beantwoord

Foute info NS app

• 3 juli 2019
  • 6 reacties
  • 274 Bekeken

Woensdag 3 juli check ik ruim voor vertrek de geplande reis Driebergen -> Amsterdam zuid

Tot mijn stomme verbazing is de gebruikelijke reis
-21:29 Driebergen - 21:38 Utrecht CS (Intercity naar Den Helder)
-21:42 Utrecht CS - 22:03 Amsterdam Zuid (Intercity naar schiphol)

niet in de getoonde oplossingen zichtbaar.

De vorige oplossing is 21:12 en de eerst volgende mogelijkheid is 21:59. Volgens de planner ruim 3 kwartier geen trein naar Amsterdan Zuid (of zelfs schiphol), maar er zijn geen storingen op dit traject en ook geen vertragingen.

Vreemder wordt het als ik apart opzoek Driebergen Zeist -> Utrecht.
Dan wordt nl gewoon de IC aangegeven van 21:29 naar Den Helder en die stopt gewoon zoals altijd om 21:38 op perron 7
En de App geeft ook aan van Utrecht vertrekt de IC naar Schiphol om 21:42u gewoon van perron 5.
De reis lijkt daarmee zoals anders te kunnen maar staat dus niet bij de aangegeven oplossingen.

De app van OV9292 geeft iets meer info, namelijk dat het standaard advies zoals hierboven beschreven (21:29-22:03) is komen te vervallen. Zij suggereren overstap op Amstel op de metro.

Aangezien ik eventueel ook op Amstel kan uitstappen besluit ik de trein van 21:29 te nemen. Die is wonderwel op tijd (meestal 1 a 2 minuten laat wat de overstap spannend maakt, maar vandaag dus niet) en ik had inderdaad 4 minuten overstap om in de IC naar Schiphol op overzijde perron te belanden. Die stond daar keurig en vertrok volledig volgens dienstregeling.

Vraag, hoe vaak komt zo'n fout advies voor in de NS App ?

Ray
icon

Beste antwoord door Rueben NS 4 juli 2019, 21:03

@YarraY Dat is inderdaad wel vreemd, dat het destijds niet in te zien was. Ik zal de screenshots doorsturen naar de verantwoordelijke afdeling, als dat van jou mag. Die kunnen dan nog eventueel achterhalen wat er aan de hand was.
Bekijk origineel

6 reacties

Goedenavond Yarray,

Wat vervelend om te lezen dat je je beoogde reis niet kon vinden in onze app! Ik heb het zelf even nagekeken en ik kan die reis wel vinden. Dus ik durf nu zo niet te zeggen waardoor dit komt dat het niet bij jou in de app is verschenen. Had je destijds wellicht nog extra opties aanstaan, bij het invullen van de reisplanner? En om antwoord te geven op je vraag, ik durf echt niet te zeggen hoe vaak er een reisadvies mist of dat er verkeerde reisinformatie wordt gegeven. Wel lees ik het altijd graag als het er niet goed in staat, dan kan ik dan intern doorgeven aan de verantwoordelijke afdeling.
Badge +3
Dat is dan een hikje geweest op dat moment, want ik zie de reis die je wilde maken (en dus ook gemaakt hebt) gewoon terug in de app.

Hoe vaak dat voorkomt? Goede vraag 🤔
Ja achteraf staat alles zoals het in het spoorboekje staat.
Maar zie screenshot van 1,5 uur ervoor, en dat was nog steeds zo ten tijde van de reis. Pas in de trein hoorde ik de conducteur zeggen dat trein richting Schiphol op overzijde perron gereed stond.

Reputatie 7
Badge +3
Wat wel eens kan gebeuren is dat op het moment dat je een reisadvies opvraagt er een kleine vertraging is waardoor de overstap te kort wordt geacht. Ik weet niet hoe laat jij het reisadvies heb opgevraagd maar die IC naar Den Helder had op Ede-Wageningen bijna anderhalve minuut vertraging, dat was dan om 21.11/21.12. Maar dan zou je in de NS reisplanner wel dat reisadvies moeten zien met mededeling dat die niet mogelijk is. En anderhalve minuut vertraging geeft je nog steeds twee en een halve minuut om over te stappen, en op hetzelfde perron zou dat denk ik toch genoeg moeten zijn.
https://treinposities.nl/ritinfo/20190703/3074

Is dus inderdaad een beetje vreemd.
@YarraY Dat is inderdaad wel vreemd, dat het destijds niet in te zien was. Ik zal de screenshots doorsturen naar de verantwoordelijke afdeling, als dat van jou mag. Die kunnen dan nog eventueel achterhalen wat er aan de hand was.
@Rueben NS . Prima je mag ze door sturen.
Ik heb ook nog de volgende screenshots, mag je ook doorsturen. Om te laten zien dat de betreffende treinen wel in de planner stonden maar de overstap dus niet. Overigens zie ik nu dat de trein van Utrecht naar Schiphol (lijkt de normale) als alternatief advies wordt gemerkt. Wellicht dat daardoor de overstap niet zichtbaar werd.

@Momo Hoi, ja dat weet ik. Ik zie regelmatig dat de trein van 21:29 1 of 2 minuten vertraging heeft. Maar dan blijft het advies wel geldig met waarschuwing korte overstap. Of zoals jezelf al zei reis niet mogelijk. Overigens haal ik dan meestal wel de overstap omdat je vanuit de ene trein kunt zien of de andere er nog staat. En ze laten meestal de IC naar Den Helder eerder vertrekken dan de IC naar schiphol.

De ergernis zat hem in dat ik een halfuur moet fietsen om bij Driebergen Zeist te komen, en ter voorkoming dat ik voor niets fiets (dat is me wel eens gebeurd) check ik dus een uur van te voren. Als dan mijn trein als niet rijdend wordt aangegeven is dat vervelend. Maar niet onoverkomelijk.

Groet

Reageer