beantwoord

Aanmelden volle trein met NS Xtra Reisplanner App?

• 29 oktober 2014
  • 17 reacties
  • 524 Bekeken

Ik had begrepen dat het met de NS Xtra Reisplanner App mogelijk is een volle trein aan te melden.
Maar ik mis kennelijk iets, want als ik de instructies volg, krijg ik de genoemde "drie puntjes" niet te zien. Het scherm ziet er op mijn Smartphone ook anders uit dan op het voorbeeld.
Volgens mij ben ik "bij", ik krijg van NS of in de Play Store niet de melding dat ik mijn App moet bijwerken. Ik heb wel een vrij "oude" smartphone (Samsung Galaxy S1+).

Is er nog een andere voorwaarde voor het gebruik van deze functie?
icon

Beste antwoord door Gert-Jan G 29 oktober 2014, 14:00

Drukte melden is beschikbaar vanaf versie 3.3. Ik heb momenteel versie 3.3.1 De versie kunt u controleren door In het menu de optie Over deze app (met reddingsboei) te kiezen en vervolgens Wat is er nieuw in deze versie of de app op te zoeken in Applicatiebeheer.

Na het kiezen van een reisoptie in de planner en het aanklikken van een trein voor de ritinformatie komt bij mij keurig het onscreen menu symbool (drie blokjes in rechterbovenhoek) tevoorschijn voor de druktemelding/spraakbesturing. Mijn telefoon is ook niet al te nieuw dus heb ik nog een fysieke menu knop die dit menuutje tevoorschijn tovert.
Bekijk origineel

17 reacties

Hallo,

Welke versie van de applicatie heb je ? Als je links in het menu naar Algemeen / Instellingen gaat staat bovenin het versienummer. In mijn geval (3.3.1)

Wat je kunt proberen open dan Google Play op de telefoon. Zoek op "reisplanner" en klik indien mogelijk op bijwerken.

Succes.
Reputatie 4
Badge
Drukte melden is beschikbaar vanaf versie 3.3. Ik heb momenteel versie 3.3.1 De versie kunt u controleren door In het menu de optie Over deze app (met reddingsboei) te kiezen en vervolgens Wat is er nieuw in deze versie of de app op te zoeken in Applicatiebeheer.

Na het kiezen van een reisoptie in de planner en het aanklikken van een trein voor de ritinformatie komt bij mij keurig het onscreen menu symbool (drie blokjes in rechterbovenhoek) tevoorschijn voor de druktemelding/spraakbesturing. Mijn telefoon is ook niet al te nieuw dus heb ik nog een fysieke menu knop die dit menuutje tevoorschijn tovert.
Mochten de tips van NSgids en Gert-Jan G niet helpen dan wil ik je adviseren de app even opnieuw te installeren! Hij zou namelijk wel moeten werken, ondanks dat je telefoon misschien wat "ouder" is 😉 Hopelijk gaat het lukken.
Reputatie 5
Er is hier overigens ook een speciale website voor: www.volletreinen.nl
@wsm: die website gebruik ik ook al ;-)
Voor de rest: alle genoemde opties geprobeerd, ik heb versie 3.3.1 (had ik al), maar het blijft niet werken. Het symbool met de drie stippen krijg ik niet te zien, zoals in het voorbeeld. Bij mij is het meeste rechts zichtbare symbool in de gele balk het "refresh" symbool (de dubbele gedraaide pijl).

Let wel: ik heb nog Android 2.3.3. (Gingerbread), is dat misschien toch de "boosdoener"?
Nog eens van alles geprobeerd, knoppen, scrollen, draaien, Bèta opties aangevinkt, maar ik krijg het menu op geen enkele manier in beeld... :? misschien kan iemand de ontwikkelaars eens polsen?
Geen reactie meer... jammer!
Gisteren weer in een tjokvolle, veel te korte trein gestaan, (we moesten om beurten ademhalen...), maar kan het niet melden bij de NS. Wel op www.volletreinen.nl, maar dat is van Rover, ik meld het liever bij de veroorzaker zelf. Kan er niet een optie op www.ns.nl komen om het te melden?
Heb je al geprobeerd om de app opnieuw te installeren? Als dat niet helpt, heb ik helaas niet direct een andere oplossing paraat. Ik wil je in dat geval aanraden om via 'Over deze App' het probleem aan de ontwikkelaars voor te leggen.
Reputatie 5
Rover zegt dat de meldingen op volletreinen.nl ook dagelijks worden doorgegeven aan NS.
Daarnaast is dit een onafhankelijke partij die minder bevlekt is door de roze blik die de NS-afdeling communicatie (propaganda?) er op nahoudt.
@Inge: ja, dat had ik al geprobeerd, nu inmiddels ben ik geüpgraded naar 3.4. Zelfde probleem. Ik heb het via de app aangemeld.
@wsm: die optie vandaag maar weer gebruikt, weer een te korte en dus overvolle trein.....
Ik heb nu bericht gehad dat deze bug in de volgende release zal zijn gefixt, even afwachten dus nog... 😉
Yep, de optie doet het nu.
Alleen mis ik nu nog een keuze: "ik kon niet instappen"... De trein - van nog niet de helft van de normale lengte - zat zó volgepropt dat tientallen mensen, waaronder ikzelf, niet konden instappen en noodgedwongen moesten wachten op de volgende trein.
Die stopte dan wel weer extra in Driebergen-Zeist. Ook beter voor NS natuurlijk, want dat scheelt weer claims. En wel weer jammer dat het niet wordt omgeroepen; gelukkig zag ik het in de kleine lettertjes op de elektronische perronborden staan...
NS, problemen en communicatie... ik zeg er maar niets meer over... 😞
Vervelend dat je niet meekon. Dit kan nog niet in de app worden aangegeven, maar is al wel als suggestie doorgegeven aan de ontwikkelaars.
@Thijs NS: dat zou inderdaad wel prettig zijn, want ik vind staan in de trein niet half zo vervelend als blijven staan op het perron... 😉
Vervelend dat je niet meekon. Dit kan nog niet in de app worden aangegeven, maar is al wel als suggestie doorgegeven aan de ontwikkelaars.

We zijn nu 8 maanden verder en het is nog steeds niet mogelijk om aan te geven dat een trein echt druk was. Staan in de trein is in de spits de normale gang van zaken, dus aanklikken 'ik moest staan' zegt helemaal niets over drukte. Hoelang duurt het nog voor er zinvolle opties aan de druktemelder worden toegevoegd, zoals 'achterblijvers op het perron' en 'nauwelijks een staplaats te vinden', NS?
Gezien het uitblijven van welke reactie dan ook, ga ik er vanuit dat jullie de druktemelding graag de wassen neus laten die het is en dat de streefdatum voor het toevoegen van de mogelijkheid om daadwerkelijk een drukke trein aan te geven via de druktemelder in de NS-app derhalve St. Juttemis is.
@Pe_pe
Ik heb die suggestie ook al eens doorgegeven, en ze zouden er naar kijken... gebeurt dus niet veel mee.
Op de site http://www.volletreinen.nl/ van Rover kun je wèl doorgeven als je een trein niet kunt instappen. Ze hebben ook een app, in elk geval voor Android.

Reageer