Dienstregeling a-sociaal en Reisplanner onbruikbaar

• 3 mei 2018
  • 9 reacties
  • 224 Bekeken

Dag,
Het moet me toch van het hart: de dienstregeling en bijbehorende Reisplanner zijn a-sociaal en onbruikbaar. Waarom een dergelijk statement? Door de gebruikte overstaptijd waarin geen rekening is gehouden met (tijdelijk) minder validen en door het ontbreken van aansluitingen in de Reisplanner.

Als eerste is er de 3 minuten overstaptijd, ook voor minder validen (ook voor mensen met een blessure die minder snel kunnen wandelen), op het station van Roosendaal. Je wilt vanuit de richting Zeeland in de richting van Den Bosch. Voor normale mensen net voldoende tijd van 4a naar 3b. Minder valide? Even door de pijn heen bijten en misschien zelfs een stukje rennen!

Maar hoe weet je dat je deze, zo bewust geplande, overstap kunt halen? Daarvoor raadpleeg je de Reisplanner. En daar staat ‘ie niet in! Alleen van 4a naar 4b of van 4a naar 3a wordt ‘ie weergegeven. Maar 4a naar 3b is blijkbaar ook volgens de toptalenten van NS planning niet te halen. En daarom wordt ‘ie maar helemaal niet weergegeven.

Net sinds een paar weken weer met het ov omdat dat, naar ik dacht, minder stress zou opleveren. NS doet er echter alles aan om mensen weer in de auto te krijgen...

9 reacties

Reputatie 6
Is het wellicht een optie om helemaal voorin de trein te gaan zitten, zodat je voor de overstap zo min mogelijk hoeft te lopen?
ofwel met een flinke portie stress omdat de verbindingen in de Reisplanner niet correct waren en het dus maar de vraag was of ik überhaupt (wederom) op de plaats van bestemming aan zou komen.

Je schrijft zonder details, dus heb er ééntje even uitgepakt. Over welke reis en tijden hebben we het hier ?
Met NS ben ik nog altijd op mijn bestemming aangekomen.
Reputatie 1
Het is nogal wat tekst die je neerpent, dus ik weet niet welk deel ik niet goed gelezen heb. Met de opmerking "Ik moet constateren dat de overstappen zelfs zijn verslechterd en de informatievoorziening ook zeker niet is verbeterd op het basisniveau." ben ik het tot op zekere hoogte wel eens. De invloed van punctualiteitsregels en ook de starre 10-minutendienstregeling heeft te vaak tot gevolg dat reizigers op andere lijnen hun overstap missen.
Maar wat de overstaptijd betreft waarmee de reisplanner rekent gaat men uit van gemiddelden, ik zou niet weten waarvan men anders uit zou moeten gaan. De traagste reiziger met been in het gips? Dat lijkt me niet fijn voor de 95% van de reizigers die wel goed ter been zijn. Daarom kun je het individueel aanpassen. Ik zie bij de app dat hij de instelling onthoudt, maar op de PC-planner zie ik dat je hem telkens opnieuw in moet geven. Het zou handig zijn om een overstap niet in minuten aan te moeten geven maar in bijv. lang, normaal of kort. Als het bijv. een crossplatform is heb je geen overstap van 10 minuten nodig maar in Amsterdam CS misschien wel (en dan heb ik het nog niet over Sloterdijk). Dus lang is dan bijvoorbeeld de dubbele tijd van de normale reiziger, op het ene station zal dat 4 minuten zijn en op het ander misschien wel een kwartier.
Eerlijk gezegd denk ik dat een overstap van 4a naar 3b juist om de reden dat hij niet haalbaar is in 3 minuten, niet wordt weergegeven. Om welke trein gaat het trouwens? Ik zie alleen maar treinen vanaf 3a vertrekken uit Roosendaal. Misschien dat bij uitzondering vanaf 3b werd vertrokken en de overstap verviel vanwege te korte overstaptijd.

De overstap van 4a naar 3a wordt al geschrapt bij 1 minuut vertraging, dus een krappe overstap is standaard.
Ik denk dat je de tekst hierboven niet helemaal goed gelezen hebt...
Reputatie 1
Zoveel werk is dat toch niet? Als je een reis gaat plannen even op Extra of Meer opties klikken en aangeven dat je een overstaptijd wilt van bijv. 5 minuten?
Als ik het goed begrijp en filter uit de reacties:
• heb je gewoon pech als je achteloos achterin instapt en helemaal naar de andere kant moet lopen in een onmogelijk te wandelen tijd;
• moet je in dat comfortabele openbaar vervoer af-en-toe een sprintje voor lief nemen om zo een als zodanig geplande overstap te halen (bij een paar minuten vertraging ben je dus sowieso een half uur later op bestemming);
• moet je je reis op diverse manieren invoeren om de verschillende mogelijkheden te zien te krijgen voor 1 enkele reis, en dan maar hopen dat überhaupt de informatie klopt;
• heb je pech als je bij het sporten een blessure oploopt of om een andere reden minder valide bent (ben ik nu niet overigens, maar ik ken de ervaringen zeker ook zelf), waardoor de ov-reis (die al het dubbele duurt van een autoreis) nog een half uur langer duurt;
• moet je maar goed oefenen voordat reizen met het ov comfortabel wordt.

Welnu, in de 4 werkdagen die deze week telt, heb ik welgeteld 1 dag geen stress gevoeld bij het reizen. De andere dagen waren ofwel met (flinke) vertraging, half uur en 1,5 uur, ofwel met een flinke portie stress omdat de verbindingen in de Reisplanner niet correct waren en het dus maar de vraag was of ik überhaupt (wederom) op de plaats van bestemming aan zou komen.

Ik mag azijnpisserig lijken, maar dit is simpelweg de realiteit. Ik maak het niet slechter dan het is. En dat geeft me een onprettig gevoel, want ik zou zo graag willen dat het prettig reizen is. Na een paar jaar autorijden keek ik er naar uit om weer lekker te kunnen reizen met, en werken in, de trein. Om van de stress af te zijn. Ik moet constateren dat de overstappen zelfs zijn verslechterd en de informatievoorziening ook zeker niet is verbeterd op het basisniveau. (De druktevoorspeller en dergelijke daargelaten.) Jammer.
Reputatie 7
Hallo R. Kuijten en welkom bij onze NS Community,

Ik begrijp volkomen dat je namens de minder valide reizigers spreekt, wanneer je aangeeft dat de overstaptijden in de Reisplanner niet mogelijk zijn, zeker in het geval van de overstap op Roosendaal.

Het blijft heel lastig om een eenduidig en algemeen advies te presenteren in onze Reisplanner. Elk station is anders, elke perronlengte is anders en (zoals je zelf aangeeft) elke reiziger is anders. Onze Reisplanner moet een advies geven voor de gehele populatie, waarbij wij kritisch hebben gekeken naar een gemiddelde overstaptijd en hoe lang een reiziger daarvoor nodig zou moeten hebben. Deze tijden zijn per station verschillend; deze perrons liggen immers op verschillende afstanden van elkaar. Hierbij hebben wij niet gekeken naar Dafne Schippers en Usain Bolt, maar naar een gemiddelde Nederlander.

Daarnaast gaat het vaak ook de andere kant op: via Social Media en onze Live-Chat krijgen wij heel vaak de opmerking dat bepaalde verbindingen niet in de Reisplanner getoond worden. Wanneer wij aangeven dat de overstaptijd te krap is om dit advies te presenteren, krijgen wij terug dat 'met een klein sprintje alles mogelijk is'. Ik vind het jammer dat je door deze situatie liever de auto wilt nemen, terwijl treinreizen zo gemakkelijk kan zijn. Ik begrijp de verwarring en de frustratie: je moet het even in je vingers krijgen voordat het als natuurlijk voelt. Wat ozu helpen is het advies van Slidestops opvolgen en bij het plannen van de reis wat extra overstaptijd meenemen in de extra opties.
Reputatie 7
De overstap in Roosendaal is helaas niet te veranderen en ligt vast. E kunt overigens zelf in de reisplanner aangeven dat je meer tijd nodig hebt met overstappen. Alleen die adviezen worden dan getoond.

Dat de overstap van 4b naar 3a niet wordt getoond is vreemd

Reageer