Deel van reis niet mogelijk: problematisch gedeelte wordt niet altijd goed aangegeven

• 7 februari 2018
  • 8 reacties
  • 377 Bekeken

• Reisadviseur*
  • 19 reacties
Als een reis niet mogelijk blijkt te zijn (door bijv. vertraging), dan wordt in de praktijk niet altijd meer goed weergegeven welk stuk dan onmogelijk is. Klinkt wat abstract dus hier een voorbeeld:

Ik wil vanaf tramhalte Den Haag Laan v Noi naar Amersfoort. In de reisplanner krijg ik dan het advies zoals hieronder getoond (reisadvies met tram). Het lijkt er hier heel sterk op dat er een probleem is met de trein Utrecht-Den Haag. Maar dat is helemaal geen probleem:
Als ik namelijk vanaf Den Haag Centraal plan geeft de planner aan dat alles prima loopt.

Bij het eerste reisadvies zit het hem er in dat ik mijn overstap op Den Haag Centraal niet haal (met flink doorlopen red ik het wel, maar dat doet nu even niet ter zake).
In de reisplanner-app (althans die onder Android) is het nog erger: die zegt zelf specifiek bij de IC Utrecht-Amersfoort "rijdt niet".

Dus volgens mij zit er ergens in het systeem een bug.
Ik heb het niet heel uitvoerig getest, maar ik heb het idee dat dit alleen/vooral speelt bij de reisadviezen die niet vanaf een station worden gepland, d.w.z. de adviezen die vanuit 9292 komen.
Dus bij deze de melding, of moet ik dan ergens anders zijn? Of ben ik de enige die hier last van heeft/het niet goed snapt?

Technische details zouden denk ik niet heel veel uit moeten maken, maar voor de zekerheid:
Ik gebruik de reisplanner direct vanaf de homepage, op een Safari-browser Version 11.0.3 (13604.5.6), onder Mac OSX 10.13.3 (High Sierra), zonder plugins. Op m'n telefoon (waar het soortgelijk gaat) heb ik Android 4.4.4, Reisplanner Xtra 5.0 (Arend)

8 reacties

Hallo Emil,

Goed dat je het aangeeft! @Henk_NL, weet jij dit?
Reputatie 7
Badge
Hallo Emil,

@Arnold ... Henk ff DM sturen. Dan leest ie t
Badge +3
Het 9292 reisadvies (met tram) geeft de overstap in Utrecht (spoor 11-12) niet weer als cross-platform en houdt daarom een vaste overstaptijd (voor Utrecht is dat 5 minuten) aan, waardoor je een overstap van 3 minuten niet zou halen.

Het NS advies (alleen trein) ziet wél dat je overstap op hetzelfde perron is, dus die heeft gelijk.
Hallo Emil,

@Arnold ... Henk ff DM sturen. Dan leest ie t

Ga ik doen, bedankt voor de tip!
Scherp, topic had ik zelf niet gespot idd. De achterliggende data en logica klopt an sich, je komt om 15.08+1 aan op Den Haag CS, dan kan je een trein die om 15.08 vertrekt niet meer halen. Je zou alleen een ander bericht verwachten op een iets andere plek, namelijk 'Overstap niet mogelijk'. Dan kan je zelf de inschatting maken over die overstap toch net wel te halen is als je de weg weet. Of die informatie bij adviezen vanuit 9292 beschikbaar is weet ik niet zeker, en als die er wel is, ben ik niet de persoon om te beantwoorden waarom dat niet zo is geimplementeerd. Het lijkt me dat Mlab of de website-jongens (m/v) hier meer over kunnen zeggen, persoonlijk zou ik inzetten op Mlab (app@ns.nl), puur omdat ze daar toch al een opening hebben voor gebruikers om meldingen te doen.

DM'en jullie een keer, heb ik niks zinnigs te zeggen. Excuus 😞
Haha, geen probleem Henk_NL! Er leiden meerdere wegen naar Rome hoor ik mensen wel eens zeggen 😉. Bovendien heb je men attent gemaakt op een plek waar ze dit kunnen melden.

Ik heb het (nog) niet doorgezet voor je Emil. Dit betekent dat als je dit zou willen, dat je na het melden via app@ns.nl rechtstreeks feedback kunt krijgen. Als je dit dan weer met de rest hier deelt, dan zijn we allemaal weer wijzer!
Reputatie 7
Badge
Hoelaat vertrok de trein naar Utrecht in werkelijkheid?
Kan voorzien zijn dat daardoor de overstap in Utrecht niet haalbaar zou zijn?
Officieel is het verzoek om de Feedback-knoppen in de App zelf te gebruiken, omdat er dan direct versie/buildnummer van de app en wat andere algemene informatie in de tekst wordt geplaatst. Maar de laatste keren dat we naar die optie verwezen hier op het forum, bleek dat er bijvoorbeeld een alternatieve mail-app werd gebruikt en die knop daardoor niet werkt. Mailen is daardoor vaak praktischer, en hier in de openingspost staan de nodige versienummers al :)

Kan voorzien zijn dat daardoor de overstap in Utrecht niet haalbaar zou zijn?
Het gaat om trein 2057, die was gewoon op tijd. Het gaat om de overstaptijd tram/trein, zoals ook te zien is in de screenshots. Je komt immers 15.08+1 lopend aan op CS, volgens 9292.

Reageer