beantwoord

Almelo-Ommen


Reputatie 1
Ik zag in de reisplanner een fout advies met de laatste reismogelijkheid Almelo-Ommen. Almelo V 23.57. Marienberg A. 0.13. Marienberg V 0.53. Overstaptijd 40 min. Waarom geeft de reisplanner de reismogelijkheid met 3 min overstaptijd niet (Marienberg V 0.16)? 3 min is makkelijk haalbaar in Marienberg.
icon

Beste antwoord door Henk_NL 11 augustus 2017, 20:55

Die logica zit niet in de reisplanner. De implementatie daarvan leeft een aantal stappen eerder, rondom RITS, het oude 'ReisInformaTieSysteem'. RITS krijgt dan weer data vanuit DONNA, het plansysteem. Dat genereert o.a. de uitvoer die richting de planner gaat. De planner kent m.b.t. overstappen:

1) Minimale overstaptijd per station;
2) Expliciet (on)mogelijk gemarkeerde overstappen (service x op service y op station z);
3) Minimale tijden per station, voor treinsoort en/of vervoerder x op treinsoort en/of vervoerder z. Voornamelijk in gebruik om overstappen van/naar internationale treinen ruimer te maken;
4) Geen voorkeurstations, als een overstap, met hetzelfde resultaat, op 2 stations mogelijk is, dan heeft station x niet de voorkeur. Geldt bijvoorbeeld voor Hilversum en Muiderpoort.

Het is reisplanner-technisch geen enkel probleem om overstappen van 1 minuut mogelijk te maken, niks houdt je tegen. Dat zie je bijvoorbeeld ook gebeuren wanneer een doorgaande verbinding niet correct gedefinieerd is, maar je dus effectief kunt blijven zitten.

Om het wat overzichtelijker te maken zou ik graag de tekeningen online gooien, maar daar ga ik gedoe mee krijgen, mijn excuses 😞

Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Dat is inderdaad heel vreemd.
Hallo Arjan1, goede vraag! Dit heeft te maken met de minimum overstaptijden per station en de uitzonderingen daarop (bijvoorbeeld overstappen op hetzelfde perron). Hierbij worden onder andere de volgende factoren meegerekend:

Dienstregeling Aansluiting 2 Minimale overstaptijd treinen langs hetzelfde perron tegenover elkaar (crossplatform)
Dienstregeling Aansluiting 3 Minimale overstaptijd treinen langs hetzelfde perron achter elkaar.
Dienstregeling Aansluiting 4 Minimale overstaptijd treinen langs verschillende perrons met 1 perron verschil
Dienstregeling Aansluiting 5 Minimale overstaptijd treinen langs verschillende perrons met 2 of meer perrons verschil of niveau verschil

Hier lees je daar ook meer over.
Reputatie 7
Badge +2
Vreemd dat dat zo rigide is want overstappen in Marienberg is toch wat anders dan in Amsterdam Centraal.
Reputatie 4
Arnold NS schreef:

Hallo Arjan1, goede vraag! Dit heeft te maken met de minimum overstaptijden per station en de uitzonderingen daarop (bijvoorbeeld overstappen op hetzelfde perron).


De overstaptijd in Mrb is twee minuten (zie bijvoorbeeld de tabel in het door jou gelinkte bericht). Op basis daarvan zou de overstap mogelijk moeten zijn.

Echter in de IFF-data is er een specifieke uitzondering gemaakt voor deze overstap van trein 31081 op trein 8094, door aan te geven dat deze overstap niet mogelijk is.

Het hoe en waarom hiervan kan een NS-er vast weer uitleggen.
Reputatie 7
Badge +2
@wsm
Bij de genoemde overstap moet je in Marienberg naar het andere perron dus wordt er gerekend met minimaal 4 minuten. In werkelijkheid kost de overstap hooguit 30 seconden.
Marienberg is nog steeds 2 minuten minimale overstaptijd. Waarom men besloten heeft om de overstap in PAR expliciet onmogelijk te maken, is een leuke klus voor Arnold om uit te zoeken.
Kan het te maken hebben met de overweg tussen de perrons? Voor vertrek richting Ommen moet die gesloten zijn, maar de uit- en overstappers uit Almelo moetrn die wel passeren.
Reputatie 7
Badge +2
@Henk-NL
Waar haal je die 2 minuten vandaan? Volgens de regels die Arnold NS geeft zijn het toch echt 4 minuten richting Zwolle.
Patroonritten, de aanvoer van de reisplanner. Daarnaast linkt Arnold naar een topic waarin ik het antwoord heb gegeven, met een link naar de tabel met overstaptijden, en ook daar staat Marienberg op 120, 2 minuten.

Vind Arnold z'n opsomming sowieso erg onduidelijk (copy/paste?) en herken die regels niet.
Reputatie 3
Het heeft vermoedelijk te maken met de overweg die benodigd is voor de overstap in de richting Zwolle.
De trein uit Almelo komt om 00:13 binnen. Om 00:15 komt een trein uit Zwolle richting Emmen binnen, waarvoor de overweg dicht moet. En vervolgens gaat om 00:16 de trein richting Zwolle weg, waardoor de overweg dus waarschijnlijk niet meer open gaat.
De overstaptijd die dus overblijft is 1 minuut of zelfs nog minder.
Badge +3
Henk_NL schreef:

Vind Arnold z'n opsomming sowieso erg onduidelijk (copy/paste?) en herken die regels niet.


Vroeger stonden deze regels in de Netverklaring van ProRail. In de versie van 2011 zijn ze bijvoorbeeld terug te vinden (pagina 160 van het pdf-document). In dit document uit 2013 staat dat "vroeger" de overstaptijden in de Netverklaring van ProRail werden voorgeschreven, maar dat het "nu" wordt overgelaten aan de vervoerbedrijven. Daarna worden de tijden die Arnold noemde aangegeven als tijden die NSR wil gaan gebruiken.
Dat verklaart waarom ze niet meer kloppen in ieder geval 🙂
Hallo Arjan1, goede vraag! Dit heeft te maken met de minimum overstaptijden per station en de uitzonderingen daarop (bijvoorbeeld overstappen op hetzelfde perron). Hierbij worden onder andere de volgende factoren meegerekend:

Dienstregeling Aansluiting 2 Minimale overstaptijd treinen langs hetzelfde perron tegenover elkaar (crossplatform)
Dienstregeling Aansluiting 3 Minimale overstaptijd treinen langs hetzelfde perron achter elkaar.
Dienstregeling Aansluiting 4 Minimale overstaptijd treinen langs verschillende perrons met 1 perron verschil
Dienstregeling Aansluiting 5 Minimale overstaptijd treinen langs verschillende perrons met 2 of meer perrons verschil of niveau verschil

Hier lees je daar ook meer over.

Tochjo schreef:

Henk_NL schreef:

Vind Arnold z'n opsomming sowieso erg onduidelijk (copy/paste?) en herken die regels niet.


Vroeger stonden deze regels in de Netverklaring van ProRail. In de versie van 2011 zijn ze bijvoorbeeld terug te vinden (pagina 160 van het pdf-document). In dit document uit 2013 staat dat "vroeger" de overstaptijden in de Netverklaring van ProRail werden voorgeschreven, maar dat het "nu" wordt overgelaten aan de vervoerbedrijven. Daarna worden de tijden die Arnold noemde aangegeven als tijden die NSR wil gaan gebruiken.

Henk_NL schreef:

Patroonritten, de aanvoer van de reisplanner. Daarnaast linkt Arnold naar een topic waarin ik het antwoord heb gegeven, met een link naar de tabel met overstaptijden, en ook daar staat Marienberg op 120, 2 minuten.

Vind Arnold z'n opsomming sowieso erg onduidelijk (copy/paste?) en herken die regels niet.


Arnold, zou je inhoudelijk kunnen reageren op de vraag waarom jouw tijden afwijken van wat gebruikt wordt in de reisplanner en zelfs niet overeenkomen met het topic waar je naar linkt?
Oh, excuses Henk_NL, ik was in de veronderstelling dat we eruit waren. Zou je zo specifiek mogelijk aan kunnen geven waar nog onduidelijkheid ligt? Dan ga ik het speurwerk voor je verrichten 🙂.
Dat het lijstje wat je post haaks staat op wat daadwerkelijk aan de Reisplanner wordt gevoerd als te hanteren gegevens. Het gaat mij niet om onduidelijkheid, ik twijfel aan de correctheid van je lijstje.

Station Marienberg heeft een minimale overstaptijd van 2 minuten:

1,mrb ,02,02,NL ,0000, ,023559,050303,Marienberg


Dan zijn er een aantal ritten waarbij een overstap, ondanks dat hij voldoet aan de eisen, expliciet op onmogelijk zijn gezet:

#mrb
-00037296,00030517,0
-00037296,00030518,0
-00037296,00030519,0
-00037296,00030520,0
-00037296,00030515,0
-00037296,00030516,0


Vertalen we die servicenummers naar treinnummers, zodat ze te verklaren zijn, dan zijn het allemaal overstappen van de 31081 op de 8094. Voor de rest geldt voor alle overstappen de 2 minuten.
De link die ik gepost hebt verwijst naar 'layover'-tijden uit eerdere dienstregelingen als voorbeeld. Ik kan me voorstellen dat dit wat verwarrend is inderdaad. Ik zou eventueel de 'layover'-tijden uit 2017 op kunnen zoeken, die aansluiten op de regels die voor de huidige dienstregeling van kracht zijn. Of probeer je aan te geven dat de tijden volgens de eerder gegeven regels niet overeenkomen met de tijden die aangegeven staan in de reisplanner? Of wil je juist weten waarop de betreffende 'layover'-tijden zijn gebaseerd voor station Marienberg?
Kijk eens wie die tijden gepost heeft 😉 Hier zijn de actuele: https://hastebin.com/ogetuzeyof.pl

De vraag door dit topic heen, is waarom de minimale layovertijd 2 minuten is, deze overstap 3 minuten is, en die toch expliciet onmogelijk is gemaakt middels een aparte tabel. Heeft dat met de aangehaalde overweg te maken?
Reputatie 1
Ik denk toch dat het te maken heeft met de overweg en de binnenkomende 8081 uit de ri. Zl. Anders is 30 sec om over te stappen genoeg (heb in het verleden in de ns-tijd de overstap heel vaak gemaakt).
Dat zou goed kunnen, maar tegelijkertijd komt jouw vraag hier vaker voorbij. Het zou mooi zijn als er een daadwerkelijk antwoord kan komen, al is het maar om in het vervolg naar te verwijzen 🙂
Daar heb je helemaal gelijk in Henk_NL, ik heb helder wat je precies bedoelt en ik ga op onderzoek uit! 🙂 Reactie volgt.
Reputatie 6
Badge +1
@Arnold NS: in de reisplanner wordt nergens een norm van 5 minuten gehanteerd. Een overstap van het ene naar het andere perron is altijd minimaal 4 minuten, hoe ver de afstand of het hoogteverschil ook is.
Die logica zit niet in de reisplanner. De implementatie daarvan leeft een aantal stappen eerder, rondom RITS, het oude 'ReisInformaTieSysteem'. RITS krijgt dan weer data vanuit DONNA, het plansysteem. Dat genereert o.a. de uitvoer die richting de planner gaat. De planner kent m.b.t. overstappen:

1) Minimale overstaptijd per station;
2) Expliciet (on)mogelijk gemarkeerde overstappen (service x op service y op station z);
3) Minimale tijden per station, voor treinsoort en/of vervoerder x op treinsoort en/of vervoerder z. Voornamelijk in gebruik om overstappen van/naar internationale treinen ruimer te maken;
4) Geen voorkeurstations, als een overstap, met hetzelfde resultaat, op 2 stations mogelijk is, dan heeft station x niet de voorkeur. Geldt bijvoorbeeld voor Hilversum en Muiderpoort.

Het is reisplanner-technisch geen enkel probleem om overstappen van 1 minuut mogelijk te maken, niks houdt je tegen. Dat zie je bijvoorbeeld ook gebeuren wanneer een doorgaande verbinding niet correct gedefinieerd is, maar je dus effectief kunt blijven zitten.

Om het wat overzichtelijker te maken zou ik graag de tekeningen online gooien, maar daar ga ik gedoe mee krijgen, mijn excuses 😞
Ik heb de case in laten zien door een collega die zich specifiek met deze tijden bezig houdt en deze wist de case als volgt te verklaren.

Mariënberg heeft drie sporen verdeeld over twee perrons. Voor een overstap van/naar de sporen 1 en 2 moet er naar een ander perron gelopen worden. Hiervoor wordt binnen de reisplanner 4 minuten aangehouden. De algemene looptijd van 2 minuten geldt voor een ‘crossplatform’ overstap op hetzelfde perron. In dit geval is dat van/naar de sporen 2 en 3. Is dit een antwoord op de vraag?
Om eerlijk te zijn heb ik geen zin om hier nog verder over te etteren. Ben wel nieuwsgierig wie dit heeft geantwoord.

Ik heb zo'n vermoeden dat de reageerder nu businessrules uit RITS aan het oplepelen is, en dat is niet de planner. Dat kan je mierenneuken vinden, maar daar denk ik om verschillende redenen anders over. Kan je dat bevestigen?

De reisplanner kent niks meer dan wat ik in #23 omschreef.

Reageer