beantwoord

Ouwe meuk

Er staan in dit forum veel topics die in de loop van de tijd geen waarde meer hebben of, nog erger, een uitleg geven die niet meer valide is. Kunnen deze topics aangevuld, verwijderd of vervangen worden?
Wanneer de informatie op de NS website staat zou ook het toevoegen van een link naar de relevante informatie een mogelijkheid zijn.
icon

Beste antwoord door Sivan NS 2 januari 2019, 16:19

Dag Luvi, en welkom!

Dat kan zeker, maar daar hebben we ook jullie hulp bij nodig. Als je een topic ziet met verouderde (en dus onjuiste) informatie, of waarvan bijvoorbeeld de actie is verlopen, hoor ik dat graag!

Bekijk origineel

17 reacties

Dag Luvi, en welkom!

Dat kan zeker, maar daar hebben we ook jullie hulp bij nodig. Als je een topic ziet met verouderde (en dus onjuiste) informatie, of waarvan bijvoorbeeld de actie is verlopen, hoor ik dat graag!
Okee, ik kan mij indenken dat wanneer ik iets tegen het lijf loop en er (later) achter kom dat de informatie fout is, ik er melding van maak. Maar ondertussen heb ik beslissingen genomen op grond van de verkeerde info.

En om o.m. dit laatste nu te voorkomen heeft men de rol van moderator bedacht bij een forum.
Dat is vervelend om te lezen Luvi. Kun je aangeven om welk topic het gaat? Dan kunnen we hier even naar kijken.
Reputatie 6
Badge +2
201901 2 21:26
Als een reactie oud is (de relatieve en absolute datum zijn te zien) is er minder reden om erop te vertrouwen dat deze nog correct is. Je kan in dat topic de vraag stellen of het nog geldt.

Daarnaast is het inderdaad prettig als degene die informatie verstrekt heeft, of iemand anders, uit zichzelf updates plaatst in het topic of linkt naar een nieuwe versie.
Beste Sivan, Miriam en Dennis,

Het grote probleem bij fora is dat iedereen zijn probleem kan ventileren, één of meer (of geen) oplossingen vindt of krijgt en dat is het.

Sporadisch kom ik op een forum waar wordt aangegeven dat iets geholpen heeft of dat het probleem is opgelost maar doorgaans hoort ik niets meer. Voor de aanbrenger van het topic is het opgelost en dat het misschien handig kan zijn voor anderen om te weten hoe, daar wordt volledig aan voorbijgegaan.
Dat de aanbrenger tot in lengte van dagen zich bekommert over zijn bijdrage dat kan men wel vergeten.

Organisaties denken dat ze klantondersteuning kunnen versimpelen door het inzetten van een forum. Niets is minder waar. Ja, vaak krijgt de klant wel zijn antwoord maar dit antwoord vastleggen en bewaken voor de toekomst in bijvoorbeeld een FAQ is een hels karwei en vereist discipline. In het meest gunstige geval reageert een moderator met een verwijzing naar een ander topic over hetzelfde onderwerp waar hopelijk ook een bruikbaar antwoord in staat. Ook heeft niet iedereen de gave om sprekende onderwerpen of titels te verzinnen waardoor het terugvinden van het topic mogelijk is. En een resume met de oplossing aan het topic toe te voegen is helemaal ongekend.

Maar wat ik hier zeg wordt onderkent door de eigenaar/beheerder van dit forum. Niet voor niets is er een pagina die heet 'De NS moderators, wat doen ze eigenlijk?' waarin uitgelegd wordt hoe het voorgaande ondervangen wordt. Wanneer ik de laatste alinea lees dan zou ik verwachten dat er in iedere geval een FAQ aan dit forum gekoppeld wordt en dat de daarin opgenomen topics in ieder geval bewaakt worden. Uiteindelijk creëer je op die manier een gedegen kennisbank waar de klant met een prangende vraag snel een antwoord vindt.

Met vriendelijke groet.
Badge +3
Luvi schreef:

Het grote probleem bij fora is dat iedereen zijn probleem kan ventileren, één of meer (of geen) oplossingen vindt of krijgt en dat is het.

Sporadisch kom ik op een forum waar wordt aangegeven dat iets geholpen heeft of dat het probleem is opgelost maar doorgaans hoort ik niets meer. Voor de aanbrenger van het topic is het opgelost en dat het misschien handig kan zijn voor anderen om te weten hoe, daar wordt volledig aan voorbijgegaan.
Dat de aanbrenger tot in lengte van dagen zich bekommert over zijn bijdrage dat kan men wel vergeten.

De meesten hier (cummunity/forum) komen met een vraag binnen. Die wordt dan inderdaad beantwoord (soms heel creatief) of krijgt als standaard antwoord 'neem contact op met de klantenservice'.

Dat laatste is niet eens zo verkeerd, want ze kunnen daar echt wel meer dan iedereen denkt (een e-ticket blokkeren met verkeerde datum en zo is geen uitzondering) maar daar lopen ze niet mee te koop natuurlijk!

Voorlopig dus problemen ventileren (alweer die dagelijkse overstap gemist) en zo... wat iemand persoonlijk treft.

Moderators archiveren topics af en toe, maar die topics blijven wel vindbaar als kennisbank/knowledge base! Let vooral op de datum dus.

En dat is op andere fora niet anders, toch? Als ik ervoor betaald kreeg zou ik best een weekje willen besteden (inclusief mijn voor- en achtergrondkennis) om te kijken wat er allemaal nog van klopt eigenlijk.

Daarvoor heb ik toch wat meer rechten nodig (en zal dus betaald moeten worden, al is het uit een potje..) Men weet mij te vinden wat dat betreft.. of andersom!

Voor @Luvi je hebt hier dus helemaal niets aan, maar we zijn het eens!
Reputatie 6
Badge +2
201901 2 23:21 indextopics
Zelf maak en onderhoud ik indextopics over bepaalde onderwerpen, met deels de informatie in het topic zelf, en deels links naar andere topics over het onderwerp. Als ik daar een nieuwe, opgeschoonde versie van start plaats ik in de oude pagina een link naar de nieuwe.
Resumerend stel ik dus vast dat het doorzoeken van dit forum nodeloos tijd spenderen is.
Wil je iets weten dan is het een kwestie van de vraag stellen en hopen dat je een juist antwoord krijgt zonder verwijzingen.

Iedereen bedankt voor zijn of haar bijdrage en een goed 2019 toegewenst.
Goedemorgen allemaal.

Dit topic is een klant helpt klant kanaal, wat betekent dat we hopen dat reizigers elkaar helpen. Dat kan door middel van een antwoord op een vraag, maar ook door het uitwisselen van ervaringen. Steeds vaker worden complexe vragen gesteld, of zijn er problemen die andere klanten niet voor elkaar kunnen beantwoorden of oplossen. Dan zijn de moderators er om te helpen. Daarnaast zorgen ze dat de huisregels worden nageleefd en modereren ze de topics, zodat alles op de juiste plek staat.

Sinds kort is er een archief, waar de topics die inderdaad echt niet meer actueel zijn naar toe worden verplaatst. Deze verschijnen niet in de zoekresultaten, om zo de vindbaarheid van nuttige informatie te vergroten.

Er zitten op deze Community een hoop zeer gewaardeerde leden die mij en de moderators enorm helpen door ons te wijzen op onjuistheden of verbeterpunten. Als er dus een topic is dat verouderde informatie bevat, dan worden wij daar vaak op gewezen. Daarnaast zien wij zelf ook welke topics veel worden bekeken, en controleren wij de inhoud daarvan.

Wil je iets weten en vind je geen bestaand topic met duidelijk antwoord, dan kun je in dat topic zelf nog eens de vraag stellen of zelf een nieuw topic openen.
Reputatie 6
Badge +2
Sivan NS schreef:

Sinds kort is er een archief, waar de topics die inderdaad echt niet meer actueel zijn naar toe worden verplaatst. Deze verschijnen niet in de zoekresultaten

201901 3 8:19 archief2019
Zijn die nog wel toegankelijk voor de gebruiker?

Betekent dit dat reacties in topics die inmiddels gearchiveerd zijn ook niet meetellen bij het aantal reacties van een gebruiker, en niet voorkomen in de lijst van zijn reacties?
Dennis schreef:

Zijn die nog wel toegankelijk voor de gebruiker? Betekent dit dat reacties in topics die inmiddels gearchiveerd zijn ook niet meetellen bij het aantal reacties van een gebruiker, en niet voorkomen in de lijst van zijn reacties?

Goede vraag Dennis. Deze topics zijn alleen nog in te zien door moderators en super users en zijn voor anderen dan ook niet zichtbaar in de lijst van je reacties.
"Ouwe meuk" kan beter gewoon blijven bestaan. Je moet een forum in historisch perspectief zien. Iets wat vandaag geldt kan morgen al achterhaald zijn. Of nog jaren lang geldig blijven.
En daarom gaat het ook niet weg, maar alleen in een aparte map. Ook ik ben geen voorstander van het verwijderen van content.
Reputatie 6
Badge +2
Sivan NS schreef:

En daarom gaat het ook niet weg, maar alleen in een aparte map. Ook ik ben geen voorstander van het verwijderen van content.

201901 7 9:53
''Deze topics zijn alleen nog in te zien door moderators en super users.'', dus helemaal niet ''alleen in een aparte map''!
Het is toch echt gewoon een aparte map, met speciale rechten. Het is niet verwijderd, alleen niet openbaar. Dit is de enige manier te voorkomen dat de topics verschijnen in de zoekresultaten.
Reputatie 6
Badge +2
Sivan NS schreef:

Het is toch echt gewoon een aparte map, met speciale rechten. Het is niet verwijderd, alleen niet openbaar. Dit is de enige manier te voorkomen dat de topics verschijnen in de zoekresultaten.

''Niet openbaar" is voor bijna iedere gebruiker hetzelfde als ''weg'', tenzij duidelijk is hoe het wel is in te zien.
Reputatie 7
Sivan NS schreef:

Dit.😌

Reageer