Weigering van compensatie en weigering van doorverbinden | NS Community
beantwoord

Weigering van compensatie en weigering van doorverbinden

  • 12 December 2021
  • 66 reacties
  • 1378 Bekeken

Reputatie 1

Ik heb meerdere malen bij NS aan dat ik door foutieve informatie van NS op de trein, gestrand was en door de goedheid van een vriendin uiteindelijk ben thuisgekomen.

Deze had alleen wel €20,- in benzine kosten gemaakt.

Ik heb die vriendin moeten inschakelen omdat NS die avond alles behalve behulpzaam was.

Alleen weigert NS mij die kosten te compenseren want zo staat dat in hun voorwaarden volgens hun. (Snelle google zoekopdracht is dat niet mee te vinden) 

Overigens gooide 2 bij de klantenservice de hoorn erop.

Ik wil nu mijn kosten terug want deze zijn gemaakt door een fout van NS.

 

icon

Beste antwoord door rvdborgt 12 December 2021, 18:18

Bekijk origineel

66 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Sorry, het bordje op de trein was fout. Maar voor de rest was het eigen verantwoordelijkheid om in een trein te stappen, [...]

Accepteer nu eens gewoon dat er ook mensen zijn die de door NS verstrekte informatie geloven en daarnaar handelen en niet alles in twijfel trekken.

Op de borden en in de reisplanner stond het goed.

Daar heb je niet per se iets aan als het elders fout staat. Als informatie inconsistent is, dan zal dat vaak gevolgen hebben, bv. wat we hier gezien hebben. Niet iedereen laat zich daardoor foppen, maar er zullen af en toe mensen last van hebben.

Reputatie 7
Badge +3

@Treinreizigerd daar ga je al met de trein moet ergens tussen 19.25 en 19.35 uur vertrekken. Jij hebt zelf niet eens gekeken hoe laat jouw trein vertrekt, notabene de laatst mogelijke verbinding voor jou om thuis te komen. En dan geef jij NS volledig de schuld. En nee NS hoeft geen taxi voor jou te regelen, want er reden gewoon treinen, thuisbrengplicht geldt bij NS voor als de laatste trein uitvalt. Dat jij zelf een krappe planning had, kun je niet NS aanrekenen.

Het kan iedereen overkomen, maar iemand die zich niet verdiept heeft in de vertrektijd van de allerlaatste trein op een voor hem/haar onbekend traject kan ik niet echt serieus nemen.

 

 

Reputatie 1

@Treinreizigerddaar ga je al met de trein moet ergens tussen 19.25 en 19.35 uur vertrekken. Jij hebt zelf niet eens gekeken hoe laat jouw trein vertrekt, notabene de laatst mogelijke verbinding voor jou om thuis te komen. En dan geef jij NS volledig de schuld. En nee NS hoeft geen taxi voor jou te regelen, want er reden gewoon treinen, thuisbrengplicht geldt bij NS voor als de laatste trein uitvalt. Dat jij zelf een krappe planning had, kun je niet NS aanrekenen.

Het kan iedereen overkomen, maar iemand die zich niet verdiept heeft in de vertrektijd van de allerlaatste trein op een voor hem/haar onbekend traject kan ik niet echt serieus nemen.

 

 

Ik had zeker wel gekeken aan t begin van de dag. Maar wist tegen de tijd van de terugreis nog ongeveer een tijd waarop ik berekende hoe laat ik bij t moest vertrekken richting het station. Ik stond optijd bij het station voor mij trein. Kwam daar aan rond 19:20-19:25.

NS thuisbrengplicht geld ook als je door NS je aansluitende metro's+bussen niet meer kan halen (Ja dit is zo, heb dat een keer gehad in 2017 met een landelijke storing.

Ik reken NS aan dat er op een trein verkeerde info stond en dat ik hierdoor niet meer kon thuiskomen met het OV en dus afhankelijk was van de goedheid van een vriendin.

@MoDe Dat jij nou zo weinig vertrouwen hebt in NS dat je eerst maandelang alles plant betekent niet dat iedereen dat moet doen. Sommige onder ons gaan ervan uit dat NS de reiziger op z'n treinen goed informeert inplaats van foutieve informatie.

Reputatie 7
Badge +3

Als u rond 19:20-19:25 op het station aan kwam had u dus nog ruim de tijd om op de gele vertrekstaat de vertektijd te checken aangezien de trein naar Utrecht om 19:34 zou vertrekken.

Wat ik zelf doe (heb geen smartfoon) is wanneer ik thuis voor vertrek check hoe laat ik een trein terug moet hebben, ik deze tijd plus misschien nog die van een trein vroeger of later opschrijf en dit mee neem  Heel oldschool maar het werkt wel. En ik ben alert op de aanwezige schermen, juist omdat ik niet zo'n doorgewinterde treinreiziger ben als velen hier (en dat al helemaal niet was voordat ik enkele jaren geleden dagelijks met de trein naar werk moest). Als er dan tegenstrijdige informatie is, zoals dat de reisplanner, gele vertrekstaat en/of scherm een vertrektijd aangeven van 19:34 voor de trein naar Utrecht en om 19:24 (of omstreeks die tijd) komt er trein met daarop Utrecht als bestemming dan wil ik toch wel echt zeker weten of dat de juiste trein is, dan stap ik niet zomaar in. Ja, ik zou dan in verwarring zijn en zou dan op zoek gaan naar de conducteur. 

Maar goed, dit is nu allemaal achteraf gepraat en dat is natuurlijk makkelijk. Beschouw het dan maar als tip voor een volgende keer. 

Wat mij dan toch weer heel erg verbaasd is dat mensen die reizen met het OV geen rekening houden met eventuele vertragingen die er nu eenmaal geregeld zijn.  Zo zien we hier ook geregeld mensen die naar Schiphol reizen en dan een trein plannen die exact op tijd aan zou komen voor de incheck voor hun vlucht en geen marge inbouwen.

Feitelijk is dit ook zo’n geval, we gaan het halve land door met de trein waarbij we meerdere keren moeten overstappen en dat alles zo strak gepland dat er maar iets hoeft mis te gaan en we niet meer op de plek van de bestemming komen.

Gezien er al contact is geweest met de klantenservice en er op eigen houtje vervoer is geregeld is er geen vergoeding conform de regels van de NS.  Hier een klant helpt klant forum vol typen is dan ook enorm veel verspilde energie want er is geen andere klant die die Euro 20,- zal vergoeden.

De belangrijkste tips zijn wel om je reizen als je normaal niet zover reist goed voor te bereiden en rekening te houden met een mogeliijke vertraging en dus niet gebruik te maken van de laatste reismogelijkheid vanaf de plek van vertrek. Dan is het risico dat er iets misgaat toch het grootst.

Reputatie 7
Badge +1

Gezien er al contact is geweest met de klantenservice en er op eigen houtje vervoer is geregeld is er geen vergoeding conform de regels van de NS.

De klantenservice heeft nooit het laatste woord. Een weigering van de klantenservice over het (van tevoren) regelen dan wel het (achteraf) vergoeden van alternatief vervoer zegt er dan ook niks over of dat conform wat voor regels dan ook is.

Reputatie 7
Badge +3

@TreinreizigerdNS heeft thuisbrengplicht wanneer door uitvallen van de laatste trein je niet meer thuis kunt komen. In jouw geval was er niets uitgevallen maar ben je zelf in een verkeerde trein gestapt. Het was een fout van NS om niet de juiste bestemming op de trein te zetten, maar het was jouw fout dat jij niet wist wat de juiste vertrektijd van de trein was die jij moest hebben. Jij had zelf een krap reisschema met meerdere vervoerders, dat weegt NS onder andere ook mee in besluit om alternatief vervoer aan te bieden. Iemand die een vliegtuig moet halen en een reisschema heeft waarmee hij een uur van te voren op het vliegveld kan zijn, terwijl 2,5 uur geadviseerd wordt zal niet zo snel een taxi aangeboden krijgen bij een verstoring. 

En nee ik plan niet maandenlang mijn treinreis, ik kijk op de planner wanneer ik van plan ben om te reizen naar de mogelijkheden en kijk voor vertrek of er iets gewijzigd is. Ga ik ergens heen waarvan niet zeker is of ik de laatste overstap kan halen, dan zorg ik of voor eigen aanvullend vervoer ( bijv. fiets op station, op laten halen) of regel een overnachting. Ruim voor vertrek check ik nog of er storingen/vertragingen zijn. Zo ben ik op alles voorbereid. En het is mij wel eens overkomen dat ik niet op plaats van bestemming kon komen. Vervelend, zeker als je naar sterfgeval, overlijden, begrafenis moet. Maar ik ga dan niet zeuren om vergoeding van benzine zonder bonnetje (of de OV-fiets, nachtbus, taxi, overnachting/koffie/thee/ontbijt/lunch/diner  etc.). 

Maar wie ben ik, ik stapte al zonder ouders in de trein in het pre-computertijdperk met treininfo in boekjes, op gele en blauwe (Utrecht Centraal) borden en Teletekst.

Reputatie 1

@TreinreizigerdNS heeft thuisbrengplicht wanneer door uitvallen van de laatste trein je niet meer thuis kunt komen. In jouw geval was er niets uitgevallen maar ben je zelf in een verkeerde trein gestapt. Het was een fout van NS om niet de juiste bestemming op de trein te zetten, maar het was jouw fout dat jij niet wist wat de juiste vertrektijd van de trein was die jij moest hebben. Jij had zelf een krap reisschema met meerdere vervoerders, dat weegt NS onder andere ook mee in besluit om alternatief vervoer aan te bieden. Iemand die een vliegtuig moet halen en een reisschema heeft waarmee hij een uur van te voren op het vliegveld kan zijn, terwijl 2,5 uur geadviseerd wordt zal niet zo snel een taxi aangeboden krijgen bij een verstoring. 

En nee ik plan niet maandenlang mijn treinreis, ik kijk op de planner wanneer ik van plan ben om te reizen naar de mogelijkheden en kijk voor vertrek of er iets gewijzigd is. Ga ik ergens heen waarvan niet zeker is of ik de laatste overstap kan halen, dan zorg ik of voor eigen aanvullend vervoer ( bijv. fiets op station, op laten halen) of regel een overnachting. Ruim voor vertrek check ik nog of er storingen/vertragingen zijn. Zo ben ik op alles voorbereid. En het is mij wel eens overkomen dat ik niet op plaats van bestemming kon komen. Vervelend, zeker als je naar sterfgeval, overlijden, begrafenis moet. Maar ik ga dan niet zeuren om vergoeding van benzine zonder bonnetje (of de OV-fiets, nachtbus, taxi, overnachting/koffie/thee/ontbijt/lunch/diner  etc.). 

Maar wie ben ik, ik stapte al zonder ouders in de trein in het pre-computertijdperk met treininfo in boekjes, op gele en blauwe (Utrecht Centraal) borden en Teletekst.

Fijn zo'n holier than thou statement. Zoals ik overigens al eerder aangaf maar dit lijk jij gemist te hebben (selectief lezen?) zou ik mijn best hebben gedaan NS een bon te geven indien zij daarom hadden gevraagd maar ik kreeg al een nee zonder uberhaupt een vraag om een bon.

Ik stond op een juiste tijd op t perron en ben er als blijkbaar de grootste idioot vanuit gegaan dat NS de correcte info op haar treinen zet.

In 2017 had ik een geval waardoor door een storing voor een langere tijd geen treinen reden. Hierdoor haalde ik ook geen busaansluitingen. Toen gaf NS mij wel een mogelijkheid van alternatief vervoer.

Of was dit ook een 'fout' van mij? Had ik dan ook maar in de planner moeten kijken of er voor 3-4 uur lang geen treinen meer zouden rijden?

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat niet om een bon, standaard hanteert NS in principe dat zij geen kosten vergoeden voor zelf geregeld vervangend vervoer, tenzij daar vooraf door NS toestemming is gegeven. 

In een situatie zoals u had in 2017 vielen er treinen uit waardoor u niet thuis kon komen. Dat is een situatie waarin de thuisbrengplicht geldt en dan moet NS zorgen dat u thuis komt. 

Reputatie 1

Het gaat niet om een bon, standaard hanteert NS in principe dat zij geen kosten vergoeden voor zelf geregeld vervangend vervoer, tenzij daar vooraf door NS toestemming is gegeven. 

In een situatie zoals u had in 2017 vielen er treinen uit waardoor u niet thuis kon komen. Dat is een situatie waarin de thuisbrengplicht geldt en dan moet NS zorgen dat u thuis komt. 

Alleen weigerde in deze instantie NS enige vorm van hulp. En had niet echt zin om te overnachten op station Baarn.

Ik heb niet omdat ik het gewoon leuk vond zelf vervangend vervoer geregeld, ik heb bij verzuim aan verantwoordelijk van NS uit nood geregeld.

 

Badge +3

En de NS ging daar dus (uiteindelijk) in zoverre in mee dat je je best gedaan hebt om in ieder geval tot Goes te komen, en uit coulance het vervolgtraject te ‘vergoeden’.

Met 15 euro aan benzine kom je al gauw 100 km verder (ware het niet dat je vriendin ook nog terug moest naar Vlissingen natuurlijk).

Ik vind het royaal die compensatie, en ja de aanhouder wint (soms). Prijs je rijk, ondanks alle ‘moeite'.

Gezien er al contact is geweest met de klantenservice en er op eigen houtje vervoer is geregeld is er geen vergoeding conform de regels van de NS.

De klantenservice heeft nooit het laatste woord. Een weigering van de klantenservice over het (van tevoren) regelen dan wel het (achteraf) vergoeden van alternatief vervoer zegt er dan ook niks over of dat conform wat voor regels dan ook is.

Niet, vertel dan eens hoe het wel zit ik ben benieuwd. De afdeling planning of logistiek gaat hier ook niets mee doen. :rofl:  Je hebt dan hooguit nog de afdeling communicatie waar je iets kan proberen met de televisie camera's erbij. Maar ja, ga jij op TV vertellen dat je in de verkeerde trein bent gestapt en daar een vergoeding voor wilt ??

 

Verder is TS zelf in een verkeerde trein gestapt en heeft het probleem dus zelf veroorzaakt. De NS gaat hiervoor simpelweg niet opdraaien, logisch toch.  Hoeveel telefoontjes voor vergoedingen denk je dat de NS krijgt als ze dit soort dingen gaan vergoeden?  De regels zijn er om misbruik van de thuisbrengplicht tegen te gaan en dat wertk niet als jezelf een fout maakt door in de verkeerde trein te stappen.

Reputatie 7
Badge +1

Gezien er al contact is geweest met de klantenservice en er op eigen houtje vervoer is geregeld is er geen vergoeding conform de regels van de NS.

De klantenservice heeft nooit het laatste woord. Een weigering van de klantenservice over het (van tevoren) regelen dan wel het (achteraf) vergoeden van alternatief vervoer zegt er dan ook niks over of dat conform wat voor regels dan ook is.

Niet, vertel dan eens hoe het wel zit ik ben benieuwd.[...]

Verder is TS zelf in een verkeerde trein gestapt en heeft het probleem dus zelf veroorzaakt.[...]

De klantenservice heeft niet het laatste woord omdat er daarna de geschillencommissie is en de rechter (maar tot die laatste komt het maar zelden). Die zullen beide kijken naar wie er redelijkerwijze welke verantwoordelijkheid had en dat tegen elkaar afwegen. Het is immers niet zo dat NS hier niets te verwijten valt, ook al probeer je dat wel zo te laten lijken.

Reputatie 7
Badge +3

De geschillencommissie inschakelen terwijl iemand zelf niet precies weer hoe laat die een trein moet hebben (ergens tussen 19.25 en 19.35 is een beetje vaag) , niet kijkt of er een scherm met vertrektijden hangt (het was donker, niet gezien, dus zal wel defect zijn geweest) en die vervolgens zelf in een verkeerde trein stapt? Het moet toch niet gekker worden. Ja, het is niet goed dat er verkeerde informatie op de trein zelf stond, maar de reisplanner blijft nog altijd leidend. NS roept niet voor niets al jaren, check de reisplanner voor vertrek, en niet kijk wat op de trein staat. Redelijkerwijs was er dus een reisplanner, een scherm op het perron en ook nog een vertrekstaat waarop de vertrektijd stond aangegeven. 

TS heeft nu als coulance compensatie gekregen. Fijn voor hem (of haar). Lijkt me verder afgehandeld.

***

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat risico van de laatst mogelijke verbinding nemen vind ik nog het minst te verwijten, als je gewoon de juiste trein neemt. Dat heb ik zelf ook wel eens gedaan, concertje in Paradiso en dan de laatste reguliere trein voor het nachtnet nemen, waarmee ik rechtstreeks van Amsterdam Centraal naar De Vink kon (als ik het me goed herinnere een IC die op alle tussengelegen station stopte met vertrektijd 00:43). Ging gelukkig iedere keer goed. Al heb ik wel één keer van Leiden Centraal naar huis moeten lopen (best nog een rot eind, kwam thuis met de blaren op mijn voeten) toen bij een concert de band wel 2 keer terugkwam en maar bleef spelen, en ik dus bleef kijken. Tja, te laat voor die laatste trein dus dan een nachttrein, maar die stopt niet op De Vink. Als ik het van tevoren had geweten, zou ik met de fiets naar Leiden Centraal zijn gegaan, wat ik wel altijd deed met North Sea Jazz.

Reageer