beantwoord

Aanmelden treinreis *uiterlijk* of *maximaal* een dag van tevoren?

• 25 februari 2021
  • 6 reacties
  • 173 Bekeken

Hoi,

Toen ik zojuist op ns.nl een treinreis plande voor overmorgen viel me de volgende melding op:

Aanmelden nog niet mogelijk

Je kunt treinreizen uiterlijk 1 dag van tevoren aanmelden.

Dit vind ik een vreemde constructie: ‘uiterlijk’ betekent zover ik weet: ‘op zijn laatst, niet later dan’ (zie ook Van Dale). Ik gok dat precies het omgekeerde wordt bedoeld en denk dat een zinsnede als ‘Je kunt treinreizen maximaal 1 dag van tevoren aanmelden.’ een stuk duidelijker is.

Hopelijk leest hier iemand mee die er wat mee kan doen, duidelijke reisinformatie lijkt me niet onbelangrijk van de NS. En als ik mijn suggestie beter ergens anders kwijt kan dan hoor ik het graag.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 25 februari 2021, 13:12

Goedemiddag inventio en welkom bij de NS Community!

Ik ben helaas niet zo goed met de Nederlandse taal om aan te geven of dit toch correct is of niet, maar ik snap de verwarring wel. Ik zal je feedback in ieder geval doorgeven zodat ernaar gekeken kan worden!

Bekijk origineel

6 reacties

Goedemiddag inventio en welkom bij de NS Community!

Ik ben helaas niet zo goed met de Nederlandse taal om aan te geven of dit toch correct is of niet, maar ik snap de verwarring wel. Ik zal je feedback in ieder geval doorgeven zodat ernaar gekeken kan worden!

Badge +3

Zoals het er nu staat lijkt het of je vandaag te laat bent inderdaad.

Beter is dan “tot uiterlijk 1 dag in de toekomt” oftewel voor vandaag of morgen.

Volgens mij wordt bedoeld: “niet eerder dan 1 dag van tevoren”. Of inderdaad: “alleen voor vandaag of morgen”.

Reputatie 7
Badge

Het was mij nog niet opgevallen, scherp gezien.

Je kunt treinreizen uiterlijk 1 dag van tevoren aanmelden. > Je kunt treinreizen (pas/vanaf) 1 dag van tevoren aanmelden.

Ben benieuwd of er überhaupt gretig aangemeld wordt. Betwijfel het.

Dank voor jullie antwoorden.

Toen ik net weer even keek naar mijn reis van vorige week dacht ik dat het was aangepast, ik las: "vanaf 1 dag van tevoren”. Maar helaas, er stond: "Je kunt alleen treinreizen in de toekomst aanmelden, vanaf 1 dag van tevoren”. NS kán het dus wel.

Voor een reis in de toekomst staat er nog steeds het verwarrende en foutieve "Je kunt treinreizen uiterlijk 1 dag van tevoren aanmelden”. Stijn NS: blijkbaar is het doorgeven niet gelukt. Of malen ambtelijke molens traag, zelfs als het gaat om het aanpassen van één woordje...

Ik heb even geïnformeerd bij Stijn of hij al reactie had gekregen op de feedback. Helaas nog niet. Kortom, de melding is nog niet in behandeling genomen helaas :disappointed_relieved:

Reageer