beantwoord

Fijn, die reisinformatie

• 23 februari 2018
  • 25 reacties
  • 427 Bekeken

Reputatie 1
Sinds de nieuwe dienstregeling van december 2016 reis ik altijd met de sprinter om veevervoer in de veel te korte intercities te voorkomen. Vanmiddag stond een 10-delige dubbeldekker als intercity aangekondigd, dus ik dacht, laat ik 't weer 's proberen, normaal gesproken zou dat - zelfs in de spits - moeten passen.
Groot was de teleurstelling toen er slechts 4 bakkies aan kwamen rijden. Veel vertwijfelde reizigers bleven wachten op het deel dat blijkbaar nog moest komen. Ik liep naar de machinist om te vragen of hij wist of er nog een deel bij kwam, maar hij had geen idee, volgens zijn app zou er zelfs een heel ander treintype moeten rijden.
Het andere deel kwam natuurlijk nooit, dus uiteindelijk weer als sardientjes van voor naar achter, alle gangpaden vol, 1e klas compleet vol, balkons niet doorheen te komen, enz.
En dan de omroep, wel excuses maken omdat we een minuut na dienstregeling vertrokken waren (lekker belangrijk), maar geen woord over het feit dat er een trein rijdt die 60% korter is dan aangekondigd.
Soms staat er in de planner wel 's dat er een kortere trein rijdt dan gepland, waarom hier dan niet? Volgens de reisplanner en ovtijden.com heeft er een gecombineerde VIRM-4/DDZ-6 gereden (kan dat eigenlijk überhaupt?), maar het was toch echt alleen die VIRM-4.

Beste NS, zorg nou's voor betrouwbare informatie, dan had ik gewoon weer de sprinter kunnen pakken, 50% extra reistijd, maar wel een normale plek.
17:18 Utrecht - Amersfoort
icon

Beste antwoord door Stijn NS 24 februari 2018, 13:06

Goedemiddag thomroos. Ik vind het erg vervelend om te lezen dat, juist wanneer jij besluit om weer eens de IC te proberen, dit moet gebeuren. Het klopt inderdaad dat de Reisplanner vaak aangeeft wanneer een trein korter is dan wat hij oorspronkelijk had moeten zijn volgens de planning. Wat ook zeker het geval is bij deze specifieke trein. Waarom het voor jouw reis niet werd aangegeven durf ik echter niet te zeggen. Dit systeem is niet foutloos en wanneer het inkorten van een trein bijvoorbeeld een gevolg is van een eerdere verstoring, wil die informatieverwerking in de App nog wel eens mis gaan.

Waarom OV-Tijden deze rit zo heeft weergegeven weet ik het. Zoals Henk_NL al aangeeft is dit soort combinaties onmogelijk, dus is het sowieso een fout geweest. Wij beheren echter hun website niet, dus waarom het daar zo is weergegeven kan ik niet achterhalen. Edit: Blijkbaar wordt de informatie zo aangeleverd door oNS. Waarom dit verkeerd gaat is echter onbekend.

Ik zal in ieder geval een melding maken voor het ontbreken van de informatie dat en waarom de trein was ingekort. Hopelijk verloopt de volgende Intercity poging een stuk beter!
Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 7
Badge +3
LIjkt me inderdaad niet helemaal goed gegaan te zijn, staat in OVtijden als rijdend met de stellen VIRM-4-9431 en DDZ-6-7609. Dat zijn 2 verschillende types.
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/661/2018-02-23T17:18:00+0100

Stel 7609 hoort bij een andere rit een half uur later samen met een 2e stel met 6 bakken. Dan had je wel meer ruimte gehad.
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/563/2018-02-23T17:05:00+0100
Reputatie 7
Badge +3
Ah, ben jij die mede-sprinter-reiziger op dit traject? :D
't Is inderdaad drama met de intercity's hier, zeker ook buiten de spits en in het weekend, een ICM3 of 4 naar Enschede/Groningen/Leeuwarden is 9 van de 10 keer gewoon niet genoeg.
Dat de reisinformatie dan ook nog 's niet klopt maakt het er niet beter op. Ik snap je 🙂
Nope, kats onmogelijk dat soort combinaties, helemaal in reizigersdienst, nog los van het technische aspect. Wanneer dat soort informatie vanuit de aanleverende systemen komt, kan je er helaas de klok op gelijk zetten dat er iets niet klopt :(

Ik heb overwogen om voor ovtijden te gaan filteren op dit soort dingen, maar wil de data niet teveel aanpassen. Misschien dat ik er nog eens een waarschuwing bij plaats, 'let op, vermoedelijk incorrecte informatie'. Maar daar ben ik nog niet uit.
Goedemiddag thomroos. Ik vind het erg vervelend om te lezen dat, juist wanneer jij besluit om weer eens de IC te proberen, dit moet gebeuren. Het klopt inderdaad dat de Reisplanner vaak aangeeft wanneer een trein korter is dan wat hij oorspronkelijk had moeten zijn volgens de planning. Wat ook zeker het geval is bij deze specifieke trein. Waarom het voor jouw reis niet werd aangegeven durf ik echter niet te zeggen. Dit systeem is niet foutloos en wanneer het inkorten van een trein bijvoorbeeld een gevolg is van een eerdere verstoring, wil die informatieverwerking in de App nog wel eens mis gaan.

Waarom OV-Tijden deze rit zo heeft weergegeven weet ik het. Zoals Henk_NL al aangeeft is dit soort combinaties onmogelijk, dus is het sowieso een fout geweest. Wij beheren echter hun website niet, dus waarom het daar zo is weergegeven kan ik niet achterhalen. Edit: Blijkbaar wordt de informatie zo aangeleverd door oNS. Waarom dit verkeerd gaat is echter onbekend.

Ik zal in ieder geval een melding maken voor het ontbreken van de informatie dat en waarom de trein was ingekort. Hopelijk verloopt de volgende Intercity poging een stuk beter!
Wij beheren echter hun website niet, dus waarom het daar zo is weergegeven kan ik niet achterhalen.
Ik beheer die website wel... Dit is exact wat NS-systemen aanleveren 😃 Bekend probleem in bepaalde situaties waarin men bijvoorbeeld aan het bijsturen is.
Wij beheren echter hun website niet, dus waarom het daar zo is weergegeven kan ik niet achterhalen. Ik beheer die website wel... Dit is exact wat NS-systemen aanleveren 😃 Bekend probleem in bepaalde situaties waarin men bijvoorbeeld aan het bijsturen is. Duidelijk, dat wist ik niet! Blijft een vreemde weergave 😕
Jup, wel meer gekke combinaties gezien de afgelopen jaren. ICM+DM90, VIRM+Loc. 1700 en MAT'64 trok zo ongeveer alles... In reizigersdienst 😃 Je zou erop kunnen filteren, maar dat wordt symptoombestrijding. De bal ligt uiteindelijk bij NS, om te zorgen dat vanuit de materieelbalans correcte informatie komt.
Badge +3
Ook apart dat volgens https://www.ovtijden.com/arnu/rl/563/2018-02-23T17:05:00+0100 die trein in Gouda ineens spontaan omgedraaid wordt, dat verwacht je eigenlijk eerder in Arnhem e.d. 😛
De wissel van vertrekvolgorde ligt in Utrecht CS, wat verder correct is?
Badge +3
Oh, op die manier. Ja, dan klopt het inderdaad. Zonnesteek opgelopen denk ik 🙂
Reputatie 6
Badge +1
De info op OVtijden wordt gevoed door de materieelbalans. Die was blijkbaar niet goed ingevuld.
Mijn vermoeden is dat de ddz6 die eigenlijk moest komen afwezig of defect was, en dat om toch maar iets te bieden een virm4 is ingezet.

Virm en ddz kunnen op geen enkele manier combineren, zelfs niet om te slepen.
Reputatie 7
Badge +3
Die DDZ die vermeld stond is een half uuur later ingezet naar Leeuwarden.
Reputatie 7
Badge
De bal ligt uiteindelijk bij NS, om te zorgen dat vanuit de materieelbalans correcte informatie komt.
Als zulke informatie uit de NS-systemen komt... dan verbaast het me dat er überhaupt nog NS treinen rijden
Reputatie 6
Badge +1
De materieelbalans is bijna 40 jaar oud, en de nieuwe software is al een tijdje onderweg... helaas zijn er veel meer voorbeelden van niet-correcte gegevens.
Als zulke informatie uit de NS-systemen komt... dan verbaast het me dat er überhaupt nog NS treinen rijden
Dit is pas het begin......... 😃 Soms is het om moedeloos van te worden. Zijn van die momenten dat ik overweeg om in een andere branche ander werk te gaan doen ;-)

Gelukkig zijn er ook super toffe gasten te vinden die echt aan verbetering willen werken. Maar ook zij lopen tegen dezelfde obstakels aan.

Toevallig vandaag begonnen met dit boekje. Het is geen hoogtepunt, maar een aantal passages over het functioneren van de spoorwegen zijn erg herkenbaar en toch leuk om te lezen.
Reputatie 7
Badge +3
Ach Henk, overal is wel wat.
Ik zie bij mij op werk ook zaken waar mijn broek zo ongeveer van af zakt en wat ook zeker niet in het belang van onze klanten is.
Reputatie 6
Badge +1
Alleen hebben we in de spoorsector 10 miljoen klanten, en lopen we bovengemiddeld ver achter...
Reputatie 7
Badge
Wij beheren echter hun website niet, dus waarom het daar zo is weergegeven kan ik niet achterhalen. Ik beheer die website wel... Dit is exact wat NS-systemen aanleveren 😃 Bekend probleem in bepaalde situaties waarin men bijvoorbeeld aan het bijsturen is. Duidelijk, dat wist ik niet! Blijft een vreemde weergave :/
@Stijn:
De actuele informatie uit de NS systemen die op dit forum wordt gepresenteerd (in ovtijden.com, treinposities.nl, spoorkaart.nl e.d.) komt van enthousiaste hobbyisten, omdat de NS zelf niet in staat is de informatie toegankelijk te maken.
Reputatie 6
Badge +1
Niet helemaal waar, de informatie op ovtijden.com komt rechtstreeks uit bronnen die door NS beschikbaar worden gesteld.
Mwah, rechtstreeks, rechtstreeks... Sort of, haha. En ik zou mezelf ook geen enthousiaste hobbyist willen noemen 😉
Reputatie 6
Badge +1
Maar gebruikt toch wel legale wegen Henk? Sites als de jouwe of treinposities.nl moeten toch ergens input vandaan halen...
Badge +3
En ik zou mezelf ook geen enthousiaste hobbyist willen noemen ;-)
Haha ik vind het wel een compliment maar het is ook nooit goed hè?

Wat moeten we weglaten, het enthousiaste of dat ovtijden.com uit hobbyisme is? 😛
Reputatie 7
Badge +3
Waaat, je bent niet enthousiast? :$:8:P
Maar gebruikt toch wel legale wegen Henk? Sites als de jouwe of treinposities.nl moeten toch ergens input vandaan halen...
Haha, jazeker. Het was meer een flauwe grap, gezien het enorme formaat van de interne keten binnen NS ;-)

uit hobbyisme is? :P
Beroepsdeformatie 🆒
Badge +3
Beroepsdeformatie 🆒
Oei, dat kan heel ernstig zijn volgens http://www.encyclo.nl/begrip/beroepsdeformatie 😛

Reageer