vertraging e-ticket | NS Community

vertraging e-ticket

  • 21 September 2022
  • 23 reacties
  • 742 Bekeken

Ik betaalde mijn e-ticket om 8:23 en hij kwam pas om 8:33 in m’n mail terecht maar de trein vertrok al om 8:24 dus ik kocht bijna weer opnieuw deze ticket omdat ik nu niet in kon checken, gelukkig geen controle gehad en ik stapte op bij een station met open poortjes, want ik vroeg me ook af hoe ik met zo’n QR code kon inchecken op een gewoon smal ns incheck paaltje. Is het mogelijk dat het mail verkeer sneller gaat want bij vele bedrijven waar ik online iets koop heb ik binnen een paar seconde de mail met het gekochte kaartje, en hebben jullie ook antwoord op mijn incheck vraag 

bedankt 


23 reacties

Een eticket wordt om fraude tegen te gaan (doordat mensen gauw een eticket kopen als ze de conducteur zien komen) pas na ongeveer 10-15 minuten verstuurd. U moet uw ticket voortaan dus gewoon wat eerder kopen.

Stapt u toch in de trein terwijl u het ticket nog niet binnen hebt dan reist u zwart met als consequentie een eventuele boete.

Reputatie 7
Badge +3

Een eticket wordt om fraude tegen te gaan (doordat mensen gauw een eticket kopen als ze de conducteur zien komen) pas na ongeveer 10-15 minuten verstuurd.

Dat heb je hier al vaker vermeld, maar hoe kom je hierbij? Normaal gesproken is een e-ticket direct beschikbaar.

 

ik stapte op bij een station met open poortjes, want ik vroeg me ook af hoe ik met zo’n QR code kon inchecken op een gewoon smal ns incheck paaltje.

Dat kan niet en dat hoeft ook niet. Die code is alleen om eventuele poortjes te kunnen openen. Met een e-ticket hoef/kun je niet in- en uitchecken.

Reputatie 7
Badge +3

Wat begrijpt @Tamzin  niet aan de volgende zin: “Koop je kaartje heel eenvoudig via de NS-app: bestel je treinkaartje en laad je e-ticket direct in de NS-app.” Blijkbaar is er voor NS geen reden om 10 tot 15 minuten te wachten alvorens het ticket beschikbaar te maken.
Bron: https://www.ns.nl/reisinformatie/ns-app/e-tickets.html

Ik denk dat het advies moet zijn om een e-ticket via de app te kopen zodat je niet hoeft te wachten op een e-mail. (Als je al een e-ticket zou willen kopen. Maar dat is een ander verhaal.)

Reputatie 7
Badge +1

Een eticket wordt om fraude tegen te gaan (doordat mensen gauw een eticket kopen als ze de conducteur zien komen) pas na ongeveer 10-15 minuten verstuurd.

Dat is aantoonbaar onjuist, zoals @Robert B als eens uitvoerig heeft beschreven. De Engelse versie werkt immers wel normaal.

Je kunt van alles schrijven maar iedereen snapt dat het om het vermijden van fraude gaat.

Reputatie 7
Badge +1

Je kunt van alles schrijven maar iedereen snapt dat het om het vermijden van fraude gaat.

Dus leg in het kader van de fraudebestrijding dan eens uit dan waarom het in de Engelse versie wel normaal werkt?

Reputatie 6
Badge +1

Een eticket wordt om fraude tegen te gaan (doordat mensen gauw een eticket kopen als ze de conducteur zien komen) pas na ongeveer 10-15 minuten verstuurd.

De conducteur ziet in zijn scherm exact wanneer het kaartje is gekocht, daar heb je geen vertraging van 10-15 minuten voor nodig.

Reputatie 7
Badge +3

Het is ook gewoon klinkklare onzin. Ik heb ook wel eens een e-ticket gekocht, deze is gewoon direct beschikbaar. Gezien de meldingen hier komt het inderdaad vaak voor dat het langer duurt, maar dat heeft dus helemaal niks met fraudebestrijding te maken, maar ‘gewoon’ met vertraging in het proces. Overigens melden die mensen vaak ook een tweede ticket te hebben gekocht, die wél direct beschikbaar was.

Reputatie 7
Badge +1

Dat hele fraudebestrijding zou alleen werken als de conducteurs daadwerkelijk meer ging controleren. Ik zie dat voorlopig nog niet. Komt natuurlijk ook mede door die treinen waarbij de gangpaden verstopt zijn met mensen.

Zoals Isitimela ook aangeeft, de timestamp van het genereren van de code zit IN de code verwerkt. De controleapparatuur laat deze zien. Zelfs bij praktisch instant levering van het ticket kan dus kinderlijk eenvoudig worden gecontroleerd of het kaartje voor of tijdens de reis is gekocht.

Reputatie 7
Badge +3

Kaartje kopen 1 minuut voor vertrektijd is rijkelijk laat. Je hoort namelijk al op het station een vervoersbewijs te hebben.

Waarom kopen mensen direct een 2e kaartje als ze de 1e niet ontvangen hebben en zoeken was achteraf contact met de klantenservice? En waarom pas kopen vlak voor vertrek? Lijkt mij niet dat men op het station spontaan besluit om met de trein te gaan (behalve in geval er iets is met de bus waar je eerst mee zou reizen).

Reputatie 7
Badge +3

Op een station zonder poortjes hoef je geen vervoersbewijs te hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Op een station zonder poortjes hoef je geen vervoersbewijs te hebben.

 

Reputatie 7
Badge +3

https://www.ns.nl/reisinformatie/passageproducten/uitzwaaien-of-winkelen.html

Hier wordt alleen gesproken over poortjes.
Ach, ook weer niet het eerste voorbeeld van NS communicatie die zichzelf tegenspreekt.

Overigens zijn de huisregels ook weer niet op elk station gelijk.

Kaartje kopen 1 minuut voor vertrektijd is rijkelijk laat. Je hoort namelijk al op het station een vervoersbewijs te hebben.

Een kaartjesautomaat op het station werkt niet anders.

Reputatie 7
Badge +3

Kaartautomaten staan meestal net voor de toegang tot het station. Vroeger, ergens halverwege jaren 90 meen ik, stonden de automaten op het station bij mij in de buurt op het perron, tegen de wachtruimte aan, waar nu de informatiezui staat. Tegenwoordig staan ze beneden op een paar meter van de trappen af. Dan ben je dus nog niet op het station als je daar je kaartje koopt.

Maar op diverse stations staan de paaltjes om in te checken op het perron. Dan ben je dus ook al op het station en het perron voordat je echt een geldig vervoerbewijs hebt. Dan kun je ook naast zo'n paaltje staan en je e-ticket kopen. 

Dat het rijkelijk laat is om pas 1 minuut voor vertrek een kaartje te kopen geef ik je gelijk in, zo heb ik nog wel eens trein gemist omdat ik op het laatste moment nog een kaartje aan het kopen was bij een automaat. 

Het ging mij meer om die 1 of paar minuten voor vertrektijd. Jarenlang zijn we zonder ticket naar het station gegaan om er daar een uit de automaat te trekken, en nu ineens moet dat thuis al gedaan worden.

Reputatie 7
Badge +4

Het zou bij het bestellen vermeld moeten worden dat een e-ticket er niet altijd meteen is. Veel mensen, en zeker jongeren, nemen het voor vanzelfsprekend aan dat een e-ticket geen wachttijd kent en dat is in de praktijk vaak wel zo. We zien het hier elke week voorbij komen. Nog beter zou zijn dat de e-ticket er meteen is, maar kennelijk kan dat niet.

TS bestelde een kaartje om 8.23 in de verwachting dat ze daarmee de trein van 08.24 zou kunnen nemen. Dat is ook de snelheid die veel mensen gewend zijn. Ik snap Celicia wel.

Je mag nu eenmaal niet in de trein zonder vooraf in het bezit van een kaartje te zijn, en die late toezending levert alleen maar onvrede op. De tekentafel van de marketingafdeling geeft de werkelijkheid niet weer.

 

De timestamp is natuurlijk een zegen, die alleen vaak door niemand gezien wordt. Systemen die werken op basis van controle door de conducteur zijn in de dagelijkse praktijk bepaald niet waterdicht.

Reputatie 7
Badge +1

Het zou bij het bestellen vermeld moeten worden dat een e-ticket er niet altijd meteen is. Veel mensen, en zeker jongeren, nemen het voor vanzelfsprekend aan dat een e-ticket geen wachttijd kent en dat is in de praktijk vaak wel zo. We zien het hier elke week voorbij komen. Nog beter zou zijn dat de e-ticket er meteen is, maar kennelijk kan dat niet.

Dat kan wel degelijk, dat zien we immers aan de Engelse versie waar dat wel werkt. Dat het in de Nederlandse versie al maanden (jaren?) niet werkt, is een keuze van NS, waardoor bovendien de wachttijd bij klantenservice alleen maar langer wordt.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe en @mrfreeze: er zijn stations waar de paaltjes op de perrons staan. Dan wordt controle of je wel een geldig vervoerbewijs hebt op het perron erg lastig. Als je bijvoorbeeld station Naarden-Bussum betreedt via de zijkant van spoor 2 moet je een stukje lopen naar de incheckpaal. Bovendien zit er horeca op spoor 2 (het voormalige eilandperron) die je zonder inchecken zou moeten kunnen bereiken.

Badge +3

Wat begrijpt @Tamzin  niet aan de volgende zin: “Koop je kaartje heel eenvoudig via de NS-app: bestel je treinkaartje en laad je e-ticket direct in de NS-app.” Blijkbaar is er voor NS geen reden om 10 tot 15 minuten te wachten alvorens het ticket beschikbaar te maken.
Bron: https://www.ns.nl/reisinformatie/ns-app/e-tickets.html

Ik denk dat het advies moet zijn om een e-ticket via de app te kopen zodat je niet hoeft te wachten op een e-mail. (Als je al een e-ticket zou willen kopen. Maar dat is een ander verhaal.)

Als je een ticket koopt vanuit de app moet je het alsnog importeren of downloaden. Kom je na bestellen niet meteen op je persoonlijke pagina (zoals wel gebeurt als je de taal op Engels zet) dan moet je dus alsnog op de e-mail wachten. Zo staat het ook op bovengenoemde link (Hoe werkt het?) maar het kan dus sneller.

Tickets kopen vanuit de Reisplanner of NS app is trouwens ‘riskant’ want je moet daarbij goed opletten. Je koopt dan namelijk (zonder verdere waarschuwingen) een ticket voor het op dat moment getoonde reisadvies (datum + route + vervoerder(s)), en dat is lang niet altijd wat je wilt. Enige voordeel is dat je gegevens (naam +  e-mail) al ingevuld zijn.

Ergens op die persoonlijke pagina staat dat je een ticket niet meteen hoeft te importeren, omdat je ook binnen 20 minuten een link per e-mail krijgt. Webcare zegt vaak 30 minuten of zelfs “als je het binnen een uur nog niet hebt neem maar contact op”.

Niet meteen importeren is wel zo handig als het ticket bijv. voor een andere datum is, dan kan je het tenminste nog annuleren mocht je een been breken of zo.

Hallo, ik heb een meereis e-ticket gekocht voor 29-9-2022, maar door canceling van mijn vlucht uit Kuala Lumpur naar Nederland kan ik de reis niet maken. En nu

Reputatie 6
Badge +1

Hallo, ik heb een meereis e-ticket gekocht voor 29-9-2022, maar door canceling van mijn vlucht uit Kuala Lumpur naar Nederland kan ik de reis niet maken. En nu

Als je het ticket nog niet hebt gedownload of geopend in de app, bestaat de kans dat het ticket nog geannuleerd kan worden. Neem in dat geval contact op met de klantenservice. Als het ticket al wel is gedownload of geopend, is annuleren of restitutie via NS helaas niet mogelijk. Omdat het door een geannuleerde vlucht komt, zou je eventueel nog kunnen proberen om dit bij de reisverzekering te claimen. 

Reageer