beantwoord

Gezocht: betrouwbare reisinformatie op Schiphol

• 1 oktober 2019
  • 24 reacties
  • 729 Bekeken

Reputatie 6
  • Reisleider*
  • 684 reacties
Goedenavond,

In de nacht van zaterdag op zondag had ik de Sprinter van 00:41 van Schiphol naar Sloterdijk, en eerder vanavond de Sprinter van 21:45 van Schiphol naar Zaandam. In beide gevallen stond in de NS app spoor 1 -2, terwijl de trein al langs het perron stond.

Nu heb ik eerder een topic over dit onderwerp geopend, maar kan deze niet terugvinden. Wanneer kan ik betrouwbare reisinformatie op Schiphol verwachten?
icon

Beste antwoord door Jeroen 2 oktober 2019, 05:53

AbbeyRoad, dat is natuurlijk alleen als het niet loopt zoals het zou moeten lopen. Al ruimer van te voren is er een punt waar het bepaalt wordt als je daar langs rijdt met je trein. Echter als er dan een trein niet vertrekt zoals gepland dan gaat de treindienstleider zelf ingrijpen en op die momenten zijn er last minute spoorwijzigingen.

Overigens heeft Henk_NL in het andere topic van VIRM al cijfers bovenwater gehaald waaruit blijkt dat er dan nog best wat tijd tussen beslissing en het halteren langs het perron zit.

En aangezien VIRM aangewezen is op de omroep of op de app om deze informatie tot zich te nemen is dit voor VIRM een belangrijk punt om opgelost te zien. In dit geval zal er gekeken moeten worden waarom de informatie blijft hangen in de app of moet er bij dit soort late wijzigingen snel omgeroepen gaan worden.
Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge
@VIRM

Op Schiphol is er een wat bijzondere situatie. Pas op het laatste moment beslist de Trdl op welk spoor (1 of 2) de trein binnenkomt. Dat is in principe niet van te voren bekend. Die beslissing kan nog zo'n 30 seconden tot 1 minuut voor het daadwerkelijke binnenrijden genomen worden.

De App kan dit nooit zo snel nog verwerken.
Echter spoor 1 of 2 is maar een verschil van enkele meters naar links of rechts, alwaar ook de treinaanwijzer hangt.
Reputatie 4
Ware het niet dat @VIRM dat nogal lastig kan zien... Juist voor slechtzienden en blinden is het van belang dat de app altijd up-to-date informatie laat zien.
Badge
AbbeyRoad, dat is natuurlijk alleen als het niet loopt zoals het zou moeten lopen. Al ruimer van te voren is er een punt waar het bepaalt wordt als je daar langs rijdt met je trein. Echter als er dan een trein niet vertrekt zoals gepland dan gaat de treindienstleider zelf ingrijpen en op die momenten zijn er last minute spoorwijzigingen.

Overigens heeft Henk_NL in het andere topic van VIRM al cijfers bovenwater gehaald waaruit blijkt dat er dan nog best wat tijd tussen beslissing en het halteren langs het perron zit.

En aangezien VIRM aangewezen is op de omroep of op de app om deze informatie tot zich te nemen is dit voor VIRM een belangrijk punt om opgelost te zien. In dit geval zal er gekeken moeten worden waarom de informatie blijft hangen in de app of moet er bij dit soort late wijzigingen snel omgeroepen gaan worden.
Reputatie 7
Badge
Helaas gaf @VIRM niet aan dat hij/zij slechtziende was in zijn/haar vraag, anders had ik dat natuurlijk meegenomen in mijn reactie.

Verder blijft Schiphol, zoals ik al aangaf, een uitzondering omdat er niet met vaste aankomst en vertreksporen wordt gewerkt.
Reputatie 7
Badge +3
Ware het niet dat @VIRM dat nogal lastig kan zien... Juist voor slechtzienden en blinden is het van belang dat de app altijd up-to-date informatie laat zien.
Denk niet dat veel slechtzienden en blinden op een app kijken 😉

De situatie is nu eenmaal daar zo en waar welke trein staat, komt uiteindelijk op het perron wel op de borden.
Ik heb er nooit problemen mee gehad. Stapte altijd in de trein die ik wilde hebben.
Badge

Ware het niet dat @VIRM dat nogal lastig kan zien... Juist voor slechtzienden en blinden is het van belang dat de app altijd up-to-date informatie laat zien.Denk niet dat veel slechtzienden en blinden op een app kijken 😉

De situatie is nu eenmaal daar zo en waar welke trein staat, komt uiteindelijk op het perron wel op de borden.
Ik heb er nooit problemen mee gehad. Stapte altijd in de trein die ik wilde hebben.

Gelukkig kan die groep reizigers ook luisteren naar de reisinformatie via de app.
Ben in dit geval ook wel even benieuwd wanneer deze informatie in Info+ beschikbaar was. Niet om het punt van VIRM onderuit te willen halen verders, maar wel om te bepalen of het spoor pas heel laat gefixeerd is, of dat die informatie ergens blijft hangen tussen techniek en VIRM.

Voor trein 5893 is het eerste bericht met een gefixeerd vertrekspoor dan gegenereerd om 00:35:20, gepland op spoor 2. Dat lijkt daarna ook niet meer teruggevallen of gewijzigd te zijn.
Reputatie 7
Badge
Dus @Henk_NL zo'n 35 seconden voor aankomst Schiphol ?
Aankomsttijd in reisinformatie is 00:39, dus ongeveer 3.5 minuut voor aankomst.

Zie trouwens dat ik de andere trein gemist heb. Dat zou dan om de 3374 gaan, die met vertraging reed gisteravond. Daarvoor kwam de eerste spoorfixatie om 21:45:56 binnen, met toen een verwachte vertraging van 5 minuut en 41 seconden, dus vertrektijd om 21:50:41.
Badge +3
Ik vind het een nogal merkwaardige gang van zaken. Op het moment dat de rijweg is ingesteld is al bekend naar welk spoor de trein geleid wordt.

Gezien de infrastructuur rond Schiphol is het aankomstspoor, zoals de voorbeelden van @Henk_NL laten zien, al minuten voor aankomst bekend. Het is dan ook opmerkelijk dat NS blijkbaar niet in staat is deze informatie adequaat om te zetten in reisinformatie. @VIRM klaagt hier zeer terecht over.

Zolang de rijweg niet herroepen wordt is er dan ook geen enkele reden waarom de informatie niet veel eerder getoond wordt. Zeker omdat de CTA's wel al minuten voor aankomst van de trein kunnen worden ingesteld.
Sterker nog, ik haal mijn informatie (met opzet) uit logging van de reisinformatiestroom. Anders gezegd: op het moment dat ik het weet, weten andere afnemende applicaties het ook. Dat is echt secondenwerk. Dat het in de NS app pas zo laat zichtbaar zou zijn is erg vreemd.
Badge
Ik vind het een nogal merkwaardige gang van zaken. Op het moment dat de rijweg is ingesteld is al bekend naar welk spoor de trein geleid wordt.

Gezien de infrastructuur rond Schiphol is het aankomstspoor, zoals de voorbeelden van @Henk_NL laten zien, al minuten voor aankomst bekend. Het is dan ook opmerkelijk dat NS blijkbaar niet in staat is deze informatie adequaat om te zetten in reisinformatie. @VIRM klaagt hier zeer terecht over.

Zolang de rijweg niet herroepen wordt is er dan ook geen enkele reden waarom de informatie niet veel eerder getoond wordt. Zeker omdat de CTA's wel al minuten voor aankomst van de trein kunnen worden ingesteld.

De aankomstsporen wijzigen ook wel eens vrij laat, zoals je kunt zien aan de 35 seconden welke uit het eerste bericht van Henk_NL blijkt, meestal weten we al iets eerder naar welk spoor we gaan op Schiphol.

Het is dan verbazend dat deze informatie niet sneller bij de app. bekend is, wat dat betreft sluit ik me aan bij Henk_NL dat dat erg vreemd is.

De aankomstsporen wijzigen ook wel eens vrij laat, zoals je kunt zien aan de 35 seconden welke uit het eerste bericht van Henk_NL blijkt, meestal weten we al iets eerder naar welk spoor we gaan op Schiphol.

Zie mijn reactie op AbbeyRoad, dat was 3.5 minuut voor aankomst en 5.5 minuut voor vertrek trein. 00:35h en 20 seconden 😃
Badge
Zie mijn reactie op AbbeyRoad, dat was 3.5 minuut voor aankomst en 5.5 minuut voor vertrek trein. 00:35h en 20 seconden 😃
Die had ik gemist :D

Maar het gebeurt wel eens dat je als machinist in de tunnel alsnog een ander spoor krijgt toegewezen dan waar je eerst naar toe zou gaan, dat zijn de hele late wijzigingen die ik bedoel maar die komen gelukkig niet heel vaak voor. De wissels voor perrons 1-2 en 5-6 zitten nml. net voor de perrons dus een late wijziging is mogelijk.
Reputatie 7
Badge
Maar het gebeurt wel eens dat je als machinist in de tunnel alsnog een ander spoor krijgt toegewezen dan waar je eerst naar toe zou gaan

Maar dat kan natuurlijk alleen als de rijweg nog niet is ingesteld tot langs het perron, dus de rijweg stopt voor de wissels van station Schiphol.
Iimmers van het herroepen van ingestelde rijweg is natuurlijk geen sprake @iMark .
De vraag is dan, stonden de CTAs dan ook eerst verkeerd of gaven die de trein nog niet aan ?
De feed waar ik mijn informatie uit haal wordt ook gebruikt om PUB te voeden, het systeem dat de borden bedient. Als daar geen storing was, stonden de borden binnen enkele seconden goed.
Badge

Maar het gebeurt wel eens dat je als machinist in de tunnel alsnog een ander spoor krijgt toegewezen dan waar je eerst naar toe zou gaanMaar dat kan natuurlijk alleen als de rijweg nog niet is ingesteld tot langs het perron, dus de rijweg stopt voor de wissels van station Schiphol.
Iimmers van het herroepen van ingestelde rijweg is natuurlijk geen sprake @iMark .
De vraag is dan, stonden de CTAs dan ook eerst verkeerd of gaven die de trein nog niet aan ?

De rijweg kan wel zijn ingesteld maar zolang deze niet is geautoriseerd voor jouw trein of bezet is door een andere trein (of simpel vertaald, het sein voor de wissel is stop tonend/rood) dan kan er nog gewijzigd worden door de treindienstleider.

Maar dan gaan we wel weer erg diep op de materie in van de rijwegen 😉 😃
Reputatie 6
@Jeroen: bij die last-minute spoorwijzigingen, waarbij de trein op een specifiek spoor staat aangegeven maar dan toch heel erg laat wordt gespoorwijzigd, komt onze dappere Tuffy in actie.
Daarom zijn dat in Info+ inderdaad twee verschillende codes. Een spoorfixatie is de (eerste) bepaling van het vertrekspoor en wordt niet omgeroepen. Een spoorwijziging (daarna) wel ☺
Reputatie 6
En waarom is dit topic als ‘beantwoord’ gemarkeerd? Dan heeft het doorgeven van dit soort problemen ook geen zin meer.
Excuses. Ik heb het aangepast en het topic nog eens goed doorgelezen. Ik zet je klacht over de informatie voorzien op 28 en 29 september doorzetten. Mijn excuses voor het ongemak.
Reputatie 7
Badge +3
Het lijkt me dat het niet alleen een issue was op deze datum, VIRM had hier al eerder andere voorbeelden van gegeven. En ook mrfreeze had een zelfde ervaring op Schiphol getuige zijn topic (waar overigens niemand van NS de moeite heeft genomen om te reageren) :
https://community.ns.nl/in-de-trein-11/welkom-terug-in-nederland-60796
Badge +3

Maar het gebeurt wel eens dat je als machinist in de tunnel alsnog een ander spoor krijgt toegewezen dan waar je eerst naar toe zou gaanMaar dat kan natuurlijk alleen als de rijweg nog niet is ingesteld tot langs het perron, dus de rijweg stopt voor de wissels van station Schiphol.

Mijn complimenten voor het precies verkeerd uitleggen van mijn opmerking.
Reputatie 6
En weer wordt het topic als als gemarkeerd aangegeven. Wat gaat hier mis, moderatoren?

Reageer