vraag

Gezocht: betrouwbare reisinformatie op Schiphol Airport

Reputatie 5
  • Reisleider*
  • 608 reacties
Sinds vorig jaar december laat de NS app steeds vaker op Schiphol Airport 1 -2 of 5 -6 zien, ook al komt een trein aanrijden en ook al zou het vertrekspoor al bekend zijn.

Vandaag raakte ik hier een beetje van in de war (kan ook gebeuren als doorgewinterde treinreiziger), waardoor ik mijn aansluiting miste. Mijn vertraging liep daardoor op van +12 naar +30. En ja, de enige keer dat ik echt iets zou hebben aan de Schiphol Schreew Service, riepen zij niks om.

Dus de volgende vragen:
1. Wanneer geeft de app weer betrouwbare vertrekinformatie aan voor Schiphol? Kan dit worden doorgegeven?
2. Hoe kom ik in de tussentijd aan betrouwbare vertrekinformatie op Schiphol? Het huidig systeem op Schiphol is überhaupt al zeer reizigersonvriendelijk, maar dan zou het fijn zijn als de informatie op z’n minst kloppend en up-to-date zou zijn.

11 reacties

Badge
Op Schiphol wordt gewerkt met een dynamisch toewijzingssysteem waarbij er op het traject voordat de trein bij Schiphol is automatisch een spoor wordt toegewezen waar de trein gaat stoppen. Dit gebeurt dus bij de sporen 1, 2, 5 en 6 om voor een hoge doorstroming te zorgen qua hoeveelheid treinen op Schiphol.

Nadeel van dit systeem is dat treinen die niet van of naar Hoofddorp opstel gaan als perron altijd eerst de aanduiding 1-2 of 5-6 krijgen en pas bij nadering van station Schiphol een definitief spoor toegewezen krijgen. Normaal zou de informatie dan tijdig genoeg zijn zodat de reizigers nog voldoende tijd hebben om naar de juiste perron kant te lopen.

Soms gebeurt het dat er een trein langer blijft staan en dat de treindienstleider dan toch het aankomstperron nog wijzigt op het laatste moment, daar zal het voor jou misgaan omdat de informatie dan achter loopt bij wat er gebeurt door de ingreep van de treindienstleider.

Ik weet niet hoe ver van tevoren de informatie via de app echt 1 perron spoor aangeeft en of daar haperingen in zitten waardoor het probleem voor mensen die afhankelijk zijn van de app voor de perron info dit soort problemen geeft.

Kun je aangeven of dit vaak voorkomt dat de exacte perron informatie pas laat in de app bekend is of is dat maar af en toe? Als het vaak voorkomt dan zal dat als signaal doorgezet moeten worden binnen de organisatie zodat dit bekeken kan worden.
Reputatie 5
Het komt nu helaas veel vaker voor.
Reputatie 5
Waarom staat dit topic gemarkeerd als beantwoord? Er is voor zover ik weet helemaal niks doorgezet, en ik wil in dit geval ook heel erg graag een inhoudelijke terugkoppeling.
Reputatie 5
Uhm, hallo? Iemand daar?
Edit: Mijn collega Danny heeft het opgepakt, zie hieronder!
Hoi VIRM,

Goeie vraag, ik zal dit voor je moeten uitzoeken! Ik kom zelf regelmatig op dit station dus ik zal het dan even testen en mocht ik dit tegenkomen dan zal ik hier het een en ander voor uit gaan zetten. Ik voorzie je binnen 1 week van een update.
Reputatie 5
Ah, goed dat dit wordt opgepakt! Overigens komt dit euvel niet bij elke trein voor en ik heb ook geen patroon kunnen herkennen (soms is het bij een late trein ’s avonds, soms in de situatie waarbij meerdere treinen vertraging hebben en soms als alles gewoon wel soepeltjes gaat). Dus ik heb geen idee of het probleem zich al bij de eerste de beste trein die binnen komt rijden gaat voordoen.
Reputatie 2
Dit kwam al voor in 2016, ik reisde toen elke dag tussen Schiphol en Breda. Stond de IC direct op de borden op de perrons op spoor 6, kwam ie vrolijk op spoor 5 binnen. Ik zag het verschil tussen de IC Brussel en de IC direct naar Breda ( verschillende kleuren rijtuigen destijds) maar een hoop andere reizigers zagen dat niet en stapte in de verkeerde trein in. Dynamische perron toewijzing is in principe prima maar dan moeten alle systemen daar wel op tijd kunnen anticiperen. De systemen op de perrons zijn dus blijkbaar nog steeds te traag.
Reputatie 5
Scherm ververst om 20:14, net nadat ik in de Sprinter van 20:15 naar Kersenboogerd was gestapt. Hopelijk is het probleen duidelijk :)999999599

Reputatie 5
Eerder vanavond stond de sprinter van 19:15 naar Hoorn Kersenboogerd op Schiphol Airport met +3 in de actuele vertrektijden, maar het vertrekspoor bleef op 102 staan. De 19:18 naar Lelystad Centrum kreeg wel netjes vertrekspoor 1 toegewezen.
Zoals beloofd de uitkomst van een uurtje posten op stations Schiphol. Ik ben in alle gevallen niet tegengekomen dat er geen spoor was aangewezen. Het is dan wel zo dat ik de lijst met vertrektijden handmatig ben gaan updaten. Als je dit niet doet, dan zal de vertrekspoor wijziging niet worden weergegeven in de app.

Reageer