beantwoord

App: “Aansluiting niet mogelijk”, maar was wel mogelijk; route verder minder bruikbaar

  • 27 juli 2018
  • 1 reactie
  • 47 Bekeken

Gisterenavond ging ik van Delft naar Duivendrecht en moest ik overstappen in Leiden. Wegens kleine vertraging van mijn trein was de aankomsttijd net voorbij de vertrektijd van de aansluiting op hetzelfde perron. Waarschijnlijk daarom stond er in de App dat de aansluiting niet mogelijk was. Omdat er duidelijk beslist was om de aansluitende trein even te laten wachten, was de aansluiting wel mogelijk. Dit was duidelijk niet doorgegeven aan de App.

Daarom twee vragen:

  1. Is het mogelijk om in zulke situaties in de App de meest up-to-date informatie te tonen? (Ik besef dat dit misschien praktisch moeilijk is, omdat het een beslissing is van de treinbegeleiders op dat moment.)
  2. Is het mogelijk om te zorgen dat het traject in de App blijft doorlopen, zodat de voortgang van de trein waarop je dan met veel geluk toch beland bent gevolgd kan worden. Nu is het zo dat de App er stelling van overtuigd is dat je niet op die trein kan zitten en dan maar niets update, wat onhandig is.
icon

Beste antwoord door Stijn NS 27 juli 2018, 11:16

Goedemorgen equaeghe.
Is het mogelijk om in zulke situaties in de App de meest up-to-date informatie te tonen? (Ik besef dat dit misschien praktisch moeilijk is, omdat het een beslissing is van de treinbegeleiders op dat moment.) Je geeft zelf al aan wat de moeilijkheid hierbij is, het wachten van een trein is een handmatige beslissing die gemaakt kan worden door het personeel en de treindienstleider op vrij korte termijn. Aangezien het vervallen van de aansluiting in de app vrijwel volledig automatisch gaat, zal het verwerken van zo'n handmatige beslissing te veel tijd kosten (uitzondering op uitzondering moet dan worden toegevoegd in de app, puur voor één individuele aansluiting) om het ook echt tijdig aan te passen zodat het nog nut heeft voor de reizigers die ervan gebruik maken. Hoewel theoretisch een interessante suggestie, zal dit in de praktijk niet haalbaar zijn.

Is het mogelijk om te zorgen dat het traject in de App blijft doorlopen, zodat de voortgang van de trein waarop je dan met veel geluk toch beland bent gevolgd kan worden. Nu is het zo dat de App er stelling van overtuigd is dat je niet op die trein kan zitten en dan maar niets update, wat onhandig is. Ook dit is een gevolg van hoe de app werkt, dat zo'n overstap automatisch gemarkeerd wordt als 'niet mogelijk' en er daardoor vanuit gegaan wordt dat je die trein niet meer hebt kunnen halen. Ik ga ervan uit dat je het hebt over updates wanneer je het traject op hebt geslagen. In dat geval zou ik wel iets kunnen zien in de vorm van een knopje waarmee je aangeeft 'overstap tóch gehaald' waardoor je alsnog updates krijgt over de trein of route ná de overstap. In hoeverre het ook werkelijk mogelijk is om in de app toe te voegen durf ik niet te zeggen, ik ben geen programmeur, maar ik zal deze suggestie wel doorgeven. Overigens kun je dat zelf ook via de feedback optie in de app, wat vaak zelfs beter werkt, aangezien je dan rechtstreeks in contact komt met de ontwikkelaars van de app. In de meeste gevallen geven ze je dan zelfs ook zelf nog een update of terugkoppeling!
Bekijk origineel

1 reactie

Goedemorgen equaeghe.
Is het mogelijk om in zulke situaties in de App de meest up-to-date informatie te tonen? (Ik besef dat dit misschien praktisch moeilijk is, omdat het een beslissing is van de treinbegeleiders op dat moment.) Je geeft zelf al aan wat de moeilijkheid hierbij is, het wachten van een trein is een handmatige beslissing die gemaakt kan worden door het personeel en de treindienstleider op vrij korte termijn. Aangezien het vervallen van de aansluiting in de app vrijwel volledig automatisch gaat, zal het verwerken van zo'n handmatige beslissing te veel tijd kosten (uitzondering op uitzondering moet dan worden toegevoegd in de app, puur voor één individuele aansluiting) om het ook echt tijdig aan te passen zodat het nog nut heeft voor de reizigers die ervan gebruik maken. Hoewel theoretisch een interessante suggestie, zal dit in de praktijk niet haalbaar zijn.

Is het mogelijk om te zorgen dat het traject in de App blijft doorlopen, zodat de voortgang van de trein waarop je dan met veel geluk toch beland bent gevolgd kan worden. Nu is het zo dat de App er stelling van overtuigd is dat je niet op die trein kan zitten en dan maar niets update, wat onhandig is. Ook dit is een gevolg van hoe de app werkt, dat zo'n overstap automatisch gemarkeerd wordt als 'niet mogelijk' en er daardoor vanuit gegaan wordt dat je die trein niet meer hebt kunnen halen. Ik ga ervan uit dat je het hebt over updates wanneer je het traject op hebt geslagen. In dat geval zou ik wel iets kunnen zien in de vorm van een knopje waarmee je aangeeft 'overstap tóch gehaald' waardoor je alsnog updates krijgt over de trein of route ná de overstap. In hoeverre het ook werkelijk mogelijk is om in de app toe te voegen durf ik niet te zeggen, ik ben geen programmeur, maar ik zal deze suggestie wel doorgeven. Overigens kun je dat zelf ook via de feedback optie in de app, wat vaak zelfs beter werkt, aangezien je dan rechtstreeks in contact komt met de ontwikkelaars van de app. In de meeste gevallen geven ze je dan zelfs ook zelf nog een update of terugkoppeling!

Reageer