beantwoord

Alkmaar Schiphol: web beter dan app

• 27 februari 2018
  • 14 reacties
  • 238 Bekeken

Reputatie 2
Bij een reisadvies van Alkmaar naar Schiphol, geeft de reisplanner op www.ns.nl netjes een cross-platform overstap in Zaandam aan.

Maar de mobiele app (nieuwste versie) geeft een overstap in Sloterdijk aan. De totale reistijd is wel hetzelfde, maar in Sloterdijk moet je echt een stuk verder lopen.

Kan het reisadvies in de app gelijk worden getrokken aan het reisadvies van het web?
Hetzelfde geldt op de 'terugreis' van Schiphol naar Alkmaar.
icon

Beste antwoord door Keuzereiziger 6 maart 2018, 23:34

De engine achter de reisplanner van het web is tijdelijk anders dan die van de Android app. De manier waarop overstappen wordt geadviseerd is aders zoals je terecht constateert.
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge
Waarom? Met de app verdient NS extra geld aan de geforceerde uit-/incheck op Sloterdijk. Appers letten gemiddeld niet zo op de centen.
Reputatie 2
Zo te zien kosten beide reizen 9,50 euro. Maar het ging me eigenlijk meer om de loopafstand (Zaandam is cross-platform; overstappen in Sloterdijk van spoor 5 naar 10 is best een afstand).
Badge +3
Ik kan dit bevestigen voor de Android versie van de app. Als ik diezelfde reis vandaag plan stuurt hij je zelfs via Utrecht, maar dan zal er wel een storing geweest zijn :?
Ik snap wel het kritische punt van Rogier de Wit wel.

https://www.ns.nl/reisplanner/#/reisdetails?aankomst=Alkmaar&aankomsttype=treinstation&tijd=2018-02-27T20:02&type=vertrek&vertrek=Schiphol%20Airport&vertrektype=treinstation&hash=397145655
Reputatie 5
Voor de terugweg (Schiphol-Alkmaar) geeft de online versie van de Reisplanner dus ook de moeizame overstap op Sloterdijk van spoor 9 naar spoor 4, in plaats van de cross-platform overstap in Zaandam. Ik had van Henk_NL op dit forum begrepen dat er een lijst is van "minder gewenste aansluitingen", wanneer er elders een overstap mogelijk is met gelijke aankomst op de bestemming. Kennelijk werkt die lijst wel in de richting Alkmaar-Schiphol, maar niet op de terugweg. Waarom is dat?
Hallo Rogier de Wit,

Ik heb er ook even naar gekeken en durf zo niet aan te geven wat de reden hierachter is. Het lijkt mij dat dit gelijk kan worden getrokken aan de planner op de website, maar ik ga even voor je informeren.

@Rudie: Ik zal meteen jouw vraag ook meenemen in de communicatie naar de betreffende afdeling.
Badge +3
Dit zal zeker niet bewust zijn, want geldklopperij via Sloterdijk is niet aan de orde natuurlijk omdat het niets extra kost (behalve je lichaamsbeweging).

Wellicht dat Henk_NL weet waarom de app de (logische) overstap in Zaandam niet prefereert boven die op de website :?
Vreemd, afgelopen week zelf een aantal keren over moeten stappen en kreeg iedere keer Zaandam als advies, terwijl ik zelf de overstap op Sloterdijk heb gemaakt.
Reputatie 7
Badge
Vreemd, afgelopen week zelf een aantal keren over moeten stappen en kreeg iedere keer Zaandam als advies, terwijl ik zelf de overstap op Sloterdijk heb gemaakt.
ah... Zie je wel.., software follows the leader 🆒
Adaptive learning?
Reputatie 6
Zie dit topic over Sloterdijk en overbodige overstappen van/naar sporen 9 en 10:
https://forum.ns.nl/de-ns-reisplanner-58/reisadviezen-en-sporen-9-10-op-amsterdam-sloterdijk-38735
ah... Zie je wel.., software follows the leader 🆒
Adaptive learning?

Lijkt me beter van niet 😃
Update: Ik heb nog geen reactie ontvangen en zal een reminder versturen.
Reputatie 6
Badge +1
De engine achter de reisplanner van het web is tijdelijk anders dan die van de Android app. De manier waarop overstappen wordt geadviseerd is aders zoals je terecht constateert.
Update: Ik heb een terugkoppeling ontvangen en die bevestigd wat Keuzereiziger aangeeft. De app haalt zijn gegevens uit een ander systeem dan de reisplanner op de website. Hierdoor kan de informatie verschillen en dit zal zo blijven totdat beide systemen de data uit hetzelfde systeem haalt. Ik kan geen indicatie geven hoelang dit zal gaan duren, maar het heeft onze aandacht.

Reageer