beantwoord

aanpassing van treinschema

• 21 October 2020
  • 29 reacties
  • 1056 Bekeken

Het Trajecttussen Rhenen en Uitgeest (veenendaal centrum - Breukelen) 

Is sinds deze week aangepast maar helft van de treinen rijden en aangepast traject. Ik neem aan vanwege minder treinen door de corona maatregelen. 

Wat ik alleen niet snap is dat deze wisseling pas 1 dag ervoor wordt laten zien. 

Bijvoorbeeld als ik vrijdag nu wil reizen geeft de NS app nog alle 4 de mogelijkheden per uur. Kijk ik morgen voor vrijdag zijn het maar 2 mogelijkheden? 

Zorgt voor best wat verwarring naar mijn mening 

Kan iemand dit uitleggen? 

Alvast dank voor uw tijd

icon

Beste antwoord door anton042 21 October 2020, 07:32

NS heeft besloten een aantal treinritten te schrappen vooral in de spits. Zie deze link

https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/vanaf-maandag-19-oktober-minder-extra-forensentreinen-en-weekendnachttreinen.html

Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 2

NS heeft besloten een aantal treinritten te schrappen vooral in de spits. Zie deze link

https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/vanaf-maandag-19-oktober-minder-extra-forensentreinen-en-weekendnachttreinen.html

Dat snap ik maar waarom wordr dit pas zichtbaar 1 dag van te voren? In het begin van deze week plande ik nog wel iets op deze treinen aangezien het in de NS reisplanner wordt aangegeven als je meer dan 1 dag vooruit gaat kijken!? 

Spijtig dat je hier last van hebt, Rikkert31. Het is even uitzoeken welke treinen we kunnen schappen voor dit traject. Omdat het kort dag is vragen wij of je een dag van te voren in de reisplanner wilt kijken. Dit zal uiteraard snel veranderen zodat je eerder weet waar je aan toe bent.

Reputatie 2

Zelfs een dag van te voren was deze week te lang. Zondag was de ns app nog niet goed bijgewerkt voor de maandag ochtend. Ik zou deze week de app goed in de gaten houden als je gaat reizen. Ik kan me voorstellen dat er nog wat treinen geschrapt gaan worden deze week i.v.m. ziekmeldingen bij prorail of de vervoerders.

Reputatie 6
Badge

Dit zijn REGUliere opheffingen die vanaf heden elke dag gelden tot nader bericht.

Daarnaast kan het zeker voorkomen dat als te veel personeel thuis zit wegens afwachten of dat kuchje meer betekent, ook ad hoc treinen geschrapt moeten worden-net als na elke draadbreuk, gladde herfstblaadjes op rails, andere verstoringen etc. Die worden, als ze al bericht worden, op zijn allergunstigst hooguit net voor gepland vertrek bericht.

Reputatie 7
Badge +3

Dit is allemaal terug te voeren op de onhandige beslissing van NS om geplande wijzigingen in de treindienst (ten opzichte van de jaardienst) niet langer te tonen in de reisinformatie. Daardoor weet je als vaste klant niet wat er geschrapt is.

De uitgevallen ritten staan gewoon vermeld op de borden. Ook wordt er omgeroepen dat de trein naar Veenendaal Centrum doorrijdt naar Rhenen.

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt helemaal gelijk.

Het is zelfs nog erger dan ik dacht. Voor donderdag 22/10 staan de treinen als geschrapt in de reisinformatie. Voor vrijdag 23/10 staan alle spitstoevoegers nog gewoon in de reisplanner. Die zullen dan morgen wel geschrapt gaan worden.

Hopelijk dat vanaf maandag 26/10 de aanpassingen (lees opgeheven treinen) structureel verwijderd worden. Voor reizigers die van te voren willen uitzoeken of hun trein wel of niet rijdt is dit een drama.

Daarom staat er ook de waarschuwing: "[De reisplanner] wordt vooralsnog per dag bijgewerkt met de wijzigingen. U kunt uw reis een dag van tevoren opvragen."

Reputatie 7
Badge +3

“Groot de waarschuwing"? Welke waarschuwing bedoel je precies? Als je via ns.nl plant, zie je die waarschuwing nergens. Je moet eerst het artikel over de geschrapte treinen aanklikken en daar staat het dan onderaan. En niet groot :wink: Ook in de app kom ik de waarschuwing niet tegen.

De waarschuwing dat er minder treinen rijden staat direct op de homepage van NS.nl boven de reisplanner. Althans hier wel.

Dat specifiek die tekst groot zichtbaar was, klopt inderdaad niet in mijn bericht. Ik heb dat onhandig geformuleerd. Ik doelde erop dat het bericht in z'n algemeenheid als waarschuwing werd weergegeven op de site. Ik mag toch hopen dat mensen zo'n bericht dan wel even lezen.

Ook in de app wordt hier de waarschuwing weergegeven bij de actuele meldingen.

Reputatie 7
Badge +3

Waarom zouden mensen zo'n bericht per sé lezen? Het is in het nieuws geweest, dus veel mensen zullen al weten dat er minder treinen rijden. Iemand die gewoon een reis wil plannen, hoeft dat niet nog een keer te lezen. Misschien kan de titel van het bericht beter iets worden van: “Let op! Reisplanner onbetrouwbaar!” Dat triggert mensen wél om het te lezen :wink:

Dat is natuurlijk ook een stukje eigen verantwoordelijkheid.

Reputatie 7
Badge +3

Wáárom zou iemand die al weet dat er minder treinen rijden, een nieuwsbericht aanklikken met de titel “Vanaf maandag 19 oktober minder extra forensentreinen en weekendnachttreinen” ?

Altijd maar dat wijzen op eigen verantwoordelijkheid. NS heeft ook een eigen verantwoordelijkheid, reizigers duidelijk informeren en niet dat soort belangrijke waarschuwingen verstoppen onderin een of ander nieuwsberichtje.

Ik dien een verbeterverzoek in om deze melding ("Plan uw reis in de planner, deze wordt vooralsnog per dag bijgewerkt met deze wijzigingen. U kunt een dag van tevoren uw reis opvragen.”) prominenter op de website te laten zetten.

Reputatie 7
Badge +3

Nog een verbetervoorstel. 

Wanneer dergelijke ingrijpende wijzigingen niet snel in de reisplanner kunnen worden verwerkt zou je de kalender moeten uitschakelen en het plannen van een reis moeten beperken tot vandaag en morgen.

Met daarbij een goed geformuleerde foutmelding zodat duidelijk is waarom je tijdelijk niet verder van te voren kunt plannen.

Ik vind het zeer opmerkelijk dat dit probleem een herhaling is van de problemen in het voorjaar toen ook op korte termijn allerlei wijzigingen in de dienstregeling moesten worden verwerkt. Blijkbaar is er geen oplossing gevonden voor het op korte termijn doorvoeren van grote wijzigingen. Met daarbij de aantekening dat de gevolgen er alleen waren voor werkenden in de onmisbare beroepen omdat alle andere reizigers geacht werden thuis te blijven.

Reputatie 2

Ik dien een verbeterverzoek in om deze melding ("Plan uw reis in de planner, deze wordt vooralsnog per dag bijgewerkt met deze wijzigingen. U kunt een dag van tevoren uw reis opvragen.”) prominenter op de website te laten zetten.

Ik hoop dat dat inmiddels wel werkt. Zoals ik al eerder aan gaf gaf de reisplanner zondag middag nog aan ander treinen aanbod voor de maandag ochtend dan op maandag ochtend.

Reputatie 7
Badge +3

Vanaf maandag en verder zitten alle spitstoevoegers nog in de reisplanner. Een zeer onhandige situatie.

Badge

Vanaf maandag en verder zitten alle spitstoevoegers nog in de reisplanner. Een zeer onhandige situatie.

Probleem is hoe het systeem gevoed wordt en dat er pas heel laat besloten is dit aan te passen vorige week. Ook onze diensten zijn deze week pas in de nacht ervoor aangepast aan deze nieuwe situatie dus dat geeft wel aan hoe kort tijd er was om alles aan te passen. De treinen zijn er dus ook pas in de nacht uitgehaald wat natuurlijk heel ongelukkig is voor reiizgers.

Laten we hopen dat de dienstregeling van volgende week snel op de juiste manier er in staat, misschien dat het vannacht wordt opgelost voor komende week.

Reputatie 7
Badge +3

Ditzelfde probleem speelde in het voorjaar. NS heeft maanden de tijd gehad om voorbereidingen te treffen deze reisplannerchaos niet nog een keer te laten ontstaan. Daar mogen best wat kritische noten over gekraakt worden.

Reputatie 7
Badge +3

Ditzelfde probleem speelde in het voorjaar. NS heeft maanden de tijd gehad om voorbereidingen te treffen deze reisplannerchaos niet nog een keer te laten ontstaan. Daar mogen best wat kritische noten over gekraakt worden.

NS heeft nooit rekening gehouden met een tweede corona golf. Per 1 september zou het vervoer weer op 70% zitten en eind van het jaar op 80%.

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem met het laden van een gewijzigde dienstregeling in de reisplannersystemen speelt al jaren. Je zou denken dat NS zo langzamerhand wel een strategie zou hebben om grote wijzigingen op korte termijn door te voeren. Helaas blijft het iedere keer misgaan. We zien dat ook wanneer er gepland treinen geschrapt worden vanwege slechte weersomstandigheden. Hoewel dat op de dag zelf en een eventuele volgende dag nog wel goed gaat.

Dan zijn er ook nog medewerkers van NS die tegen doodleuk tegen de reizigers zeggen dat het “een stukje eigen verantwoordelijkheid is”. Dat is het ontkennen van het probleem en het je niet kunnen verplaatsen in anderen. Er zijn heel veel mensen in allerlei cruciale beroepen die op onregelmatige tijden werken. Die willen natuurlijk wel bijvoorbeeld een week van te voren weten waar ze aan toe zijn qua reismogelijkheden. Een lijstje publiceren van treinseries die niet rijden is dan zwaar onvoldoende.

Het geen rekening houden met een tweede coronagolf is niet alleen NS aan te rekenen. Dat is in heel Nederland een vorm van naïef wensdenken geweest.

Badge

Het is heel simpel te verklaren, er wordt al enige tijd gewerkt aan een heel nieuw systeem voor de reizigersinformatie en dat wordt in kleine stapjes in gebruik genomen om zo ook te kunnen zien of er niet onverwachtte problemen naar boven komen. Ik verwacht dat ook de reisplanner daar straks uit gevoed gaat worden.

En als je een nieuw systeem aan het opbouwen bent dan ga je niet heel veel investeren in een oud systeem wat in het voorjaar heeft aangetoond eigenlijk niet bestand te zijn tegen te veel treinen welke geannuleerd worden. Volgens mij wordt de data normaal 1x per week ingelezen in het systeem en dat kan ook reden zijn dat de uitvallende treinen handmatig uit het systeem gehaald moeten worden en dat vergt een hoop tijd.

Badge +3

Wat wel apart is, is dat je nu (in ieder geval in de avond) niet meer met een sprinter kunt tussen Bijlmer ArenA en Utrecht.

Sprinters Veenendaal C - Uitgeest rijden nu Rhenen - Breukelen. Vanuit bijv. Abcoude naar Utrecht (sprinter Uitgeest - Rotterdam) krijg je dus een overstap op Breukelen.

Badge

Tja ergens moeten de mensen ide met het OV reizen blij zijn dat er nog zoveel rijdt, zeker omdat het grotendeels verlieslijdend is wat er nu rondrijdt.

En dan te hopen dat alel OV bedrijven overeind blijven anders vallen er grote gaten voor veel mensen die er van afhankelijk zijn.

Reageer