beantwoord

De Sloterdijk Marathon, sporen 9 en 10, en misschien ijsjes?

• 12 augustus 2020
  • 22 reacties
  • 738 Bekeken

Reputatie 6
  • Reisleider***
  • 889 reacties

Lieve lezers,

In dit topic wil ik het graag hebben over moeilijke overstappen. Op het altijd overzichtelijke, poortvriendelijke Sloterdijk bevinden de sporen 3 tot en met 8 op de lage niveaus van het station, en spoortjes 11 en 12 op de bovenste verdieping. Wat jaartjes geleden is echter de Hemboog gebouwd, met bijbehorend station. De sporen op de Hemboog zijn bestempeld met nummertjes 9 en 10. Spoortjes 9 en 10 bevinden zich op enkle honderden meters van het hoofdgebouw.

De NS reisplanner houdt echter van de Hemboog: hij spuugt regelmatig overstappen van en naar de Hemboog uit, terwijl een overstap op bijvoorbeeld Zaandam makkelijker is. Ik noem dit dan ook de Sloterdijk Marathon! Ik heb hier ondertussen een stuk of vier eerdere topics over geopend, maar het markeren van een topic als ‘beantwoord’ lijkt soms een doel op zich, en op een gegeven moment wordt vanuit NS ook niet meer gereageerd. Vorig jaar is ook een oplossing getest, maar het is volstrekt onduidelijk wat daar nu mee is gebeurd.

Vraagjes aan NS:
1. Wat is er nu met die test gebeurd?
2. Wanneer wordt een structurele oplossing doorgevoerd in de reisplanner?
3. Kunnen jullie dit topic alleen als ‘beantwoord’ markeren als dat ook echt klopt?
4. Aangezien reizigers onnodig ver moeten lopen terwijl er makkelijkere overstappen zijn, per wanneer worden overstappers naar de Hemboog getrakteerd op een ijsje met dit warme weer?

icon

Beste antwoord door Laura NS 19 augustus 2020, 21:52

Begrijp ik. Zelf zie ik niet zo snel hoe, maar ik heb de adviezen/suggesties inmiddels doorgegeven aan degene die me dit allemaal kon vertellen. Ik zal dit ook allemaal nog doorgeven via een ander kanaal. Dan kunnen ze er achter de schermen mee puzzelen. Ik heb goede hoop! In ieder geval bedankt voor het meedenken over deze perrons! Dat wordt natuurlijk zeer gewaardeerd. :)

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 6

Ik denk niet dat NS gratis ijsjes gaat uitdelen. Dat zou funest zijn voor de winkels op het station :grinning:

Reputatie 7
Badge +3

Wat betreft punt 4, mijn buurjongetje heeft vandaag voor zijn verjaardag een groot waterpistool gekregen waarmee hij mij gelijk nat spoot. Ik kan vragen of hij op Sloterdijk gaat staan om reizigers een verfrissende straal water te bezorgen. Hoeft NS alleen te zorgen voor gratis water.:sweat_smile:

Ik begrijp dat er wel de nodige stappen zijn gezet om een aantal ongewenste overstappen uit de planner te halen. Zo is bijvoorbeeld de ongewenste overstap op Sloterdijk op de trajecten Alkmaar-Schiphol en Leiden-Purmerend verdwenen. Bij Zaandam-Haarlem kan bij 6 van de 8 opties per uur de Hemboog ontweken worden, maar helaas komt de trein bij 2 opties nog wel op spoor 10 aan. Ook op andere trajecten zal de Hemboog helaas niet (volledig) ontweken kunnen worden. 

Heb je op dit moment nog concrete voorbeelden van overstappen die echt onnodig zijn? 

Er komen geen gratis ijsjes is de verwachting.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk niet dat NS gratis ijsjes gaat uitdelen. Dat zou funest zijn voor de winkels op het station :grinning:

Niet alleen dat, die ijsjes geven ook weer een reden om geen mondkapje op te hoeven. Maar een hele reis over een ijsje doen gaat het niet worden met deze temperaturen.

Reputatie 6

Het klopt inderdaad dat een deel van de overstappen op de Hemboog uit de reisplanner zijn gehaald, en dat is al mooi.
Voorbeelden die ik er nog uit krijg:
Leiden – Purmerend in de avonduren, als de 3300 niet naar Leiden rijdt.
- Zaandam – Haarlem, waarbij er vanuit Zaandam overdag twee minuten eerder een Sprinter naar Sloterdijk laag gaat

Hoi VIRM. Mijn collega Mark heeft in de Reisplanner en op de spoorkaart gekeken om de mogelijkheden te kunnen spotten. Deze zijn alleen erg lastig te vinden en is het soms toch echt noodzakelijk om via spoor 9/10 te reizen en deze sporen moeten worden gebruikt. De grootste problemen zijn echter wel opgelost waar dat mogelijk was.

Badge +3

Voor spoor 9/10 weet ik het niet precies, maar de planner lijkt tegenwoordig wel (komende vanuit het noorden) de overstap op Zaandam te geven, waarschijnlijk omdat dat de eerste overstapmogelijkheid is. Sloterdijk lijkt wat dat betreft dus niet meer ‘voorkeur’ als knooppunt.

En voor richting Sloterdijk bij gelijktijdig vertrek :21 :51 maar 1 minuut eerder op spoor 9/10 (ri. Schiphol) terwijl aankomen op de lage sporen (ri. Amsterdam C) ook kan en veel gunstiger is lijkt het ook opgelost?

De andere richting op wordt vaak nog wel Sloterdijk aangegeven (weliswaar niet via spoor 9/10 meestal?), terwijl doorreizen naar Zaandam voor die reis ook een prima (cross platform) optie is.

Daar kan dus nog wel wat aan gesleuteld worden, niet de eerst mogelijke maar de beste overstap tonen. Met andere woorden, als Zaandam ook een optie is, dan daar overstappen (op precies dezelfde trein). Scheelt je op zijn minst het (trappen via spoor 11/12) lopen op Sloterdijk.

Hoi VIRM. Mijn collega Mark heeft in de Reisplanner en op de spoorkaart gekeken om de mogelijkheden te kunnen spotten. Deze zijn alleen erg lastig te vinden en is het soms toch echt noodzakelijk om via spoor 9/10 te reizen en deze sporen moeten worden gebruikt. De grootste problemen zijn echter wel opgelost waar dat mogelijk was. Vermoedelijk is dit dus ook de reden dat het topic op beantwoord staat, omdat het zover dat mogelijk was opgelost is.

Hi Laura, Dat is dus complete onzin want het antwoord in het desbetreffende topic was geen antwoord.- Alleen een opmerking van Erryt dat het nog wel even ging duren.

Beste antwoord door Erryt NS

De melding is goed doorgekomen. Er zijn verschillende redenen waarom het algoritme van de reisplanner een station boven een andere verkiest voor een overstap. Met de ondervindingen van VIRM worden de resultaten voor deze reizen nu geanalyseerd. Ik heb een update gekregen dat de oplossing waarschijnlijk nog wel even op zich laat wachten.

Misschien voortaan eerst even kijken alvorens zo’n antwoord te geven.

Vermoedelijk is dit dus ook de reden dat het topic op beantwoord staat, omdat het zover dat mogelijk was opgelost is.

Hi Laura, Dat is dus complete onzin want het antwoord in het desbetreffende topic was geen antwoord.- Alleen een opmerking van Erryt dat het nog wel even ging duren.

Beste antwoord door Erryt NS

De melding is goed doorgekomen. Er zijn verschillende redenen waarom het algoritme van de reisplanner een station boven een andere verkiest voor een overstap. Met de ondervindingen van VIRM worden de resultaten voor deze reizen nu geanalyseerd. Ik heb een update gekregen dat de oplossing waarschijnlijk nog wel even op zich laat wachten.

Misschien voortaan eerst even kijken alvorens zo’n antwoord te geven.

Aangepast. Dit was inderdaad niet de bedoeling. Hoewel wat Mark en ik hiervoor zeiden geldt en wat Erryt toen vertelde wel klopt. Ik snap dat het dan nog geen antwoord is, wat daar gemarkeerd is.

Ik mail toch even de afdeling die er toentertijd mee bezig is geweest voor een update. Ik laat het weten.

Mijn kracht ligt niet zo zeer bij de dienstregeling, maar dit is wat ik terug kreeg. Hopelijk kunnen jullie daar wat mee en anders kan ik jullie opmerkingen/suggesties natuurlijk nog meenemen. Ik heb hierbij de voorbeelden gebruikt die gegeven waren. Verder kan ik vertellen dat afgelopen winter inderdaad de configuratie is aangepast om, bij adviezen waarbij zowel een overstap op Sloterdijk als Zaandam mogelijk was, Zaandam de voorkeur te laten geven als overstapstation i.p.v. Sloterdijk. Dit, n.a.v. de testen die hebben plaatsgevonden. Uit dit verhaal maak ik op dat de overstappen die er nu nog zijn op ASS op spoor 9/10 echt nodig zijn.

Leiden – Purmerend in de avond -> Het advies bestaat uit de 2200 en 3300, waarbij de 2200 niet via Zaandam rijdt. Er moet dan ook wel op Sloterdijk overgestapt worden.

Zaandam – Haarlem -> De reisplanner kijkt naar het totaal aan reistijd en neemt daarbij de gemiddelde looptijd van spoor x naar spoor x als leidraad om te zien of een overstap haalbaar is. Soms komt dat er inderdaad op neer dat er verder moet worden gelopen (ondanks dat het prima haalbaar is), maar dat de totale reisduur korter is. Sommige reizigers zullen het geen probleem vinden om iets langer onderweg te zijn en hiermee minder ver te hoeven lopen, andere reizigers zullen totale reisduur belangrijker vinden.

Reputatie 6

Dank voor de terugkoppeling Laura.

Leiden – Purmerend kan in de avonduren ook via Schiphol, met twee minuten extra reistijd. Ik zou het raar vinden als die 2200 een overstap in Zaandam zou bieden. :P
Zaandam – Haarlem blijft ook nog een dingetje als de Sprinter Uitgeest – Rhenen rijdt.

Voor beide overstappen zou ik toch echt willen verzoeken om te kijken of er nog aanpassingen mogelijk zijn, want er zijn echt prima alternatieven. Voor iemand die onbekend is op Sloterdijk en wat moeizamer ter been is, wordt het geen aangename reis denk ik.

Begrijp ik. Zelf zie ik niet zo snel hoe, maar ik heb de adviezen/suggesties inmiddels doorgegeven aan degene die me dit allemaal kon vertellen. Ik zal dit ook allemaal nog doorgeven via een ander kanaal. Dan kunnen ze er achter de schermen mee puzzelen. Ik heb goede hoop! In ieder geval bedankt voor het meedenken over deze perrons! Dat wordt natuurlijk zeer gewaardeerd. :)

Badge +3

Die 2 minuten extra reistijd (eerder vertrekken uit Leiden) voor een gunstiger/minder lopen overstap op Schiphol zal niet snel in de planner getoond worden, hooguit als je dat weet en Schiphol als ‘via’ station invult.

Reputatie 6

Lieve schattige pluizige moderatoren. Zouden jullie vraag 3 in mijn oorspronkelijk berichtje nog kunnen lezen? Ik verwacht namelijk nog wel een verdere terugkoppeling.

Helaas ontvangen we hierover geen terugkoppeling. Vandaar de status van dit topic.

Reputatie 6

Sorry, maar bij de vorige topics kon het wel. Graag de status wijzigen. 

Badge +3

Helaas ontvangen we hierover geen terugkoppeling. Vandaar de status van dit topic.

Bizar om het dan op die manier als ‘beantwoord’ te zetten of laten staan inderdaad.

Er is meer dan genoeg waar jullie (moderators) wél nog mee bezig zijn, en vast en zeker ook terugkoppeling over krijgen.

Dit is voor nu alle informatie die we over het Sloterdijk vraagstuk kunnen geven. Meer updates op dit moment zijn er niet. Verdere suggesties worden meegenomen bij het maken van de dienstregeling 2021, maar over het hoe en wat precies kunnen we nu nog geen uitspraken doen. 

Reputatie 6

Okidokes. Maar als het in de nieuwe dienstregeling nog niet verwerkt is, moet ik dan [i]weer[/i] een nieuw topic aanmaken?

Reputatie 3

Ik begrijp dat er wel de nodige stappen zijn gezet om een aantal ongewenste overstappen uit de planner te halen. Zo is bijvoorbeeld de ongewenste overstap op Sloterdijk op de trajecten Alkmaar-Schiphol en Leiden-Purmerend verdwenen. Bij Zaandam-Haarlem kan bij 6 van de 8 opties per uur de Hemboog ontweken worden

Dit scheelt in ieder geval wel echt hoor, dat deze overstappen zijn aangepast!👍  Zeker met zware koffers richting Schiphol is dit een stuk beter nu 😀

Reputatie 2

Als het perron van spoor 9 en 10 iets langer gemaakt wordt kun je aan het eind een (rol)trap maken die op de andere perrons uitkomt. Dan ben je er een stuk sneller en hoef je niet uit en in te checken.

Als het perron van spoor 9 en 10 iets langer gemaakt wordt kun je aan het eind een (rol)trap maken die op de andere perrons uitkomt. Dan ben je er een stuk sneller en hoef je niet uit en in te checken.

Van spoor 9 en 10 kan je echt niet bij de andere sporen komen. Is een heel ander gebouw. Ik kwam er tot voor kort dagelijks.

Reageer