beantwoord

Doorontwikkeling digitale aanvraag reisassistentie?

• 21 september 2018
  • 5 reacties
  • 172 Bekeken

Reputatie 6
  • Reisleider*
  • 686 reacties
Goedemorgen,

Een paar maanden geleden is de aanvraagpagina voor reisassistentie op ns.nl vernieuwd. Daarnaast is er ook in de NS Reisplanner Xtra-app een optie gekomen om reisassistentie aan te vragen.

Op dit forum is er al de nodige kritiek geleverd op de beperkte opties van deze digitale mogelijkheden. Je kunt de assistentieaanvraag voor specifieke stations niet uitschakelen (al doet NS in de iOS-app voorkomen alsof dit wel kan, om vervolgens een foutmelding te geven), je kunt geen feedback bij de boeking geven en het versturen van de e-mail vanuit de app is volkomen zinloos (er wordt gevraagd om dit te doen om je positie in de trein door te geven, maar de reisassistent krijgt die vervolgens niet). Kortom: via de digitale manier kun je alleen een reisassistentieaanvraag boeken met alle toeters en bellen. Als je iets anders wil, bijvoorbeeld geen assistentieverlening op een station, dan moet je gaan bellen. Afgelopen zomer kon je vanwege het personeelstekort dan ineens meer dan 20 minuten in de wacht staan.

Vraagje:
1. Worden de digitale reismogelijkheden doorontwikkeld om ook echt een assistentieaanvraag op maat af te kunnen wikkelen? Ik heb hier van de moderatoren op dit forum nog geen concrete terugkoppeling over gezien.
2. Zo niet, kan er dan in de app en op de website een disclaimer hierover worden opgenomen?

,
icon

Beste antwoord door Sivan NS 26 september 2018, 11:11

Bericht geüpdatet.

Goedemorgen VIRM. Ik heb je vragen voorgelegd aan mijn collega's bij Reisassistentie. Zij zijn momenteel met veel verbeteringen bezig, dus dat is mooi om te horen.

5 juni is NS gestart met een soort basis versie. Deze versie werkt goed en daarom gaat men verder doorontwikkelen. Dat betekent ook dat de functionaliteiten die nu nog niet goed werken, worden opgepakt. In het systeem hebben we voor reizigers met een beperking die geen gebruik hoeven te maken van een brug om in/uit de trein te komen, de mogelijkheid gemaakt aan te geven op welk station van de reis hulp nodig is:

Mocht dit niet goed werken, dan horen we dat graag.

Het team heeft er bewust voor gekozen dat reizigers bij hun boeking geen losse notities kunnen maken. De wensen die namelijk voorheen werden genoteerd, konden we niet altijd realiseren. Dit leidde natuurlijk tot teleurstelling bij aankomst op het station. Welke behoefte heb jij zelf om zaken door te geven voorafgaand een boeking?

In de doorontwikkeling zit dat we een chatfunctie gaan bouwen in het systeem. Tot dat dit is gerealiseerd (ik heb nog geen data) zijn er geen mogelijkheden om vooraf of tijdens het reizen extra informatie via het systeem met ons te delen. Wel is het mogelijk om na je reis feedback te geven, waarna een e-mail naar Klantenservice wordt verstuurd. Deze functie is dus niet bedoeld om digitaal de positie in de trein door te geven.

Natuurlijk hebben we bij NS de ambitie te werken naar een systeem dat helemaal op maat voor iedere reiziger is. Achter de schermen werkt men hard aan een toegankelijke reisplanner. Die gaat er voor zorgen dat reizigers met een beperking straks reisadviezen op kunnen vragen die volledig zijn afgestemd op het hulpmiddel waarmee gereisd wordt. Deze ontwikkeling gaat vooral waardevol zijn voor reizigers met een motorische beperking. Mocht je nog mogelijkheden of wensen hebben die betrekking hebben op reizigers met een visuele beperking, dan horen we dat graag.
Bekijk origineel

5 reacties

Ik durf hier zelf helaas weinig over te zeggen, VIRM, maar Sivan geeft aan om komende maandag naar je vragen te kijken.
Bericht geüpdatet.

Goedemorgen VIRM. Ik heb je vragen voorgelegd aan mijn collega's bij Reisassistentie. Zij zijn momenteel met veel verbeteringen bezig, dus dat is mooi om te horen.

5 juni is NS gestart met een soort basis versie. Deze versie werkt goed en daarom gaat men verder doorontwikkelen. Dat betekent ook dat de functionaliteiten die nu nog niet goed werken, worden opgepakt. In het systeem hebben we voor reizigers met een beperking die geen gebruik hoeven te maken van een brug om in/uit de trein te komen, de mogelijkheid gemaakt aan te geven op welk station van de reis hulp nodig is:

Mocht dit niet goed werken, dan horen we dat graag.

Het team heeft er bewust voor gekozen dat reizigers bij hun boeking geen losse notities kunnen maken. De wensen die namelijk voorheen werden genoteerd, konden we niet altijd realiseren. Dit leidde natuurlijk tot teleurstelling bij aankomst op het station. Welke behoefte heb jij zelf om zaken door te geven voorafgaand een boeking?

In de doorontwikkeling zit dat we een chatfunctie gaan bouwen in het systeem. Tot dat dit is gerealiseerd (ik heb nog geen data) zijn er geen mogelijkheden om vooraf of tijdens het reizen extra informatie via het systeem met ons te delen. Wel is het mogelijk om na je reis feedback te geven, waarna een e-mail naar Klantenservice wordt verstuurd. Deze functie is dus niet bedoeld om digitaal de positie in de trein door te geven.

Natuurlijk hebben we bij NS de ambitie te werken naar een systeem dat helemaal op maat voor iedere reiziger is. Achter de schermen werkt men hard aan een toegankelijke reisplanner. Die gaat er voor zorgen dat reizigers met een beperking straks reisadviezen op kunnen vragen die volledig zijn afgestemd op het hulpmiddel waarmee gereisd wordt. Deze ontwikkeling gaat vooral waardevol zijn voor reizigers met een motorische beperking. Mocht je nog mogelijkheden of wensen hebben die betrekking hebben op reizigers met een visuele beperking, dan horen we dat graag.
Reputatie 6
Heeft iemand tijd en zin om uit te leggen wat de bijlage is die Sivan in bovenstaande reactie heeft geplaatst?
Als slechtziende heb ik geen brug nodig, maar zoals ik al eerder aangaf, kan ik niet aangeven bij welk station in welk en niet assistentie nodig heb. Als ik dat ga aanpassen, krijg ik een foutmelding in de app. Tenzij die in een recente versie is opgelost?
In een ander topic miste rolstoelgebruikers een optie om aan te geven voor welke stations zij geen assistentie nodig hebben als er een trein met gelijkvloerse instap is.
Badge +3
De bijlage is een schermafbeelding uit de NS app op een iPhone.

Er staat (pijltje 'terug') Utrecht Centraal naar Veenendaal Centrum, daaronder in grote letters Bevestigen, en daaronder de reis v. 9:25 Utrecht Centraal en a. 9:55 Veenendaal Centrum. Daaronder staat Hulpmiddelen: Taststok. Dat alles in een geel tekstvlak.

Dan volgt in een wit vlak een uitklapoptie over Ontmoetingspunt (Informatiebalie stationshal Centrumzijde in de poortrij) en daarna twee opties Assistentie bij instap en Assistentie bij uitstap die je aan/uit kunt zetten met een schuifje.

Tenslotte een grote blauwe knop Assistentie boeken.
Reputatie 6
Dank Robert!

Volgende keer dat ik reisassistentie boek, zal ik kijken of het dan wel werkt.

Reageer