beantwoord

Fout reisplanner mbt aankomsttijd Goes op traject Amsterdam - Goes

Bij het plannen van een reis van Amsterdam Sloterdijk naar Goes, zie ik dat rit 2254, volgens de reisplanner 2x vertrekt om 16.40. Vervolgens komt de ene om 19.00 aan op Goes en de ander om 19.15. Dat klopt niet. Alleen de laatste rit is juist. Ik zie dat deze fout op meerdere dagen zo in de planner staat.
icon

Beste antwoord door Tochjo 16 april 2019, 12:44

De reisplanner klopt wel. Deze trein rijdt met twee treinstellen, waarvan het voorste vanaf Roosendaal doorgaat als intercity naar Vlissingen en tot Goes alleen nog stopt op Bergen op Zoom. Het achterste stel gaat door als stoptrein en stopt op alle stations. Neemt u in het voorste deel plaats, dan bent u dus om 19.00 uur in Goes en als u in het achterste deel gaat zitten, dan om 19.15 uur.

Bekijk origineel

7 reacties

Badge +3
De reisplanner klopt wel. Deze trein rijdt met twee treinstellen, waarvan het voorste vanaf Roosendaal doorgaat als intercity naar Vlissingen en tot Goes alleen nog stopt op Bergen op Zoom. Het achterste stel gaat door als stoptrein en stopt op alle stations. Neemt u in het voorste deel plaats, dan bent u dus om 19.00 uur in Goes en als u in het achterste deel gaat zitten, dan om 19.15 uur.
O ja! Dat staat alleen niet superduidelijk in de reisplanner. Er staat bij het plannen bij de trein die om 19 uur aankomt inderdaad ‘stopt 13 keer’ en bij die andere ‘stopt 17 keer’, maar als je dan het traject aanklikt met alle tussenstops van beide reizen, zie je ook bij die met aankomst 19 uur, 17 stops en aankomst 19.15. Dat zal wel komen doordat het ritnummer hetzelfde is, maar daardoor toch een beetje verwarrend
Reputatie 7
Badge +2
Het ritnummer van de spits IC zou 12254 moeten zijn.
Dan gaat dat dus fout, want ze heten nu beide 2254
Dat gaat in de weergave in de reisplanner mis. Tot en met Roosendaal rijdt de trein dus in z'n geheel onder nummer 2254, en vanaf Roosendaal rijdt één deel verder als IC onder nummer 12254. Om te voorkomen dat die wisseling als overstap in de reisplanner komt te staan, zijn de ritten aan elkaar gekoppeld.
Normaal is dat geen probleem, omdat de trein in z'n geheel doorrijdt onder een ander nummer, alleen in dit uitzonderlijke geval rijdt dus ook een deel van de trein nog door onder het 'oude' nummer. Daar kan de reisplanner dus helaas niet goed mee overweg en toont dus alleen de info van de oorspronkelijke (stoptrein) rit.
Kortom: helaas een weergavefout in de reisplanner, en ik verwacht persoonlijk niet dat dit opgelost zal worden (dan moet er specifiek voor deze serie een uitzondering geprogrammeerd moeten gaan worden, dan kan je bezig blijven), maar je kan uiteraard altijd via de app direct feedback naar de ontwikkelaars sturen. Wellicht dat ik het mis heb en dat het zo opgelost is 🙂
Reputatie 7
Badge +2
Wanneer je pas vanaf Roosendaal plant zie je wel 2 ritnummers in de planner, maar zo te zien niet wanneer je vanaf een eerder station plant.

Aan de andere kant, zou de planner wel 2 ritnummers tonen, dan zou de reisplanner denk ik ook een overstap aangeven. Overstappen hoeft niet, tenzij je in het stoptrein stel zit en de spits IC wil hebben, dan moet je van treinstel wisselen.
Persoonlijk denk ik dat het juist duidelijker zou zijn als het dan maar als overstap in de planner zou komen, maar dat kan een kwestie van smaak zijn. Bedankt voor jullie uitleg!

Reageer