Gewone mensentaal graag!

• 26 juli 2019
  • 27 reacties
  • 886 Bekeken

Het is erg warm; er zijn vele verstoringen in de dienstregeling. De volgende zinsnede is vaak te lezen:

"... er rijden minder treinen door beperkingen in de materieelinzet."

Beperkingen in de materieelinzet?! Is dat niet hetzelfde als "doordat er minder treinen beschikbaar zijn"?

Zeg dat dan maar. Gewone mensentaal graag!

27 reacties

Reputatie 6
"Beperkingen in de materieel inzet" lijkt me gewoon erg duidelijk Nederlands.
Jou zin is ook prima, maar NS heeft gewoon voor de andere gekozen. Niets mis mee lijkt me, @random
Jou zin is ook prima, maar NS heeft gewoon voor de andere gekozen. Niets mis mee lijkt me, @random

Leg dat maar uit aan me ouwe tante!
Reputatie 6
Doe het graag, onder welke Community naam is ze actief alhier 😀
Haha! ("Community naam" zou trouwens ook één woord zijn en niet twee).

Het feit dat woorden in Van Dale staan en ze een taalkundig correcte zin vormen, wil nog niet zeggen dat het goed en lekker communiceert naar een groot publiek.

"Beperkingen in de materieelinzet" is taal van ambtenaren en beambten. Daar hebben ze er genoeg van bij NS. Aan de communicatiekant schort het nog een beetje.

Het NOS journaal wijdde ook wat tijd aan de problemen op het spoor zonder "materieelinzet" te noemen. Een helder verhaal. Daar zitten mensen die het nut van goede communicatie beter begrijpen: er zijn te weinig treinen en dat is te merken. Zoiets.
Reputatie 6
Vroeger was het een forum, nu een Community. Dat klinkt gezelliger, als of we dagelijks bij elkaar op de koffie gaan.
Een beetje creatief taalgebruik is leuk, dan valt "beperking in de materieelinzet" nog erg mee.

"Te weinig treinen" is trouwens bij de huidige omstandigheden onjuist, er zijn ruim voldoende treinen, echter niet allemaal "dienstvaardig".
Jammer dat ik mezelf moet citeren, maar dit stond in de oorspronkelijke post:

Beperkingen in de materieelinzet?! Is dat niet hetzelfde als "doordat er minder treinen beschikbaar zijn"?
Unquote

Laten we er nu maar over ophouden.
Ik denk dat de doorsnee reiziger een beetje transparantie wel kan waarderen.
Badge
Ik denk dat de doorsnee reiziger een beetje transparantie wel kan waarderen.
Wat is er dan niet transparant aan deze mededeling. Door beperkingen in het materieelinzet rijden bepaalde treinen niet vandaag. Simpel vertaald, er is geen materieel beschikbaar om deze rit uit te voeren.
Reputatie 2
NS verspreid een hoop informatie maar niet de goeie. Sta inmiddels een uur op Eindhoven. Rijd niks naar den Bosch wegens een stroomstoring.

Maar waarom de treinen naar Venlo niet gaat. NS houd zijn kaken stijf op mekaar. 19:49 ging niet en 19:19 ook niet. Duidelijkheid? Nee die wordt niet gegeven.
Badge +3
Hoho, het gaat over beperkte inzet van het materieel. Beschikbaarheid staat daar los van meestal.

Dat zal in de zomer wel komen door het bewust aan de kant laten staan van treinen zonder airco, maar bij een winterdienstregeling (of ander weeralarm) wordt er ook van alles geschrapt met dezelfde omschrijving, of hooguit "aangepaste dienstregeling".
Badge +3
NS verspreid een hoop informatie maar niet de goeie. Sta inmiddels een uur op Eindhoven. Rijd niks naar den Bosch wegens een stroomstoring.

Maar waarom de treinen naar Venlo niet gaat. NS houd zijn kaken stijf op mekaar. 19:49 ging niet en 19:19 ook niet. Duidelijkheid? Nee die wordt niet gegeven.

De 19:19 rijdt gewoon zo te zien met +8 (rit 303565), en de 18:49 is met +20 vertrokken (rit 303563). Zo niet, dan komt de 3572 er zometeen aan hoor (aankomst 19:41).

Waar kreeg je info dat die niet zouden rijden? In de app, op de borden of via de omroep of personeel?

Maar goed, als er niets vanuit Boxtel kan komen (dus zowel uit Tilburg en Den Bosch) dan kan er goed gebrek aan materieel zijn voor naar Venlo.

Misschien valt er nog wat te schuiven omdat Eindhoven - Weert er ook uit ligt, en er nog een IC over is (ri. Boxtel of Weert, en verder) die daar toch niet naartoe kan? 🤔
Reputatie 7
Badge +3
Tussen Eindhoven en Venlo is er zwaar onweer.
Badge +3
Tussen Eindhoven en Venlo is er zwaar onweer.
Vertel mij wat haha, ik woon in Eindhoven en was net boodschappen aan het doen toen het losbarstte 😅

De 19:49 (rit 302567) lijkt ook te rijden (maar dan vanaf spoor 3 vertrokken)? Dat zal dan die van 19:19 wel zijn, want heeft een half uur stil gestaan zo te zien.

Die vorige hebben zo te zien inderdaad niet gereden (gestrand in Boxtel), ook al gaf spoorkaart.mwnn.nl ze wel aan (met de nodige vertraging). https://treinposities.nl/ritinfo/20190726/303565

Maar goed, da's off-topic verder. Communicatiegebrek over materieelgebrek of beperkte inzet ging het over, toch?
Reputatie 2
Hoho, het gaat over beperkte inzet van het materieel. Beschikbaarheid staat daar los van meestal.

Dat zal in de zomer wel komen door het bewust aan de kant laten staan van treinen zonder airco, maar bij een winterdienstregeling (of ander weeralarm) wordt er ook van alles geschrapt met dezelfde omschrijving, of hooguit "aangepaste dienstregeling".

Er zijn op dit moment een boel VIRMS oververhit waardoor ook de airco het niet meer doet, hierdoor kunnen die treinen niet ingezet worden en zijn ze dus ook niet beschikbaar.
Reputatie 3
`Beperkingen in de materieelinzet`
Moedwillig beperkt? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet? Door wie beperkt?
Het zegt gewoon te weinig. Als je gewoon zegt dat de boel kapot aan de kant staat is dat veel duidelijker.
Reputatie 3
Jouw zin is ook prima, maar NS heeft gewoon voor de andere gekozen. Niets mis mee lijkt me, @random

😉
Badge +3
En zo kan het gewoon ook hè? Gewoon eerlijk zijn!

Of dat personeel nou ziek zwak misselijk of door de hitte bevangen is, of gewoon vakantie heeft of ergens anders gestrand is, of aan een verplichte pauze doet maakt dan al ZO VEEL minder uit.

Voor mij althans, want zo'n melding is helder! Ze zijn er dus simpelweg niet, of niet op tijd? Kan gebeuren en klaar!

Materieelgebrek.. me neus!

En als het lang duurt wachten we nog wel even... (mijn motto) 😴
Reputatie 5
Badge
Het lijkt er op dat mensen tegenwoordig niet zo snel meer genoegen nemen met een antwoord. Vroeger kon je aangeven dat er een stremming was. Daarna moest men weten wat voor stremming, bijvoorbeeld een defecte trein. Tegenwoordig wil men weten wat er defect is, waarom er geen andere trein wordt ingezet, welke noodplannen er zijn. Alsof men niet gelooft dat er echt alles aan gedaan wordt om die trein wel te rijden. Eigenlijk best gek, als je bedenkt dat de prestaties van NS in alle opzichten nog nooit zo hoog zijn geweest als nu. Blijkbaar wil men steeds meer, zodra het basisniveau hoger wordt.
Reputatie 6
Heel mooi verwoordt @Sneltram Zou het niet beter kunnen.
Jammer dat @Robert B niet inziet dat er meerdere type verstoringen mogelijk zijn, bv personeelstekort, materieelstoringen, infrastoringen en overige logistieke problemen.

De tekst van @Robert B : "Materieelstoringen.. me neus !" geeft wel goed aan dat hij geen benul heeft van wat er op dit moment speelt bij NS en suggereert dat NS maar wat verzint om problemen te verdoezelen.
Terwijl ik zo inschat dat er achter de schermen 24 uur per dag keihard wordt gewerkt om de huidige materieel problemen op te lossen.
Het lijkt er op dat mensen tegenwoordig niet zo snel meer genoegen nemen met een antwoord. Vroeger kon je aangeven dat er een stremming was. Daarna moest men weten wat voor stremming, bijvoorbeeld een defecte trein. Tegenwoordig wil men weten wat er defect is, waarom er geen andere trein wordt ingezet, welke noodplannen er zijn. Alsof men niet gelooft dat er echt alles aan gedaan wordt om die trein wel te rijden. Eigenlijk best gek, als je bedenkt dat de prestaties van NS in alle opzichten nog nooit zo hoog zijn geweest als nu. Blijkbaar wil men steeds meer, zodra het basisniveau hoger wordt.

Een van de zwakke punten van NS is de informatieverschaffing. Of het nu gaat om aangekondigde verstoringen, zoals werkzaamheden, semi-aangekondigde verstoringen als stakingen of onaangekondigde verstoringen, de informatie ontbreekt in het geheel of is op zijn best onvolledig en/of onjuist.
Gevolg is dat mensen die niet geheel vrijblijvend met de trein reizen, maar ook daadwerkelijk op een bepaalde tijd op een bepaalde plaats moeten zijn zelf op zoek moeten gaan naar aanvullende informatie om een goede keuze te maken tussen reizen met NS of een alternatieve oplossing.
Om een goede inschatting te kunnen maken helpt het om de oorzaak van de verstoring te kennen, die geeft immers een indicatie van de te verwachten hersteltijd.
Dat er minder treinen rijden "door beperkingen in de materieelinzet" is weliswaar feitelijk niet onjuist, dat er minder materieel wordt ingezet is echter niet de oorzaak van de verstoring, maar een gevolg van het daadwerkelijke probleem.
Als NS de helft van het materieel zou gebruiken om voorzien van slingers en ballonnen gedurende een uur voor het huis van Roger van Boxtel te parkeren ter ere van diens verjaardag, dan zou dat eveneens leiden tot een beperking van de materieelinzet, maar dan zou de verstoring vermoedelijk van kortere duur zijn dan wanneer een groot deel van de treinen defect is.
Reputatie 6
Dat er minder treinen rijden "door beperkingen in de materieelinzet" is weliswaar feitelijk niet onjuist, dat er minder materieel wordt ingezet is echter niet de oorzaak van de verstoring, maar een gevolg van het daadwerkelijke probleem.

Ja, dat zou zomaar kunnen..........

Verder, Hr v Boxtel is vandaag niet jarig, dus veel tekst zonder enig toegevoegde waarde.
Ik ben inderdaad zo iemand die wil weten wat de storing is, maar niet omdat ik dat nu zo belangrijk vind maar omdat dit voor mij de enige informatie bron is om te bepalen hoelang de verstoring gaat duren.
Inderdaad dat zou niet moeten, maar dan moet de NS eerst beginnen om beter informatie te geven over de planning van de treinen en niet enkel te melden dat er een stremming is en dat je het als reiziger maar moet uitzoeken.

Om een voorbeeld te geven, in de trein wordt nu zodra we stil staan netjes gemeld dat we stil staan i.v.m. een rood sein en inderdaad ik vraag me dan af waarom het sein op rood staat.
Wat ik eigenlijk wil weten is wat is de inschatting van de expert (de machinist) die alle informatie heeft over het verloop van de rit.
Als een machinist omroept dat we even stilstaan maar dat hij verwacht dat we met een kleine vertraging aankomen op het volgende station en die vertraging weer inlopen voor het station erna dan weet een reiziger waar hij aan toe is.
Nu wordt er onder het moment van de reiziger informeren gemeld dat we stilstaan voor een rood sein en moet de reiziger zelf de afweging maken hoe vaak hij hier eerder voor een rood sein gestaan heeft, hoe lang het toen duurde, of het een druk moment is, of er andere verstoringen zijn op het traject om een inschatting te maken van de reisduur. Terwijl de reiziger juist geholpen is de conclusie van de machinist op deze analyse.

Mogelijk vindt de NS die gevaarlijk omdat je er dan naast kan zitten en wordt er nu inderdaad alleen feitelijke informatie gegeven, maar dan is het niet raar dat de reiziger dus meer wil weten.
Reputatie 7
Badge

Om een voorbeeld te geven, in de trein wordt nu zodra we stil staan netjes gemeld dat we stil staan i.v.m. een rood sein en inderdaad ik vraag me dan af waarom het sein op rood staat.
Wat ik eigenlijk wil weten is wat is de inschatting van de expert (de machinist) die alle informatie heeft over het verloop van de rit.
Als een machinist omroept dat we even stilstaan maar dat hij verwacht dat we met een kleine vertraging aankomen op het volgende station en die vertraging weer inlopen voor het station erna dan weet een reiziger waar hij aan toe is.

Als ik weet waarom dat sein rood is, roep ik dat meestal erbij om, maar ik kan het als machinist ook gewoon te druk hebben voorin om een uitgebreid omroepbericht te verzorgen. Als bijvoorbeeld het sein rood is door een storing, moet ik van de treindienstleider een aanwijzing krijgen, waarmee ik door dat rode sein heen moet rijden, op zicht (maximaal 40 en kunnen stoppen voor elke versperring van het spoor) rijden en met maximaal 10 km/u door wissels heen.

Het gebeurt ook dat een sein rood blijft, maar er geen trein voor me zit. Meestal is het dan met een belletje naar de treindienstleider wel zo geregeld, maar het kan ook zijn dat hij/zij een trein over mijn spoor naar me toe wil sturen ivm een storing verderop. Dat roep ik dan meestal wel om, maar verwacht géén uitgebreide verhandelingen over de oorzaak van stilstand. We roepen om wat we weten en soms is dat alleen maar dat we stilstaan.
Reputatie 6
Ik ben inderdaad zo iemand die wil weten wat de storing is, maar niet omdat ik dat en inderdaad ik vraag me dan af waarom het sein op rood staat.

Bij wat grotere problemen op het spoor weet ook een machinist vaak niet hoe lang het gaat duren. Deze kan vaak wel een paar minuten vooruit kijken, en daar een omroep over doen, bijvoorbeeld als een trein nog moet kruisen, of op een spoor nog een andere trein staat, maar ook niet meer.
Een machinist is daarvoor afhankelijk van de info welke ProRail eventueel met hem deelt, als deze al wel een inschatting kunnen maken.
Het idee dat een machinist wel alle info heeft als expert gaat dus vaak niet op is mijn idee.
Badge +3
Beetje jammer @AbbeyRoad om te zeggen dat ik niet inzie dat er allerlei verstoringen mogelijk zijn, en je daar nog eens bovenop zegt dat ik geen benul zou hebben over wat er speelt bij de NS.

Ik ben juist van mening dat je inderdaad gewoon moet 'roeien met de riemen die je hebt', dus hoor je mij echt niet over airco vs. arko en zo, en ben ik al lang blij als er iets rijdt. Het is afzien soms, maar je bereikt in ieder geval je doel (reizen van A naar B ).

Dat het nogal eens schort aan communicatie m.b.t. beperkte materieelinzet/beschikbaarheid (om maar niet te spreken over TVV treinvervangend vervoer) zijn we het volgens mij volkomen eens.

Maar goed, ik hou nu eenmaal van duidelijkheid. "Morgen bent u de eerste hoor" vind ik vaak beter dan met valse hoop ergens op staan te wachten. Allergisch voor paarse krokodillen denk ik... Zie er (te) veel maar lig er verder niet wakker van hoor 😅

Reageer