Foute adviezen van planner

Als je de trein vanuit Castricum van 9 over het heel of half neemt en je moet naar Schiphol krijg je het advies om over te stappen op Sloterdijk. Het is duidelijk dat degene die dit heeft ingeprogrammerd nooit op Sloterdijk is geweest. Voor deze overstap moet je nl eerst een flinke trap op, uitchecken, het station uit, 300 meter buiten lopen, ander station in, inchecken en weer een flinke trap op. En dan maar hopen dat de roltrappen werken als je daar bent met je koffers. Je stapt daar dan op in een sprinter naar Schiphol. Dezelfde sprinter waar je ook een halte eerder in Zaandam in had kunnen stappen en daar hoefde je dan alleen maar het perron voor over te steken.

28 reacties

Top, verkondig ik dus toch niet helemaal onzin 😅
Reputatie 6
Dat citaat van Klaas-Jan komt dacht ik van een topic dat ik hierover vorig jaar had geopend. Jammer dat er dus nog niks mee is gedaan. Voor reizigers die de situatie aldaar en de mogelijke alternatieven niet kennen, betekent dit extra werk voor de stappenteller.

Als je op Sloterdijk aankomt met de IC, dan hoef je niet door de poortjes heen als je naar spoor 11 toegaat. In de praktijk zou 3 minuten voldoende moeten zijn (vooral als je strategisch in de trein gaat zitten zodat je goed uitkomt bij de trap/roltrap richting de centrale hal). De planner rekent echter een minimumoverstaptijd van 4 minuten.
Komt vaker voor .
Ik kan deze ook niet snappen.
Almelo-rotterdam alexander.
Trein almelo - den haag cs.
Overstappen in utrecht van spoor 8 naar spoor 20 ,trap op eind lopen, trap af.
Je kunt ook overstappen in gouda (op het zelfde perron - overstap tijd 4 min.)
Badge +3
Dat is inderdaad vreemd. Het lijkt erop dat dit een advies was dat alleen vandaag gegeven werd.

Wanneer ik in de Reisplanner voor morgen kijk zie ik alleen maar overstappen in Zaandam, precies zoals u voorstelt.
Dan is dat toeval want dit advies, overstappen op Sloterdijk, staat er al sinds het begin van de nieuwe dienstregeling op.
Badge +3
Ik heb nog een steekproefje gedaan voor meerdere dagen. Bij vertrek uit Castricum om .06 en .36 naar Schiphol toont de reisplanner alleen maar overstappen in Zaandam. Dit vanaf 06.36 tot en met 18.36 uur.

Vanaf 19.29 uur toont de reisplanner om .29 en .59 een verbinding met overstappen Uitgeest en Sloterdijk. Om .25 en .55 is er een snellere verbinding met alleen een overstap in Zaandam.
Vreemd. Ik kijk bij vandaag en alle overstappen zijn bij mij op Sloterdijk.

Reputatie 7
Heeft u misschien extra overstaptijd ingesteld?
Niet dat ik weet, en op Zaandam moet je ook 9 minuten wachten, dus dat moet niet uitmaken.
Badge +3
Er zit een verschil in de reisplanner in de NS Xtra app (in ieder geval die voor de iPhone) en die op de website. Heel merkwaardig. Op de iPhone krijg ik ook de overstappen in Sloterdijk te zien.

De reisplanner van 9292.nl laat alleen overstappen in Zaandam zien.

Er zit duidelijk een hik in de planner in de app. In ieder geval weten we nu waar het probleem gezocht moet worden.
Ik heb ook even nagekeken, en idd op de pc geeft hij de juiste overstap op Zaandam aan en op m’n iPhone op Sloterdijk.
Een ander punt op deze route is dat planner maar twee verbindingen per uur aangeeft, maar als je de trein van vijf voor neemt heb je drie minuten overstap op Sloterdijk. De planner vindt dit blijkbaar onvoldoende, maar mijn dagelijkse ervaring leert dat dit ruim voldoende is. Dit geld ook voor de terugweg, dus i.p.v. twee zijn er vier verbindingen per uur mogelijk.
Reputatie 5
Dit overstapadvies en het verschil tussen de Reisplanner op het web en in de app zijn al zeker viermaal eerder op dit forum langs gekomen. De app gebruikt andere instellingen en kent (waarschijnlijk) ook niet de tabel met minder gewenste overstappen, die de webplanner wel gebruikt.

Vier maanden geleden reageerde moderator Klaas-Jan als volgt -
"De achterliggende afdeling ziet momenteel geen reden de adviezen te wijzigen, maar hebben dit 'issue' op de backlog staan. In het voorjaar gaan we kijken of er nog verbeteringen kunnen worden doorgevoerd en neemt men dit opnieuw onder de loep. Op korte termijn in principe geen verandering."

Het is nu voorjaar (geweest). Heeft de "achterliggende afdeling" de backlog al onder het stof vandaan gehaald?
Badge +3
Ik vermoed dat de overstap naar spoor 11 op Sloterdijk is ingesteld op 4 minuten omdat je naar een hoger niveau gaat. De reisplanner geeft de overstappen dan niet.

Bovendien speelt er op Sloterdijk nog het punt van het gedwongen moeten omchecken wanneer je op saldo reist (of met een trajectabonnement). Er is wel een alternatieve route waarmee poortjes vermeden kunnen worden maar het is de vraag of een overstap van 3 minuten dan wel voldoende is.

@Rudi
Het verbaasde mij ook dat dit probleem nog niet is opgelost. Misschien kan @Klaas Jan er nog een keer achteraan. Het kan ook meehelpen de omcheckproblemen op Sloterdijk te omzeilen door te adviseren in Zaandam over te stappen.
Badge +3
Er is inderdaad een verschil in de planners via de website en de apps, en dan ook nog verschil tussen Android en iOS, en of je de 9292 (adres-adres) adviezen of station-station adviezen krijgt.

Zaandam is geen 'preferred' overstapstation las ik ergens, ook al is dat de perfecte (cross-platform) manier om die reis te maken. Het is eerder gemeld, maar kan het topic zo gauw niet vinden.

Ik denk dat @Henk_NL wel meer details kan geven.
Reputatie 5
Er is inderdaad een verschil in de planners via de website en de apps, en dan ook nog verschil tussen Android en iOS, en of je de 9292 (adres-adres) adviezen of station-station adviezen krijgt.
Zit het verschil in het feit dat de webgebaseerde planner in eigen beheer ontwikkeld is, inclusief de lijst van niet-geprefereerde overstappen, terwijl de app-omgeving de HAFAS-planner gebruikt? Ook NS International gebruikt (vanzelfsprekend) de HAFAS-planner en geeft dus alleen verbindingen met overstap in Amsterdam Sloterdijk.
Badge +3

Er is inderdaad een verschil in de planners via de website en de apps, en dan ook nog verschil tussen Android en iOS, en of je de 9292 (adres-adres) adviezen of station-station adviezen krijgt.Zit het verschil in het feit dat de webgebaseerde planner in eigen beheer ontwikkeld is, inclusief de lijst van niet-geprefereerde overstappen, terwijl de app-omgeving de HAFAS-planner gebruikt? Ook NS International gebruikt (vanzelfsprekend) de HAFAS-planner en geeft dus alleen verbindingen met overstap in Amsterdam Sloterdijk.

Ja, daar heeft het inderdaad mee te maken. @Henk_NL weet er meer van.
Klinkt als ARNU vs HAFAS engine idd. Aangeleverde data zou in principe gelijk moeten zijn (vanuit RITS), maar berekening is anders. Verschil zit idd voornamelijk in voorgeschotelde overstapstations.
Ik heb dit in onderzoek en kom er zo snel mogelijk op terug. Blijf in de tussentijd vooral opvallende zaken delen. Hoe meer input ik heb des te beter.
De app gebruikt andere instellingen en kent (waarschijnlijk) ook niet de tabel met minder gewenste overstappen, die de webplanner wel gebruikt.

Even nieuwsgierig, welke tabel bedoel je precies? De geen voorkeurstations? Dat zijn al tijden dezelfde stations en gaat enkel om Amsterdam Muiderpoort, Bijlmer, Zuid en Hilversum.
Reputatie 5
Ja, ik bedoelde de inderdaad de geen-voorkeurstations. Ik ging er van uit dat Sloterdijk (de overstap naar/van de sporen 9 en 10) daartoe behoort, gezien het feit dat de webgebaseerde planner die overstap vermijdt.
Ik heb dit in onderzoek en hoop zo snel mogelijk met een terugkoppeling te komen.
Er is binnen NS al eerder bericht geweest over specifiek deze wijziging, met daarbij ook de noot dat het voornaamste verschil zal zitten in de te selecteren overstapstations. Dat moet zo terug te vinden zijn.
Klopt. Ik heb ook al diverse interne conversaties te pakken, dus probeer dit nu juist te laten landen.
Oh, ik drop de bom altijd gewoon en ga dan eerst vijf minuten op de gang staan. Daarna gaan we over oplossingen praten.

Reageer