Weigering van compensatie en weigering van doorverbinden | NS Community
beantwoord

Weigering van compensatie en weigering van doorverbinden

  • 12 December 2021
  • 66 reacties
  • 1378 Bekeken

Reputatie 1

Ik heb meerdere malen bij NS aan dat ik door foutieve informatie van NS op de trein, gestrand was en door de goedheid van een vriendin uiteindelijk ben thuisgekomen.

Deze had alleen wel €20,- in benzine kosten gemaakt.

Ik heb die vriendin moeten inschakelen omdat NS die avond alles behalve behulpzaam was.

Alleen weigert NS mij die kosten te compenseren want zo staat dat in hun voorwaarden volgens hun. (Snelle google zoekopdracht is dat niet mee te vinden) 

Overigens gooide 2 bij de klantenservice de hoorn erop.

Ik wil nu mijn kosten terug want deze zijn gemaakt door een fout van NS.

 

icon

Beste antwoord door rvdborgt 12 December 2021, 18:18

Bekijk origineel

66 reacties

Ik heb meerdere malen bij NS aan dat ik door foutieve informatie van NS op de trein, gestrand was en door de goedheid van een vriendin uiteindelijk ben thuisgekomen.

Deze had alleen wel €20,- in benzine kosten gemaakt.

Ik heb die vriendin moeten inschakelen omdat NS die avond alles behalve behulpzaam was.

Alleen weigert NS mij die kosten te compenseren want zo staat dat in hun voorwaarden volgens hun. (Snelle google zoekopdracht is dat niet mee te vinden) 

Overigens gooide 2 bij de klantenservice de hoorn erop.

Ik wil nu mijn kosten terug want deze zijn gemaakt door een fout van NS.

Uw verhaal lezende hebt u geen recht op een vergoeding aangezien u zelf ander vervoer heeft geregeld. 

Reputatie 7
Badge

In hoeverre bent u gestrand? Kon de trein niet meer verder rijden? Of heeft u door vertraging de laatste trein gemist?

Reputatie 7
Badge +1

Uw verhaal lezende hebt u geen recht op een vergoeding aangezien u zelf ander vervoer heeft geregeld. 

Over een recht op vergoeding is zonder meer informatie niets te zeggen.

Reputatie 7
Badge

Wellicht dat @Treinreizigerd ons wat meer kan vertellen? Van waar naar waar en waar en hoe ging het fout?

Badge +3

Welkom bij de NS Community, @Treinreizigerd 

NS heeft een thuisbrengplicht wanneer je met de laatste trein niet meer op je bestemming kunt komen.

Dat ook voor bussen of aansluitende treinen van andere vervoerders die je eventueel mist.

Probeer zover als mogelijk te komen, en regel via NS personeel of de SOS/Infozuil of de Klantenserivice een taxi (of busje bij meerdere gestrande reizigers).

NS regelt en betaalt die, dus er wordt inderdaad helemaal niets vergoed, en benzinekosten van iemand anders al helemaal niet natuurlijk.

Bij hoge uitzondering wordt er soms wel iets vergoed/geregeld als je een vlucht dreigt te missen en er op een later moment nog wel treinen rijden. Dat moet dan schriftelijk en niet via de telefoon of chat.

Badge +3

Alle voorwaarden vind je op https://www.ns.nl/voorwaarden.html

En in de belangrijkste (bovenste link op die pagina) staat in artikel 6.3:

Als u als gevolg van de vertraging van de laatste trein in uw reis met NS niet meer in staat bent om vanaf uw eindstation met aansluitend regulier openbaar vervoer op dezelfde NS-dag uw eindbestemming te bereiken, dan stelt NS vervangend vervoer ter beschikking om ervoor te zorgen dat u alsnog uw eindbestemming kunt bereiken.

NS bepaalt welk type vervangend vervoer wordt ingezet. Zo kan NS er bijvoorbeeld voor kiezen om een taxi voor u te regelen… 

Als je door ‘verkeerde informatie in een trein’ de verkeerde kant op gestuurd bent dan geldt natuurlijk hetzelfde, maar dat moet dan wel ‘aantoonbaar’ zijn (bijv. als meerdere reizigers in dezelfde situatie terecht kwamen).

Reputatie 1

 

NS regelt en betaalt die, dus er wordt inderdaad helemaal niets vergoed, en benzinekosten van iemand anders al helemaal niet natuurlijk.

 

Ik heb haar natuurlijk deze kosten overgemaakt. Zij kwam speciaal voor mij rijden.

Reputatie 1

Even meer context van de situatie:

 

Ik stapte op Soest Zuid op, moest de sprinter hebben richting Utrecht Centraal.

Er kwam een trein aan en op deze trein stond op de plek waar bij alle treinen de eindbestemming staat: Utrecht Centraal.

Dit bleek alleen de sprinter naar Baarn te zijn, deze zou vanaf Baarn als zijnde nieuwe trein gaan rijden naar Utrecht Centraal maar stopte eerst voor langere periode op Baarn.

De correcte trein is waarschijnlijk nadat ik in deze trein stapte aangekomen op Soest Zuid en had ik die genomen was ik gewoon thuisgekomen zonder problemen.

Maar omdat NS op de sprinter naar Baarn al als eindbestemming Utrecht Centraal had staan dacht ik dat dat al de goede trein was. (Er werd overigens in deze trein niks omgeroepen)

Dit station heeft ook geen digitale borden waarop treinen e.d. staan.

 

De reden dat ik zelf vervangend vervoer maar heb geregeld is omdat NS deze situatie niet leek te begrijpen (werden die avond o.a. dingen gezegd als: "Ik kan niks voor je doen want er rijden nog treinen. Ook al gaf je aan dat je reis niet alleen uit treinen maar ook metro's en bussen bestond) 

Reputatie 7
Badge

In Soest Zuid komt de trein naar Utrecht altijd kort nadat de trein naar Baarn vertrokken is. U bent gewoon in de verkeerde trein gestapt. In hoeverre dat uw schuld is of van NS kan ik niet beoordelen. Maar ik vrees dat dit geen reden is om de benzinekosten te betalen. U had immers gewoon vanuit Baarn naar Utrecht gekund. 

Reputatie 1

In Soest Zuid komt de trein naar Utrecht altijd kort nadat de trein naar Baarn vertrokken is. U bent gewoon in de verkeerde trein gestapt. In hoeverre dat uw schuld is of van NS kan ik niet beoordelen. Maar ik vrees dat dit geen reden is om de benzinekosten te betalen. U had immers gewoon vanuit Baarn naar Utrecht gekund. 

Deze trein die naar Baarn reed had als eindbestemming aangegeven: UTRECHT CENTRAAL. Niet Baarn. Er was nergens op en in die trein dat die eerst nog naar Baarn ging.

Verder heb ik al uitgelegd dat ik hierdoor niet kon thuiskomen doordat ik door deze slordige fout van NS mijn overstappen (Trein-Metro-Bus) niet meer kon halen. 

 

Reputatie 7
Badge +1

Maar omdat NS op de sprinter naar Baarn al als eindbestemming Utrecht Centraal had staan dacht ik dat dat al de goede trein was. (Er werd overigens in deze trein niks omgeroepen)

Dit station heeft ook geen digitale borden waarop treinen e.d. staan.

De reden dat ik zelf vervangend vervoer maar heb geregeld is omdat NS deze situatie niet leek te begrijpen (werden die avond o.a. dingen gezegd als: "Ik kan niks voor je doen want er rijden nog treinen. Ook al gaf je aan dat je reis niet alleen uit treinen maar ook metro's en bussen bestond) 

  1. Wat was je eindbestemming?
  2. Tot waar zou je met NS reizen? Tot Utrecht Centraal?
  3. Vanaf waar heb je je laten ophalen?
Reputatie 1

Maar omdat NS op de sprinter naar Baarn al als eindbestemming Utrecht Centraal had staan dacht ik dat dat al de goede trein was. (Er werd overigens in deze trein niks omgeroepen)

Dit station heeft ook geen digitale borden waarop treinen e.d. staan.

De reden dat ik zelf vervangend vervoer maar heb geregeld is omdat NS deze situatie niet leek te begrijpen (werden die avond o.a. dingen gezegd als: "Ik kan niks voor je doen want er rijden nog treinen. Ook al gaf je aan dat je reis niet alleen uit treinen maar ook metro's en bussen bestond) 

  1. Wat was je eindbestemming?
  2. Tot waar zou je met NS reizen? Tot Utrecht Centraal?
  3. Vanaf waar heb je je laten ophalen?

Een dorpje in Zeeland dat slechts 1 bushalte heeft meer kwa openbaar vervoer niet.

Ik zou met NS reizen tot Rotterdam centraal dan vandaar 1 metro en dan 2 bussen.

Ik heb mij laten ophalen vanaf Goes, Station omdat de persoon die mij kwam halen vroeg of ik daar zou kunnen komen.

Badge +3

Dat wordt dan een lastige situatie, want tot Goes met de trein is in ieder geval nog gelukt uiteindelijk!

Voor aansluitend vervoer vanaf Goes (er reden nog treinen, ook al had je daar liever een uurtje eerder willen aankomen) zal je bij NS een keiharde NEE krijgen wegens de ‘misinformatie’ in Soest.

Al hoort er op een sprinter naar Baarn (en geen borden op het perron in Soest Zuid?) natuurlijk geen Utrecht Centraal te staan.

Dat wordt dus maatwerk (en schriftelijk indienen inclusief tankbon van je vriendin).

Met 20 euro aan benzinekosten vanaf Goes (pakweg 10 liter) kom je een heel eind verder dan waar ook in Zeeland!

Wellicht een heel bijzonder gevalletje coulance, maar reken er vooral niet op (dus bespaar je alle moeite).

Reputatie 1

Dat wordt dan een lastige situatie, want tot Goes met de trein is in ieder geval nog gelukt uiteindelijk!

Voor aansluitend vervoer vanaf Goes (er reden nog treinen, ook al had je daar liever een uurtje eerder willen aankomen) zal je bij NS een keiharde NEE krijgen wegens de ‘misinformatie’ in Soest.

Al hoort er op een sprinter naar Baarn (en geen borden op het perron in Soest Zuid) natuurlijk geen Utrecht Centraal te staan.

Ik had in eerste instanatie van Utrecht Centraal tot Rotterdam Centraal gemoeten met de trein en dan 1 metro en 2 bussen. Deze verbinding had ik alleen niet meer wegens de foutieve info van NS in Soest.

Het was inderdaad fijn dat ik op Goes nog heb kunnen komen. Maar mijn uiteindelijk eindbestemming was sowieso niet bereikbaar met een trein. Vandaar de verbinding met treinen, metro en bussen.

Enige concrete wat ik uit NS kan krijgen is: "Wij vergoeden geen benzinekosten want dit staat zo in onze voorwaarden"

Reputatie 1

 

Dat wordt dus maatwerk (en schriftelijk indienen inclusief tankbon van je vriendin). Met 20 euro aan benzinekosten vanaf Goes kom je een heel eind verder dan waar ook in Zeeland! Want daavoor rijd je met gemak naar Baarn of zo.

Wellicht een heel bijzonder gevalletje coulance, maar reken er vooral niet op (dus bespaar je alle moeite).

Zij kwam zelf in eerste instantie vanuit Vlissingen richting Goes om mij dan 2 eilanden verderop te brengen.

Bon zal zij wel niet meer hebben, ken weinig mensen die die bonnen bewaren voor een week na gebeurtenis. 

Badge +3

Enige concrete wat ik uit NS kan krijgen is: "Wij vergoeden geen benzinekosten want dit staat zo in onze voorwaarden"

Ik vind het ook zuur voor je, maar NS heeft gelijk in deze. Vanuit hun positie was de reis naar Rotterdam van belang (en hoe je dan verder naar dat dorpje in Zeeland komt zoek maar uit), en die reis naar Rotterdam was mogelijk.

Dat de Klantenservice in zo’n geval een telefoongesprek beëindigt (de hoorn erop gooit) kan ik op zich ook nog wel begrijpen. Je had op dat moment gewoon een klacht moeten melden over die trein naar Baarn waar Utrecht op stond.

Helaas krijg je later op de dag/avond ook vaak mensen aan de telefoon die vanuit Paramaribo werken, en geen idee hebben waar je het over hebt.. Soest, Baarn, Utrecht...

Reputatie 7
Badge

U kunt het bij de klantenservice van NS proberen. Wie weet wat dat brengt.

Reputatie 1

Enige concrete wat ik uit NS kan krijgen is: "Wij vergoeden geen benzinekosten want dit staat zo in onze voorwaarden"

Ik vind het ook zuur voor je, maar NS heeft gelijk in deze. Vanuit hun positie was de reis naar Rotterdam van belang (en hoe je dan verder naar Zeeland komt zoek maar uit), en die reis naar Rotterdam was mogelijk.

Volgens mij heeft NS een thuisbreng/kom garantie?

In deze situatie is het zo: Had NS geen foutieve informatie gegeven, dan was ik gewoon thuisgekomen zonder problemen die avond en was er niks aan de hand geweest.

NS doet alsof ik vreemde dingen verwacht maar door hun fout, heb ik indirect €20,- in extra kosten gemaakt.

Reputatie 1

U kunt het bij de klantenservice van NS proberen. Wie weet wat dat brengt.

Daar gooiden er 2 de hoorn erop en de rest gaf aan voorwaarden zeggen dit dus zoek t lekker uit. (In elk geval daar kwam het op neer)

Reputatie 1

 

Dat de Klantenservice in zo’n geval een telefoongesprek beëindigt (de hoorn erop gooit) kan ik op zich ook nog wel begrijpen. Je had op dat moment gewoon een klacht moeten melden over die trein naar Baarn waar Utrecht op stond.

Heb ik ook gedaan maar die klantenservice leek op dat moment de situatie niet begrijpen: "Volgens de reisplanner dit." "Maar er reden gewoon nog treinen." "Het is je eigen fout." 

Badge +3

Daar komt het wel op neer inderdaad. Maar vanuit Goes naar waar dan ook in Zeeland kost zeker geen 20 euro aan brandstof.

Via NS zelf vervoer regelen (ik kom niet waar ik wil zijn, door verkeerde informatie) was dan de juiste weg, maar dat is dus achteraf niet mogelijk.

Reputatie 1

Daar komt het wel op neer inderdaad. Maar vanuit Goes naar waar dan ook in Zeeland kost zeker geen 20 euro aan brandstof.

Via NS zelf vervoer regelen (ik kom niet waar ik wil zijn, door verkeerde informatie) was dan de juiste weg, maar dat is dus achteraf niet mogelijk.

Weet haar berekening niet maar dat het niet om.

Ik had best via de NS zelf vervoer willen regelen. Maar zoals ik al meerdere malen aangaf waren die alles behalve behulpzaam

Badge +3

Dat wordt dan een (schriftelijke) klacht of vraag om vergoeding van kosten voor een reis vanaf Rotterdam die je eigenlijk met metro/bussen wilde maken (en dus sowieso zelf voor zou moeten betalen).

Tegenover de gemaakte reis (naar Goes en opgehaald)… 

Ik begrijp je insteek, maar zie het niet gebeuren dat men dat allemaal wil verrekenen op welke manier dan ook.

Reputatie 7
Badge +1

Weet haar berekening niet maar dat het niet om.

Ik had best via de NS zelf vervoer willen regelen. Maar zoals ik al meerdere malen aangaf waren die alles behalve behulpzaam

Stuur een formele klacht naar de NS-klantenservice met verwijzing naar artikel 6.3 van de AVR-NS, in het bijzonder deze passage:

"Als u als gevolg van de vertraging van de laatste trein in uw reis met NS niet meer in staat bent om vanaf uw eindstation met aansluitend regulier openbaar vervoer op dezelfde NS-dag uw eindbestemming te bereiken, dan stelt NS vervangend vervoer ter beschikking om ervoor te zorgen dat u alsnog uw eindbestemming kunt bereiken.”

Je had vertraging door verkeerde informatie van NS.

Je hebt geprobeerd om vervangend vervoer van NS gedaan te krijgen maar NS heeft dat geweigerd, dus bleef niets anders over dan zelf vervangend vervoer te regelen. En daarvan wil je uiteraard de kosten terugbetaald zien.

Weigert NS, dan kun je het proberen bij:

  1. OV Ombudsman
  2. Geschillencommissie OV (wel de termijn in de gaten houden).
Reputatie 7
Badge +3

Maar feit blijft dat u zelf in een verkeerde trein bent gestapt. De thuisbrengplicht is voor situaties waarin reizigers door vertraging of uitval niet meer op de plaats van bestemming kunnen komen.  

Op een Google foto is te zien dat Soest Zuid op het perron een TB7 scherm heeft, dat is een scherm met een overzicht van eerstvolgend vertrekkende treinen. Daarop is dan te zien dat de trein naar Baarn om xx:24 of xx:54 vertrekt en 10 minuten later de trein naar Utrecht. Functioneerde dit scherm en heeft u daarop gekeken?

 

 

Reageer