beantwoord

Geen trams in de reisplanner voor werkzaamheden Delft

Aangezien de opmerking door NS niet lijkt te worden opgepikt uit andere topics over dit onderwerp:

Over 3 dagen beginnen de werkzaamheden bij Delft waardoor er dagenlang geen treinverkeer mogelijk is. Alternatief vervoer waarvoor NS-vervoerbewijzen geldig zijn, zou onder meer worden geboden in de vorm van HTM tramlijn 1 en extra tramritten (grotendeels) over de route van tramlijn 1 vanaf Den Haag Centraal. Hoewel jullie altijd beweren dat de reisplanner 10 dagen van tevoren is bijgewerkt voor werkzaamheden, zijn deze tramritten nu nog steeds niet in de reisplanner terug te vinden: Een reisadvies Den Haag HS-Delft tijdens deze periode levert alleen de reismogelijkheden per snelbus op.

Gaan jullie die tramritten nog in de reisplanner zetten?
icon

Beste antwoord door Bart NS 20 februari 2015, 09:54

Terechte vraag, Pe_pe. Ik heb het even nagevraagd bij onze collega's van de reisinformatie, maar onze reisplanner kan geen trams weergeven. Het blijft toegespits op treinen en eventueel alternatief busvervoer. Ook de algemene pagina kan de vertrektijden van de trams niet weergeven. Ik expliceer trams even in je titel en verplaats je topic naar 'in de trein'.

Bekijk origineel

15 reacties

Terechte vraag, Pe_pe. Ik heb het even nagevraagd bij onze collega's van de reisinformatie, maar onze reisplanner kan geen trams weergeven. Het blijft toegespits op treinen en eventueel alternatief busvervoer. Ook de algemene pagina kan de vertrektijden van de trams niet weergeven. Ik expliceer trams even in je titel en verplaats je topic naar 'in de trein'.
Reputatie 1
Misschien dat er in ieder geval in de tekst over de werkzaamheden een verwijzing gemaakt kan worden naar 9292.nl daar worden wel de alternatieven met de tram genoemd (die sneller en in geval van voltarief) nog goedkoper is ook!!

zelfs vanuit Leiden is het veel sneller om naar Laan van NOI te reizen en dan met Metro E verder te gaan dan om te reizen via Woerden, Alpen of Gouda.

Zou zo fijn zijn als NS dit vanuit de klant zou benaderen en zou proberen een zo goed mogelijk passend alternatief te bieden.
Bart NS schreef:

Ik heb het even nagevraagd bij onze collega's van de reisinformatie, maar onze reisplanner kan geen trams weergeven.

Realiseren jullie je dat als de reisplanner de tramritten niet toont, NS-vervoerbewijzen niet geldig zijn in de tram?
Ik heb nogmaals gecheckt, maar het plaatsen van een link met verwijzing naar, bijvoorbeeld, 9292 gaat niet lukken. Normaliter zijn onze vervoerbewijzen alleen geldig voor treinen die in de reisplanner staan, maar op deze pagina staat nog expliciet aangegeven dat een NS-vervoerbewijs geldig zal zijn bij HTM-lijn 1. Ook staan er in- en uitcheckpalen bij de tramhalte.
Jaren van voorbereiding voor zo'n buitendienststelling en dan nog lukt het NS niet om tijdig de reisplanner bij te werken met het treinvervangend vervoer, niet om de informatie op de website onder 'werkzaamheden' te koppelen aan de aanvullende informatie onder 'actualiteiten' en niet eens om te verwijzen naar 9292. De verantwoordelijke zou zich diep moeten schamen.
Oeps het lijstje was nog niet compleet. Jullie zijn ook nog vergeten te melden bij werkzaamheden en actualiteiten dat de treinfrequentie tussen Leiden Centraal en Den Haag HS wordt gehalveerd. Vanaf Den Haag HS gaat dus volgens de reisplanner elk kwartier een snelbus, maar er komt maar eens in het half uur een trein aan. Als het niet haalbaar is om alle benodigde treinen te keren op HS (hoewel 5 perronsporen toch meer dan voldoende moet zijn voor een kerende kwartierdienst), had dan ook de snelbussen van en naar Den Haag Centraal laten rijden en niet slechts vanaf HS!

Reizigers vanuit het noorden naar Delft kunnen dus kiezen tussen reizen via Centraal, vanwaar ze alleen gebruik kunnen maken van de stopbussen en extra tramritten, of reizen via HS, waar behalve de genoemde mogelijkheden ook de snelbussen en de normale tram 1 gebruikt kan worden, maar waar nauwelijks treinen heen gaan.
Reputatie 1
Bart NS schreef:

Sorry maar dit klinkt eerder als onwil om de klant te willen bedienen dan even een inspanning te leveren!. Als er bussen in kunnen worden opgenomen dan moeten er ook trams in gezet moeten worden. En als dat dan niet kan, dan moet de functionaiteit er in gezet worden.

Zal dit maar weer even doorgeven de reizigers organisaties. Sorry vind het weer een gemiste kans!

Roderick Klein:@
Reputatie 1
Nu begrijp ik ook uit een persbericht van Rover dat tijdens de spists Intercity Direct tussen Schiphol en Rotterdam niet gratis is omdat anders de treinen te druk worden.

Sorry maar dit was een maand geleden bekend de werkzaamheden zo niet later. Rotterdam Den Haag is in de spits een druk traject zet dan ook zeilen om reisadvies te geven aan de reiziger.

Vind nogmaals dat de trams niet in de reisplanner zitten domweg een falen richting de klant er is gewoon geen excuus voor. Dat er overlast is prima maar in een woord jammer!

Roderick Klein
Bart NS schreef:

Ik heb het even nagevraagd bij onze collega's van de reisinformatie, maar onze reisplanner kan geen trams weergeven.

Ik heb het even zelf gecontroleerd en wat je beweert is niet waar:

Jullie reisplanner toont dus wel een tram als je als vertrekpunt het adres van station HS opgeeft. Op dezelfde manier geeft de NS-reisplanner zowel de trams als de snelbussen bij het plannen van een reis naar "Delft Westvest", in plaats van naar het aldaar gelegen station.
roderickklein schreef:

Nu begrijp ik ook uit een persbericht van Rover dat tijdens de spists Intercity Direct tussen Schiphol en Rotterdam niet gratis is omdat anders de treinen te druk worden.

Sorry maar dit was een maand geleden bekend de werkzaamheden zo niet later.

Volgens de berichtgeving van NS is de ICd überhaupt niet toeslagvrij. (Tot en met gisteren werd dat expliciet vermeld, inmiddels wordt ICd helemaal niet meer genoemd op de pagina's die gaan over deze werkzaamheden.) We moeten uit andere bronnen vernemen dat de ICd buiten de spits toch toeslagvrij is. Gegarandeerd komen er volgende week weer reizigers terecht verhaal halen, omdat ze onnodig een toeslag voor de ICd hebben aangeschaft.
Reputatie 5
Gelukkig blijkt ook hier dat de reiziger op de plaatsen 1, 2 en 3 staat, gemiddeld goed niet goed genoeg is en de informatie sterk verbeterd is sinds deze weer volledig in handen van NS is...
Dus NS zit weer keihard te liegen over het feit dat er geen trams kunnen worden weergegeven...

Jezus zeg
macca728 schreef:

Dus NS zit weer keihard te liegen over het feit dat er geen trams kunnen worden weergegeven...

Kennelijk kan het niet worden aangegeven als treinvervangend vervoer, dus met rode letters en als onderdeel van een toegestane reisroute met een NS-vervoerbewijs. Dat zal best, maar dat hadden ze tijdig moeten bedenken, zodat die tekortkoming in de reisplanner op tijd hersteld had kunnen worden. Ik mag toch hopen dat NS zo'n foutje sneller kan herstellen dan dat ProRail een nieuwe spoortunnel en een station kan bouwen.
Dat laatste waag ik echt te betwijfelen langzamerhand....
Het houdt niet op met de communicatieve blunders rond deze werkzaamheden:

Volgens de pagina 'Actualiteiten':

Gevolgen voor uw reis

Schiedam Centrum - Den Haag Hollands Spoor / Den Haag Centraal
Van zondag 22 t/m vrijdag 27 februari is er geen treinverkeer mogelijk op het traject Schiedam Centrum - Den Haag Hollands Spoor (HS) / Den Haag Centraal. Op dit traject rijden NS-bussen in plaats van treinen:

*tussen Schiedam Centrum - Delft - Den Haag HS en tussen Delft Zuid en Delft rijden NS-Snelbussen.
*tussen Delft - Rijswijk - Den Haag Moerwijk - Den Haag HS - Den Haag Centraal rijden NS-Stopbussen.
*op het Nachtnet Rotterdam Centraal - Delft - Den Haag HS rijden NS-Snelbussen.

De snelbussen rijden volgens deze informatie dus Schiedam Centrum - Delft - Den Haag HS v.v.. Alléén de stopbussen gaan ook naar Den Haag Centraal. Dat staat ook te lezen onder 'Werkzaamheden':

*reis tussen Schiedam Centrum en Delft/Den Haag HS met de NS-Snelbus; reis tussen Delft en Den Haag HS met HTM tramlijn 1 (van maandag tot en met vrijdag rijden tussen 07.00 en 19.00 uur extra trams die ook doorrijden naar/van Den Haag Centraal)
*reis van/naar Den Haag Moerwijk en Rijswijk met de NS-stopbus vanaf Den Haag Centraal/Den Haag HS of vanaf Delft/Schiedam Centrum

De NS-reisplanner geeft in tegenspraak met beide webpagina's nu aan dat de snelbussen ook Den Haag Centraal aandoen.

Reageer