fietsreservering | NS Community

fietsreservering

  • 2 August 2021
  • 47 reacties
  • 1133 Bekeken

Ik heb zojuist 2,5 uur in Assen gewacht want kon geen fietsreservering doen. Nu op weg, met reservering, naar Utrecht met 6 (zes!) fietsen boven op elkaar, ik ben de enige met een reservering en geen conducteur die er iets van zegt. Dus dat werkt totaal niet!


47 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Waarom durft NS dit “reserveren” te noemen wanneer je geen gegarandeerde plaats krijgt? Reserveren betekent dat je van te voren een plaats bespreekt. Het is dan aan de leverancier om die gegarandeerde plaats voor je vrij te houden, te reserveren.

Onkunde, onbenul en onzin. 

Reputatie 7

Zie ook dit topic. NS voert nieuw beleid in maar geeft totaal geen opvolging aan dit beleid. Prutswerk dus.

 

Hallo beepee en welkom bij de NS Community,

 

Spijtig dat je reis zo is verlopen. Het is niet de bedoeling dat je zonder reservering met een fiets de trein instapt. Los van de vele reacties dat er geen handhaving hierop plaats vind kunnen deze reizigers wel samen met hun fiets de trein uit worden gezet. Het is wel gewoon verplicht om een fietsplek te reserveren. Ik zal je signaal doorzetten en hopelijk hoef je dit niet nogmaals te ervaren.

Als dat niet de bedoeling is, waarom wordt daar dat niet op gecontroleerd? Dit is gewoon minachting voor de klant die zich wel netjes aan de regels houdt! En dan om als klant te moeten constateren dat jij netjes gewacht hebt en de 5 andere fietsen niet dan voel je toch echt bekocht. 

Als ik TS was zou ik de volgende keer wel gewoon in de trein stappen zonder reservering want de kans dat je eruit gezet wordt is 0 en als het toch een keer voorkomt kan je altijd nog weer in de volgende trein stappen.

De klanten willen duidelijk goede handhaving en controle. Waarom wordt dat gewoon niet geboden, is dat moeilijk? Als dat niet het beleid is, wordt het misschien eens tijd om het beleid te wijzigen en controle weer zeer hoog op de prioriteitenlijst te zetten. 

Ik ben bang dat degenen die het beleid maken zelf zelden of nooit met de trein reizen en daardoor amper een idee hebben hoe het er in de praktijk aan toegaat. Je krijgt dan vanzelf mensen die in hun eigen ideale schijnwereld leven.

Ik heb vroeger bij een groot industrieel bedrijf gewerkt en de directeuren en de laag leidinggevenden daaronder waren verplicht om alle producten die we op de markt brachten ook zelf thuis minimaal een tot twee maanden te gebruiken zodat ze wisten waar ze het over hadden als ze beslissingen namen.

Reputatie 6

Mijn ervaring vandaag: ik wilde reserveren van Zwolle naar Harderwijk. Voor de herkenbaarheid van de conducteur noem ik even geen tijden. De trein die ik op het oog had bleek niet te reserveren (vol) dus maar een half uur later gereserveerd. Terug waren er mogelijkheden genoeg maar ik wist niet precies hoe laat ik klaar zou zijn dus voor drie opeenvolgende treinen gereserveerd. Uiteraard met de bedoeling de twee die ik niet nodig had te annuleren. Voor de heenweg uit nieuwsgierigheid (tijd genoeg, zonnetje scheen, zondagmorgen lekker rustig) toch op het perron gekeken. Geen fiets te zien (trein begint daar, is een stoptrein met maar 1 plek voor fietsen. Conducteur zei dat ik evengoed mee mocht. Hoefde geen kaartje of reservering te zien maar ‘geloofde het allemaal wel’. Oké, dan gelukkig toch half uur eerder. Het hele traject (3 andere stations) stapte niemand in. Dus dan is er blijkbaar gereserveerd maar niet geannuleerd? En dat meerdere keren want er kunnen vier fietsen mee op papier. Vreemd maar goed. Op de terugweg mn eerste en derde reservering geannuleerd en de tweede gebruikt. Bij de ene deur met het fietslogo naar binnen…stond een best wel brede scootmobiel. Ik kon er maar ternauwernood bij…….gezellig praatje gemaakt met deze meneer. Die hoefde geen assistentie, en had ook niet gereserveerd. Precies bij het logo met rolstoel op het perron instappen was voor hem lastig dus hij gebruikt de dichtstbijzijnde deur. Snap ik, en ik vind iemand  in een scootmobiel gaat zeker voor een recreatieve fietser. Maar als er nog een fiets was geweest had het zeker niet gepast. En verhip op station t Harde 4 fietsers… in paniek naar andere deur…..in Zwolle bij t uitstappen even gevraagd, nee geen reservering…moet dat dan? Dus NS leg eens uit: waarom zou je moeite doen? En welke HC zet echt mensen uit de trein? En op welke grond? Er is toch niet eens tijd om kaartjes en reserveringen te checken? En wat als het scootmobiel/rolstoel/versus fiets wordt? Vragen, vragen. 

Reputatie 7

Onderstaande vandaag naar de OV ombudsman gestuurd.

 

NS heeft met het fietsreserveringssysteem compleet broddelwerk afgeleverd. ICT-systeem is slecht ontworpen (zoals bijna altijd) en de klanten lopen nu noodgedwongen dit te testen. Door het ontbreken van de controle op de fietsreservering in de trein is deze pilot alleen maar bewust pesten van NS.

Daarnaast maken mensen nu meerdere reserveringen achter elkaar zodat bij eventuele vertraging de volgende reservering geldt. (meerdere emailadressen)

De pilot is nu een maand onderweg en volledig mislukt zie ook de vele berichten op de NS Community. Ik wil graag dat de pilot per direct stopt en niet gewacht wordt tot 15 september 2021.

Het NS personeel gaat toch niet controleren dus dit hele gedoe is compleet nutteloos. 

Reputatie 7

Hallo beepee en welkom bij de NS Community,

 

Spijtig dat je reis zo is verlopen. Het is niet de bedoeling dat je zonder reservering met een fiets de trein instapt. Los van de vele reacties dat er geen handhaving hierop plaats vind kunnen deze reizigers wel samen met hun fiets de trein uit worden gezet. Het is wel gewoon verplicht om een fietsplek te reserveren. Ik zal je signaal doorzetten en hopelijk hoef je dit niet nogmaals te ervaren.


Hoop is uitgestelde teleurstelling. Dit gaat gewoon nog vele malen voorkomen want NS heeft totaal geen lering getrokken uit o.a. de adviezen van de communityleden in onderstaand topic maar ook in andere topics.

Integendeel NS heeft eigenlijk, behoudens het vraag- en antwoordtopic alleen maar gezwegen over het topic fietsreservering in de afgelopen 2 maanden. Op dat vragen en antwoordtopic zijn door diverse communityleden vragen gesteld. Op geen van die vragen is tot nu toe een duidelijk antwoord gekomen. Het is dat het de afgelopen periode matig fietsweer is geweest anders waren er natuurlijk al veel meer topics geweest. Kan Erryt misschien aangeven waarop die hoop dan wel is gevestigd???

Gaat NS nu wel eens een keer handhaven???? en alle illegale fietsen eruit gooien. Nee natuurlijk niet. We modderen gewoon lekker door tot 15 september. Zeggen vervolgens dat de pilot geslaagd is en voeren het voor het hele jaar in. Klantonvriendelijkheid tot in het kwadraat.

 

NB. Wat het locov in die brief van 11 kantjes al had aangegeven komt ook precies uit.

 

Reputatie 7

Ik heb nog nooit anders gezegd dat het de bedoeling is dat mijn collega's in de trein daarop controleren. Dat er hier wordt aangegeven dat het vaak niet gebeurd betekend niet dat het zo hoort te gaan.


Aangezien dit niet gaat verbeteren op korte termijn maar waarschijnlijk ook niet op lange termijn is het fietsreserveringssysteem dus compleet nutteloos. Zoals ik al eerder zei de realiteit is dat er nauwelijks wordt gecontroleerd en helemaal niet op fietsreserveringen. (zijn inmiddels al voldoende topics die dit overduidelijk aangeven). De topics over fietsreserveringen zouden dus nu allemaal naar het directielid moeten gaan die dit verzonnen heeft.

 

NS heeft dan 2 keuzes.

 

  1. We gaan strikt op kaartjes en fietsreserveringen controleren. (conducteur keert eindelijk terug in de trein.)
  2. We schaffen het fietsreserveringssyteem per omgaande af.

 

Een gulden middenweg cq we gaan weer polderen is gewoon niet mogelijk.

Reputatie 7

Ja dat moeten we inderdaad willen omdat je nu bij mensen valse verwachtingen wekt. Afschaffen dus met deze onzin. Je bent nu bezig met weer te polderen.

 

Dat kan niet in dit topic. Om in stoplicht termen te spreken het is rood of groen. Oranje is niet aanwezig..

Reputatie 7

De klanten willen duidelijk goede handhaving en controle. Waarom wordt dat gewoon niet geboden, is dat moeilijk? Als dat niet het beleid is, wordt het misschien eens tijd om het beleid te wijzigen en controle weer zeer hoog op de prioriteitenlijst te zetten. Ik zit op dit moment al 45 minuten in een zeer rustige intercity, maar nog geen personeel gezien. Wel twee mensen zonder mondkapje en eentje met luide muziek (die heb ik aangesproken omdat dit in de stiltecoupé was en deze jongen ging mopperend weg gelukkig). Is het moeilijk om tussen Almelo en Deventer even langs te lopen en te controleren? Vanochtend op heenreis (rit van 2.5 uur) ook niemand gezien, alleen de omroep gehoord. Vervolgens laatste stukje met Blauwnet en ja hoor gelijk controle, zoals wel vaker). Maar goed dit is al zo vaak aangekaart.

Zoals ik het in dat topic lees geeft Loes precies aan hoe zij te werk gaat. Dat het in de praktijk bij andere collega's niet altijd zo gaat betreur ik en is niet de bedoeling. Dergelijke signalen van reizigers geven wij ook door en hopelijk zal er daardoor verandering komen in het beleid van handhaven. Een waterdicht systeem hieromheen bouwen is niet mogelijk. Als alles gaat zoals wij het hopen en ik mag ervan uitgaan dat jullie daar ook zo over denken, dan is het reserveren een verbetering. Je hebt een plekje en je krijgt nog korting ook.

Als alles goed gaat zo als jullie hopen?

Als alles gaat zoals dit systeem is ontworpen moet men door middel van een omslachtige combinatie van app en een mendix(!) webapp een specifieke treinreis faux “reserveren”, zonder dat er rekening wordt gehouden voor onvoorziene omstandigheden – ondanks dat reizigers met de fiets juist de reizigers zijn die het minst goed weten wanneer ze precies op het station aankomen. Die blijkbaar op het moment dat ze vertraging hebben geacht worden om hun vorige “reservering” te annuleren (wat voor een andere fietser natuurlijk veel te laat is aangezien die ook van tevoren heeft “gereserveerd” (“als alles gaat zoals jullie hopen”) en dus helemaal geen baat meer heeft bij de vrijgekomen plek), EN bij hun nieuwe “reservering” moet hopen dat in alle treinstellen van de eerstvolgende aansluiting nog “reserveringsposities” open staan.

Om nog maar te zwijgen van het feit dat dit fabel scenario waar jullie op hopen waarbij iedereen telkens maar één traject “reserveert” en netjes annuleert volkomen onrealistisch is. Want iedereen die op tijd “reserveert” doet dat meteen voor meerdere treinen. Want als je een keer tegenwind of iets dergelijks hebt mis je net die ene trein die je anders wel had gehaald. Sterker nog, ALLE treinreizigers missen wel eens een trein op die manier. Wat meteen de reden is dat er tegenwoordig op drukke trajecten geen faux “reserveringen” voor alle reizigers worden ingezet maar meer of langere treinstellen!

Het is daarbij van de zotte dat de mogelijkheid om supplementen te laden op de ov-chip en kaartautomaat op het station volkomen worden genegeerd en men naar de smartphone app wordt geforceerd of maar met de klantenservice moet gaan bellen en alsnog aangewezen wordt op het tonen van een e-mail. (oh ja, je kan voor €1(!) printen bij de balie – contactloos pinnen met die bankpas pal naast je ov-chip met dezelfde RIFD technologie :rolling_eyes: )

Reserveren is absoluut geen verbetering. Het lost het probleem niet op en het creëert een tal van nieuwe problemen die volkomen genegeerd lijken te worden. (bar slechte PR) Simpelweg duidelijk aangeven hoeveel fietsen in een fietscoupe mogen en daarop handhaven (als dat goed gaat zoals wij allen hopen) volstaat. Als het vol is heb je pech, dat is al tijden een duidelijke regel voor de meeste fietsers geweest.

Overlast door fietsen is simpelweg het effect van slechte communicatie van duidelijke regels, slechte handhaving, en de herhaaldelijke reductie van fietsplaatsen in treinstellen (die als ze niet gebruikt worden overigens niet of nauwelijks zitplaatsen innemen: ooit gehoord van klapstoeltjes?).
En nu wordt de meerderheid van de fietsreizigers gestraft met dit omslachtig, onwerkbaar klantonvriendelijk en probleem-vergrotend idee terwijl de meeste van hen totaal geen problemen veroorzaken.

De tunnelvisie van de NS is ronduit verbazingwekkend.

Trouwens, die schamele €1,90 korting kan me gestolen worden! Zeker als €1 daarvan al verloren gaat bij het moeten uitprinten van een “reservering” (zonder garantie!) als mijn mobiel (die bijvoorbeeld ook voor navigatie op de fiets gebruikt wordt) het begeeft. :face_palm: “Je krijgt nog korting ook” zegt ie! :see_no_evil::joy::rolling_eyes:

Reputatie 7
Badge +3

Het invoeren van een systeem van reserveringen voor het meenemen van fietsen is in beginsel al een matig idee omdat we voor binnenlandse reizen helemaal niet gewend zijn om te reserveren. In Nederland kom je aan op het station en wil je met de eerstvolgende trein mee. 

Reserveren betekent iets voor zowel de klant als de leverancier. Als klant moet ik moeite doen om bij de leverancier mijn reis vast te leggen. De leverancier moet mij vervolgens gegarandeerd een plaats aanbieden zodat ik mijn reis kan maken.

We weten inmiddels allemaal waar het misgaat in dit krakkemikkige systeem. NS gebruikt volkomen ten onrechte het begrip reserveren. Het lijkt wel of ze het basisprincipe van reserveren niet begrijpen.

Het enige dat echt helpt is om meer flexibele fietsplaatsen te maken in de treinen: plaatsen met een klapstoel die prioriteit hebben voor fietsen, zoals in de SLT.

 

Die fietsreservering is op zich geen slecht idee, maar door de klungelige uitwerking en het bekende gebrek aan handhaving bij NS een fiasco. Het lijkt me beter volgende zomer een variabele prijs in te voeren voor fietsvervoer waarbij het in juli en augustus een flink stuk duurder wordt  en de rest van het jaar goedkoper. 

Het is wel een slecht idee binnen het huidige treinreissysteem. Dat is volledig ingespeeld op flexibiliteit voor reizigers. Alle verschillende reizigers maken op die manier gebruik van het spoornet. De NS heeft helemaal geen faciliteiten om daadwerkelijk reserveringen aan te bieden.

Duurder maken gaat geen effect hebben en is alleen maar fietser pesten. Mensen die met de fiets op vakantie zijn pakken de trein alsnog wel. Met simpelweg alleen maar meer ontevreden klanten omdat het zo duur is. Ja uiteindelijk weer je die klanten misschien, maar ik spreek voor meerdere mensen als ik zeg dat die klanten dan zo gepikeerd zijn dat ze de NS ook bij reizen zonder fiets gaan vermijden.

Wat er moet gebeuren is duidelijke communicatie over hoeveel fietsen er per plek zijn toegestaan, goede handhaving als mensen zich daar niet aan houden, en meer fietsplekken in de trein om aan de vraag te voldoen. De laatste tijd zijn de plekken juist gereduceerd. En dan nu doen alsof alle reizigers met de fiets het probleem veroorzaken? Dit slaat nergens op.

Reputatie 7

Ik heb nergens gezegd dat wij daar niet op controleren. Het is uiteraard wel de bedoeling dat dit gebeurt.

 

Er zijn op dit forum honderden topics over het ontbreken van controle door NS. Jij zit hier toch al lange tijd op dit forum als moderator. Dat je dan nu nog dit aangeeft…………

 

Iets meer realiteitszin is gewenst.

 

Reputatie 7

Het hele reserveren van een fietsplek staat volkomen haaks op de huidige rol van de conducteur (m/v).

Volgens NS is dat nu meer de rol van gastheer en niet van controleur. Als het fietsreserveringssyteem op enig moment zou moeten gaan werken, dan dient er dus actief voor het betreden van de trein op het hebben van een reservering worden gecontroleerd. Dit is allemaal 2 maanden geleden al door diverse forumleden betoogd, maar NS heeft zoals gezegd hier niets mee gedaan.

Ik heb nergens gezegd dat wij daar niet op controleren. Het is uiteraard wel de bedoeling dat dit gebeurt.

Hi Erryt,  Jij zegt dit inderdaad niet, echter de vele topics en mijn eigen ervaring (afgelopen weekend weer 6 uur in de trein gezeten, diverse mensen met fietsen (zonder reservering) gezien. 0 controle. 
Dus je hoeft het niet te zeggen, want de werkelijkheid is gewoon dat er zeer weinig gecontroleerd is.

Als het wel de bedoeling is dat er gecontroleerd wordt, dan is er echt werk aan de winkel voor de NS om haar personeel daarop aan te spreken. Maar zover ik begrijp hier op het forum en van conducteurs in de trein worden zij vrij gelaten of ze wel of niet controle uitvoeren en kiezen de meeste ervoor om dat niet te doen.

 

Reputatie 7

Het is niet echt overleggen. We verplichten de reservering. Dat reizigers hier zich niet aan houden betreuren wij enorm. Hopelijk wordt dit snel opgelost. Ik zet alle signalen door en mijn collega's binnen de klantenservice doen dit ook. 


Waarom kan dit niet bij het betreffende directielid onder de aandacht worden gebracht? Er zijn op dit forum slechts 2 conducteurs actief aanwezig Jeroen is machinist. Dit gaat hem dus ook weer niet worden.

 

Bijzonder jammer dat dit niet geëscaleerd kan worden.

Reputatie 7

Je mag ervan uitgaan dat desbetreffende leden binnen onze organisatie weten van de signalen. 

 

Gezien de vele topics op dit forum over het ontbreken van handhaving op allerlei zaken (1e klas, kaartcontrole uberhaupt, stiltecoupe's, mondkapjes enz.enz.). pikt jouw organisatie al deze signalen niet op . Integendeel zelfs. Ze weten van de signalen maar besluiten om er helemaal niets maart dan ook helemaal niets mee te doen.

 

Toon eens aan waar uberhaupt de afgelopen 2 jaar iets met dit soort signalen is gedaan??

NS is een organisatie die alleen maar A zegt en nooit B. Dit topic maakt ook dat weer compleet duidelijk.

 

 

Reputatie 7

Ik word hier ook heel erg cynisch van., Bedrijf is totaal niet met de klant bezig.

Reputatie 7

Het is niet echt overleggen. We verplichten de reservering. Dat reizigers hier zich niet aan houden betreuren wij enorm. Hopelijk wordt dit snel opgelost. Ik zet alle signalen door en mijn collega's binnen de klantenservice doen dit ook. 

 

Ik kom hier toch nog even op terug ben nog steeds behoorlijk boos. Wat je hier stelt is complete onzin:

We verplichten de reservering.

Als je iets verplicht dan moet je dat ook afdwingen, dat doen jullie totaal niet. Nier door controle in de trein, want die is er niet zeker niet m.b.t. de reservering en ook niet bij de aanschaf van het kaartje want in de automaat kan je niet reserveren.

 

In het grote topic over fietsreservering heb ik al gesteld dat het een enorme blunder was dat het ticket nu weer in de automaat verkrijgbaar is, omdat dat er voor zorgt dat er niet gereserveerd wordt. Gelijktijdige aanschaf en reservering voorkomt in ieder geval een deel van de problemen. Buitenlanders gaan dit idiote systeem van NS sowieso nooit begrijpen en ook de problemen van de vertraging is hier nog niet mee opgelost.

 

Dat ik mag aannemen dat het inmiddels bij de juiste personen ligt, is leuk, maar zoals gezegd er liggen hier genoeg topics bij de juiste personen, maar die doen er gewoon helemaal niets mee. Om met de woorden van iMark te eindigen.

 

Onkunde, onbenul en onzin.  Maar dan tot de tiende macht.

 

Reputatie 7
Badge +3

Blijkbaar moeten er wat broddelaars aan het werk gehouden worden.

Badge +3

Blijkbaar moeten er wat broddelaars aan het werk gehouden worden.

En dan te bedenken dat op dat traject helemaal geen conducteurs zijn :sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +3

Met de broddelaars bedoel ik de mensen die de projecten bedenken, niet degenen die de flauwekul moeten uitvoeren.

 

Die fietsreservering is op zich geen slecht idee, maar door de klungelige uitwerking en het bekende gebrek aan handhaving bij NS een fiasco. Het lijkt me beter volgende zomer een variabele prijs in te voeren voor fietsvervoer waarbij het in juli en augustus een flink stuk duurder wordt  en de rest van het jaar goedkoper. 

Reputatie 7

Wat ik gewoon stomvervelend vind is dat we hier dus verplicht tot en met 15 september aan vastzitten. NS kan nu echt wel concluderen dat het door hun eigen toedoen compleet is mislukt en de reserveringsplicht derhalve per a.s. maandag stop te zetten. Maar aangezien het bedrijf zelf compleet onbereikbaar is, op schriftelijke klachten pas na maanden wordt gereageerd, kan je dus helemaal niets tot 15 september 2021.

 

Enige wat je kan doen is zonder reservering je fiets in de trein zetten. Het zal vandaag ook wel weer druk zijn met fietsenop de Veluwe. 

Reageer