beantwoord

betrouwbaarheid/actualiteit ns reis app, nu onnodige vertraging opgelopen

• 5 december 2019
  • 8 reacties
  • 255 Bekeken

Reputatie 4

Hallo allemaal ,

ik weet niet beter dan dat de NS app de beste en meest actuele reisinformatie geeft. Nu had ik gisteren ( 4 dec) de volgende case aan de hand. Ik reisde van Kampen naar Keulen met de ICE met een overstap in Zwolle en in Arnhem. Heen ging voortreffelijk, alles mooi op tijd. Terug uit Keulen zag ik al in de app dat er een renderende verstoring was tussen Dieren en Zutphen en dat er bussen waren ingezet. Dit zou tot ca 20.00 duren. In Arnhem zouden wij vanuit de ICE overstappen op de trein van 19.41 naar Zwolle. Volgens de app was er nog steeds een verstoring.dit gaf de app ook nog aan om 19.21 ( paar minuten voordat wij in Arnhem uit zouden stappen). 

ik was al even gaan vragen aan de ICE conducteur of hij recente NL info kon zien. Ook hij zag dat er een verstoring was. Omdat een deel van de reis met de bus zou gaan zag ik al voor me dat onze vertraging makkelijk tot >60 minuten op zou lopen. In Zwolle hadden we immers ook nog een overstap van 8 minuten. Omdat de ICE ook in Utrecht stopt heb ik gekeken of wij via Utrecht konden reizen ivm de stremming. De reis app gaf deze omweg ook als optie voor reizigers van Arnhem naar Zwolle en verder. 

ervoor gekozen om dit te doen omdat we een stuk met de bus niet zo zagen zitten en onze vertraging via Utrecht 30 minuten zou zijn. Niet zo zeer vertraging lassen 30 min extra reistijd ivm omreizen. De app gaf nog steeds aan dat de storing tot 20.00 zou duren. Wel gaf hij op het laatste moment ook aan dat de trein van 19.41 met 4 min vertraging uit Arnhem zou vertrekken.…

mmm dus de eerste trein die weer gaat rijden? Wat was nu wijsheid? De app gaf ook nog steeds een storing aan op ons traject die tot 20.00 zou duren. Ik heb vaker gezien dat een trein rijdt met 4 minuten vertraging...dan 10..dan een kwartier en dan soms toch helemaal niet. Wij hebben er voor gekozen via Utrecht te gaan en kwamen uiteindelijk met 30 minuten omreisvertraging aan.

later zag ik dat de trein van 19.41 uit Arnhem wel had gereden. Nu mijn vraag ( en sorry voor het lange verhaal)...waarom geeft de app geen eenduidig beeld. Dan moet er toch staan “ treinverkeer komt langzaam weer op gang” of stremming is opgeheven? Maar nee het tracé bleef rood, en de melding bleef situatie blijft zeker zo tot 20.00 uur.

kan iemand dit misschien toelichten? Want achteraf had ik dus niet om hoeven reizen en dat vind ik jammer.

icon

Beste antwoord door Danny NS 5 december 2019, 18:28

Hi Sim70, mijn excuses voor de vertraging. Fijn dat het uiteindelijk mee viel.

De reisplanner en de storingspagina staan inderdaad los van elkaar. De adviezen in de reisplanner zullen niet automatisch worden aangepast nadat er een storing is ingeschoten, dit zal op zekere hoogte manueel moeten gebeuren. Hierdoor kan er inderdaad een vertraging zitten tussen beide. Waar 1 afdeling verantwoordelijk is voor de informatie over de storing, is een ander verantwoordelijk voor de bijsturing en daarop de adviezen in de reisplanner.

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het zou best eens zo kunnen zijn dat het onverwacht toch iets sneller voorbij en de informatiestromen elkaar net gekruist hebben. Kijk je bij het storing archief van RdT dan was er om 19:38 een update dat de beperkingen voorbij waren en de vertraging zou afnemen. Daarvoor was inderdaad de verwachting dat het tot 20:00 zou duren.

De dieselloc die de defecte trein moest wegslepen was er volgens dit bericht pas om 19:30, die moet dan nog vastkoppelen en hem ook daadwerkelijk wegslepen, daarna zal zsm de reis en storingsinfo zijn aangepast. Gelukkig was er zover ik lees geen schade aan de bovenleiding door de defecte stroomafnemer van de goederentrein.

De trein van 19:41 uit Arnhem komt volgens dienstregeling om 19:38 aan in Arnhem, gister met +5. Er zal dan echt op het laatste moment zijn besloten dat deze trein wel door kon rijden naar Zwolle. De melding op het laatste moment aan dat de trein van 19.41 met 4 min vertraging uit Arnhem zou vertrekken was dus correct. Misschien wordt eerst de reisplanner bijgewerkt en dan pas de verstoringspagina. Of dit zijn 2 aparte afdelingen waarvan de één net iets sneller was.

Reputatie 4

Dank voor je reactie mOmo! Het zal idd zo iets zijn. We waren erg “bepakt en bezakt” dus rond 19.30 moesten we echt een beslissing nemen wat we zouden gaan doen. 

Reputatie 4

Vraag voor de moderators...wordt eerst de reisplanner bijgewerkt en daarna pas de storingspagina? Het zou nl wel heel fijn zijn als je van 1 vd 2 echt op aan kan…..

Hi Sim70, mijn excuses voor de vertraging. Fijn dat het uiteindelijk mee viel.

De reisplanner en de storingspagina staan inderdaad los van elkaar. De adviezen in de reisplanner zullen niet automatisch worden aangepast nadat er een storing is ingeschoten, dit zal op zekere hoogte manueel moeten gebeuren. Hierdoor kan er inderdaad een vertraging zitten tussen beide. Waar 1 afdeling verantwoordelijk is voor de informatie over de storing, is een ander verantwoordelijk voor de bijsturing en daarop de adviezen in de reisplanner.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien heb je toch nog de beste beslissing genomen. Zo'n eerste trein die na uren geen treinen gaat rijden kan nog wel eens heel druk zijn, wat het als je erg “bepakt en bezakt” bent er ook niet aangenamer op maakt. 

Reputatie 4

Duidelijk Danny, dank je! En Momo...idd dat halfuurtje namen we graag voor lief na een superleuke dag!

Badge

De storingsinformatie geeft ook enkel maar een prognose van de duur van de storing, treinen die net aan het einde van die verstoring zitten worden ook pas veel later opgeheven als die tijd niet verder oploopt.  Soms worden reeds gecancelde treinen weer opnieuw ingelegd als de verstoring toch korter duurt en het materieel en het treinpersoneel er is om de trein dan toch te laten rijden.  Het opnieuw inleggen(plannen) van de trein heeft altijd wel voeten in de aarde.

Soms heb je mazzel als je gokt op het wachten op de eerste trein maar soms heb je mazzel met de keuze voor een andere route.  Dat is dus totaal niet te voorspellen.

Wanneer gaat de NS hier nou eens aan werken. Check je thuis via de app de storingen en vertragingen. Stap je vrolijk op je fiets omdat alles perfect lijkt te werken. Kom je 4 minuten later op station aan, staat er gewoon doodleuk dat de volgende 2 (!) treinen niet rijden. Geen oorzaak, geen vervolg, geen alternatief. En de app meldt gewoon helemaal niets. 
dit kan toch in dit tijdperk niet meer? Hoe onbetrouwbaar ben je dan? Je bent al zo duur en dan wil je mij uit de auto krijgen. 
moet je vooral zo doorgaan. 

Reageer