beantwoord

Graag de NS Reisplanner ook méér dan 1 week tevoren up-to-date

• 1 april 2019
  • 13 reacties
  • 417 Bekeken

Reputatie 2
Geen 1 aprilgrap. 😞
De “storing” of “werkzaamheden” in de ochtend tussen Utrecht en ‘s-Hertogenbosch (en ook die tussen Utrecht en Rotterdam) zou afgelopen vrijdag eindigen. Maar helaas: nu verlengd tot 12 april.
Dat op zich is naar genoeg. Maar nog iets verdrietiger word ik van de NS Reisplanner die vandaag (maandag 1 april) voorspiegelt dat de trein op 8 april wel gewoon rijdt.
Ik begin nu te begrijpen dat de Planner niet meer dan een week van tevoren door jullie wordt bijgewerkt. Maar dat is toch raar: in dezelfde planner staat aangekondigd dat het langer duurt dan die week. Kan de planner niet “bij” gebracht worden met alle “storingen” die jullie ook meer dan een week van tevoren zien aankomen?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 8 april 2019, 17:06

Het lijkt erop dat ik het voor nu verder kan toelichten. De exacte oorzaak van de problemen heeft Jeroen in deze reactie uitgebreid toegelicht. In het kort komt het er op neer dat een wijziging in werkmethoden op rangeerterreinen ervoor gezorgd heeft dat er meer tijd nodig was om treinen van het terrein af te rangeren. Dit leverde problemen op in de planning. Om de planning toch te kunnen uitvoeren zijn we daarom genoodzaakt geweest om de eerste vier treinen op te heffen.

Als oplossing van het probleem is de ruimere tijd nodig om treinen af te rangeren meegenomen in de planning, waardoor het nu wel weer past. De exacte details zijn mij niet bekend, maar ik ga ervan uit dat een rangeerplanning net zo strak is als onze dienstregeling. Het meenemen van deze ruimere rangeertijd zal daardoor aardig wat puzzelen nodig hebben gehad. Hierdoor heeft het dan ook even geduurd voordat dit allemaal was opgelost.

De werkzaamhedenpagina is momenteel al geüpdatet en geeft weer dat deze 'verstoring' tot en met 3 mei van kracht zal zijn. Zoals eerder al aangegeven zullen de vier treinen vanaf 6 mei dus weer rijden zoals oorspronkelijk gepland. In de Reisplanner is het verwerkt tot en met de huidige week, week 15. Momenteel is dit nog niet het geval voor de komende weken, maar mij is aangegeven dat hieraan gewerkt wordt en het ook voor de komende weken nog wordt aangepast.

Wat betreft de manier waarop deze 'verstoring' is weergegeven in het werkzaamhedenoverzicht heeft dit te maken met de beperkte templates die beschikbaar zijn voor de meldingen. Deze zijn erg beperkt en zeker bij zo'n extreem specifieke oorzaak als deze is het dus niet mogelijk om die exacte oorzaak te vermelden. Aangezien het belangrijk is dat het wel vermeld wordt, is er dus voor de huidige methode gekozen. Op de beknopte inhoud van de melding zelf zal ik hier niet ingaan, aangezien het algemene kritiek is, en niet specifiek voor deze storing. Het extreem beknopt zijn van de werkzaamhedeninformatie is een vaak langskomend punt, waarbij wij de kritiek ook continu doorgeven. Uiteindelijk is de huidige beknopte weergave een bewuste keuze.
Bekijk origineel

13 reacties

Goedenavond Titus. In principe proberen we de Reisplanner zo vroeg mogelijk te updaten met relevante informatie, wanneer wij die informatie ook al hebben. In vele gevallen is dat echter lastig of zelfs niet mogelijk doordat er ofwel nog wijzigingen kunnen plaatsvinden aan de werkzaamheden zelf, of door het proces van het organiseren en plannen van eventueel vervangend busvervoer. Het aanpassen van een dienstregeling is ook niet zomaar gebeurd.

Omdat we alsnog graag reizigers tijdig willen informeren zorgen we er voor dat de reisplanner uiterlijk 10 dagen voor dato is bijgewerkt. Op dit moment kan ik er dus enkel van uit gaan dat de informatie die getoond wordt voor 8 april correct is.

Nu moet ik wel zeggen dat er rondom deze 'werkzaamheden' überhaupt meer onduidelijkheden zijn, zoals onder andere het feit dat ze weer verlengd zijn. Ik ben hier nog e.e.a. over aan het uitzoeken, dus hopelijk zal ik ook meer kunnen aangeven over het advies vanaf 8 april.
Reputatie 2
Hallo Stijn,

Omdat we alsnog graag reizigers tijdig willen informeren zorgen we er voor dat de reisplanner uiterlijk 10 dagen voor dato is bijgewerkt. Op dit moment kan ik er dus enkel van uit gaan dat de informatie die getoond wordt voor 8 april correct is.
Tsja, dat zou ik ook wel willen aannemen, maar gezien de historie van dit geval doe ik dat toch maar niet.

Nu moet ik wel zeggen dat er rondom deze 'werkzaamheden' überhaupt meer onduidelijkheden zijn, zoals onder andere het feit dat ze weer verlengd zijn. Ik ben hier nog e.e.a. over aan het uitzoeken, dus hopelijk zal ik ook meer kunnen aangeven over het advies vanaf 8 april.
Heel graag! Ik ben benieuwd wat je er over vindt. En vooral ook hoe zeker we weten dat ‘t op 12 april nu wel opgelost is . . .
Dank je!
T.
Reputatie 2
No is het donderdag, 4 dagen voor maandag 8 april en de train van 7.18 uur uit Culemborg naar Utrecht op maandag 8 april staat nog steeds in de planner. Maar in de planner staat ook nog steeds onder “werkzaamheden” dat er tot 12 april iets mis is. Ik ben heel benieuwd welke van deze twee stukken informatie in de planner juist blijkt te zijn, maandag a.s. . . .

Is er al nieuws te melden, Stijn?

Overigens: de Reisplanner 10 dagen van tevoren bijwerken vind ik een mooie termijn. Ruim meer dan een week, zou mijn norm zijn, en dat zit wel goed met 10 dagen.
Nou, even een tussen update. Ik heb nog niet alles op een rijtje, er wordt nog een en ander verder uitgezocht, dus ik zal later deze week nog meer informatie geven. Wat ik voor nu in ieder geval kan aangeven is dat deze treinen inderdaad geschrapt moesten worden door problemen bij het rangeren (over de precieze reden later meer). Het heeft even geduurd, maar er is een oplossing gevonden. Vanaf 6 mei zullen deze vier ritten weer rijden als normaal. Ze zullen er dus helaas nog een aantal weken uit liggen.

Ik zie dat de werkzaamhedenpagina op dit moment is geüpdatet met de melding dat deze verstoring nog zou duren t/m 26 april, dit wordt nog aangepast. Datzelfde geldt voor de reisplanner zelf, op dit moment geeft die aan dat de treinen vanaf komende week alweer normaal rijden, ook dat zal nog worden bijgewerkt.

Ik kan me voorstellen dat je het graag eerder opgelost hadden willen zien (trust me, ik ook), maar helaas kan ik niets anders aangeven.
Reputatie 2
Kan er dan ook iets in de Reisplanner wat wel helder beschrijft wat er aan de hand is? En dan ook de planner gelijk voor de hele periode aanpassen? Ik stel voor:

Utrecht Centraal-Geldermalsen-'s-Hertogenbosch

Wanneer

tot en met vrijdag 3 mei, op werkdagen tussen 05.50 en 07.30 uur

Oorzaak

aangepaste dienstregeling in verband met gebrek aan rangeercapaciteit in de ochtend

Advies

U kunt gebruikmaken van de overige treinen
  • Twee sprinters rijden niet:
  • 6917 (Utrecht V 05.53 - Den Bosch A 06.33) (dat is de eerste sprinter (verbinding) naar Den Bosch)
  • 6918 (Den Bosch V 06.52 - Utrecht A 07.37)

Extra reistijd

een half uur
Reputatie 6
Badge
Nog als toevoeging onder het kopje 'oorzaak'.
Wij excuseren ons voor ons incapabele gedrag. We kunnen niet handelen en vooral: we willen het ook niet.

En onder 'Advies'
Uw gratis kopje koffie is af te halen bij de kiosk, gezien de huidige situatie.

We moeten maar niet teveel aandringen, straks wordt de termijn weer verlengd. Een erg bizarre handelswijze van NS.
Reputatie 7
Badge +2
Kan er dan ook iets in de Reisplanner wat wel helder beschrijft wat er aan de hand is? En dan ook de planner gelijk voor de hele periode aanpassen? Ik stel voor:

Utrecht Centraal-Geldermalsen-'s-Hertogenbosch

Wanneer

tot en met vrijdag 3 mei, op werkdagen tussen 05.50 en 07.30 uur

Oorzaak

aangepaste dienstregeling in verband met gebrek aan rangeercapaciteit in de ochtend

Advies

U kunt gebruikmaken van de overige treinen
  • Twee sprinters rijden niet:
  • 6917 (Utrecht V 05.53 - Den Bosch A 06.33) (dat is de eerste sprinter (verbinding) naar Den Bosch)
  • 6918 (Den Bosch V 06.52 - Utrecht A 07.37)

Extra reistijd

een half uur

Eigenlijk moet een dergelijke melding voor alle werkzaamheiden op de site staan.

Iets dergelijks, maar dan niet zo uitgewerkt als jij dat nu hebt gedaan, heb ik eens aangegeven. Toen betrof het een concreet voorbeeld van een sprinter die een aantal dagen of een hele week in het geheel niet reed op een gedeelte van het zijn traject en de enige mededeling was toen ook weer het gebruikelijke "de dienstregeling is aangepast tussen X en Y". Waarbij ik aangaf dat aangeven wat er nu aangepast veel duidelijker zou zijn, dus iets als "Er rijden minder sprinters tussen X en Y" of nog specifieker zoals in jouw voorstel "Sprinter xx00 A - Y rijdt niet tussen X en Y"
(betrof toen de 6300 die niet reed tussen Leiden en Den Haag).

Gewoon duidelijk zeggen wat de situatie is ipv dat je maar zelf mag gaan uitzoeken in de reisplanner.
Badge
@Momo Jij bent je roeping misgelopen, misschien kan een moderator nog een goed woordje voor je doen op de afdeling communicatie bij werkzaamheden ? 😆
Badge +3

Extra reistijd

een half uur

Spot on@Titus!

Iets met een spijker en een kop

De beloofde 2 keer per uur halen de NS ook niet, voor veel reizigers (want treinen gaan niet of er blijven reizigers achter wegens trein te vol).
Reputatie 7
Badge +2
@Momo Jij bent je roeping misgelopen, misschien kan een moderator nog een goed woordje voor je doen op de afdeling communicatie bij werkzaamheden ? 😆
Ik begin het ook te denken @Jeroen
Gister en vandaag weer wat reizigers op Twitter geholpen met de juiste locatie van het NS bustransferium in Leiden. Daar werd gewoon het oude en intussen verdwenen (echte) Transferium gegeven terwijl er nu tijdelijk een bustransferium alleen voor NS is op een parkeerterrein van een bedrijf.
Ik werd nog bedankt door degene die volgens mij verantwoordelijk is voor dit busvervoer.
https://twitter.com/JanHoite/status/1114851482610864129
Reputatie 6
Badge
In het rijden van treinen is NS doorgaans goed bezig, maar communicatie is voor NS iets wat lastig te behappen blijft. Een paar goede communicatiemedewerkers m.b.t. operationele klantcommunicatie zou van NS echt een goed bedrijf maken.
Reputatie 7
Badge +2
Ik kan me best voorstellen dat het wel eens lastig is om alles duidelijk te hebben, en wat duidelijk is kan ook per persoon verschillen. Maar waar ik me nog het meeste aan stoor is dat men vaak blijft volhouden dat ze wel duidelijk communiceren, alsof het (zoals nu met de werkzaamheden bij Leiden) voor iemand uit bv Lelystad of Almere super duidelijk moet zijn dat werkzaamheden die op de werkzaamheden pagina staan als van/naar/via Leiden ook invloed hebben op treinen van Lelystad naar bv Amsterdam Zuid.

Het euvel is denk ik dat het voor die NS medewerkers wel duidelijk is omdat ze er dagelijks mee werken, maar ze denken niet als reizigers. En binnen de groep reizigers zijn doorgewinterde reizigers die misschien wel verder kijken, maar ook reizigers die dat niet zijn en dit soort dingen totaal niet begrijpen. En dat zal er niet echt ingaan bij deze communicatiemedewerkers en planners. Zij begrijpen het dus moeten reizigers het ook begrijpen.
Ze blijven alleen maar zeggen dat je je reis moet plannen in de reisplanner(app) of dat je op de schermen moet kijken voor actuele reisinformatie.
Reizigers willen best hun reis plannen in de reisplanner, maar willen wel graag ruim van te voren dat ze dat moeten voor hun dagelijkse reis en niet pas's ochtends vroeg erachter komen dat ze opeens 15-30 minuten langer moeten reizen.

En als reizigers het dan bv via Twitter aan NS_online vragen krijg ze ook niet altijd het juiste antwoord.
Het lijkt erop dat ik het voor nu verder kan toelichten. De exacte oorzaak van de problemen heeft Jeroen in deze reactie uitgebreid toegelicht. In het kort komt het er op neer dat een wijziging in werkmethoden op rangeerterreinen ervoor gezorgd heeft dat er meer tijd nodig was om treinen van het terrein af te rangeren. Dit leverde problemen op in de planning. Om de planning toch te kunnen uitvoeren zijn we daarom genoodzaakt geweest om de eerste vier treinen op te heffen.

Als oplossing van het probleem is de ruimere tijd nodig om treinen af te rangeren meegenomen in de planning, waardoor het nu wel weer past. De exacte details zijn mij niet bekend, maar ik ga ervan uit dat een rangeerplanning net zo strak is als onze dienstregeling. Het meenemen van deze ruimere rangeertijd zal daardoor aardig wat puzzelen nodig hebben gehad. Hierdoor heeft het dan ook even geduurd voordat dit allemaal was opgelost.

De werkzaamhedenpagina is momenteel al geüpdatet en geeft weer dat deze 'verstoring' tot en met 3 mei van kracht zal zijn. Zoals eerder al aangegeven zullen de vier treinen vanaf 6 mei dus weer rijden zoals oorspronkelijk gepland. In de Reisplanner is het verwerkt tot en met de huidige week, week 15. Momenteel is dit nog niet het geval voor de komende weken, maar mij is aangegeven dat hieraan gewerkt wordt en het ook voor de komende weken nog wordt aangepast.

Wat betreft de manier waarop deze 'verstoring' is weergegeven in het werkzaamhedenoverzicht heeft dit te maken met de beperkte templates die beschikbaar zijn voor de meldingen. Deze zijn erg beperkt en zeker bij zo'n extreem specifieke oorzaak als deze is het dus niet mogelijk om die exacte oorzaak te vermelden. Aangezien het belangrijk is dat het wel vermeld wordt, is er dus voor de huidige methode gekozen. Op de beknopte inhoud van de melding zelf zal ik hier niet ingaan, aangezien het algemene kritiek is, en niet specifiek voor deze storing. Het extreem beknopt zijn van de werkzaamhedeninformatie is een vaak langskomend punt, waarbij wij de kritiek ook continu doorgeven. Uiteindelijk is de huidige beknopte weergave een bewuste keuze.

Reageer