beantwoord

Dagretour reisroute

• 23 november 2018
  • 13 reacties
  • 398 Bekeken

Ik wil graag via Groningen naar Den Haag reizen. Als ik dan een dagretour koop moet ik dan de reisplanner aanhouden of mag ik ook via Amersfoort reizen?
Bij de AH is nu een dagkaart te koop, dus geen dagretour. Kan ik die kaart daar voor gebruiken?
Alvast bedankt voor uw antwoord.
Groet,
Hanneke
icon

Beste antwoord door Thom 24 november 2018, 21:46

Morgen kunt u via Lelystad reizen. Niet via Utrecht en Gouda, daar zijn werkzaamheden. Gouda ligt er het hele weekend uit. De reis is standaard ook door de polder. Ik zie rond die tijd geen optie via Amersfoort.

Een beetje dubbel is het wel. De route via Amersfoort is soms wel een aangegeven reisroute en vanaf Amersfoort moet je vandaag dan omrijden naar Den Haag. Ik vind het niet juist dat de reis met een dagretour dan niet kan vanwege de werkzaamheden rond Gouda. Maar hoe dan ook, formeel kan het niet en was een dagkaart passend geweest. Een conducteur zal dit in deze situatie wel goed vinden, maar het is inderdaad mogelijk dat hij anders oordeelt.
Bekijk origineel

13 reacties

Hallo HannekeM, welkom op onze Community!

Je dient inderdaad de reisplanner aan te houden, maar er is een optie die ook via Amersfoort gaat dus die zou je kunnen kiezen. Hoe laat wil je gaan reizen en wanneer?
Ik wil graag morgenochtend om 09:18 uur de trein vanuit Groningen nemen.
Reputatie 7
Badge +4
Morgen kunt u via Lelystad reizen. Niet via Utrecht en Gouda, daar zijn werkzaamheden. Gouda ligt er het hele weekend uit. De reis is standaard ook door de polder. Ik zie rond die tijd geen optie via Amersfoort.

Een beetje dubbel is het wel. De route via Amersfoort is soms wel een aangegeven reisroute en vanaf Amersfoort moet je vandaag dan omrijden naar Den Haag. Ik vind het niet juist dat de reis met een dagretour dan niet kan vanwege de werkzaamheden rond Gouda. Maar hoe dan ook, formeel kan het niet en was een dagkaart passend geweest. Een conducteur zal dit in deze situatie wel goed vinden, maar het is inderdaad mogelijk dat hij anders oordeelt.
Ik wil graag via Amersfoort reizen omdat ik dan mijn moeder van 77 kan begeleiden. Vandaar dat ik niet via Lelystad wil. Mijn vraag is of dat mag met een retourkaartje Groningen Den Haag. Mijn moeder stapt in Amersfoort op de trein.
Goedemiddag HannekeM,

Met een ticket voor Groningen-Den Haag was het vanmorgen inderdaad niet mogelijk om te reizen via Amersfoort. Je had dan wel 2 losse tickets kunnen kopen (Groningen-Amersfoort en Amersfoort-Den Haag).
Hoe is jullie reis verlopen?
Ik heb een dagkaart gekocht bij Albert Heijn. Mocht ik alles😀. Met 2 kaartjes wordt het wel heel duur.
Goed om te weten! Met een dagkaart maakt het inderdaad niet uit waar en hoe je precies reist 🙂
Ik wens jullie een fijne dag verder samen!
Reputatie 7
Badge +4
Gelukkig maar, ik had mijn verhaal net wat uitgebreid, maar dat hoef dan niet meer. Het zat me niet lekker. 😉 Het formele antwoord was voor mijn gevoel niet rechtvaardig en sociaal.
Badge +3
Het is wel een interessante casus.

Mag je via een route reizen die onder normale omstandigheden geldt als een route conform de reisplanner op dagen dat die route door werkzaamheden niet beschikbaar is? Zou je in dit geval via Amersfoort en Utrecht en met vervangend busvervoer hebben mogen reizen en de reis in Gouda onderbreken?
Reputatie 7
Badge +4
Als een alternatieve route wordt aangegeven in de dienstregeling, zonder dat er verstoringen zijn, mag je er ook op een andere tijd gebruik van maken. De consequentie is dan, dat er ook met de treinvervangende bus op dat traject gereisd mag worden. Het hoeft niet.

Wil je op de koffie komen, lol.
Badge +3
Het lastige in dit geval is dat de reisplanner voor vandaag alleen maar reizen via Lelystad toont. Daardoor zou je als reiziger kunnen denken dat je niet via Amersfoort en Utrecht mag reizen. Die route wordt bijvoorbeeld wel morgen getoond, wanneer er geen werkzaamheden zijn.......

Bijkomend probleem is dat er ook werkzaamheden zijn tussen Amersfoort en Hilversum. Van Amersfoort naar Den Haag Centraal toont de reisplanner verbindingen via Utrecht en Leiden en verbindingen via Utrecht, Amsterdam Zuid en Leiden......
Reputatie 7
Badge +4
Het gaat natuurlijk veel te ver voor een incidentele reiziger. Je kunt het niet van ze vragen deze overwegingen te kennen. Gelukkig is Hanneke er geen slachtoffer van geworden en kan ze haar moeder gewoon meenemen.
Reputatie 7
Badge +3
Is er daarom niet het advies om altijd, en dus ook (of juist) bij werkzaamheden, voor je reis de reisplanner te checken? Reis je vandaag en geeft de reisplanner alleen een advies via Lelystad dan dien je dat te volgen, maar reis je morgen of volgende week en geeft de reisplanner dan wel een reis via Amersfoort, dan mag je ook via Amersfoort.

Het checken van de reisplanner voorkomt ook vervelende verrassing van treinen die niet of een hele andere route rijden.

Reageer