Skip to main content

Goedenavond allemaal,

Al jaren weet ik van een aantal NS-app bugs af. Ik heb er één gemeld, maar daar bleef het bij. Ik wil dat vandaag veranderen, naar aanleiding van de LinkedIn-post die ik zag over de nieuwe app-iconen van de NS-apps. Ik heb hier fel op gereageerd, wat eigenlijk niet handig was. Sorry Dennis, als je dit leest of als iemand dat over kan brengen. Ik weet niet hoe boos jij echt bent, maar het was niet goed om zo fel tegen jou uit te vallen en ik heb er ook een naar gevoel aan over gehouden. Maar Dennis wekte bij mij de indruk dat het misschien zin heeft om de bugs eens te melden, dus ik wilde dat vandaag doen.

Bug A: gewijzigde stops
In november 2023 had ik contact met NSC.Mlab@ns.nl om een bug door te geven. Toendertijd verdwenen de berichten zoals Stopt ook in De Klomp en Stopt niet in Tilburg Universiteit uit de vertrektijden van de NS-app als een trein ongepland ergens wel of niet meer stopte. Ik vind dat jammer, want ik vind het fijn om die ongeplande wijzigingen goed te kunnen zien. De meldingen komen nogsteeds voor, maar alleen als een trein gepland ergens niet stopt.

In november gaf het ontwikkellaarsteam de melding in overweging te nemen, maar ik heb er niets meer van vernomen en de bug (of feature, ik weet het niet) zit nog steeds in de app.

Bug B: buitenlandse treinen geven binnenlandse informatie
In de NS-app kan je de vertrektijden van een buitenlands station zien. Da's leuk en soort van handig, maar als je op een trein klikt, probeert de NS-app met het treinnummer een rit in Nederland op te zoeken. Vaak geeft dit een foutmelding, maar soms opent er werlijk een rit in Nederland.

 

Bug C: treinstellen van andere vervoerders blijven achter
De NS-app laat zien welke treinstellen van een trein achter blijven op het station in het vertrektijdenscherm. Dan staat er Treinstel 8617 rijdt niet verder dan Alkmaar of Achterste treindeel blijft achter. Hier zijn twee problemen mee:

C1: Treinen van andere vervoerders hebben geen treinstelnummers in de digitale reisinformatie. Hierdoor staat er Treinstel null rijdt niet verder dan Arnhem C. of Treinstel  rijdt niet verder dan Arnhem C..

C2: Als een treinstel op een station afgekoppeld wordt, staat er bij de vertrektijden van dat station zowel Treinstel null rijdt niet verder dan Arnhem C. als Achterste treindeel blijft achter. Dat zou ook in één bericht kunnen.

Bug 😨 deze bestaat ook nog steeds

Bug E: gecombineerde ritten

Als trein onderweg splitst, zoals de NightJet naar Innsbrück/Wenen en sommige Intercity's naar Maastricht/Heerlen, laat de NS-app maar één van de twee richtingen zien.

Bug F: vervallen ritten
Als een trein uitvalt, kan je er in het vertrektijdenscherm nog steeds op klikken. Vervolgens staat er nergens dat de trein niet rijdt, want:

F1: De stations zijn niet doorgestreept
F2: De informatiebron achter de NS-app (de NS-api) levert berichten als Trein rijdt niet door herstelwerkzaamheden, maar die komen niet bij de informatie over de trein te staan.

Bug G: waar rijden de stopbussen?
In de NS-app staan bij storingen en werkzaamheden zinnen als Er rijden stopbussen tussen Bad Nieuweschans en Weener. Maar, als er meer dan één treinvervangende dienst is opgezet, laat de app maar voor één traject zien dat er bussen rijden. De NS-api levert de complete informatie wel, maar de NS-app verwerkt het verkeerd. Voorbeeld:

In de NS-api staat:
Door werkzaamheden: tussen Arnhem Velperpoort en Emmerich rijden er bussen en tussen Zevenaar en Winterswijk rijden er bussen.
Er rijden stop- en snelbussen tussen Arnhem Velperpoort en Emmerich.
Er rijden stopbussen tussen Zevenaar en Winterswijk.


In de NS-app staat dan:
Door werkzaamheden: tussen Arnhem Velperpoort en Emmerich rijden er bussen en tussen Zevenaar en Winterswijk rijden er bussen.
Er rijden stop- en snelbussen tussen Arnhem Velperpoort en Emmerich.



Dat waren alle bugs die ik zo even in mijn hoofd had. Al deze bugs verhinderen mij om de NS-app te gebruiken, waardoor ik dus andere reisapps gebruik. Het zou erg fijn zijn als iemand me kon vertellen of deze bugs werken zoals het hoort of niet. En zo niet, of ze op te lossen zijn. Het zou mij bij iedere reis wel helpen, want dan heb ik weer een betrouwbare app er bij die ik kan raadplegen!

Nogmaals excuus dat ik zo fel was in de LinkedIn-post. Deze frustraties gaan me aan het hart. Ik vind het heel zonde, waardoor ik heel hard hoop dat deze bugs ooit een verdwijnen. Maar dan helpt het natuurlijk niet om het op die manier te spelen.

Welkom en geen probleem hoor om het hier te delen (en excuses zelden nodig op forums), maar als de NS app de mist in gaat met ritnummers of treinstellen zul je toch echt bij de ontwikkelaars moeten zijn.

Overigens komt alle data vanuit (versimpeld) 9292 of NDOV dus zul je in andere reisplanners waarschijnlijk precies hetzelfde zien ❓

Als het om alleen maar om treinen gaat heb ik een sterke voorkeur voor Rijdendetreinen (website en app).


Dit is nogal wat! Ik zet het intern voor je door, maar ik blijf mensen aanraden om een bug ook altijd direct te melden via de knop hiervoor in de app zelve, dit is namelijk de meest directe lijn naar de developers! 


Bug A, B, D en F zijn in principe geen bugs.

 

Een bug ontstaat meestal wanneer iets dat wél is geïmplementeerd, niet werkt zoals verwacht.

Deze 'bugs' zijn nooit geïmplementeerd dus je kan ze in principe geen bug noemen.

 

In 'Bug' A is het gewoon iets wat jij toegevoegd wilt hebben

In 'Bug' B de NS app is geen internationale app en is dus eigenlijk ook niet gemaakt on internationale reizen te plannen, het is dus niet zo gek dat het niet werkt zoals verwacht.

In 'Bug' D en F gaat het ook over iets wat gewoon nog niet toegevoegd is.

 

Je zou over bugs kunnen spreken omdat het niet 'goed' is geïmplementeerd, maar als het doel nooit was om deze functionaliteiten te implementeren voor deze specifieke items kan je eigenlijk niet over een bug spreken 😂. Niemand weet natuurlijk of deze items wel toegevoegd zijn, maar fout, maar ik vermoed dat dit niet het geval is.

 

Heel vervelend ik weet het 😂.


Reageer