beantwoord

Feedback: melding toeslag Intercity Direct in NS app

• 3 februari 2021
  • 16 reacties
  • 267 Bekeken

Reputatie 1

Goedemiddag, 

Ik heb een suggestie voor de app.

Als je bij Vertrektijden in de NS App kijkt, en dan naar Rotterdam Centraal gaat, zie je géén melding dat een toeslag vereist is voor de Intercity Direct Rotterdam - Amsterdam.

Om boetes bij onwetende reizigers te voorkomen, zou hier, als extra service, misschien op de toeslag gewezen kunnen worden

.

Groet,

JoeyG

icon

Beste antwoord door Laura NS 3 februari 2021, 18:49

Aan de andere kant, bij die vertrektijden info staan ook geen ritprijzen. 

Ik geloof dat dit de grote reden is, maar ik ben het er wel mee eens dat het een mooi overzicht zou geven als het er wel bij zou staan, wellicht in een rood waarschuwingsdriehoekje met toelichting. Ik zal de suggestie toch intern aangeven hier. 

Bekijk origineel

16 reacties

Badge

Als u op het scherm bent aangekomen welke u in de afbeelding heeft staan bent u al 2 schermen tegen gekomen waarop de toeslag wel vermeld wordt in de app.

Reputatie 1

Als u op het scherm bent aangekomen welke u in de afbeelding heeft staan bent u al 2 schermen tegen gekomen waarop de toeslag wel vermeld wordt in de app.

Nee hoor.

Reputatie 1

Badge

Oooh ik zie het nu inderdaad ook, u gaat naar vertrektijden en selecteerd dan station Rotterdam, daar staat het inderdaad niet vermeld.  Ik zocht de reis op van Breda naar Amsterdam en daar staat het wel.

Nu zit de deze app ontwikkelaar dacht ik ook op dit forum maar ik ben even zijn naam kwijt om hem hier in te taggen.

Edit: @TheoSu was dit niet jouw afdeling? 

Reputatie 7
Badge +3

Bovenstaand is niet alleen het geval in de app, maar ook op de vertrektijden pagina op de website. Als het in de app erbij zou moeten komen staan, dan moet dat ook gewoon op de website.

Ik geloof dat dit de grote reden is, maar ik ben het er wel mee eens dat het een mooi overzicht zou geven als het er wel bij zou staan, wellicht in een rood waarschuwingsdriehoekje met toelichting. Ik zal de suggestie toch intern aangeven hier. 

Zo uit mijn hoofd hebben deze HSL-toeslagtreinen nog steeds het toeslagelement op NEE staan, omdat de trein niet altijd een toeslagtrein is, maar dat enkel per trein(serie) gedefinieerd kan worden. Om het toch op de borden e.d. te krijgen, is de treinnaam “Toeslag Schiphol-Rotterdam vv”. Beetje hacky oplossing, en om het dan toch in dit soort overzichten te krijgen moet je weer een volgende hacky oplossing toepassen.

(Edit, zie afbeelding, geloof het of niet, ik doe het ook niet, maar m’n geheugen werkt toch nog)

Bovenstaand is niet alleen het geval in de app, maar ook op de vertrektijden pagina op de website. Als het in de app erbij zou moeten komen staan, dan moet dat ook gewoon op de website.

Ik ga me er niet aan wagen om deze quote in m’n vorige bericht geplakt te krijgen, maar imo zou men idealiter zorgen dat de toeslag-vermelding op een fatsoenlijke wijze in de informatiestroom wordt verwerkt. Dan kunnen zowel NS als andere partijen deze informatie correct en up2date tonen. Rijdendetreinen bijvoorbeeld toont de treinnaam wel als regel in de vertrekstaten, met een i-icoontje ervoor.

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik vooral wilde zeggen is dat de info wat dit betreft gelijk moet zijn in zowel de app als op de website. Dus als het in de app erbij zou komen dan ook op de website op de vertrektijden pagina.

En sowieso geef ik qua vertrektijden pagina de voorkeur aan Rijdendetreinen, daar zie je ook gelijk iin één oogopslag voor alle vertrekkende treinen de materieelsamenstelling, en ook het treinnummer is aangegeven, bij NS moet je daar eerst trein voor trein de treindetails openen. Ook de storingen pagina van Rijdendetreinen verkies ik boven die van NS, wordt als het bekend is ook aangegeven welke treinen er door worden geraakt en dan niet rijden ipv de korte NS mededeling dat er minder treinen rijden. 

Gelijk heb je hoor, ik draai alleen weer door en zou het nog een paar stappen eerder toegevoegd willen hebben. Dan kan het (in theorie) écht consistent toegevoegd worden, in plaats van NS die intern wat in elkaar flanst en de rest hetzelfde wiel opnieuw moeten uitvinden. Daar wordt de kwaliteit van informatievoorziening niet beter van, hebben we al genoeg gezien de afgelopen 9 jaren. 

Reputatie 7
Badge +3

Leuk, Henk draait door, het zou zo een radioprogramma kunnen zijn. Oh, dat is er al :grin:

Ik hou me niet bezig met de techniek en systemen erachter, ik ga alleen uit van wat ik zie. Ik reis al een tijdje niet met de trein maar in de tijd dat ik dat nog wel deed vond ik die van RdT op deze punten handiger. Aan de hand van de treinlengte kon ik dan goed inschatten waar ik moest staan op het perron om op de gewenste plek in de trein in te stappen en vooral 's middag zag ik dan snel zien of de trein die ik normaal altijd nam korter was dan anders waarna ik kon besluiten om een andere trein te nemen. 

Tsja, toen ik in 2011 dagelijks naar Hilversum moest, ben ik een eigen interfaceje gaan bouwen om zoveel mogelijk (nuttige) informatie op het schermpje van m’n telefoon te proppen. Dus ik ben het helemaal met je eens, RdT propt veel meer zinnige informatie in een overzichtelijk venster. De NS-app is in dat opzicht misschien gebruikersvriendelijker voor de massa, inclusief de incidentele reiziger. Helaas valt daardoor ook wat waardevolle informatie weg.

Daarom zie ik informatie ook graag breder beschikbaar dan alleen binnen NS, ik erger mij groen en geel aan het moeten checken van twee apps: RdT en NS (zie de immer lopende discussie over drukteprognoses of het aanbieden van eerdere materieelvoorspellingen dan 70-minuten in het verleden o.a.).

Badge +3

Dat Rijdendetreinen voor een trein die zonder stops van Rotterdam naar Schiphol gaat die (i) over toeslag toont (en dus de regel over géén Toeslag/suppl in het XML bestand gewoon negeeert) is natuurlijk terecht.

Want dat zal dan wel een ICD zijn, toch? Zodra de HSL-Zuid weer eens toeslagvrij is (door langdurende verstoringen of werkzaamheden elders) kunnen ze dat ook gewoon on-the-fly aanpassen/weg laten.

Dat de toeslag bij de vertrektijden niet getoond wordt bij NS (misschien wil je alleen maar iemand ophalen in Rotterdam? neemt natuurlijk niet weg dat je bij het plannen van een reis waar een ICD in zit hem ook gewoon te zien krijgt (indien van toepassing).

Bij een reisadvies Breda - Rotterdam natuurlijk niet, maar naar Schiphol/Amsterdam wel. Dat zal dan toch ook wel op de borden staan in Breda (toeslag Rotterdam - Schiphol)? Met alleen in uitzonderlijke situaties Toeslagvrij...

RdT toont correct de treinnaam, die NS misbruikt om een toeslagregel in te proppen. Het is alleen lastig om aan zo’n vrije tekstregel goed logica te koppelen.

Reputatie 1

Bedankt voor de reacties!

Het is dus een complexe operatie om de toeslag erbij te vermelden.

Het is in elk geval doorgezet, en daar ging het mij om.

Fijne dag verder.

Ooit op een dag komt het allemaal goed 😀

Reageer