Skip to main content

Dataverbruik NS-app

• May 14, 2025
  • 7 reacties
  • 197 Bekeken

Hallo allemaal, valt het jullie ook op dat de NS-app (op android) al een maand lang veel meer data verbruikt? Met name bij het kijken naar de storingen en de treindetails.

Bij deze acties laadt er een kaart van Nederland, maar het is alsof er precies geen cache gebruikt wordt voor deze kaarten en telkens half Nederland gedownloadt moet worden.

Het is ook niet alsof er een optie is om de kaart bij de treindetails niet automatisch te tonen, waar dit eerst een aparte knop was.

Als een medewerker dit leest: zou je willen suggereren aan diegenen die deze app maken om de NS-app cache te laten gebruiken, of een optie om de kaart niet automatisch te tonen toe te voegen?

7 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • May 14, 2025

Ik heb zelf even gekeken hoeveel data er daadwerkelijk werd gebruikt met de kaart. Ik ben van 10,27 MB naar 10,36 MB gegaan toen ik de kaart opende. Het lijkt mij dan ook vrij vreemd dat het laden van deze data meer MB's zou vragen dan het zoeken naar reisadviezen, aangezien daarbij ook niets wordt gecached (zo ver ik weet)

Welke appversie gebruik je op welke device?

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • May 14, 2025

Ik heb eens mijn verbruik van de NS app vergeleken met vorige maand.

In de periode 1 tot 30 april gebruikt de NS App: 3,68 MB op de achtergrond en 28,15 MB op de voorgrond. In de periode van 1 tot 14 mei is dat inderdaad substantieel meer: 10,21 MB op de achtergrond en 33,48 MB op de voorgrond.

Vooral het achtergrondverbruik is opvallend. In 2 weken heeft de app al meer dan de helft meer verbruikt dan in de volle maand ervoor.

Ik ben de app niet meer of anders gaan gebruiken: Ik check voorafgaand aan ritten altijd of er vertragingen en storingen zijn, en overdag een aantal keer i.v.m. de planning naar huis toe bij eventuele verstoringen.

Rory NS
Moderator
  • Moderator
  • May 14, 2025

Hi reizerintje, welkom bij de NS Community!

Goed opgemerkt. Heb je al die tijd dezelfde versie van de app gebruikt? Ik heb geen informatie over een mogelijke update die voor extra dataverbruik zorgt. Wel ga ik het inderdaad even intern aankaarten.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • May 14, 2025

Wellicht kan ​@Sem hier iets zinnigs over zeggen?

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • May 14, 2025

Een alternatief kan zijn om de app van Rijdendetreinen te gebruiken, die is ook populair bij spoorwegpersoneel.

MCN 2021
  • Reisleider*
  • May 14, 2025

Ik heb er niet zoveel last van ik heb de ns app al een tijdje, maar er geen problemen mee gehad 

Sem
  • Developer NS app
  • May 19, 2025

Wellicht kan ​@Sem hier iets zinnigs over zeggen?

Thanks voor de tag! Ik kan helaas geen antwoord geven op de vraag. In dit geval zet ik het door naar collega’s, die het specifiek kunnen uitzoeken.