beantwoord

Correctietarief terwijl app zelf reis adviseert

  • 29 November 2022
  • 19 reacties
  • 329 Bekeken

Ha allen,

Ik heb eigenlijk vooral een vraag uit interesse. Naar mijn weten geldt er een correctietarief voor terugreizen. Dus als je een station verder reist en dan een stukje terug en er wordt gecontroleerd moet je een correctietarief betalen omdat je tegen de reisrichting inreist.

Waarom is het dan zo dat de app zelf dit soort reizen consequent voorstelt (zie onderstaand voorbeeld)? Dat lijkt me dan toch niet heel klantvriendelijk om dat te doen? 

Groet,

Bram

icon

Beste antwoord door Henk_NL 29 November 2022, 13:25

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +4

In een zeer beperkt aantal gevallen is terugsteken toegestaan. Normaal volgt bij terugreizen uiteraard wel een correctietarief, want u bent dan niet ingecheckt voor de terugreis.

De mogelijkheid om in bepaalde gevallen als dat handiger/sneller is wel te mogen terugsteken, is juist heel klantvriendelijk naar een beperkt aantal reizigers toe.

In een beperkt aantal gevallen wel te mogen terugsteken is dus geen vrijbrief voor het ‘zogenaamd’ terugsteken waarbij gewoon niet is ingecheckt voor de terugreis. Dat levert terecht een correctietarief op en dat is heel klantvriendelijk naar de mensen die wel correct betalen voor hun terugreis ;-)

Mocht u naar een manier zoeken om terug te kunnen reizen zonder daarvoor eerst in te moeten checken dan is het jammer maar helaas. Het is geen gat in de regelgeving.

Reputatie 7
Badge +3

Zie ook dit bericht:

 

Sinds enkele maanden mag ‘terugsteken’ altijd als dit een snellere reis oplevert.

Jup, en van een zeer beperkt aantal kan je ook haast niet meer spreken, sinds het terugsteekverbod is opgeheven zijn er best wat gevallen waarin een terugsteekadvies wordt gegeven. Vuistregel blijft: mag het van de reisplanner, dan is het oke.

In een zeer beperkt aantal gevallen is terugsteken toegestaan. Normaal volgt bij terugreizen uiteraard wel een correctietarief, want u bent dan niet ingecheckt voor de terugreis.

Hoewel ik het zelf ook waanzin en een uitnodiging tot misbruik vind is dit tegenwoordig toegestaan in alle gevallen waarin de reisplanner dit adviseert. De conducteur zit dus fout met zijn correctietarief.

Met de komst van steeds meer uurdiensten zullen er ook steeds meer, deels waanzinnig lange terugreis opties uit de planner rollen waar niet iedere conducteur zich van bewust is. Ik gaf vorig week zelf al het voorbeeld dat je vanaf 11 december in het weekend van Den Bosch naar Vught mag reizen via Eindhoven. Met een eticket kun je dan voor een prikkie van Den Bosch naar Eindhoven.

In een zeer beperkt aantal gevallen is terugsteken toegestaan. Normaal volgt bij terugreizen uiteraard wel een correctietarief, want u bent dan niet ingecheckt voor de terugreis.

De mogelijkheid om in bepaalde gevallen als dat handiger/sneller is wel te mogen terugsteken, is juist heel klantvriendelijk naar een beperkt aantal reizigers toe.

In een beperkt aantal gevallen wel te mogen terugsteken is dus geen vrijbrief voor het ‘zogenaamd’ terugsteken waarbij gewoon niet is ingecheckt voor de terugreis. Dat levert terecht een correctietarief op en dat is heel klantvriendelijk naar de mensen die wel correct betalen voor hun terugreis ;-)

Mocht u naar een manier zoeken om terug te kunnen reizen zonder daarvoor eerst in te moeten checken dan is het jammer maar helaas. Het is geen gat in de regelgeving.

 

Ik begrijp dus uit de andere reacties dat het wel mag. In dat geval had de conducteur mij even moet melden dat hij het correctietarief ging invoeren, zodat ik kon aangeven dat de app de reis zelf adviseert, en die reis korter is. 

Ik zoek niet zozeer naar een manier om terug te reizen, dat is niet relevant voor mij. Het ging mij meer om de klantvriendelijkheid: de app adviseert deze reis maar geeft nergens aan dat de kans op correctietarief bestaat. Naar ik begrijp is dat dus omdat de reis korter is en het dan mag, dus dan is het toch wel weer wat klantvriendelijker dan ik dacht.

Reputatie 7
Badge +4

Hoe dan ook je mag niet terugsteken, tenzij de reisplanner het adviseert. Valt het buiten het advies van de reisplanner dan volgt een correctietarief. U kunt uit de andere reacties helemaal niet afleiden dat het wel mag, alleen die gevallen worden uitgebreider beschreven.

 

Overigens kan Klantenservice het ook corrigeren als de conducteur het niet goed heeft gedaan of zou hebben gedaan. Hij mag een correctietarief toepassen zonder toelichting. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Zie ook dit bericht:

 

Sinds enkele maanden mag ‘terugsteken’ altijd als dit een snellere reis oplevert.

In dit geval is bovenstaande reis niet, of 1 of 2 minuten langzamer dan als er alleen met sprinter gereisd wordt, maar hij staat wel in de reisplanner. In feite zou je bij zo'n reis moeten uit/inchecken, maar dat staat niet aangegeven in de planner.

Hoe dan ook je mag niet terugsteken, tenzij de reisplanner het adviseert. Valt het buiten het advies van de reisplanner dan volgt een correctietarief. U kunt uit de andere reacties helemaal niet afleiden dat het wel mag, alleen die gevallen worden uitgebreider beschreven.

 

Overigens kan Klantenservice het ook corrigeren als de conducteur het niet goed heeft gedaan of zou hebben gedaan. Hij mag een correctietarief toepassen zonder toelichting. 

 

 

Maar dit is dus precies wat de reisplanner voorstelt, en toch volgt het correctietarief. Zijn de conducteurs dan niet voldoende op de hoogte? Moet die dat eerst controleren?

Ik heb inmiddels overigens contact gehad met de klantenservice, die hebben het gecorrigeerd voor me. 

In dit geval is bovenstaande reis niet, of 1 of 2 minuten langzamer dan als er alleen met sprinter gereisd wordt, maar hij staat wel in de reisplanner. In feite zou je bij zo'n reis moeten uit/inchecken, maar dat staat niet aangegeven in de planner.

Nee, niet meer. NS heeft een aantal jaren terug haar AVR aangepast, als de reisplanner (zonder Via-opties) het zegt, mag het. Punt.

 

(Ben ik het ook niet mee eens, maar mijn mening maakt de voorwaarden niet anders)

Reputatie 7
Badge +3

In dit geval is bovenstaande reis niet, of 1 of 2 minuten langzamer dan als er alleen met sprinter gereisd wordt, maar hij staat wel in de reisplanner. In feite zou je bij zo'n reis moeten uit/inchecken, maar dat staat niet aangegeven in de planner.

De planner geeft voor een reis met terugsteken dezelfde prijs als voor een reis zonder terugsteken. Dan moet je er vanuit kunnen gaan dat je niet hoeft uit en weer in te checken. Reiziger volgt gewoon de reisplanner en dat is dus een toegestane route. 

Reputatie 7
Badge +3

In dit geval is bovenstaande reis niet, of 1 of 2 minuten langzamer dan als er alleen met sprinter gereisd wordt, maar hij staat wel in de reisplanner. In feite zou je bij zo'n reis moeten uit/inchecken, maar dat staat niet aangegeven in de planner.

Nee hoor. Tussen .09 en .19 en tussen .39 en .49 ben je met deze optie 10 minuten eerder op bestemming.

Reputatie 7
Badge +1

In een zeer beperkt aantal gevallen is terugsteken toegestaan. Normaal volgt bij terugreizen uiteraard wel een correctietarief, want u bent dan niet ingecheckt voor de terugreis.

De mogelijkheid om in bepaalde gevallen als dat handiger/sneller is wel te mogen terugsteken, is juist heel klantvriendelijk naar een beperkt aantal reizigers toe.

In een beperkt aantal gevallen wel te mogen terugsteken is dus geen vrijbrief voor het ‘zogenaamd’ terugsteken waarbij gewoon niet is ingecheckt voor de terugreis. Dat levert terecht een correctietarief op en dat is heel klantvriendelijk naar de mensen die wel correct betalen voor hun terugreis ;-)

Mocht u naar een manier zoeken om terug te kunnen reizen zonder daarvoor eerst in te moeten checken dan is het jammer maar helaas. Het is geen gat in de regelgeving.

 

Ik begrijp dus uit de andere reacties dat het wel mag. In dat geval had de conducteur mij even moet melden dat hij het correctietarief ging invoeren, zodat ik kon aangeven dat de app de reis zelf adviseert, en die reis korter is. 

Ik zoek niet zozeer naar een manier om terug te reizen, dat is niet relevant voor mij. Het ging mij meer om de klantvriendelijkheid: de app adviseert deze reis maar geeft nergens aan dat de kans op correctietarief bestaat. Naar ik begrijp is dat dus omdat de reis korter is en het dan mag, dus dan is het toch wel weer wat klantvriendelijker dan ik dacht.

 

Wel overigens zeer bijzonder dat je dus bent gecontroleerd tussen Dordrecht en Zwijndrecht. Is eigenlijk alleen maar een grote brug.

Badge +3

Een correctietarief betekent dat je op rekening reist (NS Flex of Business Card), dus als een conducteur een registratie maakt zou het systeem toch uit moeten zoeken of dat wel terecht is (aan de hand van de in- en uitchecktijden)?

Een conducteur zou dat zelf ook nog wel kunnen zien aan de incheck, maar velen weten blijkbaar niet eens dát er iets geregistreerd wordt (zoals bij een vergeten incheck) en zeggen dan dat ‘alles in orde is’ (met name bij vrij reizen abonnementen zoals Dal Vrij en Weekend Vrij).

Ondertussen krijg je van het systeem toch een correctie (al is die op zaterdag en zondag onterecht).

Reputatie 2

 

Ondertussen krijg je van het systeem toch een correctie (al is die op zaterdag en zondag onterecht).

 

krijg nou wat, dat heb ik nu op een factuur staan, een correctie van € 6,80 voor het traject Wormerveer - Tilburg Reeshof vv op een zondag, terwijl ik weekendvrij heb. Ik ben toen inderdaad gecontroleerd maar er werd niet gezegd dat er iets niet klopte. De klantenservice heeft nog niet gereageerd.

 

Reputatie 7
Badge +1

 

Ondertussen krijg je van het systeem toch een correctie (al is die op zaterdag en zondag onterecht).

 

krijg nou wat, dat heb ik nu op een factuur staan, een correctie van € 6,80 voor het traject Wormerveer - Tilburg Reeshof vv op een zondag, terwijl ik weekendvrij heb. Ik ben toen inderdaad gecontroleerd maar er werd niet gezegd dat er iets niet klopte. De klantenservice heeft nog niet gereageerd.

 

Wel een bijzonder vreemde correctie want de reis Wormerveer - Tilburg Reeshof vv is veel duurder dan die € 6,80 zelfs met korting. Is het geen busreis geweest??

Reputatie 7
Badge +3

Hoe staat die €6,80 dan op de factuur en heb je ook een mail ontvangen dat er een correctietarief zal worden berekend? Dat bedrag van €6,80 is een vreemd bedrag voor een correctietarief. Correctietarieven zijn ronde bedragen als €50 of €20, maar kan ook €12 zijn bij een abonnement met 40%. 

Reputatie 2

Hoe staat die €6,80 dan op de factuur en heb je ook een mail ontvangen dat er een correctietarief zal worden berekend? Dat bedrag van €6,80 is een vreemd bedrag voor een correctietarief. Correctietarieven zijn ronde bedragen als €50 of €20, maar kan ook €12 zijn bij een abonnement met 40%. 

het staat onder het weekendvrij bedrag, maar blijkt een correctie van de vorige factuur te zijn, die was dan ook opvallend laag. Sinds ik geswitcht ben van dal vrij naar weekend vrij is nog niet één factuur helemaal correct geweest, maar onder de streep blijkt het dan weer wel te kloppen. 

Reputatie 7
Badge +3

Dan is het niet een correctietarief zoals in dit topic besproken wordt, maar mogelijk alleen reiskosten van een eerdere periode die nog niet gefactureerd waren omdat het met Flex wel eens langer kan duren voor een reis in de reishistorie staat en het dan ook langer duurt voor ze gefactureerd worden. 

Badge +3

Bij NS Flex heb je een vaste maandelijkse factuurdatum, dus bij een wissel van Dal Vrij naar Weekend Vrij betaal je maar een deel van de maand voor Weekend Vrij (tussentijdse factuur) en dat kan natuurlijk best weinig zijn.

Die € 6,80 zal wellicht een restitutie zijn voor enkele dagen Dal Vrij, maar dan zou er een negatief bedrag bij moeten staan. Uit de periode die erbij staat kan je dat wel afleiden.

Als het om reiskosten gaat, die moeten gespecificeerd staan op pagina 2 van de factuur. Het bedrag is echter te klein om iets met Wormerveer - Tilburg Reeshof te maken te hebben.

Reageer