Extra capaciteit IC-direct

Reputatie 1
In de media wordt aangegeven dat er extra capaciteit komt op de IC-direct (7 ipv 6 bakken). Is er wel eens over nagedacht om het materieel van de 1100 serie (gvc-ehv) om te wissen met het materieel van de 900 serie (Bd-Asd). Dan neemt de capaciteit op het zeer drukke traject rtd-shl toe (9 ipv 6 bakken. Tussen Bd-Rtd blijft deze gelijk en tusen Bd-Eh en Rtd-Gvc neemt deze af (maar daar rijden deels ook andere treinseries die dat kunnen opvangen). Of is het materieel van de 1100 serie niet geschikt om te rijden op het traject Rtd-Shl?

https://www.nu.nl/binnenland/5257922/ns-zet-in-januari-langere-intercity-direct-treinen-in-hogesnelheidslijn.html

2 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik moest wel een beetje glimlachen toen ik een berekening zag. Tussen Amsterdam en Rotterdam komen er per uur de helft meer stoelen bij. Dat zal wel. Totdat ik de rekensom deed. Er rijden nu 4x6 bakken per uur = 24 bakken. Dat gaat naar 7x5 bakken per uur = 35 bakken. Inderdaad is een toename van van 11 bakken per uur bijna 50%.

Wat mij dan weer verbaast is het feit dat NS verbaasd is over het succes van de treindienst via de HSL tussen Amsterdam en Rotterdam. Het succes was natuurlijk te verwachten. Op het moment dat je een kwartierdienst gaat aanbieden komen de reizigers vanzelf. Zelfs de trage treinen via de HSL zijn ongeveer een half uur sneller dan de nog slomere treinen via de Oude Lijn. Die doen er inmiddels zo'n 75 minuten over, zo'n kwartier langer dan toen de Benelux en de IC naar Vlissingen nog via de Oude Lijn reden. De snelste treinen via de Oude Lijn reden in minder dan uur van Amsterdam Centraal naar Rotterdam Centraal.
Reputatie 7
Badge +3
In de daluren zal 6 bakken in de 1100 wel passen, in de spits niet.
Gistermiddag reed de 1165 met een ICD stam, kwam op Delft binnen met volle gangpaden.

Reageer