beantwoord

Aangepast vs Korter

• 20 maart 2018
  • 45 reacties
  • 1443 Bekeken

Reputatie 1
> Sprinter (aangepast)

Kan hier niet gewoon de term korter gebruikt worden, in bijvoorbeeld de web planner?
Waarom rijdt er eigenlijk zo vaak, tijdens de spits, een kortere trein tussen Duivendrecht en Almere?

> Er rijdt een kortere trein dan gepland. Hierdoor kan het drukker zijn.
icon

Beste antwoord door Miriam NS 3 juli 2018, 13:48

Update: Ik heb een terugkoppeling ontvangen. Er dient inderdaad 'kortere trein' te staan in plaats van aangepast. De reden dat er nu aangepast staat wordt onderzocht en dan zal er worden gekeken naar een oplossing om dit te wijzigen naar 'kortere trein'.
Bekijk origineel

45 reacties

Aangepast betekent dat de samenstelling anders is dan gepland. Deze kan dus ook langer zijn dan gepland.
Eventueel kan er ook ander materieel ingezet worden dan gepland.
Reputatie 1
Dat begrijp ik.. maar in dit geval kan er toch gewoon korter staan?
Badge +3
Wanneer wordt ooit gemeld dat een trein langer is dan gepland? Dat heeft helemaal geen negatief effect en is geen relevante informatie.

De enige belangrijke informatie voor reizigers: korter of ander materieel. De gevolgen van een kortere trein dan voorzien zijn evident. Ander materieel kan gevolgen hebben voor de toegankelijkheid van de trein.
Aangepast is korter, en dan dermate korter dat het invloed kan hebben op de reiservaring. Aangepast wordt dus niet bij alle afwijkingen en inkortingen weergegeven.
Ik zal je suggestie doorgeven om duidelijkheid te creëren in de Reisplanner bij aangepast materieel. Ik durf niet te zeggen bij welke afwijkingen wij deze term gebruiken. Zoals ik het begrijp gebruiken wij deze term wel bij alle afwijkingen. Waarom dit vaak op jouw traject gebeurt kan ik niet snel achterhalen. Maak je dit vaak tijdens de ochtendspits of middagspits mee?
Reputatie 1
Ja, buiten de spits is de trein volgens mij altijd korter (sorry, aangepast) en maakt het weinig uit.
In de spits is het normaal al druk en met een aangepaste trein nog veel drukker, zeker als er ook nog een IC
Badge +3
Dat "aangepast" is net zulke NS-vaagtaal als het niet meer omroepen van het woord "vertraging".

"Aangepast" is NS-code voor het niet kunnen zitten in een overvolle trein. "Deze trein vertrekt over ongeveer 5 minuten" is NS-code voor een vertraging van 5 minuten.

Nog een voorbeeld van NS-vaagtaal:

"Tegelijkertijd met het rijden over de HSL zullen ook de tarieven van de Intercity Brussel vereenvoudigd worden." "Vereenvoudigd" is NS-vaagtaal voor "verhoogd".
Bovendien liegt NS ook nog eens een keer. Vanuit Amsterdam Centraal en Schiphol levert het rijden via de HSL een reistijdwinst op van precies 0 minuten in vergelijking met een huidige reis met de IC Direct met overstap in Rotterdam Centraal.

Wanneer een organisatie zich bedient van verhullende of verbloemende vaagtaal, betekent het over algemeen dat het niet bijster goed gaat met met die organisatie. Wie stopt de waanzin van de vaagtaal en het liegen bij NS?
In de achterliggende webservice heet het beestje ook gewoon "ingekort", net als vertraging gewoon "vertraging" heet. Ingekort geeft niks meer of minder aan dan een inkorting van een trein waar de reiziger waarschijnlijk last van gaat ondervinden. Niet bij alle afwijkingen of inkortingen wordt ingekort/aangepast weergegeven.
Nou vind ik het hartstikke leuk dat mijn antwoord als beste antwoord is gemarkeerd, maar feitelijk is het natuurlijk geen antwoord op de vraag van TS of NS de term 'korter' kan gebruiken, in plaats van vage termen als 'aangepast'.

Ik gebruik de RPX overigens in het Engels, en daar staat ook gewoon 'shorter'. Niet 'modified'.

Reputatie 1
Vandaag weer twee aangepaste sprinters..

Vanochtend trouwens overvolle treinen omdat er door een wisselstoring treinen waren uitgevallen.
@Henk_NL en @Thor Ik ga het uitzoeken of het mogelijk is om deze term aan te passen.
Mij maakt het niet uit, maar dat was de vraag van Thor89 die uiteindelijk nooit beantwoord is.
Update: Ik heb een terugkoppeling ontvangen. Er dient inderdaad 'kortere trein' te staan in plaats van aangepast. De reden dat er nu aangepast staat wordt onderzocht en dan zal er worden gekeken naar een oplossing om dit te wijzigen naar 'kortere trein'.
Tnx Miriam 🤜
Badge +3
Ik kan je nu al vertellen waarom indertijd voor "aangepast" en niet voor "korter" is gekozen. Het is hetzelfde verhullende taalgebruik dat gebruikt wordt waardoor in omroepberichten niet meer over "vertraging" wordt gesproken.

Een bedrijf dat zich bedient van verhullend taalgebruik bevindt zich op een hellend vlak. Marketingcommunicatie moet niet leiden tot verhullend taalgebruik waardoor niet duidelijk is wat er eigenlijk wordt bedoeld.
Reputatie 1
Er staat nog steeds "(aangepast)"?
Reputatie 1
NS?
Reputatie 5
De afdeling die hierover gaat zit diep weggestopt achter de hoge bureaucratische muren van de NS. Waarschijnlijk kent ook de Webcare deze afdeling niet en zitten er minimaal 3 lagen tussen.
Reputatie 1
Knock
Reputatie 1
Knock
Ik zie jullie berichten hierover nu pas weer verschijnen en heb daarom direct even contact gezocht met de afdeling die ik destijds heb gesproken.
Het wordt opnieuw bekeken en zal worden aangepast waar nodig.
Badge +3
Worden de berichten aangepast of korter? 😀
Haha de berichten worden aangepast naar korter 😉
Reputatie 1
Is deze aanpassing al op zijn bestemming gearriveerd of heeft ie vertraging opgelopen?

Reageer