beantwoord

Waarom wijzigt NS ongevraagd mijn e-mailadres ná aanvraag van een Spoordeelboekje?

• Anonymous
  • 0 reacties
Onderwerp: Wijziging e-mailadres
Van: nsonline@ns.nl
Datum: 28 jul. 2016 06:57

Geachte heer,

Wij hebben van u een nieuw e-mailadres ontvangen, waarvoor dank.
Vanaf nu zullen wij met u communiceren via het e-mailadres xxx@asdasd.nl.
Ter controle nog even de gegevens die bij ons bekend zijn:
Uw oude e-mailadres: xxx@gmail.com
Uw nieuwe e-mailadres: xxx@asdasd.nl
Wilt u deze wijziging ongedaan maken? Klik dan op deze link.
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 26 augustus 2016, 00:03

Even terugkomen op dit topic. Men heeft dit momenteel in onderzoek. Welke uitkomst dit heeft is mij (nog) niet duidelijk. In ieder geval dank voor de feedback en hopelijk kan ik nog een terugkoppeling verzorgen.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 4
Dat hadden ze vorig jaar bij mij ook gedaan, ze zullen ook je andere instellingen veranderd hebben. Raar dat er niet eerst om toestemming gevraagd wordt, aangezien een onbekende zo dus je account kan veranderen, is dat niet tegen wettelijke regelgeving?
Ik vind het vreemd heer en dame. Ik zal dit dan ook gaan uitzoeken.
Reputatie 7
Badge +3
Op de pagina waar je het Spoordeelboekje aanvraagt staat er naast het veld waar je je emailadres in vult een rondje met een vraagteken. Wanneer je daar overheen hovert of op klikt staat daar:
"Het e-mailadres dat u hier opgeeft zal NS voortaan gebruiken voor e-mailcommunicatie".

NS vraagt dus geen toestemming maar geeft een verborgen melding en dat moet je maar net even doorhebben.
Heel vreemd, want afgezien dat iedereen bij het aanvragen zomaar een willekeurig emailadres kan invullen, ook die van een ander, zou je ook een typefout kunnen maken en dan is opeens je emailadres gewijzigd zonder dat je dat zelf in de gaten hebt.

Het wijzigen van een emailadres zou m.i. alleen moeten kunnen nav een specifiek verzoek daartoe.
Reputatie 4
Ik vind het vreemd heer en dame. Ik zal dit dan ook gaan uitzoeken.
Een eerder topic is om een of andere reden verwijderd, dus ik weet niet wat er toen precies gedaan is: https://forum.ns.nl/acties-uitjes-10/ongevraagd-veranderen-gegevens-e-mail-adres-inlognaam-permissies-12365?

Hier een andere eerdere melding: https://forum.ns.nl/mijn-ns-53/melding-fout-omgang-persoonsgegevens-mijn-ns-18426 het is blijkbaar een bewust keuze van de NS om een 'lek' in de omgang met persoonsgegevens te bouwen.

Zoals aangegeven: een waarschuwing is op zijn plaats, want voor dit soort acties gebruik ik (en waarschijnlijk ook anderen) altijd mijn "spam" e-mail adres.
Iets soortgelijks overkwam me vorig jaar bij het aanvragen van een spoordeelwekenboekje, toen het weghalen van de spamvinkjes als onverwacht zijeffect had dat ik vervolgens Spoor niet meer ontving.
Wanneer de reikwijdte van een invoerveld/aanvinkoptie groter is dan de gebruiker logischerwijs zou mogen verwachten lijkt een waarschuwing of toelichting me op zijn plaats.
Even terugkomen op dit topic. Men heeft dit momenteel in onderzoek. Welke uitkomst dit heeft is mij (nog) niet duidelijk. In ieder geval dank voor de feedback en hopelijk kan ik nog een terugkoppeling verzorgen.
Reputatie 2

Het onderzoek duurt vrij lang. Ik ben toch benieuwd naar de uitkomsten. Ik herken het punt. Ik heb er meer dan eens mee te maken gehad. Ik denk op basis van geboortedatum, voornaam, achternaam en eventueel adres er orders met verschillende mailadressen onder één klantaccount worden samengebracht. Ik heb er in de volgende situaties mee te maken gehad.

1. Mijn vrouw heeft twee mailadressen, ik wilde namens haar (met haar goedkeuring) inloggen, maar ik bleek het verkeerde e-mailadres te gebruiken. In plaats dat ik een melding kreeg: dit e-mailadres is onbekend, kwam ik gewoon ingelogd en kreeg ik vervolgens direct een e-mail dat het e-mailadres gewijzigd was. Dat is toch wel raar. Dit voorbeeld is vrij recent, deze maand (8 september).
  2. Bij mijn eigen account heb ik eens zelf handmatig het e-mailadres veranderd. Daarna was ik dat een keer vergeten en gebruik gemaakt van mijn browser suggestie met wachtwoorden. Ik logde dus met het oude e-mailadres in. En plop, ik kwam binnen, en kreeg ook een e-mail dat ik gevraagd zou hebben om mijn e-mailadres te wijzigen. (14 mei)
  3. Wat langer geleden heb ik voor mijn vrouw NS flex aangevraagd, in juli 2018, ik had speciaal een nieuwe ov-chipkaart aangevraagd (haar oude was kapot en kwijt, stond nog wel een abonnement op, Dal voordeel). Destijds was de procedure anders dan nu. Ik kreeg helemaal geen optie om een ov-chipkaartnummer op te geven. NS besloot zelf dat dit (de kapotte en kwijtgeraakte) ov-chipkaart moest zijn die bij hun bekend was. Ik kon daardoor het product nooit afhalen. Maar dat maakt voor de facturatie niet uit. Ik heb dit eens geprobeerd recht te trekken, maar werd geweigerd (omdat ik wel namens mijn vrouw een abonnement mag aanvragen, maar niet mag wijzigen of beëindigen, omdat ik geen contracthouder ben. Zelfs met een briefje met machtiging wil NS dat niet  Nogal bizar. Dat laatste snap ik echt niet. En als je dezelfde gegevens zou geven op een anoniem twitter account als zijnde je vrouw, dan opeens wel.) Uiteindelijk ben ik zelf ook een beetje nalatig geweest en heb ik twee jaar dubbel betaald (voor een kapotte ov-chipkaart). Gelukkig vind NS zichzelf heel coulant, maar de rekening is dan toch echt voor mij. (Voor het abonnement van de kapotte ov-chipkaart snap ik dat, voor het het abonnement dat ongevraagd op die chipkaart is geactiveerd en nooit is afgehaald bij de kaartautomaat, snap ik dat niet). (Maar wel fijn dat NS zichzelf wel coulant vind.) 

Het onderzoek zal inmiddels al lang zijn afgerond, treinreiziger, maar mijn collega heeft destijds ook al aangegeven dat het nooit zeker was dat wij een terugkoppeling zouden kunnen geven. Nu, ruim vier jaar na dato, zal dat sowieso niet meer mogelijk zijn.

Wat betreft jouw ervaringen, het is mogelijk om bij een Mijn NS account twee e-mailadressen te hebben staan, vaak als je een oud e-mailadres in het verleden hebt gebruikt. Je kunt dan met elk van de twee e-mailadressen inloggen in dat account. Wanneer je inlogt, gaan wij ervan uit dat dat e-mailadres je hoofdadres is (geworden) en zal de communicatie dus ook via dat adres gaan.

Wat betreft het derde punt begrijp ik dat je hier al contact over hebt gehad, dus inhoudelijk ga ik er niet op in. Het klopt in ieder geval wel dat wij contact met de contracthouder nodig hebben om wijzigingen of beëindigingen uit te voeren. Er zijn daarbij voorschriften en regels wat wel en niet mag.

Reputatie 2

Wat betreft het derde punt begrijp ik dat je hier al contact over hebt gehad, dus inhoudelijk ga ik er niet op in. Het klopt in ieder geval wel dat wij contact met de contracthouder nodig hebben om wijzigingen of beëindigingen uit te voeren. Er zijn daarbij voorschriften en regels wat wel en niet mag.

Fijn dat je met een kluit het riet in wordt gestuurd en niemand inhoudelijk erop in wil gaan, zo ken ik NS weer. Hier opnieuw.

Het onderzoek zal inmiddels al lang zijn afgerond, treinreiziger, maar mijn collega heeft destijds ook al aangegeven dat het nooit zeker was dat wij een terugkoppeling zouden kunnen geven. 

Dat is niet aangegeven. Aangegeven is hopelijk kan ik nog een terugkoppeling verzorgen. Dat is iets anders.

Badge +3

Dat klakkeloos wijzigen van een e-mail adres bij het doen van bijv. een bestelling terwijl je toevallig ingelogd bent heb ik ook al vaker meegemaakt. Voor e-tickets e.d. gebruik ik de nodige aliases op hetzelfde domein.

Je krijgt dan wel een e-mail (in ieder geval op het ‘nieuwe' adres) met de mededeling dat men in het vervolg dat adres zal gebruiken voor alle communicatie, met een (opt-out) link erbij om dat ongedaan te maken.

Maar het zou eigenlijk andersom moeten zijn (opt-in) “wilt u dat wij uw e-mailadres wijzigen?” en als je niet reageert gewoon het bestaande adres blijven gebruiken.

Reageer