentelijke basisadministratie op dat adres wonen, dan wonen ze daar. Als er ongewenst ook nog een andere persoon op dat adres staat ingeschreven, dan kunnen je ouders beter even contact opnemen met de gemeente.

Een deurwaarder kan niet zomaar een huis leeghalen. Wel kan er beslag worden gelegd. Als een deurwaarder beslag legt op de boedel van een verkeerde, dan is dat een onrechtmatige daad waarvoor die deurwaarder volledig aansprakelijk is. Zover gaat het echter echt niet komen.
Bekijk origineel

23 reacties

Als je ouders volgens de Gemeentelijke basisadministratie op dat adres wonen, dan wonen ze daar. Als er ongewenst ook nog een andere persoon op dat adres staat ingeschreven, dan kunnen je ouders beter even contact opnemen met de gemeente.

Een deurwaarder kan niet zomaar een huis leeghalen. Wel kan er beslag worden gelegd. Als een deurwaarder beslag legt op de boedel van een verkeerde, dan is dat een onrechtmatige daad waarvoor die deurwaarder volledig aansprakelijk is. Zover gaat het echter echt niet komen.
Zover gaat het echter echt niet komen

Dat lijkt mij ook niet. Ik wil wel even kijken wat ik hierover kan terugvinden in het systeem ct de heij. Zou je mij middels een privébericht de adresgegevens van je ouders kunnen sturen?
Zover gaat het echter echt niet komen

Dat lijkt mij ook niet. Ik wil wel even kijken wat ik hierover kan terugvinden in het systeem ct de heij. Zou je mij middels een privébericht de adresgegevens van je ouders kunnen sturen?

het prive adres van mijn ouders is xxx xxx xxx (verwijderd ivm privacy)
Het is niet slim deze gegevens in je post te zetten. Je kan dit nog verwijderen via het 'potlood' icoontje dat getoond wordt als je met je muis over je post gaat.

Een privé bericht sturen aan Klaas Jan doe je door op zijn naam te klikken en daar te kiezen voor 'Stuur bericht'. Je eigen post aanpassen kan nog tot 1 uur nadat je deze gemaakt hebt.

Door de gegevens op het internet in een openbaar forum te posten geef je juist mensen de kans deze naam + adres op te schrijven en voor dit soort zaken te gebruiken helaas.
Dank marv87!
Reputatie 1
Ik heb anders hele andere ervaringen met onterechte naheffingen. Het is een regelrechte ramp, het incassobureau wijst naar de ns en vice versa. Niemand wil naar je luisteren en het incassobureau kan alleen maar dreigen met deurwaarders en het laten voorkomen van de zaak. Bij de NS vang je ook botzeil omdat zij de vordering uit handen hebben gegeven doen ze niets meer voor je.
Ik heb anders hele andere ervaringen met onterechte naheffingen. Het is een regelrechte ramp, het incassobureau wijst naar de ns en vice versa. Niemand wil naar je luisteren en het incassobureau kan alleen maar dreigen met deurwaarders en het laten voorkomen van de zaak. Bij de NS vang je ook botzeil omdat zij de vordering uit handen hebben gegeven doen ze niets meer voor je.
Volgens mij zit er een essentieel verschil tussen een naheffing die je inhoudelijk onterecht vind en één die uitgeschreven is voor een persoon die niet woonachtig op het adres. Een deurwaarder zal nooit een ontruiming/beslaglegging doen als je kan aantonen dat die persoon niet ingeschreven is op het adres.
Jouw persoonlijke ervaring sluit niet aan bij de situatie die TS beschrijft.

In jouw situatie heb je terecht een boete ontvangen van een BOA omdat je aan het zwartrijden was. Bovendien heb je de opgelegde boete vervolgens niet tijdig voldaan, waardoor de doel terecht is doorgestuurd naar het incassobureau. In de situatie die TS beschrijft, worden stukken betreffende een boete (oid) verstuurd naar een verkeerd adres. Ik zie geen overeenkomsten. Met je (verwijderd door moderator) verhaal maak je TS onnodig bang, want die hoeft zich nergens zorgen om te maken.
Ik schaar me achter Marv en Luchtmacht ct de Heij. Er zijn meerdere mogelijkheden om deze zwartrijder te gaan traceren, het is alleen erg vervelend dat u alles moet retouneren. Het wordt zo te lezen opgepakt, hopelijk is het snel opgelost.
Uiteraard pak ik dit op. Ik kan me ook goed voorstellen dat iemand hierover bij ons aanklopt. We hebben binnen de organisatie mensen die zich hier dagelijks mee bezig houden. Helaas worden eerlijke burgers soms de dupe van een wanbetaler. Het is daarom ook niet nodig om een persoonlijke ervaring te betrekken op de zorgen van TS.
Een deurwaarder zal nooit een ontruiming/beslaglegging doen als je kan aantonen dat die persoon niet ingeschreven is op het adres.
Ik meen dat het er niet toe doet wie er wel of niet ingeschreven is, maar dat er geen beslag gelegd mag worden op goederen waarvan degene op wie de vordering betrekking heeft niet de eigenaar is.
Lijkt mij helemaal juist Pe_pe
Ik heb nog geen privébericht ontvangen; ik wil graag nog even op onderzoek uit voor TS.
Ik heb nog geen privébericht ontvangen; ik wil graag nog even op onderzoek uit voor TS.
Aangezien TS geen reactie meer heeft gegeven nadat je zijn privé gegevens weghaalt had is TS waarschijnlijk nog in de veronderstelling dat deze doorgegeven zijn en er vanuit hem geen actie meer nodig is. Ik neem aan dat je de gegevens wel even eerst overgenomen hebt voordat je ze verwijderd hebt zodat je TS op basis daarvan wel kan helpen.
Ik heb de gegevens overgenomen, maar de postcode bleek niet te kloppen, waarschijnlijk een typefout. Vandaar dat ik toch echt graag nog een privébericht wil ontvangen in dit specifieke geval. Ik was idd nog wel zo slim geweest deze gegevens even te noteren :8
Ik meen dat het er niet toe doet wie er wel of niet ingeschreven is, maar dat er geen beslag gelegd mag worden op goederen waarvan degene op wie de vordering betrekking heeft niet de eigenaar is.
Gevaarlijke gok! In principe moet een deurwaarder de GBA, tegenwoordig BRP checken. Helaas gaat niet iedere deurwaarder daar even strak mee om. Op het moment dat je daadwerkelijk de bekende "DIRECT OPENEN"-enveloppen gaat krijgen is het verstandig om wel degelijk actie te ondernemen en duidelijk te maken dat de persoon niet op dat adres is ingeschreven.

Incassobureau's kun je hard uitlachen, NS schrijf je gewoon aan. Doe dat via een kanaal waarop je een ontvangstbevestiging krijgt (aangetekende post, fax e.d.) en wees duidelijk dat de persoon niet woonachtig is op het adres. Het liefst met een uitdraai BRP/GBA als het vaker voorkomt. Wil men niet luisteren? Prima joh, dan niet. Incassobureau stuur je een kopie van die brief met de mededeling dat ze maar wat beters met hun tijd moeten gaan doen. Daarna hoef je in principe weinig meer te doen behalve post "retour afzender, geadresseerde onbekend". Als men dan zo dom is, en dat zou me echt verbazen, om het daadwerkelijk naar een deurwaarder te trappen, dan zou die het snel genoeg moeten zien bij een BRP check. En als dat niet zo is geef je ook die een kopietje van de brief met de mededeling "schaam je de ogen uit de kop".

De "harde" aanpak is de brief retourneren met de mededeling "volgende keer gratis tuintegel". Krijg je opnieuw post, dan stuur je deze inclusief een tuintegel naar een antwoordnummer retour met de mededeling "bij niet luisteren twee tuintegels". Maar dat mag ik eigenlijks niet zeggen natuurlijk ;)

Ook in het geval van Kernel zijn er legio mogelijkheden om bezwaar te maken. In dat soort situaties komt er echter een punt waarop je de klantenservice moet passeren, simpelweg omdat die weinig zinnigs kunnen zeggen op inhoudelijke zaken. Een klantenservice is daar simpelweg niet voor, en vaak zijn deze mensen ook niet voldoende op de hoogte van procedures en wet en regelgeving om een correct antwoord te geven.
Ik heb geen privébericht meer ontvangen en heb de eerste reactie van De Luchmacht2 als beste antwoord gemarkeerd. Daarbij van mijn kant de opmerking dat TS mij nog altijd een privébericht mag sturen. Als andere forumbezoekers soortgelijke problemen ondervinden kun je deze post het beste terugsturen naar NS of het incassobureau. Een belletje richting het incassobureau haalt meestal ook veel uit. Zij kunnen van iedere persoon in Nederland adresgegevens inzien en nakijken.

EDIT: Een incassobureau heeft geen inzage in de GBA. Iedereen die een schuld heeft is verantwoordelijk om zelf bij instanties het nieuwe en juiste adres door te geven.
Een belletje richting het incassobureau haalt meestal ook veel uit. Zij kunnen van iedere
persoon in Nederland adresgegevens inzien en nakijken.

Ik hoop dat je daar klinkklare onzin verspreidt, Klaas-Jan. Een incassobureau hoort, net als iedere particulier, geen toegang te hebben tot het BRP. Hebben ze dat toch, dan wordt er ergens een ernstig strafbaar feit begaan. Als NS dat weet, is het medeplichtig aan dat misdrijf.

Overigens horen mensen die post die niet voor hen bestemd is helemaal niet te openen. Ik gooi het altijd direct weg.
Ik heb het nog even nagekeken en ze kunnen inderdaad niet bij het GBA. Je hebt helemaal gelijk.
Nogmaals, de deurwaarder heeft toegang tot de GBA/BRP, geen particulier incassobureautje. Iedere mafklapper kan incassobureautje spelen. Er zijn hooguit incassobureaus die ook deurwaarder spelen, waarbij de ene afdeling dan wel inzage heeft en de andere afdeling niet.
Er is inderdaad een belangrijk verschil tussen een incassobureau en een deurwaarder. Bedankt dat je dit nog even aanstipt Henk.
Np, dat verschil kan je een hoop kosten immers. Een incassobureau kun je op een gegeven moment gewoon uitlachen als je zeker van je zaak bent, krijg je de deurwaarder achter je aan dan moet je toch echt even op je achterste poten gaan staan, anders heb je na een tijdje wel een serieus probleem :)

Overigens zou ik post nooit zomaar weggooien maar áltijd retour sturen als er een afzender bekend is.
Overigens zou ik post nooit zomaar weggooien maar áltijd retour sturen als er een afzender bekend is.

Eens!

Reageer