beantwoord

Geen reistijden in de app van Gouda naar Leiden via Den Haag

• 13 oktober 2019
  • 7 reacties
  • 177 Bekeken

De omschrijving dekt de lading net niet. Maar als je vanuit Gouda naar Leiden reist, heb je twee opties. Via Den Haag, met Intercities, of via Alphen via R net.

Deze ochtend, zondag 13 oktober, blijkt de reis die ik naar mijn werk (jawel, in het weekend) moet maken alleen mogelijk via Alphen. Den Haag wordt níet genoemd.
Dit is in de app van de NS, maar de 9292OV app geeft dezelfde uitkomst.

Ik probeer te zoeken met opties. Storingen of werkzaamheden worden op het traject niet gemeld. Reizen VIA Den Haag geeft alleen de optie met de stoptrein aan. Rijden er dan geen Intercities? Bij de vertrektijden per station staan gewoon de Intercities.

Vreemd! We worden afhankelijk van digitale informatie, dus een digitale storing is al bijna net zo ontregelend als een echte. Ik hoop dat zoiets op te lossen is en dat er controle is op 'errors'.
icon

Beste antwoord door Stijn NS 13 oktober 2019, 10:28

Ik heb inderdaad iets te vroeg gesproken merk ik, na iets meer onderzoek. De standaard opties die worden weergegeven voor Gouda - Leiden zijn een Intercity - Intercity verbinding via Den Haag van 42 minuten en een Sprinter - Intercity verbinding via Alphen a/d Rijn van 40 minuten.

Ik was de adviezen van vandaag aan het vergelijken met die van volgende week zondag, waarbij er twee opties weergegeven worden, van 48 minuten en 55 minuten. Blijkt echter dat beide reguliere opties volgende week vervallen, wat mij dus een vertekend beeld gaf in die vergelijking.

Het heeft inderdaad te maken met de werkzaamheden tussen Leiden en Haarlem, waardoor IC serie 2100 niet rijdt. Hiermee vervalt de optie van 42 minuten via Den Haag en blijft de 40 minuten optie via Alphen a/d Rijn over. Andere opties zijn allen significant langer qua reisduur, waardoor ze niet weergegeven worden.

@Vraagt zich af Wanneer je 'via Den Haag' aan vinkt, dan zul je inderdaad adviezen forceren via Den Haag die alsnog mogelijk zijn. Dit zijn echter adviezen met een significant langere reistijd of overstaptijd dan de reis via Alphen a/d Rijn, waardoor deze niet standaard weergegeven worden zonder ze te forceren.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Er zijn wel werkzaamheden Leiden - Haarlem waardoor de IC Den Haag - Amsterdam niet rijdt tussen Den Haag en Haarlem. Is dat de IC u normaal neemt wanneer u via Den Haag reist?
De IC's naar Leeuwarden en Groningen rijden wel, maar daarmee heeft u dan denk ik geen goede aansluiting zodat via Alphen sneller is en de reisplanner dus alleen via Alphen laat zien.
Goedemorgen Vraagt zich af en welkom bij de NS Community!

Ik heb even voor je gezocht en het ontbreken van deze optie via Den Haag heeft te maken met een gewijzigde dienstregeling voor sprinterserie 4600, die je normaal gezien zou pakken voor deze rit voor het stukje Den Haag - Leiden. Deze Sprinter vertrekt normaal gezien vanaf Den Haag om :17 en :47, maar tot en met komende donderdag is dat gewijzigd naar :08 en :38. Hierdoor vervalt de overstap die je normaal gezien zou hebben met de Intercity Gouda - Den Haag, waardoor het advies voor Gouda - Leiden via Den Haag ook niet meer wordt weergegeven. Er is dus geen sprake van een digitale storing.

Edit: hoewel deze wijziging wel klopt, is dit niet de juiste verklaring voor het gestelde probleem. Zie mijn tweede bericht.
Dat klopt gedeeltelijk. Hoewel dat volgens de app niet direct duidelijk is. Die geeft immers alleen een storing Leiden - Haarlem aan. Maar ik begrijp het.

Maar wanneer ik Gouda - Leiden via Den Haag aanvink, dan krijg ik alleen opties te zien waarbij de stoptrein in beeld komt en geen Intercities. Heeft misschien ook met het tijdschema te maken? Dan is het goedbedoeld, maar het werkt verwarrend. Het geeft veel meer duidelijkheid als ik die keuze zelf kan zien en maken. Iets om mee te nemen? 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Sorry Stijn, maar hier moet ik je even corrigeren. De sprinterserie 4600 vertrekt normaal altijd om :08 en :38, ik heb hier zelf jaren mee gereisd.
De tijd van :17 en : 47 die jij geeft is wel de tijd voor enkele dagen volgende week, maar dat is dan vanwege werkzaamheden Amsterdam Centraal-Haarlem-Den Haag Centraal.

Vandaag zijn er werkzaamheden tussen Leiden en Haarlem waardoor IC serie 2100 niet rijdt
Ik heb inderdaad iets te vroeg gesproken merk ik, na iets meer onderzoek. De standaard opties die worden weergegeven voor Gouda - Leiden zijn een Intercity - Intercity verbinding via Den Haag van 42 minuten en een Sprinter - Intercity verbinding via Alphen a/d Rijn van 40 minuten.

Ik was de adviezen van vandaag aan het vergelijken met die van volgende week zondag, waarbij er twee opties weergegeven worden, van 48 minuten en 55 minuten. Blijkt echter dat beide reguliere opties volgende week vervallen, wat mij dus een vertekend beeld gaf in die vergelijking.

Het heeft inderdaad te maken met de werkzaamheden tussen Leiden en Haarlem, waardoor IC serie 2100 niet rijdt. Hiermee vervalt de optie van 42 minuten via Den Haag en blijft de 40 minuten optie via Alphen a/d Rijn over. Andere opties zijn allen significant langer qua reisduur, waardoor ze niet weergegeven worden.

@Vraagt zich af Wanneer je 'via Den Haag' aan vinkt, dan zul je inderdaad adviezen forceren via Den Haag die alsnog mogelijk zijn. Dit zijn echter adviezen met een significant langere reistijd of overstaptijd dan de reis via Alphen a/d Rijn, waardoor deze niet standaard weergegeven worden zonder ze te forceren.

Ik begrijp helemaal hoe het in elkaar zit, mijn dank daarvoor!

Ik ben wel nog steeds van mening dat de keuze ook langere tijden te laten zien (dus het inzichtelijker maken van de reistijden) helderder werkt, ook al lijkt het in eerste instantie minder dienstverlenend.

Ik denk dat mensen over het algemeen gelukkiger worden van het feit dat ze zelf reistijden in zijn totaliteit kunnen overzien en daar zelf de beste optie uit pikken, dan wanneer ze alleen maar optie a te zien krijgen (zeker als ze al een b en c gewend zijn).

Het is maar een hint en misschien ben ik minder gemiddeld dan ik denk.

Met vriendelijke groet!

Reputatie 7
Badge +3

Wat denk ik ook verwarring in de hand heeft gewerkt was het feit dat bij de werkzaamheden tussen Leiden en Haarlem nergens aangegeven stond dat dit ook zorgde voor een aanpassing in de dienstregeling tussen Den Haag en Leiden. Je moet dat dan maar net even weten of concluderen uit de andere info en dan is  1 (werkzaamheden A - B ) + 1 (geen treinen B - C) dus 2.

Maar dat is weer een ander issue, wat niet alleen voor deze specifieke werkzaamheden gold maar vaker voorkomt, ondanks meerdere klachten.

Reageer