beantwoord

Extra toeslag?

• 10 oktober 2017
  • 5 reacties
  • 350 Bekeken

Wat moet ik doen? Wil binnenkort van Bergen op Zoom naar Amsterdam Centraal. Als ik op de reisplanner app kijk, dan gaan de kortste routes via NS Intercity Direct. Waar toeslag voor betaald moet worden. Ik ben zo vaak naar Amsterdam geweest via Bergen op Zoom en heb nooit toeslag moeten betalen. Hoe moet je dat doen via je OV-chipkaart? Geld dit ook als je een papieren kaartje hebt die uitgeprint is? Als ik zonder toeslag reis, duurt de reis veel langer. Dus ik weet niet meer hoe ik nu redelijk bijtijds in Amsterdam kan komen.
icon

Beste antwoord door Thomas NS 10 oktober 2017, 20:07

Hallo Roos en welkom op het NS Serviceforum.

Van Bergen op Zoom naar Amsterdam Centraal zijn er inderdaad meerdere route opties. Je kunt via de Intercity Direct reizen, waar een toeslag voor nodig is. Deze is voor OV-chipkaarten eenvoudig te halen bij een ICD-zuil (aanwezig op het vertrekperron van de Intercity Direct, zie foto) door daar de OV-chipkaart náást het inchecken ook hier te checken. Bij losse kaartjes is de toeslag aan te schaffen bij de kaartautomaat of online. Of je gebruik maakt van deze snelle Intercity Direct of van de reguliere Intercity's is volledig aan jou. Het is afhankelijk van de reistijd die jij voor jouw traject kwijt wilt zijn. Hierbij is de Intercity Direct (mits niet verstoord) de snelste optie.
Bekijk origineel

5 reacties

Badge +3
Welkom op het forum!

Voor de ICD is inderdaad toeslag benodigd als je er mee reist tussen Rotterdam en Schiphol.

Deze kan je op het perron laden (rode toeslagpaaltjes) of los kopen bij een automaat.
Je mag met een uitgeprint ticket ook gewoon alleen de ICD toeslag op een ov-chipkaart laden, en dan bij controle zowel het geprinte ticket als je ov-chipkaart tonen.

De NS International treinen (vanuit Brussel) zijn overigens altijd toeslagvrij. Ik denk dat je daarmee in het verleden gereisd hebt.

Overigens is de ICD komend weekend wel aan te raden omdat er werkzaamheden zijn rond Den Haag en Leiden. Want anders moet je er rekening mee houden dat je met een bus moet.
Reputatie 1
Als je met de OV-chipkaart reist kan je op het perron in Rotterdam een toeslag kopen bij de rode toeslagzuilen. Je kan ook een toeslag kopen in de kaartautomaat. De toeslag kost €2.40 Ook is er de mogelijkheid om een E-ticket aan te schaffen.
https://www.ns.nl/producten/losse-kaartjes/p/intercity-direct
Reputatie 7
Hallo Roos en welkom op het NS Serviceforum.

Van Bergen op Zoom naar Amsterdam Centraal zijn er inderdaad meerdere route opties. Je kunt via de Intercity Direct reizen, waar een toeslag voor nodig is. Deze is voor OV-chipkaarten eenvoudig te halen bij een ICD-zuil (aanwezig op het vertrekperron van de Intercity Direct, zie foto) door daar de OV-chipkaart náást het inchecken ook hier te checken. Bij losse kaartjes is de toeslag aan te schaffen bij de kaartautomaat of online. Of je gebruik maakt van deze snelle Intercity Direct of van de reguliere Intercity's is volledig aan jou. Het is afhankelijk van de reistijd die jij voor jouw traject kwijt wilt zijn. Hierbij is de Intercity Direct (mits niet verstoord) de snelste optie.
Reputatie 7
Badge +4
U kunt elke keer inchecken bij een speciaal toeslagpaaltje, die staan altijd op hetzelfde perron als waar de ICD vertrekt. U doet dat door uw ov-chipkaart er voor te houden en klaar. Let wel: de toeslag is per rit en niet per dag. Het kan ook met een kaartje uit een automaat of een e-ticket. Reist u veel, dan kan een abonnement in zicht komen.
Hier heb ik wat aan. Hartelijk dank allemaal

Reageer