beantwoord

dagkaart via een andere plaats naar je eindbestemming

• 3 januari 2020
  • 9 reacties
  • 220 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Mag ik op de heenweg via Den Haag naar Dordrecht en terug met de stoptrein terug naar Nijmegen met een dagkaart? En hoe geef ik dat aan?

icon

Beste antwoord door Laura NS 3 januari 2020, 12:04

Den Haag ligt niet op het traject tussen Dordrecht en Nijmegen. Dit mag dus helaas niet als het een retour betreft. Is dat zo? Je kan de stations waar dit wel is toegestaan zien in de reisplanner wanneer je op 'NS Sprinter richting Dordrecht’ klikt. Wat voor ticket heb je precies?

Bekijk origineel

9 reacties

Den Haag ligt niet op het traject tussen Dordrecht en Nijmegen. Dit mag dus helaas niet als het een retour betreft. Is dat zo? Je kan de stations waar dit wel is toegestaan zien in de reisplanner wanneer je op 'NS Sprinter richting Dordrecht’ klikt. Wat voor ticket heb je precies?

Reputatie 5

Er is een nogal essentieel verschil tussen dagKAART of dagRETOUR. Enkel bij dat laatste moet je bij online boeken start+aankomst precies ingeven en dan ben je gebonden aan de kortste route-in KMs of eventueel in tijd via een kleine omweg.

Tot voor kort waren bvb de goedkope Kruidvatkaartjes-vaak gebruikt door mensen met weinig idee van hoe treinreizen en prijzen werken, echte dagKAARTEN-dus zonder start/finish en je mocht er mee reizen zoveel als je wilde/kon en kriskras indien gewenst, mits wel steeds correct IN+UIT checken. Die worden in hun promotie nog steeds als dagkaart aangeprezen, maar zijn dat inmiddels niet meer, want het zijn dus online dagretours geworden.

NS verkoopt nog steeds-ook uit de automaat, dagKAARTen en er is ook nog het HTT-HollandTravelTicket, op wens ooit van de 2e kamer, dat ook nog in MetroTramBus geldt, overal waar die chipkaart werkt. Maar die is wat prijziger: 42 of 62 eur voor OFFpeak/peak.

Het gaat om een meereisretour

Met een retour dien je je wel aan het opgegeven traject te houden, dus tussen Dordrecht en Nijmegen. Dan geldt mijn eerste advies, dat dit helaas niet kan via Den Haag.

Reputatie 6
Badge +2

Mag ik op de heenweg via Den Haag naar Dordrecht en terug met de stoptrein terug naar Nijmegen met een dagkaart? En hoe geef ik dat aan?

Je wilt van Den Haag naar Dordrecht en dan door naar Nijmegen?

Als je morgen of overmorgen wilt reizen kun je bijvoorbeeld ook kiezen voor een enkele reis van 11,50 euro van Voorburg naar Nijmegen. Er rijden geen treinen door de ontspoorde trein van gisteren, dus je zult dan vanaf Den Haag Centraal of HS (je kunt je reis daar gewoon beginnen) om moeten reizen via Amsterdam Zuid of Rotterdam Centraal/Breda. 

Dus dan kun je gewoon de sprinter naar Dordrecht nemen en daarna door naar Nijmegen reizen.

Ik reis zelf met mijn ov-chipkaart, maar mijn vraag is of er iemand met een meereisretour met mij die reis mee mag reizen. Een meereisretour kost 8,95, dat scheelt dus een hoop. Ik had het in mijn vraag misschien iets duidelijker moeten opschrijven.

Reputatie 7
Badge +3

Met een retour dient de route van de reisplanner gevolgd te worden. Als Den Haag als beginstation invult, kom je niet over Dordrecht. Met Dordrecht als beginstation kom je niet over den Haag naar Nijmegen.

Met een Meereisretour moet je dezelfde route afleggen als degene met wie je meereist. Die stations moet je invullen.

Reputatie 6
Badge +2

Als je morgen of overmorgen wilt reizen kun je bijvoorbeeld ook kiezen voor een enkele reis van 11,50 euro van Voorburg naar Nijmegen

Dit kan trouwens de prullenbak in, want NS heeft vervangend busvervoer in de reisplanner gezet waardoor je dan toch via Utrecht zou moeten.

@MoDe geeft verder wat mij betreft een goed/duidelijk antwoord op je vraag

Reputatie 7
Badge +3

Nijmegen - Den Haag  kan via Breda, dat is dan met de IC via de HSL en kom je niet over Dordrecht. Maar als je bij opties aangeeft “Alleen sprinters” dan gaat de route wel via Dordrecht. Dan ga je alleen niet heen via Den Haag naar Dordrecht, maar via Dordrecht naar Den Haag, aangezien Den Haag verder is dan Dordrecht.

Reageer