beantwoord

Dagretour met andere retourbestemming

  • 5 January 2023
  • 4 reacties
  • 193 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Ik heb een dagretour gekocht voor 16 jan. Vertrek: Utrecht, bestemming Maastricht. Maar retour wil ik naar Amsterdam diezelfde dag. Deze mogelijkheid werd mij niet aangeboden. Ik neem aan dat ik kan/mag blijven zitten tot Amsterdam aangezien dagretours voor elke willekeurige bestemming deelfde prijs hebben. Ik wil echter voorkomen bij het boeken dat als ik Amsterdam-Maastricht invoer, ik in Utrecht niet door de poortjes kan met mijn e-ticket. Iemand die dit kan bevestigen ?! Bij voorbaat dank. 

icon

Beste antwoord door Tochjo 5 January 2023, 09:43

Bekijk origineel

4 reacties

Badge +3

De prijs van een dagretour is in het algemeen wel degelijk afhankelijk van de bestemming. Een dagretour Utrecht Centraal-Maastricht kost 55,20 euro (tweede klas vol tarief), en een dagretour Amsterdam Centraal-Maastricht kost 58,80 euro. Dat geeft al aan dat u niet naar Amsterdam Centraal kunt reizen met een dagretour van Utrecht naar Maastricht.

Dat had overigens ook niet gemogen als de prijs wel hetzelfde was geweest. Er zijn vervoerbewijzen, zoals het Groepsticket, waarbij de prijs onafhankelijk is van het traject. Maar ook dan mag dus alleen gereisd worden op het traject dat op het vervoerbewijs vermeld is.

Het is me niet duidelijk wat precies uw situatie is, want u geeft eerst aan al een dagretour gekocht te hebben en later lijkt het erop dat u nog een kaartje moet kopen. In dat laatste geval zou ik zeggen: koop twee enkele reizen, een van Utrecht naar Maastricht en een van Maastricht naar Amsterdam. Een retour is tegenwoordig even duur als twee enkele reizen voor hetzelfde traject, dus er is geen voordeel te behalen met het kopen van een dagretour Amsterdam-Maastricht als u Utrecht → Maastricht → Amsterdam reist. U bent dan zelfs iets duurder uit.

Als u al een dagretour Utrecht-Maastricht gekocht hebt, dan kunt u voor de terugreis het beste nog een enkele reis Utrecht-Amsterdam erbij kopen om de hele reis te dekken. Het al gekochte ticket is namelijk niet meer te wijzigen.

Overigens kunt u met een dagretour Amsterdam-Maastricht wel in Utrecht door de poortjes.

Reputatie 7
Badge +3

Met een kaartje Maastricht-Utrecht mag je niet doorreizen naar Amsterdam. Je zult er nog een enkele reis Utrecht-Amsterdam bij moeten kopen. Eenmaal gekochte kaartjes zijn niet meer te wijzigen.

Ik vraag mij af wat voor een soort dagretour je gekocht hebt, aangezien je het over dezelfde prijs hebt, terwijl er bij gewone dagretours wel degelijk prijsverschil zit tussen kaartje van/tot Utrecht of Amsterdam.

 

Reputatie 7
Badge +3

Het is vreemd dat NS niet automatisch een NS Dagkaart van €58,80 verkoopt wanneer de prijs van je retourkaartje het maximumbedrag van een dagretour bereikt.

Bij een volgende gelegenheid een NS Dagkaart kopen. Daarmee mag je een dag onbeperkt door Nederland reizen met de trein en hoef je niet na te denken over verschillende vertrek- en aankomststations.

Dan is er nog het alternatief van het Holland Travel Ticket. Daarmee mag je ook onbeperkt met (bijna al) het overige OV reizen. Verkrijgbaar in de variant van €48 (niet geldig op ma-vr tussen 06.30 en 09.00) en €70 (ook geldig in de ochtendspits). Niet online kopen (dan moet je de voucher nog omwisselen op een station) maar via de automaat op het station.

Lastig in dit geval is dat een retour Utrecht Centraal - Maastricht €55,20 kost en je dus niet aan het maximumbedrag voor een dagretour komt van €58,80. Je moet maar net weten dat je voor €3,60 meer een dagkaart kunt kopen.

Badge +3

Er speelt nog iets, en dat heeft met de tarieven van vervoerders te maken.

Voor reizen met NS wordt het maximumtarief bereikt na 200 TE (tariefeenheden) en bij voltarief 2e klas is dat € 29,40 (per 2023) voor een enkele reis.

Dus stel je reist 225 TE met NS (bijv. Gouda - Groningen) dan kost dat € 29,40

Maar Bij Arriva is het maximum 250 TE, dus reis je daarna nog 38 TE met Arriva (bijv. Groningen - Delfzijl) dan mag Arriva je nog 25 TE in rekening brengen (met flinke langeafstandskorting, dat dan weer wel)!

Totaal € 30,10 dus. Zie https://www.ns.nl/producten/s/enkele-reis

Kom je vanuit Schiedam dan mag Arriva helemaal niets rekenen voor Groningen - Delfzijl want je zit dan in Groningen al aan het maximum voor Arriva (252 TE).

Een e-ticket Schiedam - Delfzijl is dus 70 cent goedkoper dan Gouda - Delfzijl 🤣

Overigens klopt de prijs in de Reisplanner niet, die toont nog de prijs van 2022… 

Voor Utrecht - Maastricht - Amsterdam koop je natuurlijk het beste een Holland Travel Ticket bij een automaat, of als je toch in de spits wilt reizen een dagkaart.

Edit: foutje van mij voor die prijs in de planner, dat was de prijs voor een advies met datum in 2022

Reageer