beantwoord

Geen GTBV bij aangekondigde werkzaamheden geldt ook als de reisplanner de reis incl busvervoer geeft

• 4 november 2014
  • 6 reacties
  • 274 Bekeken

Reputatie 7
Badge +4
  • Super user
  • 17935 reacties
Het is helder dat Geld Terug Bij Vertraging niet opgaat als er werkzaamheden zijn aangekondigd. Maar wat nu als de reisplanner een reis aangeeft incl. busvervoer? Is het dan ook zo dat op basis van die planning er geen vergoeding wordt gegeven als er sprake is van een vertraging op basis van die langere reistijd?

Ik had een wat vreemde ervaring tussen Amsterdam en Den Helder. De busreis tussen Alkmaar en Schagen was aangekondigd. De trein kwam enkele minuten te laat aan en de aansluitende bus reed voor onze ogen weg. Half uur wachten. Verder geen problemen en voor het niet meer aansluiten naar de bootbus naar Texel is NS niet verantwoordelijk.

Maar je komt ten opzichte van het reisadvies van NS, incl busvervoer, wel een half uur later aan. (En nog veel later op Texel, omdat je de boot mist ;-))Die vijf euro daar kom ik wel overheen, ik ben liever op tijd, maar eigenlijk is dit wel vreemd. Ten opzichte van de reisplanner met aangekondigd vervangend vervoer is er toch een vertraging van een half uur.

Het lijkt me dat dit vooral komt omdat de computer dit soort gegevens niet kan verwerken.

Nog vreemder is natuurlijk dat de bus in Alkmaar niet drie minuten wacht op de trein waar de passagiers uit moeten komen, zoiets is toch eenvoudig te coördineren lijkt me.

Het geheel speelde zich af op 19 oktober in de ochtend,
icon

Beste antwoord door Robby NS 4 november 2014, 18:55

Beste Thom,

Scherp opgemerkt. Met de bus doe je er sowieso langer over dan met de trein, daar kan geen claim over ingediend worden. Dit is immers aangekondigd. Echter, loop je vertraging op tijdens het vervangend busvervoer mag je wel een claim indienen. Dit is immers gewoon vertraging.

Vriendelijke groet, Robby
Bekijk origineel

6 reacties

Beste Thom,

Scherp opgemerkt. Met de bus doe je er sowieso langer over dan met de trein, daar kan geen claim over ingediend worden. Dit is immers aangekondigd. Echter, loop je vertraging op tijdens het vervangend busvervoer mag je wel een claim indienen. Dit is immers gewoon vertraging.

Vriendelijke groet, Robby
Badge +3
Ik heb in het verleden met succes gedeclareerd toen ik een vertraging van ruim 30 minuten had ten opzichte van het reisadvies inclusief vervangende bus, omdat één bus niet kwam en de volgende vertraagd was. In de envelop met het papieren formulier had ik wel voor de zekerheid een briefje gedaan met een toelichting.
Reputatie 7
Badge +4
Beste Robby,

Ik heb die claim dus ingediend omdat ik door het te vroeg vertrekken van het vervangend busvervoer een vertraging opliep van een half uur en later ben aangekomen in Den Helder. Die claim is afgewezen op grond van het feit dat de werkzaamheden waren aangekondigd. Maar dat half uur vertraging door de bus is daar niet in meegenomen. Hoe nu te handelen?

Het gaat me dus eigenlijk om het gat wat er nu in de afhandeling zit. Je stelt - mijns inziens terecht - dat ik een claim mag indienen. Maar die is afgewezen dus ik vraag me af wat de vervolgstappen dan nu zouden moeten zijn. Ik heb de claim via Mijn NS ingediend. Tochjo was op dit punt wijzer ;-)

Robby, ik vraag me dus af hoe nu te handelen. Mijn tijd is duurder dan de 5,41 die het nu zou opleveren maar eigenlijk gaat het me meer om wat de handelwijze in dit soort gevallen hoort te zijn. Any ideas? Herindienen en een briefje schrijven, zoals Tochjo? Er ligt al een afwijzing natuurlijk ;-)

Veel wezenlijker vind ik dat het toch een gat in het systeem van GBTV is. Al is de handelwijze van de chauffeur, dan wel van degene die hem aanstuurde, vrij uitzonderlijk. Het is ook voor een organisatie als GBTV niet op een redelijke en economisch verantwoorde wijze na te gaan. Maar de klant heeft net zoveel vertraging als wanneer de trein gewoon een half uur te laat is, wat wel is te zien.
Hallo Thom,

Zou je mij in een persoonlijk bericht je NAW-gegevens en je claimnummer willen toezenden?

Vriendelijke groet,
Herman
Ik stumblede op dit berichtje,Thom en Herman hebben hier wss iets onderling geregeld, het zou voor de jurisprudentie wenselijk zijn om te weten wat de uitslag van dit onderonsje was. Willen jullie dat nog aanvullen? Dan kunnen andere gedupeerden in de toekomst misschien ook lering trekken...
Reputatie 1
Badge
En ALS er wel bussen zijn, vrij veel zelfs, maar de toeloop van reizigers zo groot is, dat je pas na lang wachten in een lange rij toch 40-50 minuten later aankomt als die reisplanner voor die ZATerdag aangaf?
Wat in '14 geregeld voorkwam bij werken langs de lijn Utrecht-Roermond.

Reageer