beantwoord

Druktemelder past zich niet aan bij gewijzigde treinlengte

• 30 april 2021
  • 9 reacties
  • 349 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

Vanochtend:
Trein 3532 was een VIRM-4, vanaf Helmond “gemiddeld” druk.
Trein 3534 was een VIRM-4, vanaf Helmond “gemiddeld” druk.
Trein 3536 was gepland als VIRM-4, maar vanochtend is daar een VIRM-6 aan toegevoegd. Maar vanaf Helmond nog steeds “gemiddeld” druk.
Trein 3538 was weer een VIRM-4, vanaf Helmond “gemiddeld” druk.

Ik moest toevallig de 3536 hebben en verwachtte dus een overvol perron op Helmond. Een extra VIRM-6 met zo'n 600 plaatsen die ook voor minimaal 25% vol zou moeten zitten. Blijkbaar had een enorme groep mensen hun reis aangemeld voor deze trein. Maar niks van dat alles, zowel perron als trein zo goed als leeg. Het lijkt er dus op dat de druktemelder geen rekening houdt met (last-minute) wijzigingen in de materieelinzet. Dat lijkt me toch niet de bedoeling?

icon

Beste antwoord door Stijn NS 7 mei 2021, 18:17

Ik heb inmiddels een antwoord gekregen waarin inderdaad wordt bevestigd wat Henk_NL ook heeft aangegeven. De drukteindicatie is gebaseerd op een voorspelling, maar deze voorspelling houdt geen rekening met ‘last-minute’ wijzigingen. Hij veranderd dus niet als de capaciteit van een rit op korte termijn aangepast wordt, helaas.

Bekijk origineel

9 reacties

Dat is een goeie vraag, waar ik zo snel ook geen antwoord op heb. Het zou zomaar kunnen dat de drukte-indicator inderdaad last-minute wijzigingen in de capaciteit niet meeneemt, maar dat is een aanname. Ik zal kijken of ik hier iets meer informatie over kan inwinnen.

Het hele idee van de druktemelder is toch dat deze actueel is zodat reizigers daar beslissingen op kunnen nemen en ook berichtjes krijgen als de trein druk geworden is. 

Juist afwijkend materieel kan een reden zijn dat een trein ineens veel drukker wordt en dat je de reizigers wilt informeren hierover zodat ze kunnen kiezen een andere trein te nemen.

Het lijkt er dus op dat de druktemelder geen rekening houdt met (last-minute) wijzigingen in de materieelinzet. Dat lijkt me toch niet de bedoeling?

Klopt helemaal. NS levert 1 dag van tevoren de verwachte bezetting en bijbehorende materieelinzet aan. Wanneer in de uitvoering de materieelinzet afwijkt, moet de verwachte bezetting als ongeldig worden behandeld. Waarom NS afwijkt van haar eigen publicatieregels durf ik ook niet te zeggen verders.

Ik heb inmiddels een antwoord gekregen waarin inderdaad wordt bevestigd wat Henk_NL ook heeft aangegeven. De drukteindicatie is gebaseerd op een voorspelling, maar deze voorspelling houdt geen rekening met ‘last-minute’ wijzigingen. Hij veranderd dus niet als de capaciteit van een rit op korte termijn aangepast wordt, helaas.

Badge +3

Juist ja, de NS wijken dus af van hun eigen publicatieregels en dan is dit het beste/gemarkeerde antwoord? “Ja, je krijgt dan inderdaad iets verkeerds te zien”.

Maar lees de reactie van @Henk_NL nog eens (over de publicatieregels)… Ik kan daar niets anders van maken dan het volgende:

Wanneer er (last-minute) matrieelwijzigingen zijn moet de drukte-indicatie helemaal niet getoond worden (want die is immers ongeldig!)

Ik heb er nog achteraan gevraagd waarom er dan uberhaupt nog een drukte-indicatie getoond wordt en of het niet uitgezet kan worden, maar mijn vorige reactie is vooralsnog de verklaring. Ik weet niet of ik nog verdere toelichting krijg.

Ik heb ook niet meer te bieden dan:

Waar ik publicatieregel schreef moet je dat overigens niet zo letterlijk nemen, het is geen harde regel op straffe van een week met de trap en verplichte verhuizing naar de 18e, maar wel een dringend verzoek om reisinformatie consistent te houden.

Badge +3

Ook al kan niemand hier er verder iets mee, die info is natuurlijk wel interessant. Dus bedankt!

kan niemand hier er verder iets mee

Stiekem ook weer wel, want heel deze virushysterie heeft ook iets positiefs op weten te leveren: vervoerders zijn vrij rap de verwachte bezettingen gaan aanbieden aan “de buitenwereld”. In principe zou je deze data dus kunnen afnemen en iets mee kunnen doen. Maar dat leek me buiten de scope van dit topic, meer iets voor DM’s :joy:

Reageer