beantwoord

Fiets meenemen vanaf 1 juli

• 26 juni 2020
  • 70 reacties
  • 1643 Bekeken

Op het internet stond dat het vanaf 1 juli weer is toegestaan om met de fiets in de trein te reizen, mits aangemeld via de NS app. Mijn vraag is waar ik dat via de app aan kan geven dat ik met de fiets reis.

icon

Beste antwoord door Pingpong 26 juni 2020, 23:03

De app is nog in ontwikkeling. 

Bekijk origineel

70 reacties

De app is nog in ontwikkeling. 

Hoe moeten we dan een reservering maken. Wij willen nl. Voor 1 juli een plaats met fiets reserveren.

De tool gaat vanavond om 22:30 uur live. Nadat je via onze website of in de app een Fietskaart aanschaft word je doorgelinkt naar de pagina waarop je kan reserveren.

Reputatie 7
Badge +3

De tool gaat vanavond om 22:30 uur live. Nadat je via onze website of in de app een Fietskaart aanschaft word je doorgelinkt naar de pagina waarop je kan reserveren.

Dankjewel voor het uitsluiten van mensen zonder smartphone/mobielinternet/app/printer.

Ik kan nog steeds niet via de app en ook niet via de site een kaart kopen voor mijn fiets???

Dank

Ik kan nog steeds niet via de app en ook niet via de site een kaart kopen voor mijn fiets???

Dank

Niet?

https://www.ns.nl/producten/onbeperkt-reizen/p/fietskaart-dal

Nadat je via onze website of in de app een Fietskaart aanschaft word je doorgelinkt naar de pagina waarop je kan reserveren.

Ik heb het bestelproces niet geheel doorlopen maar het bestellen van een ticket lijkt niet gekoppeld te zijn aan het maken van een reservering

Reputatie 7
Badge +3

Registreren van een fiets kan niet via de app, dat moet via een andere website. Er is geen aanklikbare link. Denk niet dat er veel fietsen op deze manier geregistreerd gaan worden. Te omslachtig.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het er op de automaten uitziet, misschien straks even naar het station lopen om te kijken.

Reputatie 6
Badge +1

Registreren van een fiets kan niet via de app, dat moet via een andere website. Er is geen aanklikbare link. Denk niet dat er veel fietsen op deze manier geregistreerd gaan worden. Te omslachtig.

Geen aanklikbare link? Als je op 'Registreer eerst een plek in de trein voor je fiets' op de website of 'Registreer je fiets' in de app drukt wordt je doorverwezen naar een pagina waar je je reis en fiets fiets kan registreren. Je hoeft helemaal niets handmatig in te vullen, behalve je inloggegevens voor je Mijn NS. Wat dan tegelijkertijd weer een nadelig punt is. Je moet dus een account hebben om te registeren en ik denk niet dat iedereen zo graag een account aanmaakt voor die ene registratie. 

Reputatie 7
Badge +3

Geen aanklikbare link? Als je op 'Registreer eerst een plek in de trein voor je fiets' op de website of 'Registreer je fiets' in de app drukt wordt je doorverwezen naar een pagina waar je je reis en fiets fiets kan registreren. Je hoeft helemaal niets handmatig in te vullen, behalve je inloggegevens voor je Mijn NS. Wat dan tegelijkertijd weer een nadelig punt is. Je moet dus een account hebben om te registeren en ik denk niet dat iedereen zo graag een account aanmaakt voor die ene registratie. 

Er staat geen aanklikbare link bij 'fietskaartje dal'. Wel wordt daar het webadres genoemd.

Ik weet niet of je via 'registreer je fiets' na inloggen direct naar de kaartjes geleid wordt. Ik heb geen fietskaartje nodig, dus ga het niet uittesten.

Dankjewel voor het uitsluiten van mensen zonder smartphone/mobielinternet/app/printer.

Zouden die er nog zijn ?

We moeten blij zijn dat de fiets toch weer mee mag, had graag anders gezien. In tram of bus lukt het nog steeds niet, en daar hoor je weinig over.

Zouden die er nog zijn ?

Ja hoor, die zijn er zeker.

Reputatie 6
Badge +1

Er staat geen aanklikbare link bij 'fietskaartje dal'. Wel wordt daar het webadres genoemd.

Ik weet niet of je via 'registreer je fiets' na inloggen direct naar de kaartjes geleid wordt. Ik heb geen fietskaartje nodig, dus ga het niet uittesten.

https://www.ns.nl/reisinformatie/fiets-in-de-trein.html

Je gaat mij niet wijs kunnen maken dat de omcirkelde knoppen en het stuk tekst geen aanklikbare links zijn.

Er wordt gevraagd om eerst een plek in de trein te reserveren alvorens je een kaartje koopt vermoedelijk om te voorkomen dat je het vergeet na het kopen van het kaartje. Het kopen van een kaartje en het reserveren zijn 2 aparte systemen, dus je wordt niet teruggeleid om een kaartje te kopen nadat je gereserveerd hebt en andersom ook niet.

Reputatie 6
Badge +1

Voor de mensen die geen gebruik maken van een smartphone/mobiel internet/app etc. is er al een oplossing. Je registreert je reis namelijk gewoon niet, het is namelijk niet verplicht om de reis te registreren.

Veelgestelde vragen over het registreren met de Trein Veilig Service

• Ben ik verplicht om mijn treinreis en/of fiets te registreren?

Nee, je bent niet verplicht om je treinreis te registreren en je bent dus ook niet verplicht om je fiets te registreren. Je mag ook reizen zonder reisregistratie. Wel verzoeken we je om je reizen te registreren.

Hierdoor kunnen wij – en jij als reiziger – vooraf zien hoe druk het in de trein gaat zijn en of er ruimte is om je fiets mee te nemen. Zo zorgen we samen voor een zo goed mogelijke spreiding en een zo veilig mogelijke reis. 

Badge +3

Ook belangrijk, en iets wat vast verwarring en ergernis gaat opleveren: een registratie staat niet gelijk aan een reservering.

Krijg ik met een registratie voorrang als het druk is in de trein?

Nee, een registratie voor een reis geeft geen recht om te reizen in de trein waarvoor geregistreerd is. Datzelfde geldt voor de registratie van je fiets: een registratie geeft niet het recht om je fiets mee te nemen in de trein. Je kunt je fiets alleen meenemen in de trein als er plek is.

Reputatie 7
Badge +3

Wat een matig doordacht systeem. Ik kan allerlei reizen met mijn fiets registreren zonder dat ik een kaartje heb gekocht. Daar gaat natuurlijk misbruik van gemaakt worden wanneer iemand nog niet zeker weet hoe laat die gaat reizen. 

Het is natuurlijk ook erg onhandig dat ieder deeltraject apart geregistreerd moet worden. Zo mogelijk nog onhandiger: het is geen landelijk systeem. Ik kan geen reizen bij andere vervoerders dan NS registreren. En dat terwijl de Dalkaart Fiets bij alle vervoerders geldig is.

Ik heb er alle begrip voor dat dit systeem in alle haast in elkaar is gezet. Maar wanneer de registratie niet verplicht is en je zonder vooraf te registreren gewoon een Dalkaart Fiets kunt kopen dan heeft het systeem geen meerwaarde. Want wat gebeurt er wanneer ik met mijn geregistreerde fiets bij een trein aankom die al vol is met geregistreerde fietsen? Gaat de conducteur die niet-geregistreerde fietsen uit de trein laten verwijderen? Dit registratiesysteem is een schijnoplossing.

Heeft niemand bij NS over deze vragen nagedacht?

Maar nu de belangrijkste vraag: Wie gaat zijn fiets nou registreren en dus zo'n hele digitale toestand uithalen. Bij overstappen alles dubbel zelfs. Dit gaat natuurlijk nooit werken.

Mede omdat registreren iets compleet anders is dan reserveren, met registreren heb je dus zeker geen gegarandeerde plek in de trein.

Het blijft dus eigenlijk zo als het was, wie het eerst bij de trein is, heeft de meeste "rechten".

Zie al een leuke uitdaging voor het treinpersoneel, hoe ga je uitleggen aan een geregistreerde klant dat deze toch niet mee kan !

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad. Het lijkt bij voorbaat tot mislukken gedoemd. 

NS zou er verstandiger aan doen om de prijzen van de Dalkaart Fiets te verdubbelen in de zomer. Gewoon een beetje ordinaire marktwerking. Wanneer er veel vraag is naar plekken voor de fiets en er zijn weinig plekken dan maak je die plekken duurder.

Inderdaad, de prijzen zullen omhoog moeten om NS uit het dal te trekken, goedkope kaartjes welke maar één tot enkele Euro's opleveren niet opnieuw invoeren. Dit scheelt ook enorm in de drukte. De voordeelwinkel dicht laten met de "bijna gratis kaartjes" en eerst maar eens kijken hoe het gaat lopen met de reizigers (en veel belangrijker, het virus).

Reputatie 7
Badge +3

https://www.ns.nl/reisinformatie/fiets-in-de-trein.html

Je gaat mij niet wijs kunnen maken dat de omcirkelde knoppen en het stuk tekst geen aanklikbare links zijn.

Er wordt gevraagd om eerst een plek in de trein te reserveren alvorens je een kaartje koopt vermoedelijk om te voorkomen dat je het vergeet na het kopen van het kaartje. Het kopen van een kaartje en het reserveren zijn 2 aparte systemen, dus je wordt niet teruggeleid om een kaartje te kopen nadat je gereserveerd hebt en andersom ook niet.

Wat je laat zien is de website. Ik had het over de app.

Maar het blijft dus omslachtig.

Reputatie 7
Badge +3

Zouden die er nog zijn ?

Vermoedelijk de leeftijdscategorie 90+, die gaat waarschijnlijk echter niet met de fiets+trein op stap.

Zouden die er nog zijn ?

Vermoedelijk de leeftijdscategorie 90+, die gaat waarschijnlijk echter niet met de fiets+trein op stap.

Assumptions …

Nee hoor, ik ken ze ook ruim onder de 90.

Recent nog in het nieuws geweest aan het begin van de corona-crisis, behoorlijke aantallen kinderen die thuis geen computer en/of internettoegang hadden. Dit speelt in alle leeftijdscategorieën. Je hebt ook nog een groep minima die zich geen internetaansluiting kunnen veroorloven en de noodzakelijk zaken bij bv de bibliotheek kunnen doen op internet. Dat wij hier nu allemaal in de positie zijn om vrijwel overal en nergens op internet te kunnen betekent niet dat iedereen dat maar moet kunnen.

Reputatie 7
Badge +3

Zouden die er nog zijn ?

We moeten blij zijn dat de fiets toch weer mee mag, had graag anders gezien. In tram of bus lukt het nog steeds niet, en daar hoor je weinig over.

Jazeker. Ik tennis en daar is reserveren sinds het weer mag verplicht. Met name ouderen hebben geen smartphone en niet allemaal een internetbundel. Er is zelfs iemand zonder computer. Meestal reserveer ik de baan. Ik heb zelf (nog) geen internetbundel, omdat in mijn abonnement gebruik van hotspots zit. Ik hoop de 90 te halen, maar dat duurt nog heel lang @Tamzin  Moet zelfs nog heel wat jaren werken voor ik met pensioen kan.

Helaas is de wifi van NS niet al te best, dus zou alleen van huis uit een kaartje kunnen kopen. Moet ik plotseling onderweg een fiets met de trein meenemen dan houdt het op.

Reputatie 6
Badge +1

Wat je laat zien is de website. Ik had het over de app.

Maar het blijft dus omslachtig.

Voor de volledigheid dan. Ook een aanklikbare knop die naar precies dezelfde website verwijst als de knop op NS.nl. Dat het wat omslachtig is ben ik het met je eens.

Reputatie 7
Badge +3

Het enige nut van registratie zou kunnen zijn dat wanneer NS ziet dat er voor een bepaalde trein heel veel registraties zijn gedaan er extra materieel met extra fietsplaatsen wordt ingezet. Maar dergelijke flexibiliteit heeft NS helemaal niet (meer).

Vooralsnog is het nut van de registraties volkomen onduidelijk. Of geeft het systeem een waarschuwing wanneer voor een bepaalde trein heel veel registraties zijn gedaan? Is er een koppeling met de geplande materieelinzet en aan het aantal beschikbare plaatsen voor die specifieke trein?

Het blijft heel merkwaardig dat je een Fietskaart Dal kunt kopen zonder registratie. Maar dat zal ongetwijfeld komen omdat je per trein moet registreren.

Reageer