beantwoord

Apple watch

• 22 januari 2020
  • 14 reacties
  • 288 Bekeken

Wanneer komt nu eindelijk reizen via apple watch/ipone er? Duurt best lang.

icon

Beste antwoord door Danny NS 22 januari 2020, 14:35

We hadden afgelopen zomer een proef waarmee je kon in- en uitchecken met je betaalpas. In combinatie met Apple Pay was dit ook met je telefoon of Apple Watch mogelijk. Op dit moment zijn we de resultaten aan het bekijken. Het is nog niet bekend of we de proef gaan uitbreiden.

Hier lees je meer over deze proef.

Bekijk origineel

14 reacties

Hoi MarcdeJong, welkom bij de NS Community!

Hoe bedoel je dat, je kan met de app op de iPhone en Apple Watch nu al jouw reis live volgen.

Nee betalen, als vervanging van de OV kaart

We hadden afgelopen zomer een proef waarmee je kon in- en uitchecken met je betaalpas. In combinatie met Apple Pay was dit ook met je telefoon of Apple Watch mogelijk. Op dit moment zijn we de resultaten aan het bekijken. Het is nog niet bekend of we de proef gaan uitbreiden.

Hier lees je meer over deze proef.

Zou fijn zijn als er een beetje vaart gemaakt wordt. Tis altijd achter de feiten aan het aanhobbelen.

Zou fijn zijn als er een beetje vaart gemaakt wordt. Tis altijd achter de feiten aan het aanhobbelen.

Kan je dat toelichten?

China

Japan

Verenigd Koninkrijk

Verenigde Staten

Australië

Rusland

Canada

Singapore

Allemaal landen waar het wel kan, dan is dat voor mij toch echt achter de feiten aan het aanhobbelen.

Ook het feit dat doorreizen van de ene aanbieder (bijv. NS) naar de ander (Ariva) nog steeds niet goed geregeld is, geeft aan dat dingen super traag geregeld worden.

Reputatie 5

En betaal jij al dat enorm dure extra geld dat een paar nerdjes voor hun geliefde MERKje overal te kunnen gebruiken anderen willen laten ophoesten? Het is de wet van de te dure remmende voorsprong: dat chipkaartgedoe heeft (mede door gekissebis van al die OV-bedrijven) zoveel gekost dat dat geld er eerst uit moet. En naast jou komen dan nog ´..tig anderen met hun Alipay of WeChat of wat dan ook die allemaal andere verwerkingssystemen hebben.

In vrijwel alle landen die je zo veelkennend hier opnoemt is dat echter in maar heel weinig OV-gevallen mogelijk en zeker voor China zal wel gelden dat het toch echt een net weer wat anders betaalsysteem is. Heb je ook nog cijfers over het daadwerkelijk gebruik in die landen? Ik heb elders in de OV-pers ook gelezen dat ze er hier en daar al weer op teruggekomen zijn door laag gebruik en enorm hoge kosten.

Reputatie 2

De techniek van betalen met de Apple Watch (of iPhone of Android Pay) is dezelfde standaard als contactloos betalen, dus je maakt reizen hiermee veel makkelijker voor een hele grote groep. Ook voor mensen met ‘gewoon’ contactloos betalen op de bankpas en toeristen bijvoorbeeld wordt het hiermee veel toegankelijker.

Het is wel degelijk de insteek van de overheid om dit beschikbaar te gaan maken, hopelijk inderdaad zo snel mogelijk:

https://www.emerce.nl/nieuws/betalen-bankpas-smartphone-vervangt-ovchipkaart

Badge +3

Probleem op dit moment is dat saldo (en transacties) op de kaart zelf staan, dus is het een stuk ingewikkelder dan je telefoon te laten doen “hallo, ik ben ov-chipkaart xxxx en wil graag in/uitchecken” zoals bij (contactloos) pinnen.

Voor saldo is een Flex constructie nog wel te doen (wordt niet aangesproken), maar hoe moet een paaltje bijvoorbeeld weten of je vorige transactie een incheck was en bij welke vervoerder (dus je wilt uitchecken)?

Reputatie 7
Badge +4

Je zou een kaartje of een abonnement in de Wallet an de Applewatch kunnen zetten, net zoals nu een soort elektronische betaalpas als met de Watch. Verder is een smartwatch nu nog exclusief maar dat was de mobiele telefoon ook ooit. De Applewatch is een van de snellopende artikelen van Apple en de penetratiegraad zal snel groter worden, zeker als de prijs wat daalt.

Ik betaal inmiddels alles bijna met mijn horloge waar ik vroeger de betaalpas gebruikte. Een Dalvrij in de Wallet of bij Flex in wezen alleen ‘Reizen op rekening’, zou ik persoonlijk erg makkelijk vinden.

Een call van een ov-chipcard of een call vanuit de Wallet naar de Flexcomputer zal wel uitmken maar lijkt me wel te implementeren.

Badge +3

Uiteraard, maar de poortjes en paaltjes (en CiCo apparaten in bus/tram) hebben die mogelijkheid simpelweg (nog) niet, dus die doen braaf wat er op je kaart staat en schrijven er een transactie op weg.

Op een smartphone of daaraan gekoppelde watch (of ander apparaat) kan je natuurlijk vrij eenvoudig rommelen met die transacties, of doen alsof ze helemaal niet plaatsgevonden hebben…

De resultaten van de eerdere proef (OV-chip mobiel) ken je, en dat was vast niet alleen omdat je ten eerste een speciale simkaart moest hebben maar ook nog een stuk of wat speciale apps om alles sluitend te krijgen (dicht te timmeren).

Oké, dat ging dan wel om op (prepaid?) saldo reizen en zo. Als je alles via Flex zou doen zal het simpeler zijn (en wellicht nu al kunnen), maar de NS heeft voorlopig genoeg andere IT-zaken die voorrang hebben zoals we maandelijks eigenlijk wel lezen. En de club in Amersfoort (TLS/OV-chip) maakt nergens haast mee heb ik het idee... :sweat:

Reputatie 7
Badge +4

Er is nog een weg te gaan en het zal niet de topprioriteit hebben. Een Azteccode voor een internationaal kaartje uitlezen vanaf de Watch lukt zelfs nog niet.

Badge +3

Dat laatste komt gewoon door de scanners op poortjes, die eigenlijk niet geschikt zijn voor ‘lezen vanaf een (klein) schermpje’ maar liever iets dat op papier gedrukt staat zien.

Apparatuur van conducteurs (een stuk moderner) zal er geen enkel probleem mee hebben. En dus ook niet met e-tickets in je Wallet (zijn andere topics over).

Internationale tickets op papier soortgelijk. Code is geldig maar gewoon te klein, dus passagekaartje vragen onderweg of anders melden bij SOS/Info zuil, of personeel vragen om een poortje voor je te openen.

En dan zijn er natuurlijk nog de (meeste) stations waar je met een e-ticket blokjescode helemaal niets kunt.

Badge +3

En (zijdelings, als alles toch simpeler moet) het gedoe over single check-in/out i.p.v. dat geneuzel met per vervoerder, waar de media en politiek zo op hameren (omdat het zo vaak mis gaat blijkbaar en ergernis oplevert?).

Da’s leuk en aardig maar dan moet je wel alle vervoerders mee krijgen, en ik neem aan dat NS en Arriva het niet snel eens zullen worden als je bijvoorbeeld:

• Van Maastricht naar Arnhem gewoon de keuze hebt om via Eindhoven en Den Bosch te reizen met NS (duurder maar soms sneller en minder overstappen)
  • Vanaf Roermond naar Nijmegen met Arriva te reizen (goedkoper maar extra overstap als je door wilt naar Arnhem)

Zelfde van Amersfoort naar Arnhem met NS comfortabel via Utrecht, of eerst met Connexxion naar Ede-Wageningen (goedkoper want korter qua afstand, maar dan mogelijk je overstap missen op dezelfde trein die uit Utrecht komt)… Vertrektijden en reistijden zijn ongeveer gelijk, daaraan kan je het niet zien.

Dus moeten ze je (GPS) locatie gaan traceren, en komt er natuurlijk weer heel veel privacy bij kijken.. of je moet dan vóór je reis al ergens gaan aangeven welke route je gaat nemen (zoals bij losse kaartjes of e-tickets).

Ook niet echt handig, zeker als je een (kortings)abonnement hebt en soms route A wilt nemen en een andere keer route B...

Reageer