beantwoord

Delen-link klopt soms niet

• 8 maart 2020
  • 12 reacties
  • 319 Bekeken

In de reisplanner probeer ik de reis van Groningen naar Delft Campus te delen met een vriend. Op zondag zijn er twee adviezen die allebei om 9:18 starten, waarvan de eerste van de Thalys gebruik maakt. Ik wil het tweede advies, zonder Thalys, delen, maar als ik op de knop Delen klik krijg ik een link die altijd verwijst naar het eerste Thalys-advies:

https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Groningen&vertrektype=treinstation&aankomst=Delft%20Zuid&aankomsttype=treinstation&type=vertrek&tijd=2020-03-08T09%3A18

Anders gezegd: klik op bovenstaande link. Kies het volgende reisadvies, van 9:18 tot 12:42, zonder Thalys. Klik rechtsboven op Delen. De link die je krijgt is dezelfde als bovenstaande, en verwijst naar het oorspronkelijke reisadvies.

icon

Beste antwoord door marv87 8 maart 2020, 10:55

Je hebt helemaal gelijk. De link ‘Delen’ doet inderdaad iets anders, namelijk niet het reisadvies delen maar puur de zoekopdracht. 

Zal vast het idee zijn dat als je later op de link klikt je een recent reisadvies krijgt, ipv het gedeelde reisadvies.  Maar dan zou het beter zijn de titel ‘Deel zoekopdracht’ oid te noemen omdat je nu inderdaad het idee hebt dat je het reisadvies deelt, wat niet zo is.

Bekijk origineel

12 reacties

Je hebt helemaal gelijk. De link ‘Delen’ doet inderdaad iets anders, namelijk niet het reisadvies delen maar puur de zoekopdracht. 

Zal vast het idee zijn dat als je later op de link klikt je een recent reisadvies krijgt, ipv het gedeelde reisadvies.  Maar dan zou het beter zijn de titel ‘Deel zoekopdracht’ oid te noemen omdat je nu inderdaad het idee hebt dat je het reisadvies deelt, wat niet zo is.

Badge

Het Thalys advies zou er helemaal niet in mogen staan omdat je daar met je reguliere vervoersbewijs helemaal geen gebruik van kunt maken. Dit is dan een fout in de reisplanner dat dat advies wel naar voren komt.

Reputatie 5
Badge

Nou nee, meester, dat komt bijna altijd naar voren als je iets nazoekt waar net ook die TLS over gaat, zelfs wel met tamelijk rare overstappen. Je kan het meen ik uitschakelen, maar dan moet je dat tevoren bedenken en die settings kiezen. Je KAN wel met de TLS mee in binnenverkeer, maar dat kost je de mijl op zeven.

Reputatie 7
Badge +3

Zeker bij storingen zie ik wel vaker een advies met Thalys in de reisplanner staan. Die kun je wel voorkomen door bij Opties onder voorkeuren “Geen treinen met verplichte reservering” aan te vinken.

Edit: En niet alleen bij storingen. Als ik nu een reis Asd - Rtd plan geeft de planner ook een advies met Thalys.  Wat overigens ook gegeven blijft worden als ik “Geen treinen met verplichte reservering” aanvink. Dus wat ik eerder zei werkt ook niet eens.

Hallo Virtlink, welkom op de NS Community. 

Je deelt inderdaad de zoekopdracht, via de app kan je wel enkel een reis delen. 

Badge +3

Zo werkt het wel https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Groningen&vertrektype=treinstation&aankomst=Delft%20Campus&aankomsttype=treinstation&type=vertrek&tijd=2020-03-08T09%3A18&verbergHSL=true

Dit door bij opties treinen met verplichte reservering niet te tonen. Klikken vanuit hier werkt niet (voegt community rommel toe aan de link) maar knippen en plakken wel.

Badge +3

Roest… Nu is de planner echt stuk want ook zonder HSL/toeslag bij Opties krijg ik de Thalys erbij! Een paar uur geleden nog niet, toen kreeg ik keurig die 3:24 rit.

Zie ook https://community.ns.nl/de-ns-reisplanner-58/thalys-zonder-waarschuwing-in-de-reisplanner-64070

Waarom er in de link van TS @Virtlink Delft Zuid staat is me ook niet duidelijk. :thinking:

Je deelt inderdaad de zoekopdracht, via de app kan je wel enkel een reis delen.

Die knop deelt niet je zoekopdracht, maar het advies dat je hebt geselecteerd. Zoek bijvoorbeeld op Groningen - Delft Campus Vertrek vanaf 9:00, en kies een advies. De link die je krijgt als je op Delen klikt heeft de parameters van het gekozen advies, niet van je zoekopdracht. Dus bijvoorbeeld voor het advies van 9:18 zie je de link https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Groningen&vertrektype=treinstation&aankomst=Delft%20Campus&aankomsttype=treinstation&type=vertrek&tijd=2020-03-08T09%3A18 en dan zie je dus eigenlijk vertrek: Groningen, aankomst: Delft Campus, vertrektijd: 8 mei 2020, om 9:18. Ook al had je gezocht op 9:00 uur.

Het probleem hier is met die link voor het advies: als er twee adviezen zijn die beide met dezelfde tijd vertrekken, dan gaat de link altijd naar het eerste advies. Want er is geen manier om die twee adviezen te onderscheiden met slechts die parameters, tenzij je zoals Robert B een extra parameter ‘Verberg HSL’ toevoegt.

Punt is, ik zou als leek niets moeten hoeven weten van parameters in links en dat soort dingen. Ik wil gewoon een advies aanklikken en een link ernaar kunnen delen met de knop Delen. Dat werkt 90% van de tijd goed, omdat er dan maar één advies is met die vertrektijd, maar dus niet als er meerdere zijn.

En via de app kan ik ook geen reis delen. Als ik in de app dezelfde reis selecteer en dan het tweede advies van 9:18, dus zonder Thalys, kies, en die dan deel, dan krijg ik dit snippet om te delen:

Reisadvies van Groningen naar Delft Campus.
zondag 8 maart: vertrek 09:18 van spoor 2b, aankomst 12:42 op spoor 2.

Plan deze reis: https://ns.nl/rpx?s=d9kRGWW3

Die link is gewoon een korte versie van de link van de planner website, en verwijst ook naar het verkeerde advies. Nota bene, de informatie van het juiste advies staat in de snippet maar de link verwijst daar dus niet naar.

Bij deze, dit is dus mijn bug report, voor de reisplanner én de app.

Badge +3

Het klopt inderdaad, de delen link houdt geen rekening met je voorkeuren maar de planner ziet dat als ‘beste optie’ omdat die dus sneller is.

Beetje suf, maar goed het advies zonder Thalys staat er dan wel onder, zonder toeslag en al helemaal geen reservering.

Lijkt me een goed plan om grensoverschrijdende treinen gewoon niet te tonen in de planner (ook al mag je best naar Breda met een ICd die naar Brussel gaat)?

Haal in ieder geval standaard Thalys er uit (en Eurostar) als je binnenlandse reisadvies niet begint in Amsterdam/Shiphol/Rotterdam.

Hoe dan ook, de planner snapt in links de optie ?verbergHSL=true niet meer.

Lijkt me een goed plan om grensoverschrijdende treinen gewoon niet te tonen in de planner (ook al mag je best naar Breda met een trein die naar Brussel gaat)?

Maar zelfs als grensoverschrijdende treinen, of treinen met een reservering niet worden getoond, dan kan het nog steeds voorkomen dat er meerdere adviezen zijn met dezelfde vertrektijd. En je wil niet altijd ‘de snelste’. Misschien loopt je oma slecht en wil je juist het reisadvies met de minste overstappen met haar delen. Dit advies: https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Groningen&vertrektype=treinstation&aankomst=Delft&aankomsttype=treinstation&type=vertrek&tijd=2020-03-16T20%3A18, maar dan het tweede advies. Je kan niet zomaar je oma een link te sturen naar het tweede advies, met minder overstappen. Dát is de bug.

Badge +3

Het forum/community (InSided) voegt genoeg &_ga=2.262742799.2043804793.1572084440-53093130.1547294219 rommel toe aan een link om hem niet eens meer aan te kunnen klikken.

Maar je hebt gelijk, en voor de rest wat ik al zei.

Niet tonen van treinen met toeslag/reservering is stuk, ongeacht je instellingen of opties in Mijn NS of in de app.

Meestal wordt er dan (lekker simpel) gezegd dat het door een 9292 adres-advies komt… maar nee dus.

En de ‘bug’ is niet eens het minste aantal overstappen lijkt me.. van Groningen naar Delft Zuid/Campus.

Badge +3

Gemarkeerde antwoord klopt niet.

Het werkte op het moment dat ik het postte maar nu voor geen meter meer dus.

Graag de ‘vraag’ weer open zetten dus, in afwachting van een fix.

Reageer